PHM module defect na onderhoudsbeurt bij de dealer.

Gebruikersavatar
happybacon
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 22.03.2019 - 21:09
Locatie: Blijham

Voor een regulier onderhoud + APK is mijn V70 naar de dealer geweest. Toen ik de auto ‘s ochtends naar de dealer bracht waren er geen storingen. De dealer heeft het onderhoud uitgevoerd en daarbij is ook de software ge-updated.

Toen ik einde middag de auto weer kwam halen stond er een storing in het scherm. VOC service vereist.
Ik weer naar binnen: “er staat een storing in het display”.
De monteur erbij: “dat is mij niet opgevallen”. Auto aan de kast en nu blijkt de PAM-module niet benaderbaar te zijn na de uitgevoerde software update.
“Dus ik kan niets meer met de Volvo on call app.”
“Gebruikt u die dan” vraagt de monteur.
“Ja natuurlijk” zeg ik.

“Het is al bijna 17:00 en ik kan niet veel meer doen” zei de monteur. Wel maakt hij aan melding aan volvo Nederland.

Later contact met de filiaalhouder. Volvo zegt dat de module misschien stuk is, maar ze kunnen 5 keer proberen het ding weer te activeren oid. Een nieuwe kost €1.400,- exclusief montage.

Ik zeg tegen de filiaalhouder dat de auto zonder storingen is gebracht en nu de boel niet meer werkt. De boel is bij jullie defect geraakt en nu moet ik voor de kosten opdraaien?😡

“Er kan iets mis gaan met een software update. Misschien moeten we onze klanten ervoor laten tekenen dat een software update niet zonder risico is” zegt de filiaalhouder.

Nu nog mooier, dus als volvo de boel verprutst is de klant de dupe? Ik ga daar niet voor betalen.

De V70 is nogmaal geweest om de boel aan de praat te krijgen, maar helaas zonder resultaat. Ook kan de software niet terug gezet worden. Volvo Nederland geeft niet thuis en toont geen coulance.

Voorstel van de dealer is om even een aantal maanden te wachten en te kijken of er meer van dergelijke storingen gemeld worden. Ongelofelijk werkelijk.

Iemand een idee of zelfde ervaring of een oplossing?
Ik wil mijn V70 weer volledig werkend.

Inmiddels heb ik wel mijn rechtsbijstandverzekering ingeschakeld om dit conflict op te lossen.
Hartelijke groet,
Jarno

VOLVO #1! - MY2016 V70 2.0 D3 INSCRIPTION EDITION | BI-XENON | SCHUIFDAK | LEER
Audi A4 1.9TDI @380.000km
VW Passat 2.3 VR5 @324.000km
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1461
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Het zal de PHM module zijn, dat is de telefoon module waar ook het VOC (TEM) deel in zit.

PAM is de parkeerhulp module.

Maar bij onderhoud wordt alleen Service 2.0 geladen, daar zit normaal gesproken nooit de PHM/TEM bij in. Heeft de monteur er zelf voor gekozen deze te updaten of op verzoek?
Gebruikersavatar
happybacon
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 22.03.2019 - 21:09
Locatie: Blijham

Dan zal het idd de PHM module zijn. (Ze zeggen PAM, maar misschien is dat een manier van uitspreken)
Ik heb om geen updates gevraagd.
Dan zal alleen de Service 2.0 geladen zijn denk ik.
Feit is echter dat VOC niet meer functioneert 😫
Hartelijke groet,
Jarno

VOLVO #1! - MY2016 V70 2.0 D3 INSCRIPTION EDITION | BI-XENON | SCHUIFDAK | LEER
Audi A4 1.9TDI @380.000km
VW Passat 2.3 VR5 @324.000km
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Uiteraard kan er wel eens wat stuk gaan maar de houding van de dealer is niet wat je zou verwachten. Helemaal als je als klant de dupe bent wanneer zij iets verprutsen. Ik hoop dat je er uit komt met ze. Goed dat je de rechtsbijstand ingeschakeld hebt. Zou voor mij meteen een relatiebreuk met de dealer opleveren.
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
happybacon
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 22.03.2019 - 21:09
Locatie: Blijham

Ik had van Volvo Nederland meer verwacht.
Het hele Volvo On Call systeem rammelt hier en daar ook behoorlijk. Zowel hier op dit forum als in de appstores zijn veel meldingen van gebruikers dat de boel weer eens niet werkt na een update of zo maar ineens delen het niet meer doen. Ik heb Volvo wel eens naar deze zaken gevraagd. Ik had ook regelmatig na app update ellende.
“Alle system werken” zei de vriendelijke mevrouw.

Ook de dealer recent gemailed hierover. In deze periode is de module bij een koppelingsplaten vervangingsbeurt nog doorgemeten met als resultaat:
“ Storingscodes uitlezen/resetten met VIDA geen storing gerelateerd aan Volvo on Call”. Dus ook dit geeft aan dat alles functioneerde toen ik de auto bracht voor de beurt.

