AWD en sportmodes in sneeuw en mud

Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Het is winter en ik rij regelmatig bijna dagelijks redelijk vaak in de sneeuw en op gravelwegen.
Bij de V70 MY2006 kon je de DSTC uitschakelen bijv in de sneeuw als je iets meer spin nodig had om weg te komen omdat hetzelfde systeem soms tegenwerkte bij wegkomen hellingnook met de caravan soms.

Nu rijdend met een XC70 AWD 2012 vraag ik me af of je de AWD kunt manipuleren zodat je meer of eerder AWD hebt;

Bij de XC70 AWD kun je onder MY Car de ESC uitzetten, zie foto, en kom je in de zg sportieve modes, (tekening laat zien dat achterkant iets mag uitbreken)

Vraag 1: ESC aanvinken is dat je AWD eerder activeert of is dat onjuist?
Vraag 2: aanzetten ESC/ spotieeve modes verandert dat je wielspin bijv?
Vraag 3: wat is nu merkbaar aan de z.g. sportive modes, wat verandert er rij technisch nu?

Misscjien wel wat veel vragen maar uiteindelijk vraag ikme al een tijdje of ik meer of minder AWD kan afdwingen op bijv de vele steile gravel wegen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

alleen wielspin van de voorwielen activeert de achterwielen,
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

OGA244 schreef: 20.01.2023 - 15:40 alleen wielspin van de voorwielen activeert de achterwielen,
Klopt. En voor de rest heeft het weinig invloed.
Wielspin voorzijde betekent meer koppel naar achteren.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

dus alz je de auto van de grond zet en de D activeert draaien alleen de voorwielen?
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Draaien die meer dan de achterwielen gaan die ook draaien
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Ik weet niet welke Haldex-versie een MY12 XC70 heeft. Maar het zou zomaar kunnen dat er onder bepaalde voorwaarden ook zonder (aanstaande) wielspin meer vermogen naar de achterwielen gaat, b.v. bij wegrijden (evt. met bepaalde stuurhoek).
Ik heb het voor onze voormalige MY07 XC70 (N) uit proberen te zoeken, maar hoe de exacte werking per Haldex-versie bij Volvo is is me toen niet helemaal helder geworden.

Overigens wordt er al voor er daadwerkelijk wielspin optreed meer vermogen naar achter gestuurd. Ik meen dat dat bij de nieuwere Haldex-versies is als de voorwielen “ca. 1/15e van de wielomtrek” sneller draaien dan de achterwielen. Bij de oudere was dat een groter deel van de wielomtrek, vandaar ook dat, zover ik weet, er zeker bij die versies altijd een klein % naar de achterwielen ging (om het ‘standaard verschil in omwentelingssnelheid tussen aangedreven (voor)wielen en meedraaiende (achter)wielen’ op te heffen en vandaar ook de Volvo claim constante vierwielaandrijving.)

Uitschakelen van de ESC zorgt er m.i. voor dat er (iets) meer wielspin toegestaan wordt op alle wielen voor het systeem ingrijpt. En dat grijpt naar mijn ervaring alleen in bij verschil in omwentelingssnelheid. Rij b.v. op een gravel/loszand/sneeuw-vlakte vol gas een cirkel dan krijg je een vier wieldrift, dus 50/50 vermogensverdeling en 4 even snel draaiende wielen. (Ook met de ESC aan, ESC uit dan lukt dat waarschijnlijk makkelijker, tenminste dat was zo met DTSC op onze XC70)
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 2888
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Eigenlijk zou ik niet moeten reageren in dit topic omdat ik geen 100% technische expertise heb.
Wel wat ervaringen met de diverse soorten:
-- Visco,
-- Haldex en
-- 'echte' 4x4 van Toyota, Mitsubishi en nog wat oud spul. Met H en L gearing etc op zo'n extra pookje met en zonder naaf-lock

