Start-Stop.

Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Kan kloppen Frits. Voor zover ik weet is et S/S onderdeel van het Drive-E gebeuren van Volvo. Dat hebben ze ik meen in 2013 nog wat opgepoetst en icm SPA en VEA (=4 cilinder motoren) is het sowieso standaard. Daarvoor weet ik het niet..
Aangezien jij een fijne 5 cilinder hebt, heb je hier geen “ last” van/ geen VEA/SPA etc.

Ik ben zelf erg blij dat het bij mijn auto eruit is, ook al voel ik me iets stouter bij het verkeerslicht nu deze daar niet meer afslaat… (Daar mocht het wel van mij, maar bij alle andere rit-onderdelen niet! :-) )
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
oldostofjas
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 06.03.2006 - 19:50
Locatie: Nijkerk

Ok, tijd voor een positieve reactie. Ik vind S/S best fijn. Als je voor het stoplicht staat is het nergens voor nodig dat die motor draait. Lekker rustig met de motor uit (vooral met diesel). En mocht het te warm dreigen te worden omdat airco tijdelijk minder koelt, dan slaat de motor vanzelf weer aan. En zodra je de rem loslaat (automaat) start de motor weer en kan je vlot wegrijden. Het kán irritant zijn, bijvoorbeeld als je één seconde moet stoppen. Maar als ik dat zie aankomen zet ik het snel uit met het knopje. En in de file zet ik het ook wel eens uit. En met parkeren zorg ik dat ik hem in z'n achteruit zet vlák voordat ik stilsta. Dan slaat ie ook niet af. Na een tijdje ga je al die dingen automatisch doen.
V70 2016 D4 GT8
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

oldostofjas schreef: 16.09.2021 - 16:08 Ok, tijd voor een positieve reactie. Ik vind S/S best fijn. Als je voor het stoplicht staat is het nergens voor nodig dat die motor draait. Lekker rustig met de motor uit (vooral met diesel). En mocht het te warm dreigen te worden omdat airco tijdelijk minder koelt, dan slaat de motor vanzelf weer aan. En zodra je de rem loslaat (automaat) start de motor weer en kan je vlot wegrijden. Het kán irritant zijn, bijvoorbeeld als je één seconde moet stoppen. Maar als ik dat zie aankomen zet ik het snel uit met het knopje. En in de file zet ik het ook wel eens uit. En met parkeren zorg ik dat ik hem in z'n achteruit zet vlák voordat ik stilsta. Dan slaat ie ook niet af. Na een tijdje ga je al die dingen automatisch doen.
Kudo's voor jou, echt! Ik vind het knap dat je dat jezelf hebt aangeleerd. Geloof me dat ik dat ook geprobeerd heb, maar noway, ik kreeg dat niet in mijn systeem. Daarnaast irriteerde het mij dat ik telkens zelf allerlei handelingen moest doen; tijdens parkeren of bij een naderende bestuurder.
Nergens voor nodig vind ik en ik focus me graag alleen op mijn deelname aan het verkeer / parkeeractie en ik kan blijkbaar niet veel handelingen tegelijkertijd doen... Wellicht mijn beperking, maar so be it.
Hier mag je gerust anders over denken hoor, dit is mijn mening en blijkbaar mijn mogelijkheden over extra handelingen tijdens deelname aan het verkeer. :-)

Zoals gezegd, voor een stoplicht mis ik het wel een beetje en mocht het wel blijven van mij en ging het inderdaad heerlijk soepel, voor alle andere situaties: weg ermee. En ik ben blij dat dit het geval is. Nu rijd de auto zoals ik dat graag wil.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Ik denk dat het systeem minder irritatie zou opleveren wanneer de motor niet afslaat wanneer je op een kruising je knipperlicht gebruikt. Dat moet vrij eenvoudig te programmeren zijn. In de nieuwere Volvo's heb je geen knopje meer en zit het in het scherm, net ietsie pietsie meer handeling vereist om het snel snel af te zetten. Doe ik wel altijd wanneer ik met koude motor wegrijdt. Ook in stop & go-verkeer en in files zet ik het vaak af. Voor de rest werkt het wel goed, motor is weer aan in de tijd die je nodig hebt om je voet van de rem naar de gas te verplaatsen. Of met de auto-hold functie gewoon even op de gas tikken. Mij stoort het eigenlijk meestal niet.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27012
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik irriteer mij regelmatig aan het S/S systeem. Het uitzetten met een eenvoudige druk op een toets kan tegenwoordig niet meer. Zit verstopt in een menu als alternatief kon je een andere rijmodus kiezen maar ook die schakelaar is verdwenen en dus weer in een menu zoeken.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

MichelV70 schreef: 22.07.2021 - 09:34 Ik werd gestoord van start/stop en gelukkig heeft onze Russische vriend hier ook oplossing voor :
en meteen de achterklep op afstand dicht.
Te bestellen via ebay: https://www.ebay.nl/itm/153007434195?ss ... 2749.l2649
Ik had het binnen een week in huis.
Ook voor andere modellen, bij bestelling VIN nummer doorgeven.
Ik heb die module ook maar besteld vanwege dat start/stop. De meerwaarde van het op afstand sluiten van de achterklep ontgaat mij :)
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Haha, grappig. Ik denk erover om die module te bestellen Speciaal voor de achterklep! :-)
In mijn geval is het vrij simpel. Ik kan/moet parkeren op eigen grond, achter het huis,. De parkeerplek is niet al te groot. Dus staat de auto met de achterkant tegen de schutting aan. (Andersom kan niet)

Nu kan de achterklep net aan open zonder tegen de schutting aan te komen, maar bij het dicht doen moet ik snel een stap/paar stappen links/ achteruit doen om het geval niet tegen mijn hoofd te krijgen! Dus ik zou er wel wat geld over hebben om dit vanaf afstand te kunnen doen. Het scheelt dat ik lange armen heb, een kleiner persoon zou de knop niet eens kunnen bereiken en moet dan om de auto lopen of snel een paar stappen naar rechts, om de dalende klep te ontwijken en dan weer via de achterkant terug.

Zo zie je dat het in sommige gevallen wel handig kan zijn. :-)

En het zijn kleine dingetjes, dat geef ik toe. Tot nu red ik me prima, maar zou dat stukje luxe van het op afstand dicht doen wel waarderen. En ik ben erg blij dat ik die parkeerplek heb! Nooit bang te zijn of last hebben van buren die hun autoportieren in die van jou rammen! (Uiteraard zonder dit te melden/briefje, etc.)

Plaatje bij het praatje:
Afbeelding
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Die ziet er mooi strak uit Dirk !
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”