V70/XC70 sunroof rubber vervangen (oplossing)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martijn144
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 18.04.2022 - 21:32

Hallo allemaal,

Het rubber van de open dak (XC70 2008) was aan het krimpen met als gevolg dat er een opening van ruim 10mm was ontstaan die bij het rijden op de snelweg als een fluittoon hoorbaar was.

Via ebay heb ik 31218248 besteld voor 17 euro incl verzendkosten en dat werkte perfect. Dit rubber heeft exact hetzelfde profiel en afwerking als het origineel. Het duurde wel even voordat het arriveerde, Aliexpres is sneller.

Je kunt het oude rubber verwijderen door voorzichtig aan een van de losse einden te trekken en op de lastige plekken het dak wat te kantellen en te schuiven.

Het nieuwe rubber aanbrengen is lastiger, maar met een dunne plastic spatel van +/- 1 cm breed en een plantenspuit met water als "smeermiddel" op het profiel heb ik het nieuwe rubber stukje bij beetje in de rand geduwd. Het glas hoeft er niet uitgehaald worden. Met de spatel kan je het rubber in het profiel duwen, daar is best wel wat kracht voor nodig. Ik moest op de dorpel staan om er goed bij te kunnen (XC).

Mijn nieuw rubber kwam als één stuk (looping), dus met een scherp hobby mes heb ik m doorgesneden en ter plekke op maat gemaakt totdat beide einden elkaar passend raakten. Er zit ergens een "las" in het rubber als je goed zoekt, op dat punt heb ik de looping doorbroken. Je zou nog kunnen overwegen om het rubber met 10 sec lijm aan elkaar te lijmen, maar ook zonder blijft het wel weer 10 jaar of langer goed zitten.

Als het nieuwe rubber zit kan je met wat Dreft oid wasmiddel of een dunne film zuurvrije vaseline het nieuwe rubber zich laten "zetten" in het dak. Alles bij elkaar 45 minuten werk als je rustig en voorzichtig te werk gaat zonder de lak te beschadigen.

Het is nu een heel stuk stiller in de auto (zoals het hoort).

het rubber past ook op de Volvo C30 S40 S60 S80 V50 V60 V70 XC70.

Succes!
Gr,
Martijn

De verzameling met wielen:
XC70 2008 3.2 Summum | 144DL Automaat '73 | Jaguar XJ6 4.2 '83 | Piaggio ZIP 4T 50CC | Gazelle herenfiets Sturmey Archer 3-speed '94
SpeedyV50
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 04.06.2022 - 12:36

Bedankt voor je uitgebreide uitleg 👍
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”