1 of 2 accu's?

diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Beste Volvo-rijders,

Klein vraagje over mijn V70 T4 Polar uit 2016; weten jullie of deze 1 of 2 accu's heeft?

Iedere keer als ik mijn motor start dan, is ook het start-stopsysteem geactiveerd. Zodra voor een stoplicht en motor stopt treeds start-stop systeem in werking en als ik weer kan rijden, dan start de motor, maar vindt er een spanningsval plaats, waardoor de radio enzo even uitvalt; vanaf dat moment is het start-stop systeem onbeschikbaar en gaat alles qua spanning goed.

Ik krijg verder geen meldingen van lage accuspanning en ook met bv standkachel op afstand heb ik geen problemen.

Vandaar de vraag of het toch 1 hoofdaccu is die mogelijk vervangen moet worden, of dat er toch een tweede hulpaccu in zit, die mogelijk de geest heeft gegeven (ik meen mij te herinneren dat de dealer noemde dat er maar 1 accu in zit, maar via andere kanalen hoor ik dat er 2 inzitten).

Dank voor de input!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Er zit een tweede onder de ruitenwisser aan de rechter zijde van de auto. Klein melkpak wat de spanningsval tijdens het starten van de motor op moet vangen.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Apart zeg; waarom zou de chef werkplaats van mijn dealer tot twee keer toe met een redelijke stelligheid beweren dat er maar 1 accu in mijn V70 zit? Ik wil dit namelijk weten omdat ik het erg jammer zou vinden als de startaccu wordt vervangen en het probleem met s/s-systeem en tijdelijk wegvallen spanning zou blijven bestaan, omdat achteraf bezien er dan toch een hulpaccu vervangen had moeten worden.....
Denk dat ik mijn instructieboekje maar even moet laten zien, want daarin wordt toch écht over een tweede accu gesproken inderdaad......en die hulpaccu moet m.i. vervangen worden!
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Kleine update: mijn vraag en twijfel toch opnieuw aan de dealer uitgelegd met refereren aan het instructieboekje en ik word vandaag teruggebeld door de dealer met de mededeling dat, na goed uitzoeken, er inderdaad een tweede accu in mijn auto aanwezig hoort te zijn! Het bevestigt wat ik al vermoedde. Ze noemde nog dat alle voorgaande V70's maar 1 accu zouden hebben, maar het laatste productiejaar inderdaad 2, vandaar bij hun de verwarring; hier ben ik verder maar niet op in gegaan. Ik heb wel het besluit genomen dat ik mijn hoofdaccu voorlopig maar laat zitten (ik had verder geen meldingen van lage accuspanning) en denk dat het probleem met s/s systeem komt door de hulpaccu en; aangezien ik het s/s-systeem niet echt mis, voorlopig het probleem maar oplos door iedere keer handmatig het s/s systeem uit te schakelen.
Tzt zal ik wellicht proberen zelf de hulpaccu te vervangen.
GerardV70
3rd Gear member
Berichten: 434
Lid geworden op: 09.07.2009 - 19:33
Locatie: Heerhugowaard

Best jammer dat een klant het tegenovergestelde moet bewijzen middels een instructieboekje.
Zelf helaas ook aan de hand gehad welleswaar ruim 8 jaar terug met een verkeerd gemonteerde deelbare trekhaak. Dit ivm de aanwezige nivomat in mijn V70. Gelukkig allemaal keurig rechtgezet, maar heeft wel wat voeten in de aarde gehad.
V40 1998 G3
V70 D5 2002 automaat
XC70 D5 Geartronic 4wd 2008
Gebruikersavatar
JosW
5th Gear member
Berichten: 2341
Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
Locatie: Hengelo

Daarom is mijn auto in onderhoud bij een Volvospecialist en niet bij een dealer.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

diazepam schreef: 16.02.2023 - 11:28 Tzt zal ik wellicht proberen zelf de hulpaccu te vervangen.
Dat is heel best te doen, als je maar voorbereid bent op het verwijderen van in ieder geval de passagiersruitenwisser. De hulpaccu zit namelijk onder de plastic kap, paravaan heet dat volgens mij, waar ook de assen van de ruitenwissers doorheen steken.
Accu's laat ik tegenwoordig ook niet meer door de garage doen; dat is echt prima zelf te vervangen.
Ik vraag me overigens af of je hoofdaccu dan wel van het juiste soort is, gezien de onwetendheid van de garage. Voor onze Volvo's (met twee accu's) is voor de hoofdaccu een AGM-accu voorgeschreven. Die zou juist ook de spanningsval deels moeten opvangen bij start/stop.
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 475
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