-- Visco (tussen 1997 t/m 2002 op de V70 = passief zonder electronica en motortjes en pompjes etc. Zit net voor de cardan/achteras.
Als de 'visco-klomp' wrijving ondervindt (verschil voor en achteras boven een bepaalde marge, dus dan ook bij 1 slippend wiel), wordt de 'klomp' heet en 'verhard' als een vastere verbinding.
Helaas kan ik geen eigen filmpjes uploaden in dit forum. Want bij elke beurt van de V70xc '02 wilde ik weten of de Visco geen uitgeharde eeuwige klomp was geworden.
Dit kan indien de banden voor en achter meer dan 2mm verschil hebben gehad. Tja, ik was de 4e eigenaar tussen 2010 en 2021.
Men riep ook weleens: voorwiel aangedreven en achterwiel pas als..... (90 - 10 verhouding op de voor - en achteras) en achteruit rijdend werkt het niet.
Filmpjes lieten steeds duidelijk zien:
- auto op de brug, alle wielen vrijhangend
- in D: pats...alle 4 de wielen aangedreven!
- in R: ook direct alle 4 de wielen aangedreven en nog belangrijker: in dezelfde richting! :)

Mijn ervaringen bij Visco
jullie herkennen het wel met een FWD: bij (steviger) wegtrekken: de neus komt ophoog. Bij RWD: de kont duwt en de neus blijft......
- bij rustig wegtrekken: auto blijft vlak.
- bij stevig wegtrekken: neus kwam omhoog.
- wegtrekken op steile gravel of natte helling, vooral met de caravan aan de haak: rustig = geen slip maar bij geen grip en wielspin: na 2 sec is de discoklomp pas (tijdelijk) hard en geeft 50 -50 verdeling (of 10 - 40 - 25 - 25 al naar gelang er een wiel slipt)

-- Haldex:
Diverse soorten generaties;
https://www.awdwiki.com/en/haldex/

Ervaringen bij Haldex:
Stabiel rijgedrag, nog nooit geslipt op hellend nat gras.
In de gebruikershandleiding blz 427 van onze XC40 staat iets over: vanaf stilstand wegtrekkend altijd awd en over hogere snelheden......
Diverse rijmodi, andere verhoudingen..... Ook ooit ergens gelezen: acceleratie en bocht afhankelijk. Merk ik dat? Ja! Hij 'kleeft vlak' aan de weg.
Alles in een fractie van een 'erg korte' seconde.
Onze XC40 awd blijft altijd vlak (zonder omhoog komende neus). Een V70 (Haldex) awd ook. Geen ervaring met andere Volvo's
Op YT staan diverse filmpjes wat er gebeurt als er 1 wiel vrij in de lucht hangt: de remt gaat erop, dus nóg meer 'verdeling van kracht' naar de overige wielen.

Ervaringen met 4x4 laat ik hier buiten beschouwing (geen Volvo).

De vraag van TS over sneeuw en mud
-- sneeuw amper tot niet
-- modder: blubberige weggetjes naar en op campings, ook met hellingen, erg nat gras (leek wel een vijver), altijd met caravan trekkend en achteruit duwend.
Voor mij is awd een must (naast een voor mijn lijf althans goed zittende traploos elektrisch verstelbare stoel)

Oh ja, de W stand van de GT van de V70xc:
Die heb ik ervaren als wegtrekken in de 3e trap.
Je voelde hem met door- en sneller rijden niet schakelen. Pas als hij van de 3e naar de 4e trap ging.
Eerlijk gezegd ben ik vergeten of je met de W knop tevens in M (afleesbaar dan) kan wegrijden ipv D.
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Toen ik nog een TT had met haldex controller bestonden er al controllers waarmee je kon instellen vanaf wanneer de achterwielen mee moeten doen.
Variabel in te stellen op basis van grip, bij welke snelheid e.d.
Op het display kon je dan ook de werking van het systeem volgen, temperatuur monitoren e.d.'
Later zijn deze controllers er ook voor de Volvo haldex systemen gekomen.
Als je hier op zoekt heb je ze ook die je met een app op de telefoon kunt bedienen.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Jers3n schreef: 20.01.2023 - 23:19 Ik weet niet welke Haldex-versie een MY12 XC70 heeft. Maar het zou zomaar kunnen dat er onder bepaalde voorwaarden ook zonder (aanstaande) wielspin meer vermogen naar de achterwielen gaat, b.v. bij wegrijden (evt. met bepaalde stuurhoek)..

