'Nieuw' Hoofdstuk; V70 My'15 Black Sapphire - Twente

Gesloten
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Onder het motto van weleer, 'Gymnastieken en duurtesten', gaan wede V70 dit weekend gruwelijk pijn doen. De Fendt staat inmiddels op nieuw schoeisel en is dus helemaal up to date en weer veilig. Het Fendtje wordt door de V70 even naar een camping gebracht. En dat doen we zaterdagavond. Geen vrachtwagens en wellicht wat rustiger op de weg dus kunnen we redelijk doorstampen. We kijken niet op een litertje diesel extra, de V70 moet gaat dan echt aan de bak zoals ik dat altijd al gewend was. Ik hoop op een duurtest met wellicht af en toe intervalletje. De EGR wordt in ieder geval lekker schoon gebrand dat is een absolute zekerheid. :-) :-)
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Goede reis Han! Gaat vast lekker.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ik moet ook wennen Hans.. Na 30 jaar handbakken eindelijk mijn eerste automaat dacht ik bij aankoop van deze!
Blijkt dat de automaat anders schakelt dan ik (eigenwijze vl..gel)😉. Als ik weg rij van huis zit deze rakkert na 100 meter (ongeveer) al in de hoogste versnelling..Terwijl ik dan met de S60 (handbak) hoogstens in zijn 3 zou zitten.. quelle différence! En dat is bepaald geen rechte weg o.i.d. maar de bekende rotondes en kruisingen.

Het relaxte rijden (gisteren mijn eerste file op de A28 met automaat gedaan.. heerlijk!) went prima inderdaad.

Nou ja, mocht ik niet aan dat snelle opschakelen wennen van mijn kant, kan ik wellicht met je auto ruilen?😎
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik zorg er altijd voor dat de bak niet te snel in de 6 gaat op de automaat. Daarom zet ik 'm op "hand" in de 5. Houdt de bak wat meer toeren en is de kans op heet worden nihil. Motor is zo sterk dat met de automaat in de 6 rijden een eitje is, maar voor de bak is dat niet lekker.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

JA ja die bak wil maar naar de 5, ik schakel hier ook vaak op de hand en hu je ook altijd tractie..

Nou HAn die Volvo lust er wel pap van met de Fendt. Moet die fluitend( turbo) doen.. :lol: ( anders ff bij Obbe langs vraag je dezelfde upgrade als ik heb ga je als een speer. Veel plezier
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Goeie vakantie Han!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Heeft de berijder en zijn V70 het naar de zin gehad met de caravan?
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Zozeer dat hij het forum niet meer bezocht heeft :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Nou daar is hij dan..... Zaterdag avond hebben we 'als vanouds' gereden met het Fendtje erachter. Tussen de 80-90 op de provinciale weg. (Gadverdamme waarschijnlijk krijg ik fanmail uit Friesland) Op de snelweg gas onderin en gaan. Nou ja onderin.... Nou toch wel eigenlijk continue 100+ op de teller. In de 4 want in de 5 smoort hij de motor. 4 Is zo ca 2500 toeren. in 5 zakt hij naar 18/1900 toeren en dat is te weinig. In de 4 gebeurt er nog iets indien je gas bij moet geven. In de 5 moet je terugschakelen, wat op zich niet erg is maar rijdt even wat minder plezierig. De vorige V70 trok ook een Fendtje voort alleen die was ca 25cm minder lang. Zelfde toelaatbaar gewicht. Verschil van de Fendtjes zitten in de uitvoering en die we nu hebben heeft wat meer comfort en dito ruimte. Op de terugweg hebben we net na de avondspits mee gereden met het verkeer. Dus ook achter naast en voor het vrachtverkeer. Met inhalen/versnellen is hij minder gretig dan ik gewent was. Kan aan de automaat bak liggen, maar hij bijt minder snel. V90 had een Polestar kuurtje gekregen om weer bij de fabrieksopgave te komen. Ik verdenk deze V70 er ook van dat hij de opgegeven 400NM bij lange na niet haalt.
Enniehow met 100+ liep het ding wel prima. Geen idee waar hat aan ligt maar om het zootje in beweging te brengen zouden een paar NM extra denk ik wel plezierig zijn. De parameters van de bak aanpassen gaat niet dus de NM komen er sowieso. Een bezoekje aan Obbe gaat sowieso gebeuren. Wanneer weet ik nog niet omdat de auto nu (nog) niet in orde is en er nog steeds garantie werkzaamheden gepland staan.

Ik merkte wel dat de V70 wederom wat nerveus is in zijn kont. De V90 was snaarstrak. Dus daar moeten we iets mee gaan doen. Gewicht verdeling nog beter gaan optimaliseren. Toch maar het reservewiel onder caravan hangen? Maar als mijn goddelijke Torso het gewicht van het Fendtje niet meer kan duwen mot er toch een mover ooit onder en die kan alleen achter de as.... Helaas.