We hebben zo'n beetje dezelfde auto.
Elke S/S auto heeft 2 accu's bij Volvo. Er zit een 70Ah accuutje aan de bijrijderskant zoals hierboven aangegeven.
Ik heb het S/S permanent uit laten zetten vanwege persoonlijke redenen en geen spijt van gehad.
Ik denk dat je beschreven symptomen idd te maken hebben met de 2e accu, die zorgt immers voor spanning bij S/S !


En ja, dealers zitten er wel eens naast. Bij mijn auto is 1.5 jaar geleden de normale accu onder garantie. Helaas heeft de dealer er een verkeerde accu in gedaan (een normale vloeistof accu), ondanks dat ik nog had aangeven dat de mijne een AGM accu moet hebben volgens de specs van de fabrikant zelf! Dit soort dingen gebeuren dus ook. Ik heb die zelf dus vervangen met een Varta AGM accu.

Hier wat leesvoer voor je accu's: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... start-stop

DJ
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Ik ben vooral benieuwd of je de beide (reguliere en S/S) accu's eenvoudig kunt vervangen door modellen van Bosch of Varta.
De grote accu hoeft gene probleem te zijn, ik ben er nog niet uit welk type (of specificatie) voor de S/S accu van toepassing is.

Als de accu's vervangen moeten worden dan geen Volvo accu voor $$$ maar Bosch of Varta.
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

De hulpaccu is een zogenaamde AGM accu (Absorbed Glass Matt). Als je die vervangt door een AGM-accu met dezelfde specificaties van Varta of Bosch zie ik geen probleem. Volvo maakt bij mijn weten zelf geen accu's, die komen ook van één van de grotere accufabrikanten. Je moet na vervangen blijkbaar wel de nieuwe accu inleren of aanmelden in Vida.

Misschien is dit nuttig : https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=83189
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

waal70 schreef: 20.02.2023 - 10:23
diazepam schreef: 16.02.2023 - 11:28 Tzt zal ik wellicht proberen zelf de hulpaccu te vervangen.
Dat is heel best te doen, als je maar voorbereid bent op het verwijderen van in ieder geval de passagiersruitenwisser. De hulpaccu zit namelijk onder de plastic kap, paravaan heet dat volgens mij, waar ook de assen van de ruitenwissers doorheen steken.
Accu's laat ik tegenwoordig ook niet meer door de garage doen; dat is echt prima zelf te vervangen.
Ik vraag me overigens af of je hoofdaccu dan wel van het juiste soort is, gezien de onwetendheid van de garage. Voor onze Volvo's (met twee accu's) is voor de hoofdaccu een AGM-accu voorgeschreven. Die zou juist ook de spanningsval deels moeten opvangen bij start/stop.

Volgens mijn instructieboekje zou bij mijn handgeschakelde bak er een EFB-accu als hoofdaccu in moeten zitten:

------------
Belangrijk
Bij vervanging van de startaccu of hulpaccu, bij een auto met Start/Stop-systeem, moet u een accu van het juiste type monteren; EFB bij een auto met een handgeschakelde versnellingsbak en AGM bij een auto met een automatische versnellingsbak.

Bij vervangen van een hulpaccu moet u een accu van het type AGM monteren.
-----------

Verder interessante discussie die ik graag blijf volgen ;-)

@quickstep; ik begreep vanuit een andere topic dat jij instructieschema's had om de hulpaccu te vervangen? Ik had je al een pb gestuurd, maar betwijfel of die is aangekomen.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Fulaks schreef: 21.02.2023 - 09:27 De hulpaccu is een zogenaamde AGM accu (Absorbed Glass Matt). Als je die vervangt door een AGM-accu met dezelfde specificaties van Varta of Bosch zie ik geen probleem. Volvo maakt bij mijn weten zelf geen accu's, die komen ook van één van de grotere accufabrikanten. Je moet na vervangen blijkbaar wel de nieuwe accu inleren of aanmelden in Vida.

