Hallo,
Probleem met onze XC70 D3 van 2012 is dat de wagen na enige kilometers in veilighedsmodus gaat met vermelding "DSTC en Transmissie Service vereist".
Motor draait dan op 4 cylinders ipv 5.
Er werden al verschillende interventies op verricht (intercooler, Injector vervangen, kabels, fiches, ....) maar zonder oplossing.
De garagist denkt nu dat het de ECM module (31336983) is die het laat afweten.
Zou er iemand een adres hebben van waar ik die module eventueel zou kunnen laten herstellen?
Graag jullie mening hieromtrent (diagnose in bijlage).
thx
DSTC en Transmissie Service vereist
- toppertje
- 6th Gear member
- Berichten: 3799
- Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
- Locatie: drente
misschien je probleem hier eens voorleggen. https://problemcar.nl/
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 68
- Lid geworden op: 28.07.2009 - 23:47
Zou ECM kunnen zijn, maar de combinatie van deze componenten + het storingsbeeld uit de pdf'jes zou mij toch eerder naar een "mechanische" kabelfout doen denken. De ECM praat zowel CAN als LIN met de TCM (CAN is twee draadjes, LIN is één draad). Een vlugge blik op het bedradingsschema levert de connector uit het plaatje op: die verbindt zowel ECM als TCM als de injectoren (maar ook de ventilator, bijvoorbeeld). Het plaatje is niet heel duidelijk maar hij zit dus rechtsvoor ergens. Hoeft natuurlijk niet de connector zelf te zijn, kan ook in de kabels eromheen zitten.
Ik zou beginnen met zelf eens kijken naar het CAN-signaal. Je ziet snel genoeg of het aan de waardes ligt (normaal CAN-signaal, dus "inhoud" van het bericht niet goed) of dat het hele CAN-signaal verstoord is (elektrische storing op signaal/abnormaal). Maar dat moet je wel liggen en je moet de juiste spullen hebben.
Ik zou beginnen met zelf eens kijken naar het CAN-signaal. Je ziet snel genoeg of het aan de waardes ligt (normaal CAN-signaal, dus "inhoud" van het bericht niet goed) of dat het hele CAN-signaal verstoord is (elektrische storing op signaal/abnormaal). Maar dat moet je wel liggen en je moet de juiste spullen hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11.05.2016 - 12:26
Bedankt voor de reacties.
Bovenstaande controle heb ik laten checken door de garagist maar dit zou in orde zijn.
Na wat extra testen denk de garagist dat het waarschijnlijk de schakelstandsensor van de automatische versnellingsbak zou kunnen zijn of de bekabeling naar dit onderdeel. Het is Volvo-onderdeel 31312609, regeleenheid van de automaat.
Zou deze kunnen hersteld worden volgens u want dit is ook alweer een heel kostelijk onderdeel als we niet weten dat het dan opgelost zou zijn?
De ECM werd vervagen door een cloon maar zonder resultaat, probleem blijft.waal70 schreef: ↑11.07.2024 - 08:11 Zou ECM kunnen zijn, maar de combinatie van deze componenten + het storingsbeeld uit de pdf'jes zou mij toch eerder naar een "mechanische" kabelfout doen denken. De ECM praat zowel CAN als LIN met de TCM (CAN is twee draadjes, LIN is één draad). Een vlugge blik op het bedradingsschema levert de connector uit het plaatje op: die verbindt zowel ECM als TCM als de injectoren (maar ook de ventilator, bijvoorbeeld). Het plaatje is niet heel duidelijk maar hij zit dus rechtsvoor ergens. Hoeft natuurlijk niet de connector zelf te zijn, kan ook in de kabels eromheen zitten.
Ik zou beginnen met zelf eens kijken naar het CAN-signaal. Je ziet snel genoeg of het aan de waardes ligt (normaal CAN-signaal, dus "inhoud" van het bericht niet goed) of dat het hele CAN-signaal verstoord is (elektrische storing op signaal/abnormaal). Maar dat moet je wel liggen en je moet de juiste spullen hebben.
Bovenstaande controle heb ik laten checken door de garagist maar dit zou in orde zijn.
Na wat extra testen denk de garagist dat het waarschijnlijk de schakelstandsensor van de automatische versnellingsbak zou kunnen zijn of de bekabeling naar dit onderdeel. Het is Volvo-onderdeel 31312609, regeleenheid van de automaat.
Zou deze kunnen hersteld worden volgens u want dit is ook alweer een heel kostelijk onderdeel als we niet weten dat het dan opgelost zou zijn?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1008
- Lid geworden op: 12.08.2009 - 19:34
Ik zou een andere garagist zoeken. Een garagist die alleen maar denkt dat het... is, vuurt enkel het parts cannon af.
Made in Tahara
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 11.05.2016 - 12:26
Wagen rijdt ondertussen weer. Na lang zoekwerk heeft de garagist ontdekt dat er een e -bus kabel geschonden was, die gaf door aan de massa.
Is een tijdje goed geweest maar nu voel ik een lichte schok bij het schakelen naar drive. Dit heb ik vroeger ook al gehad maar dit is dan opeens verdwenen.
Iemand enig idee of ervaring mee. De software werd bij mijn weten al gereset. Mss een flush van de versnellingsbak overwegen?
Is een tijdje goed geweest maar nu voel ik een lichte schok bij het schakelen naar drive. Dit heb ik vroeger ook al gehad maar dit is dan opeens verdwenen.
Iemand enig idee of ervaring mee. De software werd bij mijn weten al gereset. Mss een flush van de versnellingsbak overwegen?