Ook de opmerking van de dealer “we moeten het even 5 keer proberen” geeft geen vertrouwen. Klinkt als een soms-doet-hij-het-schakeling.
Hartelijke groet,
Jarno

VOLVO #1! - MY2016 V70 2.0 D3 INSCRIPTION EDITION | BI-XENON | SCHUIFDAK | LEER
Audi A4 1.9TDI @380.000km
VW Passat 2.3 VR5 @324.000km
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7001
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

happybacon schreef: 23.08.2023 - 09:46 Ik had van Volvo Nederland meer verwacht.
Het hele Volvo On Call systeem rammelt hier en daar ook behoorlijk. Zowel hier op dit forum als in de appstores zijn veel meldingen van gebruikers dat de boel weer eens niet werkt na een update of zo maar ineens delen het niet meer doen. Ik heb Volvo wel eens naar deze zaken gevraagd. Ik had ook regelmatig na app update ellende.
“Alle system werken” zei de vriendelijke mevrouw.

Ook de dealer recent gemailed hierover. In deze periode is de module bij een koppelingsplaten vervangingsbeurt nog doorgemeten met als resultaat:
“ Storingscodes uitlezen/resetten met VIDA geen storing gerelateerd aan Volvo on Call”. Dus ook dit geeft aan dat alles functioneerde toen ik de auto bracht voor de beurt.

Ook de opmerking van de dealer “we moeten het even 5 keer proberen” geeft geen vertrouwen. Klinkt als een soms-doet-hij-het-schakeling.
Gelukkig blijkt VOC toch prima te werken wanneer echt nodig….
Ik las afgelopen week over een (eenzijdig) ongeluk waarbij een Volvo XC90 was betrokken. De foto’s toonden een letterlijk gehalveerde witte XC90. De wagen was volledig doormidden (direct achter de voorstoelen) gescheurd. De benodigde instanties waren gelukkig uiterst snel ter plekke oa gealarmeerd door VOC. De bestuurder had inmiddels de auto (vrijwel ongedeerd) zelfstandig uit kunnen komen…
Volvo for life….

Dit voorval doet niets af aan het feit dat het voor jou r*k is dat dit allemaal zo loopt….
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
happybacon
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 22.03.2019 - 21:09
Locatie: Blijham

teebee schreef: 23.08.2023 - 09:54 Gelukkig blijkt VOC toch prima te werken wanneer echt nodig….
Maar werkt dit gedeelte van de VOC dan nog wel bij mij?
De auto ziet de module niet meer aldus VIDA.
Hartelijke groet,
Jarno

VOLVO #1! - MY2016 V70 2.0 D3 INSCRIPTION EDITION | BI-XENON | SCHUIFDAK | LEER
Audi A4 1.9TDI @380.000km
VW Passat 2.3 VR5 @324.000km
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1414
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Ik zou even op de OnCall knop drukken in de auto, en kijken of je verbinding krijgt. Dan weet je het snel genoeg of de meldkamer in geval van nood nog wel de locatie van jouw auto kan zien.
Dat ongeval waar Teebee over schreef zag ik ook, werkelijk ongelooflijk dat die man daar nog gewoon uitstapte. Ik zou de rest van mijn leven Engelbewaarder in de auto draaien denk ik :)
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Gebruikersavatar
happybacon
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 22.03.2019 - 21:09
Locatie: Blijham

Ik ga dat dadelijk even proberen. En ik hoop het nooit nodig te hebben in een dergelijk geval zoals Teebee aanhaalde 😟
Hartelijke groet,
Jarno

VOLVO #1! - MY2016 V70 2.0 D3 INSCRIPTION EDITION | BI-XENON | SCHUIFDAK | LEER
Audi A4 1.9TDI @380.000km
VW Passat 2.3 VR5 @324.000km
Gebruikersavatar
Henry82
5th Gear member
Berichten: 1414
Lid geworden op: 07.06.2009 - 22:10

Let wel op dat je de OnCall knop indrukt, en niet de rode SOS knop. Die is echt alleen voor noodgevallen.
2023 S60 B4 Ultimate Dark
Life is what happens while you're busy making other plans
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

Vraag eens aan de dealer of je mee mag kijken in Vida welke software er geladen is? Hebben ze alleen 2.0 geladen of hebben ze, zonder overleg meer geladen?
Gebruikersavatar
Rippie V70
5th Gear member
Berichten: 1376
Lid geworden op: 26.08.2009 - 19:17
Locatie: Oost Nederland

Henry82 schreef: 23.08.2023 - 10:06gewoon
Henry82 schreef: 23.08.2023 - 10:06 Ik zou even op de OnCall knop drukken in de auto, en kijken of je verbinding krijgt. Dan weet je het snel genoeg of de meldkamer in geval van nood nog wel de locatie van jouw auto kan zien.
Dat ongeval waar Teebee over schreef zag ik ook, werkelijk ongelooflijk dat die man daar nog gewoon uitstapte. Ik zou de rest van mijn leven Engelbewaarder in de auto draaien denk ik :)
volgens het artikel in de pers blies de bestuurder genoeg voor een bloedproef, dus een engelbewaarder.. Maar da's off topic. Succes met je VOC
V70 D3 Kinetic MY2013 = 484 seashell metallic = 17" Pandora
V70 2.4D Kinetic MY2005 = Cedar Green pearl =Musca+winter =Sirius+Zomer= park assist =
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28571
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Niet echt een fijne reactie van je dealer. Misschien verstandig om contact op te nemen met Volvo NL.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024 ( in bestelling)
waal70
2nd Gear member
Berichten: 54
Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47