De V70 staat bij de garage om dat VOC eindelijk aan de praat te krijgen. Complete ritten slaat hij niet op. Hele dagen zijn weg.... Auto is Offline, of in gebruik of doe over een ritje van 30km 6,5 uur! Heel bijzonder allemaal. Voor ons wel belangrijk om de ritten registratie in orde te hebben omdat de auto ook zakelijk ingezet wordt.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Oke, bijzonder omdat de dynamic straffer is geveerd maar dat je hem toch los vind.
De V70 is natuurlijk niet te vergelijken met de V90 die lange doordraaiers opvreet, helemaal met 255 rubber, gas rustig loslaten in zo'n bocht brengt hem ook niet uit het spoor en dat is met een V70 toch echt anders.
Ik meen mij ook te herinneren dat de V70 D4 200kg minder mag trekken dan de V90 D4, 1600kg tegen 1800kg.
De D4 kan via tuning naar dikke waardes worden gezet, de vraag is of je het kwijt kunt op de voorwielen en zo ja heb je even vaker een setje voorbanden nodig.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

diesel01 schreef: 29.04.2021 - 10:23 Oke, bijzonder omdat de dynamic straffer is geveerd maar dat je hem toch los vind.
De V70 is natuurlijk niet te vergelijken met de V90 die lange doordraaiers opvreet, helemaal met 255 rubber, gas rustig loslaten in zo'n bocht brengt hem ook niet uit het spoor en dat is met een V70 toch echt anders.
Ik meen mij ook te herinneren dat de V70 D4 200kg minder mag trekken dan de V90 D4, 1600kg tegen 1800kg.
De D4 kan via tuning naar dikke waardes worden gezet, de vraag is of je het kwijt kunt op de voorwielen en zo ja heb je even vaker een setje voorbanden nodig.
De V70 D4 en de V90 D4 mogen allebei 1800KG trekken. Ik hoef geen dikke waardes ik wil alleen wat meer NM om het zaakje smoother in beweging te krijgen. Dat de banden sneller zouden slijten heeft te maken met jouw rechtervoet en niets anders dan dat. En als dat zo is, dan so be it... toch?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mijn S60 kon de 500 nm ook prima kwijt op de voorwielen.

Wat ik wel merkte is dat een aanpassing aan het onderstel veel deed voor de stabiliteit, zowel met als zonder last aan de trekhaak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Volvo-Cees
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.02.2009 - 01:45
Locatie: Noordwijk Z-H

Ik heb mijn Fendt 540 van zo’n 1600 kg getrokken toen mijn V70 D4 nog standaard was, en dat deed hij prima. Vorig jaar de Polestar kuur laten doen, en toen deed hij nog beter, net effe wat lekkerder door meer koppel... echt een aanrader.
De 5e versnelling is idd weinig bruikbaar, zeker in NL met 90km. Soms in Duitsland met 100/105 km wel even bruikbaar.
Qua stabiliteit ben ik zeer tevreden, maar zorg er ook altijd voor dat mijn auto lekker zwaar is.
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ + Inscription + Luxury + Security Line 02-2015.
Volvo 240 GL Grand Luxe 2.3 sedan 04-1984.

Volvo S80 2.5 T Momentum + Professional + Winter + Climate Line 03-2010 (2014-2019)
Volvo S60 2.5T Momentum + Communication Line 06-2006 (2011-2014)
Volvo S70 2.4 20v Europa Exclusive 12-1999 (2008-2011)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Volvo-Cees schreef: 29.04.2021 - 23:57 Ik heb mijn Fendt 540 van zo’n 1600 kg getrokken toen mijn V70 D4 nog standaard was, en dat deed hij prima. Vorig jaar de Polestar kuur laten doen, en toen deed hij nog beter, net effe wat lekkerder door meer koppel... echt een aanrader.
De 5e versnelling is idd weinig bruikbaar, zeker in NL met 90km. Soms in Duitsland met 100/105 km wel even bruikbaar.
Qua stabiliteit ben ik zeer tevreden, maar zorg er ook altijd voor dat mijn auto lekker zwaar is.
Kiek dat is mooi nieuws. Gelijke ervaring dus. Gegeven is dus nu wel dat er extra NM in gaan komen. Polestar of Obbe of Rica of ........ We zullen zien. Het moet wat mij betreft 'veilig' zijn en niet op het randje.
Ik kan alleen de auto niet zwaar beladen. 40kg Hond + wat gereedschap zit er achter in en that's it. Rest zit in het Fendtje.