Overigens wordt er al voor er daadwerkelijk wielspin optreed meer vermogen naar achter gestuurd. Ik meen dat dat bij de nieuwere Haldex-versies is als de voorwielen “ca. 1/15e van de wielomtrek” sneller draaien dan de achterwielen. Bij de oudere was dat een groter deel van de wielomtrek, vandaar ook dat, zover ik weet, er zeker bij die versies altijd een klein % naar de achterwielen ging (om het ‘standaard verschil in omwentelingssnelheid tussen aangedreven (voor)wielen en meedraaiende (achter)wielen’ op te heffen en vandaar ook de Volvo claim constante vierwielaandrijving.)

Uitschakelen van de ESC zorgt er m.i. voor dat er (iets) meer wielspin toegestaan wordt op alle wielen voor het systeem ingrijpt. En dat grijpt naar mijn ervaring alleen in bij verschil in omwentelingssnelheid. Rij b.v. op een gravel/loszand/sneeuw-vlakte vol gas een cirkel dan krijg je een vier wieldrift, dus 50/50 vermogensverdeling en 4 even snel draaiende wielen. (Ook met de ESC aan, ESC uit dan lukt dat waarschijnlijk makkelijker, tenminste dat was zo met DTSC op onze XC70)
Voor zover ik weet heeft de XC70 2012 een Haldex 5 type. Ik heb vadaag echt in de dikke sneeuw gereden omdat de plaatselijke sneeuwschuiver zelf in de sloot ligt volgens zeggen. De gebruikelijk helling omhoog naast het huis hier 5% zonder een krimp te geven en net boodschappen gedaan naar beneden en weer helling op terug 20km allemaal a""solide as a rock".

De methode met de DTSC kende ik van de V70 MY2006 maar nu de vraag nog of het klopt dat de ESC voor staat in de nieuwere versies voor meer wielspin. Dat wordt dan vertaalt als de sportieve modes?.
Hoe dan ook vanmorgen voelde ik me wel prettig op de weg en heb mijn snelheid aangepast naar beneden
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

ESC bestaat uit drie onderdelen
Tractie controle, antislip en antispin.
Bij een ingeschakeld ESC zorgt de tractie controle er juist voor dat de kracht van een slippend wiel wordt overgebracht naar een niet slippend wiel.
Dus je theorie gaat niet op 😇

Uitschakelen betekent inderdaad meer wielspin. Maar ook minder verdeling van overbrenging naar de overige wielen (achter) Dus in dit geval juist nadelig in de sneeuw.

Ook wat Mees suggereert is niet juist. In de "W" stand vertrek je niet uit de derde trap. De overbrenging wordt gereduceerd waardoor er minder vermogen naar de wielen gaan en de bak schakeld minder snel.
Staat trouwens ook in de handleiding....
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat mees schreef was wel juist op de Visco (heb je n Geartronic tm 2002 zie je ook in welke versnelling je vertrekt in W oa V70/S80) bij de Haldex wordt er idd wat geknepen
Laatst gewijzigd door OGA244 op 21.01.2023 - 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Screenshot_20230117_152434_Samsung Notes.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Bij Haldex heb je gelijk, bij Visco en niet AWD heeft Mees gelijk
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

OGA244 schreef: 21.01.2023 - 13:44 Bij Haldex heb je gelijk, bij Visco en niet AWD heeft Mees gelijk
Haha, maar ik ga uit van Haldex. Daar rijd ik zelf mee en die van Bob is gen5. Vandaar 🥴
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Mees had een Visco, allebei dus gelijk
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

Nou bovenstaande getuigt toch wel beetje van de diversiteit in de verschillende AWD aandrijf systemen.
Ok Is correct dat we kunnen vaststellen dat je "in principe" de AWD met een Haldex5 in een XC70 2012 niet kan manipuleren.

