Geheugenverlies

Plaats reactie
lxh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2021 - 15:24

Mijn V70 uit 2009 (MY2010) lijkt aan geheugenverlies te lijden. Sinds een klein onderhoud (zelf gedaan) waarbij ik voor de veiligheid de accu los gemaakt heb, geeft het Driver Alert System een storingsmelding m.b.t. kalibratiegegevens die niet kloppen. Deze module is diverse keren weer gekalibreerd, maar steeds weer die melding. De stoelgeheugens gekoppeld aan de sleutels zijn soms ook in de war. Recent gaat het navigatiesysteem steeds weer terug naar een andere taal (Nederlands i.p.v. Engels) , moet ik eerst een land kiezen bij een adres, en lijken andere instellingen ook veranderd.
De DAC module (camera aan voorruit) lijkt nu zoveel meldingen te geven dat deze niet meer uit het display verwijderd kunnen worden.

De garage (generiek) heeft niet voldoende kennis van Volvo en geeft dit probleem op, de dealer is schreeeeuwend duur en gaat (aldus diverse kennissen) gewoon allerlei modules vervangen die achteraf niet het probleem blijken geweest te zijn, maar de rekening terugdraaien doen ze dan niet. De officiële route voor reparatie lijkt me dus niet fijn.

Wat ik denk is dat al deze gegevens opgeslagen worden in een flash-chip in de CEM, die 10.000x (volgens Intel) geschreven kan worden. Afhankelijk van hoe vaak de CEM de instellingen opslaat kan dat aantal onderhand wel benaderd of overschreven zijn, en kan de flash chip (deels) defect zijn geraakt.
Wat ik op dit forum las, is dat een verouderde accu ook een probleem kan geven: bij het starten kan de spanning te ver zakken waardoor de CEM problemen heeft bij de start van de motor?

Heeft iemand ideeen wat het zou kunnen zijn? Is er een (betrouwbaar) bedrijf bekend die zo'n CEM kan repareren (nieuwe Flash-chip programmeren met de inhoud van de oude, en dan erin solderen?) Ik hou me aanbevolen!

Hartelijk dank alvast
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Even ETS1 bellen, die kan je vast meer vertellen. 😉
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Je hebt geheugenproblemen met verschillende systemen in de auto. Die hebben allemaal eigen aanstuurmodules en geheugens. Ik zou het idd in de stroomvoorziening zoeken. Accupool goed vast? Massa in orde?
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Hoe oud is je accu? Vervangen kost niet de wereld en je weet gelijk of het daaraan gelegen heeft.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Hmm.....normaal klein onderhoud kan niet het niet aan liggen en inderdaad de accu is wel los geweest? Hopelijk eerst de massa los gemaakt?
Ik zou eerst maar weer eens accu opnieuw losmaken eerst massa en dan de plus en vastmaken na paar minuten omgekeerd met de polen. Niet geschoten......
Accu moet met stilstaan wel ongeveer 12,-12,2 minimum aangeven
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
lxh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2021 - 15:24

@allen: hartelijk dank voor de reacties.
Ik heb contact gehad met Frans van ETS1, en die dacht niet dat het in de geheugenchip van de CEM zat.
Accu functioneert goed, zal 'm eens bemeten tijdens een start (ik heb een digitale oscilloscope die een langdurige meting kan doen).
Het probleem begon ondertussen al ruim 2 jaar geleden, de auto heeft normaal onderhoud gehad en de accu is meermalen los- en vastgemaakt. (Eerst - dan + losmaken is volgens mij alleen om kortsluiting bij onhandig sleutelen aan de accupolen te voorkomen).

Ik heb eindelijk de kunststofkappen bij de achteruitkijkspiegel los, ga daar eens de cameramodule loskoppelen, kijken wat er dan gebeurt.

Wat ik verder vreemd vind is dat eerst, toen het probleem net begon, ik de foutmelding in het display weg kon klikken. Nu kan dat niet meer (en zie ik bijv. ook de klok niet meer omdat daar nu een plaatje staat met de foutmelding eronder)

Wordt vervolgd.
Alex
lxh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2021 - 15:24

Eindelijk tijd gehad om de spanning eens te meten bij de start. Koele morgen koude motor. Spanning bij stilstand 12.7V.
De spanning dipt, na het gloeien, even naar 5.6V als de startmotor aan slaat. Beetje erg weinig, lijkt me, maar hij start verder prima.

Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar een nieuwe accu?
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

lxh schreef: 02.12.2021 - 14:17 Eindelijk tijd gehad om de spanning eens te meten bij de start. Koele morgen koude motor. Spanning bij stilstand 12.7V.
De spanning dipt, na het gloeien, even naar 5.6V als de startmotor aan slaat. Beetje erg weinig, lijkt me, maar hij start verder prima.

