Even voorstellen K00L - XC70 D3 Limited Edition MY12

Plaats reactie
K00L
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
Locatie: Werkhoven

Hoi Allemaal,

Al jaren ben ik lid op het forum, maar toch een hernieuwde kennismaking. Wat ooit begon in mijn studietijd met een volledige restauratie van een Volvo 480 GT Turbo, zijn we inmiddels ruim 10 jaar (de 480 nog altijd in bezit) en 3 kinderen verder. Wij hebben we recent een mooie XC70 aangeschaft als gezinsauto. Ik was eigenlijk op zoek naar V70 Ocean Race editie(als fervent zeiler), maar mijn vrouw vond het interieur niets. En toen kwamen we bij Jacob Schaap in Lelystad deze XC70 Limited Edition D3 (163pk) tegen. Modeljaar 2012 met 167k op de teller. Met een letterlijk zo goed als nieuwe uitstraling. 'Hij ruikt nog nieuw'. Dus dit moest hem worden!

Als liefhebber en doe-het-zelver natuurlijk meteen wat aangepakt. Zoals:
- Achteruitrijcamera ingebouwd
- Retrofit TFT (via VDash)
- Taillight upgrade

Shiny in de showroom van Schaap:
Afbeelding

Afbeelding

Inbouwen camera:
Afbeelding

Afbeelding

TFT Retrofit:
Afbeelding

Afbeelding

En toch nog even onze prijswinnende 480 ;-) :
Afbeelding


En als je dan zo een tijdje rijdt komt er nog e.a. aan het licht. De airco wordt niet koud als het echt warm is. Schaap heeft em opnieuw afgevuld maar dat mocht niet baten. 'iets met een sensor' dus over 2 weken gaan ze er nog eens grondig naar kijken.
daarnaast de typische stuurhuis issues (drukverlies/tegensturen in lange bochten) bij Schaap konden het niet zien/voelen/ervaren dus maandag voor een second opinion naar Volvo van der Veen in Nijverdal voor een stuurhuis powerflush.

En tot slot staat op het verlanglijstje een chip-tune van Obbe. Maar ik denk dat ik die zelf ga uitvoeren via VDash (Obbe levert de software immers aan VDash)
Kees Jan
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 07.11.2016 - 21:24
Locatie: Zandvoort

Erg mooi, veel plezier met de Volvo.
V70 2.5 FT, handgeschakeld, sportonderstel, 18", Obbetuning
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5105
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Mooie wagen, de D3 die later D4 werd met tuning is niet veel te halen met die motor, turbo is klein.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27476
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is een hele mooie XC70 geworden met al een aantal leuke upgrades.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Leuke introductie van jezelf. Voorliefde voor de kleur blauw zie ik. Dat had ik ook, al mijn leasebakken waren blauw. Caspian Blue staat de XC70 goed. Beide zijn mooie Volvo’s, gefeliciteerd.
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Arix
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 29.09.2015 - 22:27
Locatie: Leiden

Mooie auto, KOOL... Ik wens jullie veel rijplezier, maar dat gaat vast goedkomen :whistle: Fijn om je op het forum te hebben :)
Blij dat ik Volvo rij :) Blog "Zwarte Saffier"
C30 Momentum 2.4i GearTronic Black Sapphire Metallic MY2008
Gebruikersavatar
Vapeti
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 22.05.2021 - 15:17

Knappe wagens KOOL en een indrukwekkende knutselkunde!
Afbeelding
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Veel fijne kms in deze XC70, erg fraai exemplaar en inmiddels al mooie upgrades!
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

@KOOL;
Hoe was de second opinion in Nijverdal?
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
BraboFrits
5th Gear member
Berichten: 1002
Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
Locatie: Tilburg

Vapeti schreef: 11.07.2021 - 15:39 Knappe wagens KOOL en een indrukwekkende knutselkunde!
Zeker! En mijn V70 was ook Caspian Blue met licht lederen bekleding.
Ook nu weer vrijwel dezelfde kleurencombinatie, blijft mooi
Voorheen FritsieV70

Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

NielsPHEV schreef: 11.07.2021 - 08:41 Mooie wagen, de D3 die later D4 werd met tuning is niet veel te halen met die motor, turbo is klein.
Het is maar wat je weinig vindt. Bij Obbe kun je van 400 naar 480 Nm. En dat vind ik best lekker.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
K00L
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
Locatie: Werkhoven

Hans oet Twent schreef: 13.07.2021 - 16:38 @KOOL;
Hoe was de second opinion in Nijverdal?
Door de tft retrofit snapt VIDA de configuratie niet. Dus installeert het systeem niet. Ik moet denk ik de boel eerst weer origineel maken en dan weer de software installatie van de camera doen.

