Foutcode P1407 (00) EGR

Plaats reactie
XC70D3
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37

Sinds een paar weken geeft mijn XC70 (D3, MY2012, 225000km) een foutmelding.
Check engine lampje links op het dashboard.
Met een OBD-dongle gekeken en dit waren de foutmeldingen:


P1407
EGR No flow detected
EGR Temp. Sensor Signal too Low

P1407(00)
EGR No flow detected
EGR Temp. Sensor Signal too Low


In het verleden heb ik ook gedoe gehad waarbij de EGR een rol speelde, zie viewtopic.php?p=1649898#p1649898
Daarbij was toen een turbo-sensor het probleem en de oplossing was die vervangen, maar ik weet helaas niet welke sensor dat was.
Daardoor was ik nu ook gefocust op een defecte sensor.

Dus op basis van tips op het Engelse volvo forum de MAP-sensor (ronde buis na het luchtfilter) vervangen, maar dit was niet de oplossing.
Vervolgens de andere MAP-sensor bovenop het motorblok (zie https://images.app.goo.gl/h5j6wreDuaipMvMZ6 rechts bovenaan op het spruitstuk) los gehaald en deze zat vol roet. Die sensor schoon gemaakt met remmenreiniger en het probleem was weg. Maar een week later helaas weer terug.

De auto rijdt goed, houdt niet in en verbruikt ook niet meer dan normaal.
Omdat de auto goed rijdt, denk ik aan een defecte sensor en niet aan een defecte EGR, maar dat kan natuurlijk wel.
Door deze zoektocht heb ik in ieder geval ontdekt dat er 3 dingen zijn die (in het Engels of Nederlands) MAP-sensor worden genoemd.

Daarom terug naar de basis:

Heeft iemand een idee wat deze foutcode veroorzaakt?
Als het een defecte sensor is: Welke is dat?
En (hoe) kan ik met de OBD-dongle kijken of er afwijkende waarden zijn?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 28002
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Nog verder terug naar de basis: (laat hem) uitlezen met Vida.
De eigen software van Volvo zodat je zeker weet wat de melding is en niet eindeloos op de gok onderdelen gaat vervangen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Almerev70
3rd Gear member
Berichten: 426
Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
Locatie: Almere

EGR zelf ook schionmaken kan nooit kwaad, je zal verbaasd zijn hoe smerig dat is.
Mss gelijk laten uitschrijven en tunen bij Obbe?
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km

Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
XC70D3
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 30.07.2017 - 21:37

Almerev70 schreef: 10.06.2024 - 21:58 EGR zelf ook schionmaken kan nooit kwaad, je zal verbaasd zijn hoe smerig dat is.
Mss gelijk laten uitschrijven en tunen bij Obbe?
De tuning is al gedaan bij Obbe, maar nu EGR ook dichtschrijven kost weer het volle pond en dat staat me eigenlijk een beetje tegen.
En zeker ook omdat de hele EGR natuurlijk wel gunstig is voor het milieu qua stikstof / fijnstof. (Voor de CO2 tank ik al HVO100)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”