Ik begrijp ook dat ESC aangevinkt gelijk zou kunnen zijn een de eerder uitzetten van de DTSC iin eerdere versies, en de ESC aangevinkt de wielspin laat toenemen wat in modder en sneeuw een voordeel zou kunnen zijn. De ESC aangevinkt is de z.g. sportieve modes die dan geactiveerd wordt en deze laat een beperkte wielspin toe...
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 738
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Het AWD systeem is automatisch zonder kans op ingrijpen door de bestuurder. Het zal in de meeste gevallen goed voldoen. Alleen bij extreme omstandigheden zou handmatig ingrijpen voordeel kunnen bieden. Het voordeel van een systeem dat handmatig te bedienen is dat je kunt anticiperen op de noodzaak ook de achterwielen te betrekken bij de aandrijving.
Bij een automatisch systeem moet er eerst tractieverlies ontstaan voor de achterwielen ook betrokken worden bij de aandrijving.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Urbexpeditie
7th Gear member
Berichten: 5388
Lid geworden op: 07.04.2021 - 12:53

Bover schreef: 21.01.2023 - 14:43 Nou bovenstaande getuigt toch wel beetje van de diversiteit in de verschillende AWD aandrijf systemen.
Ok Is correct dat we kunnen vaststellen dat je "in principe" de AWD met een Haldex5 in een XC70 2012 niet kan manipuleren.

Ik begrijp ook dat ESC aangevinkt gelijk zou kunnen zijn een de eerder uitzetten van de DTSC iin eerdere versies, en de ESC aangevinkt de wielspin laat toenemen wat in modder en sneeuw een voordeel zou kunnen zijn. De ESC aangevinkt is de z.g. sportieve modes die dan geactiveerd wordt en deze laat een beperkte wielspin toe...
ESC uitzetten levert meer wielspin voorzijde en minder tractie achter. Dus in sneeuw en modder een nadeel.
Werkt nagenoeg bijna hetzelfde als de DTSC op mijn XC70.
Member Overland Bound
https://www.overlandbound.com/

The real Diesel Power XC70 D5 AWD - Powered by OptiTuning Sverige AB
Subaru Outback Touring 2023
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Daarnaast kan ik je melden dat het type die jij hebt heel mooi is te doseren, in 4w drift weg rijden kun je met 2 vingers in de neus als volleerde rally specialist.
De latere type’s en dus die van de V90 zijn erg listig, komen er ineens bij als voor grip verliest en wanneer je denkt “ik heb hem en vang hem op sta je ook dwars”
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13719
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

diesel01 schreef: 21.01.2023 - 16:09 Daarnaast kan ik je melden dat het type die jij hebt heel mooi is te doseren, in 4w drift weg rijden kun je met 2 vingers in de neus als volleerde rally specialist.
De latere type’s en dus die van de V90 zijn erg listig, komen er ineens bij als voor grip verliest en wanneer je denkt “ik heb hem en vang hem op sta je ook dwars”
Morgenvroeg ga ik eens kijken op hangplek 4X4 waar al dagen vriest en men ook wat capriolen uithaalt... Ik vrees wel dat ik vreselijk detoneer tussen de oudere verbouwde landcruisers en hiluxen. Een kijken of ik voorzichtig rondje op " hun plek" verijsd sneeuw mag doen....anders volgende week ergens alleen..:)
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”