Zit die module niet achter je dashboardkastje bij MY16? Misschien een snelle check waard, zijn een paar torx-schroeven en dan is de boel los, uit mijn hoofd de linker stekker (links met gezicht naar voorruit en dashboardkastje naar beneden geklapt)

De eerste keer dat ik interieurfilter deed, ging bij mij ook het dashboardkastje los - inmiddels kan ik dat zonder, maar wie weet heeft deze monteur dat nog in zijn workflow zitten (qua verband tussen onderhoud en storing anders dan software)
Gebruikersavatar
flevodirk
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 17.08.2015 - 16:53
Locatie: Flevoland

Je hebt helemaal gelijk, je hebt niet gevraagd om een / of meerdere updates, dus is er normaal onderhoud uitgevoerd waar software update 2.0 in zit.
Nu is er tijdens het onderhoud dus iets stuk gegaan en dus volledig de "schuld" bij de uitvoerende lijkt me. Piece of cake voor je rechtsbijstand denk ik.

Ik ben zelf ook erg blij met de OnCall en gebruik het veel. Ook heb ik na aanschaf van mijn V70 (bij een niet Volvo dealer) de auto weggebracht naar de dealer voor een volledige update qua software, zodat alle modules weer de hoogste versie hadden. Het duurde vrij lang herinner ik nog, ze moesten 1.5 Gb of wat meer downloaden zei de monteur, had ie niet verwacht omdat de auto altijd 2.0 onderhoud had gehad..

Als er toen iets fout was gegaan.... brrr! Toch denk ik niet dat deze dealer dan zo had gereageerd. Praat nog een keer met ze en maak duidelijk dat dit echt niet kan! Hopelijk krijg je dan iemand te spreken die dit wel begrijpt.
Ik duim voor je.
Volvo S60 2.0T Drivers Edition 2007 sept 2015 - maart 2021 @348.000 km (bijna 6 jaar gehad)
V70 T4 2016 GT Inscription edition +Rica update
Actueel verbruik: Afbeelding
Vorige auto-S60 verbruik
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1461
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Al nagevraagd welke software ze nu geladen hebben? Want bij deze modellen zit in service 2.0 geen audio/telematica modules omdat deze met behulp van een usb stick geladen moeten worden.
Gebruikersavatar
happybacon
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 22.03.2019 - 21:09
Locatie: Blijham

Henry82 schreef: 23.08.2023 - 11:32 Let wel op dat je de OnCall knop indrukt, en niet de rode SOS knop. Die is echt alleen voor noodgevallen.
Zojuist Even op het knopje gedrukt.

Vriendelijke mevrouw aan de telefoon, dus dat gedeelte werkt nog.
Hartelijke groet,
Jarno

VOLVO #1! - MY2016 V70 2.0 D3 INSCRIPTION EDITION | BI-XENON | SCHUIFDAK | LEER
Audi A4 1.9TDI @380.000km
VW Passat 2.3 VR5 @324.000km
Gebruikersavatar
happybacon
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 22.03.2019 - 21:09
Locatie: Blijham

The Mechanic schreef: 28.08.2023 - 20:44 Al nagevraagd welke software ze nu geladen hebben? Want bij deze modellen zit in service 2.0 geen audio/telematica modules omdat deze met behulp van een usb stick geladen moeten worden.
Dat ga ik navragen, dank.
Hartelijke groet,
Jarno

VOLVO #1! - MY2016 V70 2.0 D3 INSCRIPTION EDITION | BI-XENON | SCHUIFDAK | LEER
Audi A4 1.9TDI @380.000km
VW Passat 2.3 VR5 @324.000km
Gebruikersavatar
happybacon
2nd Gear member
Berichten: 52
Lid geworden op: 22.03.2019 - 21:09
Locatie: Blijham

lint schreef: 23.08.2023 - 19:35 Niet echt een fijne reactie van je dealer. Misschien verstandig om contact op te nemen met Volvo NL.
Volvo NL geeft niet thuis, koop maar een nieuwe module voor 1400 excl. montage......
Hartelijke groet,
Jarno

VOLVO #1! - MY2016 V70 2.0 D3 INSCRIPTION EDITION | BI-XENON | SCHUIFDAK | LEER
Audi A4 1.9TDI @380.000km
VW Passat 2.3 VR5 @324.000km
WillyWortel2
4th Gear member
Berichten: 746
Lid geworden op: 29.08.2022 - 17:02

Dat was te verwachten.

Het kan gaan om een onaangename samenloop van omstandigheden.
Moeilijk om aan te tonen dat er oorzakelijk verband is tussen het defect en de uitgevoerde werkzaamheden.
Het is niet uit te sluiten maar evenmin hard te maken.

Volvo had wel een gebaar kunnen maken door de prijs aan te passen.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”