Ik denk dat ik maar eens op zoek moet naar een nieuwe accu?
Mwah, is misschien zonde van het geld als dat de oorzaak niet is. Ik heb ook ooit een probleem gehad waarvan de oorzaak niet echt te achterhalen was en dus zou het de accu moeten zijn. Niet dus. Mijn tip is om eens naar zo'n Bosch-servicecenter te gaan. Die meten je accu door op allerlei fronten, dus niet alleen de spanning. Vraag me niet wat die fronten zijn :)
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
lxh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2021 - 15:24

JosW schreef: 02.12.2021 - 15:42
Mwah, is misschien zonde van het geld als dat de oorzaak niet is. Ik heb ook ooit een probleem gehad waarvan de oorzaak niet echt te achterhalen was en dus zou het de accu moeten zijn. Niet dus. Mijn tip is om eens naar zo'n Bosch-servicecenter te gaan. Die meten je accu door op allerlei fronten, dus niet alleen de spanning. Vraag me niet wat die fronten zijn :)
Bedankt voor de tip. Maar wat kost zoiets? Ik had bij een vorige auto een akkefietje met injectoren, die konden ze ook wel "even" testen (@ € 100 per injector). Nieuwe injectoren waren € 800 per stuk. Moeilijke afweging. Uiteindelijk toch maar gedaan, oordeel: versleten. Doen we niets meer aan (ook niet reviseren). Was een uurtje werk voor dat testbedrijf. Voelde me aardig bekocht.

Overigens: nieuwe accu (Bosch) is € 120.

Weet iemand wat een goede minimum waarde is voor een accuspanning tijdens het starten? Mij lijkt iets in de richting van 10V minimaal, maar kan nog weinig informatie vinden.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

ff google" Voor een juiste meting zou je de auto dus eigenlijk eerst even een uurtje moeten laten staan en dan pas de accuspanning gaan meten. Na dit uurtje rust zou je een spanning moeten meten van minimaal 12.45 Volt.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
lxh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2021 - 15:24

Bover schreef: 03.12.2021 - 17:53 ff google" Voor een juiste meting zou je de auto dus eigenlijk eerst even een uurtje moeten laten staan en dan pas de accuspanning gaan meten. Na dit uurtje rust zou je een spanning moeten meten van minimaal 12.45 Volt.
Dankje voor de info. Dit wist ik al: gezonde loodcellen geven een spanning van ong. 2.1V per stuk bij "100% vol", 6x2.1 = 12.6 V. Net wat minder zou ook goed moeten zijn. Na een paar uur stilstand geeft de accu nog 12.7V (temperatuur net boven het vriespunt).

Ik heb ooit wel elektrotechniek gestudeerd (maar daar verder nooit echt wat mee gedaan). Theorie onthouden van toen: accu's hebben een interne weerstand, en die hangt van veel af (kwaliteit, temperatuur, veroudering, enz.). Tijdens het starten trekt de startmotor veel stroom, en door de interne weerstand zakt de accuspanning.
Wat ik recent geleerd heb: Er is een bepaalde maximale stroom die een accu kan leveren zonder dat de spanning teveel in zakt, bij een bepaalde (lage) temperatuur en dat een bepaalde tijd kan volhouden: de Cold Crank Amperage (CCA). Er zijn verschillende teststandaarden, met verschillende temperaturen, minimum voltages, en testduur.

Voor mijn auto zou de CCA 700A of meer moeten zijn, schijnt. Nou heb ik wel wat weerstandjes liggen, maar niks natuurlijk dat zomaar even 700A kan verwerken bij 12V (en dus 8.4 kW!! aan warmte kwijt kan). Ik vermoed dat ze dat bij een accu-teststation wel hebben. :-)

Wat het ook moet zijn, mijn accu heeft kennelijk een te geringe CCA, want de spanning (gemeten tussen de +pool van de accu en een stuk kaal metaal onder de motorkap) dipt even naar 5.6V (lager dan welke teststandaard die ik kon vinden). Dat zou duiden op een te hoge interne weerstand (het is geen originele accu, dus kan te maken hebben met de kwaliteit, maar het kan ook met veroudering te maken hebben.

Blijft de vraag inderdaad of met een goede accu de modules wel hun instellingen behouden...
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13717
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

dan weet je ook dat accu s gemiddeld 7=8 jaar meegaan in de praktijk . Soms langer en soms korter. Goede accumet moderne techniek aan boord is wel essentieel. Bij twijfel zou ik zo vervangen.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
lxh
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 13.09.2021 - 15:24

Bover schreef: 03.12.2021 - 18:26 dan weet je ook dat accu s gemiddeld 7=8 jaar meegaan in de praktijk . Soms langer en soms korter. Goede accumet moderne techniek aan boord is wel essentieel. Bij twijfel zou ik zo vervangen.
De auto is 12 jaar oud, is 2e accu. Zit nog onder het gemiddelde ;-)

Maar ik ga het zeker overwegen (doe ik al)
volvo440special
4th Gear member
Berichten: 641
Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34

Ik denk dat met 12 jaar de accu een hele mooie prestatie neergezet heeft en nu de eerste tekenen van het einde gaat vertonen. Vaak gaan ze eerder stuk. Lijkt me geen slecht plan 'm op korte termijn te vervangen.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”