Storing contactslot (opgelost)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ernst64
3rd Gear member
Berichten: 452
Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
Locatie: Noord-Holland

D32618E7-2A46-4CDA-A64E-88B63F4F44E9.jpeg
Een verslag van een opgelost probleem, misschien kan iemand er zijn voordeel mee doen.
Een paar maanden geleden kreeg ik last van vage storingen. Zo verscheen de melding dat de sleutel uit de auto genomen was, terwijl dat niet het geval was. Ook was het soms niet mogelijk de auto af te sluiten. De auto dacht dat de sleutel nog in de auto lag. Het meest vervelende was het spontaan afgaan van het alarm. Op die momenten kon ik door de sleutel in het contactslot te steken en er weer uit te halen weer tot de auto doordringen en werd alles weer normaal. Echter normaal blijft de sleutel in mijn broekzak, alles hoort key less te kunnen verlopen. Storingen uitlezen gaf aan dat de sleutel in het contactslot niet werd herkend, maar ja, key less??
In andere topics las ik dat een ferme tik op het dashboard kon helpen bij problemen met het contactslot. Inderdaad in een periode van regelmatige storingen hielp dit me aan een paar weken rust. Maar net op het moment dat je dacht ervan verlost te zijn ging het alarm weer af.
Alles wees in de richting van het contactslot. Uitgebouwd en geopend, alles zag er netjes uit. Het mechaniek liep soepel er zat voldoende vet op de loopvlakken, de schakelaars leek niets mis mee. Aangezien een klap op het dashboard invloed had, verwachtte ik een mechanisch probleem te kunnen zien. Teleurgesteld alles weer in elkaar gezet. Slot weer gemonteerd en connector aangesloten. Met het daarna monteren van de ventilatiebuizen stootte ik een paar keer tegen de connector, met als gevolg dat het motortje in het slot reageerde. Daarna bewust op de connector gedrukt en iedere keer reactie. Tussen het slot en de kabelboom zit een kabeltje van ca. 20cm met aan beide zijden een connector. Eerst dit kabeltje doorgemeten, niets vastgesteld. Dan het contactslot weer eruit. Kabeltje en contactslot aan elkaar en gemeten tussen de vrije connector en de soldeeraansluitingen van de connector in het contactslot. Daar kwam het probleem boven water. De weerstand veranderde aanzienlijk bij het aanraken van de connector. De pennen opgepoetst, zo goed en zo kwaad als het ging de verende bussen in de connector opgepoetst (deze kreeg ik niet uit elkaar). Het gaf verbetering, lagere weerstandswaarden, maar nog steeds wisselend bij aanraking. Toen besloten de connector eraf te knippen en de draden aan de pennen te solderen, vervolgens de connector volgegoten met kunsthars.
Naar het zich laat aanzien, probleem opgelost.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
In bestelling: EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
Gebruikersavatar
MU
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
Locatie: Zuid-Holland

Duidelijk opgeschreven, wat een geschiedenis... Gelukkig nu opgelost en ter naslag voor toekomstige lijders vastgelegd.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 Afbeelding
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”