Misschien is dit nuttig : https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=83189
Er is op het forum een instructie te vinden om buiten VIDA om de BMS te resetten na accuwissel (ik meen mistlampknop en waarschuwingsknop in de juiste volgorde een aantal maal uit te voeren totdat er een accusymbooltjhe begint te knipperen; dan is ie gereset)
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Fulaks schreef: 21.02.2023 - 09:27 De hulpaccu is een zogenaamde AGM accu (Absorbed Glass Matt). Als je die vervangt door een AGM-accu met dezelfde specificaties van Varta of Bosch zie ik geen probleem. Volvo maakt bij mijn weten zelf geen accu's, die komen ook van één van de grotere accufabrikanten. Je moet na vervangen blijkbaar wel de nieuwe accu inleren of aanmelden in Vida.

Misschien is dit nuttig : https://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=83189
De exacte specificaties voor de hulpaccu die in mijn auto moet (AGM, 150×90×106, CCA 120, capaciteit 8aH) kom in niet tegen bij Varta, ik geloof wel eentje met CCA 150. Stomme vraag misschien, maar zou dat nadeliger of juist gunstiger kunnen zijn (dat laatste denk ik)? Of moet het echt exact overeenkomen?
waal70
2nd Gear member
Berichten: 51
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

CCA is volgens mij iets met koudestartcapaciteit. De hulpaccu start volgens mij niet je motor, dus die spec maakt niet zo heel veel uit. De afmetingen zijn wel heel belangrijk - het past allemaal net dus dat is iets om rekening mee te houden.

Heb je al gekeken of je hoofdaccu wél van type AGM is?
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

waal70 schreef: 21.02.2023 - 14:55
Heb je al gekeken of je hoofdaccu wél van type AGM is?
Volgens mijn instructieboekje moet dat dus een EFB-type zijn (want handgeschakeld), maar ik moet de motorkap even openen om te zien wat voor type er momenteel daadwerkelijk in zit.

Bedoel je anders dat, als ik er nu een AGM type in zou zetten, het probleem mogelijk ook al verholpen is en ik de hulpaccu niet eens meer nodig heb?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Nee, die hulpaccu blijft nodig.
diazepam
2nd Gear member
Berichten: 56
Lid geworden op: 04.08.2008 - 18:31

Jelmer de Jong schreef: 21.02.2023 - 22:33 Nee, die hulpaccu blijft nodig.
Helder; dank!
quickstep
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 23.09.2014 - 10:08

Heeft iemand een foto van de S/S batterij die door Volvo gemonteerd is?


Vriendelijke groet,



Guido
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5323
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

flevodirk schreef: 20.02.2023 - 12:21 Elke S/S auto heeft 2 accu's bij Volvo. Er zit een 70Ah accuutje aan de bijrijderskant zoals hierboven aangegeven. Ik heb het S/S permanent uit laten zetten vanwege persoonlijke redenen en geen spijt van gehad.
Hallo Dirk, ik ben ook een absolute tegenstander van het S/S systeem. Na elke start, schakel ik S/S uit. Zou dat op den duur kwaad kunnen voor de 2e hulpaccu? En heeft het nadelige gevolgen, als de 2e hulpaccu het zou begeven, omdat hij nooit actief word? :-O
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hans Eilander schreef: 23.02.2023 - 10:29 Hallo Dirk, ik ben ook een absolute tegenstander van het S/S systeem. Na elke start, schakel ik S/S uit. Zou dat op den duur kwaad kunnen voor de 2e hulpaccu? En heeft het nadelige gevolgen, als de 2e hulpaccu het zou begeven, omdat hij nooit actief word? :-O
De kleine accu is altijd actief en levert stroom op de aangesloten apparaten, stroom loopt altijd vanaf het punt met de meeste spanning. Start jij de motor een paar keer kort achter elkaar dan kan het zijn dat de spanning van de grote accu iets daalt. Totdat het ding bijgeladen is zal de kleine accu de stroom voor een gedeelte van de auto voorzien.
Als de motor draait dan doen beide accu's niets want hopelijk levert de dynamo dan 14V, dat is 2V meer dan de accu's doen.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”