Ik begreep echter dat via vdash ook de camera geactiveerd kan worden. Maar dat moet ik nog uitzoeken
K00L
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
Locatie: Werkhoven

Frits V70 schreef: 13.07.2021 - 21:22
NielsPHEV schreef: 11.07.2021 - 08:41 Mooie wagen, de D3 die later D4 werd met tuning is niet veel te halen met die motor, turbo is klein.
Het is maar wat je weinig vindt. Bij Obbe kun je van 400 naar 480 Nm. En dat vind ik best lekker.
hoe bevalt jou deze tuning? Veel verschil? En heb je dan de EGR etc nog gewoon actief of is dat uitgezet?
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1219
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

K00L schreef: 25.07.2021 - 00:46
Frits V70 schreef: 13.07.2021 - 21:22
NielsPHEV schreef: 11.07.2021 - 08:41 Mooie wagen, de D3 die later D4 werd met tuning is niet veel te halen met die motor, turbo is klein.
Het is maar wat je weinig vindt. Bij Obbe kun je van 400 naar 480 Nm. En dat vind ik best lekker.
hoe bevalt jou deze tuning? Veel verschil? En heb je dan de EGR etc nog gewoon actief of is dat uitgezet?
Bevalt heel goed. Ik heb een redelijk vlotte rijstijl en rij er 1:15 mee. EGR is uitgezet.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
K00L
3rd Gear member
Berichten: 270
Lid geworden op: 02.03.2008 - 01:25
Locatie: Werkhoven

Inmiddels driekwart jaar met de XC70 op pad. In de tussentijd is ons gezin uitgebreid, dus even wat lager pitje. maar fijn om de ruimte te hebben voor kinderwagen etc natuurlijk :) in de tussentijd is er heel wat gebeurd. Even in chronologische volgorde:

Na de second opinion bij Schaap onder garantie het stuurhuis laten spoelen. Dit leek het euvel rondom het tegensturen in de bochten op te lossen.

Onze zomervakantie was een proef op de som natuurlijk met de XC70. Want we wilden een ronde ''Nederland - Duitsland - Oosternrijk - Slovenie - Kroatie - Slovenie - Italie - Zwitserland - Duitsland - Nederland'' doen. Wat rijdt die wagen fantastisch op zulke lange afstanden. heerlijk cruisen :)

Maar toen...
op de heenreis tegen de Oostenrijkse grens: motorstoring service indicatie.... ojee. geen vermogensverlies dus internationale ondersteuning van Volvo gaf aan: rijd maar door en laat het bij aankomst door een dealer controleren''. Dus in Oostenrijk naar dealer geweest. Bleek met emissie te maken te hebben; temperatuursensor en drukgever vervangen. 330 euro (later is dit door Schaap gelukkig onder garantie vergoed)

Afbeelding

Heel aangekomen bij ons hotel in Oostenrijk :)
Afbeelding

Verder doorrijdend naar zuid europa werd duidelijk dat de airco echt zijn beste tijd gehad had. met 35+ graden Celsius in Kroatië is dat erg vervelend op dat moment natuurlijk. Je kunt je tegenwoordig niet meer voorstellen dat we ''vroeger'' allemaal zonder airco met het zweet in de bilnaad op vakantie gingen haha... Het bleek achteraf de aircopomp te zijn, dus deze is na onze vakantie onder garantie door Schaap vervangen.

ondertussen is het euvel met het stuurhuis nog niet echt verbeterd. ondanks het spoelen is het tegensturen in lange bochten weer terug. Inmiddels is de garantie (6 mnd) van Schaap verlopen. dus ik zit te dubben wat nu te doen. ergens zegt mijn gevoel dat het stuurhuis gereviseerd moet worden en we weten allemaal wat voor klus dat is..... Aan de andere kant hoor ik niemand met een V70/XC70 van deze generatie die deze klachten heeft. Dus ik blijf het vreemd vinden dat deze auto dit symptoom heeft.


In september de EGR schoongemaakt :)

Afbeelding
Afbeelding

en dan... deze week: op de snelweg ineens turbodruk verlies en motorstoring indicatie. vandaag hoorde ik ook gesis bij het accelereren; dus conclusie was snel getrokken: dat moest een gat zijn in een turbo drukslang. En jawel, even het hoofd onder de radiator steken (toch handig een wagen die wat hoger op de poten is) en ik zag al vrij snel een sneetje van 0,5cm vlak bij de aansluiting op de intercooler. Ik begreep van de dealer dat een originele Volvo slang 140 euro moet kosten. Dus ik zoek even een alternatief.....

filmpje van het gat:


dan nog iets positiefs: Ik heb vandaag de achteruitrijcamera laten activeren. Dat werd eens tijd want ik had hem al van de zomer geïnstalleerd. Dus vandaag de oude/originele kilometerteller teruggezet en bij de Volvo dealer in Houten de software laten installeren. het werkt :) Morgen de nieuwe teller weer terugzetten en kijken of het dan ook allemaal nog werkt. ik ga er vanuit van wel overigens.

Sja.... het blijft een mooie wagen. Maar we hebben wel veel pech zo....

iemand nog suggesties rondom het stuurhuis/tegensturen euvel?

en dan vergeet ik nog de lekke band van vorige week......
Afbeelding
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

@K00L,

Mooi weer zo’n update, helaas niet allemaal positieve verhalen.
Tja, na 10 jaar kan je wel iets verwachten, ook bij een Volvo, maar dit is nogal veel pech achtereen en zeker niet wat je tijdens vakantie wilt.
Succes met verdere afhandeling.
(nog steeds erg fraai die XC70 😎).
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Een sensor, een aircopomp en een slang. Bij een 11 jaar oude auto. Ik vind het nogal meevallen, eerlijk gezegd.
Een XC70 is gewoon duur in onderhoud, dus wen er maar aan zou ik zeggen (afgelopen jaar heb ik bijna 3k afgetikt).
En anders verkoop je toch gewoon de boot :-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3384
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Een sensor, een aircopomp en een slang. Bij een 11 jaar oude auto. Ik vind het nogal meevallen, eerlijk gezegd.
Een XC70 is gewoon duur in onderhoud, dus wen er maar aan zou ik zeggen (afgelopen jaar heb ik bijna 3k afgetikt).
En anders verkoop je toch gewoon de boot :-).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”