Koelvloeistof niveau

Plaats reactie
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Ik heb er al veel meer over gelezen.
Ook ik heb ( D3 5 cylinder van 2010) af en toe een melding dat het niveau van de koelvloestof te laag is.
Meestal even in een stevige bocht of bij hard remmem.
Het staat dan laag inderdaad, dat staat ie altijd met warme motor, maar na losdraaien van de dop komt het weer omhoog.
Een klein scheutje er bij en het is weer een paar duizend weg.
Ik heb er een dikke 150.000 mee gereden zelf, hij staat nu op 370.000 en het is al zo lang ik de auto heb, alleen komt het iets vaker voor de laatste maanden.
Zou het zo kunnen zijn dat de slangen van de radiator etc. ouder worden en wat slapper waardoor de druk ze een klein beetje opblaast en daardoor het niveau daalt?
Een andere verklaring heb ik er niet voor.
De dealer heeft hem bij de afgelopen beurt even afgeperst maar geen lek te zien, de monteur ging wel mee met mijn verhaal maar had er eigenlijk nooit aan gedacht.
De tijd was er niet voor maar ik wil de gok wel eens nemen om er 2 nieuwe slangen op te zetten.
Volgende beurt moet de distri dus dan gaat de waterpomp er toch nieuw in, dan laat ik die slangen ook menemen.
Iemand ervaring hier mee of een ander idee?
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5101
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik gok op een inwendig lekkende koppakking. Dat was bij de eerste MY van de D3 een vaker voorkomend probleem en is met afpersen van het koelsysteem niet te zien. Als dat zo is moet je rekenen op een schadepost van meer dan 4K want je kop zal dan ook schade hebben. Ik zou dus even goed rekenen voordat ik teveel geld zou uitgeven.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Kick
4th Gear member
Berichten: 876
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Werkt de verwarming wel goed? Ik heb het meegemaakt dat deze het dus niet meer deed. Ook meldingen van te laag koelvloeistof en bij losdraaien dop weer omhoog komen. En inderdaad een gescheurde koppakking als oorzaak.
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Alles werkt prima, ook de verwarming.
De verhalen over de koppakking heb ik ook gelezen maar waarom daalt het niveau dan?
Dat water moet toch ergens naar toe gaan.
Samenpersen kan je het niet dus ergens moet iets uitzetten waar het blijft.
Als het inderdaad een lekke koppakking is dan ga ik dat niet vervangen, al is het wel een heerlijke wagen natuurlijk :-D
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5101
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Omdat er druk wordt opgebouwd in het systeem door uitlaatgassen? Je zou dus een CO meting kunnen laten doen.....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Rikky
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 06.01.2024 - 17:48

Ik zou eerder aan een kleine lekkage van de EGR koeler denken... Niet altijd meteen met druktest te vinden. Hij verbruikt dus koelwater.

Lijkt me niet dat de oorzaak een lekke koppakking is als dit al vanaf het begin is dat je hem hebt (meer dan 150k).
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Het is maar weinig , af en toe een scheutje.. de afgelopen 20.000 nog geen halve liter.
Eergisteren was de waarschuwing heel kort, nog geen seconde in beeld geweest en de rest van de rit van 200 km op de beruchte 1000 km file ochtend niet meer gezien.
Vanmorgen gekeken met echt koude motor, ik was van dinsdag begin middag niet meer weg geweest en toen bleef hij in de buurt van minimum staan bij het losdraaien van de dop en kon ik wel gewoon een keer vullen naar max.
Na wat ritjes in de buurt en een stuk snelweg stond hij nog netjes op max en was niet gezakt.
Een heel klein lekje in de egr koeler was ook waar de dealer aan dacht.
Hoe zou je die wel kunnen vinden?
Of zou het toch een hardnekkinge luchtbel zijn geweest?
Vloeistof is niet samenpersbaar, ik blijf mij afvragen waar het dan naar toe gaat als de motor warm is en het peil zakt., dan zou het juist uit moeten zetten en dus stijgen lijkt mij.
Als er al uitlaatgassen in de koelvloeistof zouden komen en die zich ophopen innhet tankje dan blijft de hoeveelheid vloeistof nog steeds het zelfde en zal de dop de overdruk afblazen.
Dit is hoe ik het ( als technicus) beredeneer.
Ik heb voor de zekerheid ook maar even een nieuwe dop gehaald vandaag, die zit er nog niet op, maar die gaan ook nog wel eens rot lees ik.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Gebruikersavatar
Gouwe
7th Gear member
Berichten: 5101
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik kan het ook niet helemaal verklaren waar de koelvloeistof blijft, maar mijn broertje had ook een d3 van 2011. Zelfde verschijnselen als jij beschrijft, met enige regelmaat vloeistof bijvullen, expansiedop los en dan niveau van min naar max, nacht laten staan en dan nog steeds druk in het koelwatersysteem, afpersen geen resultaat, dop vervangen, ook geen oplossing. Bleek uiteindelijk een lek in de koppakking te zitten waardoor er uitlaatgassen in een koelwaterkanaal terecht kwamen. Kop was aangevreten door de hete gassen en dus moest de kop met pakking worden vervangen. Kosten (ergens rond 2016/17) 4000 euro met 50% coulance. Ik begreep dat er op de latere modellen van de d3 (2.0 vijfcilinder) een dikkere pakking is toegepast.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Even hardop fantaseren, maar wel gebaseerd op de eigen ervaring dat gewoon afvullen niet werkt: bij mij was het na het vervangen van de pomp bij plaatsen van de nieuwe distri8butie ook mis na een paar weken.... was net niet helemaal goed gegaan bij de dealer.

dus vraag: Is het systeem ooit helemaal op de voorgeschreven wijze opgevuld? Immers, als je gewoon alleen via de expansie vult, krijg je net niet alles vol. er blijft ergens wat lucht hangen wat voor blijvende uitzetting zorgt, en daardoor bij warme moter juist elke keer een paar druppen uit de overstort..... ???

Nogmaals, ik zeg absoluut niet dat dit het is, maar het is makkelijker te tackelen dan een koppakking.....
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Rene64
2nd Gear member
Berichten: 123
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Dat vraag ik mij dus ook af, precies het zelfde idee, ergens een bel lucht.
De distri met pomp is vervangen vlak na dat ik de auto kocht ( zat in de verkoopdeal).
Volgens jaar moet dat weer.
Of dat vullen is gedaan volgens de regels weet ik niet, het is wel bij de dealer ( toen nog Deventer, nu Apeldoorn) gedaan en die zijn serieus volgens mij.
Het kan een heel klein lekje zijn vanaf een cylinder wat een bel lucht maakt natuurlijk, maar als dat 150k goed is gegaan...
Ik zal eens op co laten snuffelen.
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”