Ben benieuwd of vanmiddag VOC wel goed gaat werken. Keep you Informed!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik heb mijn twee vorige auto's (V70) laten tunen met BSR, en dan zat er ook 500 Nm op de voorwielen. Er wordt hier dan gezegd dat dat een drama is als het nat is. Ik lees dat dan met enige verbazing, want ik heb dat nooit zo ervaren. Geef dan wat minder gas, denk ik dan. Met zoveel koppel is het geen kunst om met een voorwielaandrijver de DSTC te laten ingrijpen, het is aan de chauffeur om de rechtervoet te doseren. Uiteraard zal je dat vermogen beter kwijt kunnen met AWD, maar als je dat niet hebt is het in mijn ogen ook zeker geen "drama" om daar rekening mee te houden.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Ik ben erg te spreken over de Polestar tuning. En misschien niet eens zo zeer door de (geringe) koppeltoename maar meer het schakelgedrag van de automaat....... maarja daar heb je niets aan.
Het viel me wel op hoe veel makkelijker de auto nu op snelheid komt met het knausje van 1700 kg erachter sinds die getuned is. Lastig te zeggen of dat nu komt door het koppel, de bak of de combi van die beiden.
Stabiliteit is bij deze V70 nog nooit een issue geweest, Knausje volgt mooi. Auto ook amper beladen (koelbox, wat gereedschap en een Parson Russel van 7 kg) Zorg altijd wel voor meer dan voldoende kogeldruk.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

E.T. schreef: 30.04.2021 - 12:04 Ik ben erg te spreken over de Polestar tuning. En misschien niet eens zo zeer door de (geringe) koppeltoename maar meer het schakelgedrag van de automaat....... maarja daar heb je niets aan.
Het viel me wel op hoe veel makkelijker de auto nu op snelheid komt met het knausje van 1700 kg erachter sinds die getuned is. Lastig te zeggen of dat nu komt door het koppel, de bak of de combi van die beiden.
Stabiliteit is bij deze V70 nog nooit een issue geweest, Knausje volgt mooi. Auto ook amper beladen (koelbox, wat gereedschap en een Parson Russel van 7 kg) Zorg altijd wel voor meer dan voldoende kogeldruk.
In de V90 had ik ook Polestar zitten. DIK tevreden mee. Schakelpatroon vd automaat bak ging zeer plezierig. Om dit Fendtje vd plek te krijgen dat deed de V90 (bijna) niks.
De kogeldruk is ook goed bij een Fendt. Waarschijnlijk vaak aan de hoge kant. Wellicht het reservewiel onder de Fendt gaan monteren om gewicht te verdelen. Ik zal me eens gaan verdiepen in de wereld van de extra NM voor de D4. Ik hoor goede berichten van en over Obbe. Die ga ik sws benaderen voor de extra NM.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Afgelopen week nog een kar achter de D5 gehad.
Dan zijn er dus mensen die 60 in de 80 rijden terwijl ik dus druk ben met de laatste hand rond om huis.
Dan is het mooi makkelijk dat er pk's zijn om ook met tandemasser vlot in te kunnen halen.
Het bijzondere is dan om te zien dat men na het inhalen ineens wel 10 boven de max halen en mee komen.
Wel altijd in standje polestar en niet kijken naar het verbruik.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Ja klopt helemaal, na inhalen gaan mensen plotseling de snelheid verhogen. Ik anticipeer daar altijd op als ik zelf inhaal en soms ook als ik zie dat mijn voorligger ingehaald wordt. Ik denk dat het onbewust wat triggered.. “o ja, ik rij niet zo hard blijkbaar” en na enige tijd kakt het (=de snelheid) dan vaak in 😉.

Qua tuning: Ik heb zowel redelijk goede verhalen over Obbe maar ook Rica gehoord. De laatste komt mij wat professioneler over, kan mijn interpretatie zijn natuurlijk.
Ze bieden voor mijn T4 ook een soort Polestar behandeling, automaat programma verbeteren + motor tuning. Ik denk er nog even over na, heb geen haast eigenlijk (Ik heb geen caravan 😎). Mij gaat het om het snelle opschakelen e.d.

Obbe heeft mijn S60 ooit getuned, ging iets rommelig, hij had de tune van een ander (powertune) in mijn ECU gedaan, maar vooruit, die dag ging idd een en ander mis. Ik heb er een flink aantal jaren lekker mee rondgereden. Behalve wat snellere slijtage aan het dual massa vliegwiel geen andere ellende gehad.
Hier een linkje van Rica: https://rica.nl/producten/chiptuning/
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 607
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

He Hans van een Volvo V70 D5 (5 cylinder) naar een Volvo V70 D4 2015 (4 cylinder).
Ik heb het geluk (vind ik :-)) dat ik van de Volvo V70 D5 (5 cylinder) (550.000 km) een Volvo XC70 D4 Polar+ 2016 (5 cylinder) (184.000 km) op de kop kon tikken.
En heb je de Pan European ook nog?
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 345.000 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gesloten

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”