Ik overweeg de aanschaf van een Volvo XC70 3.2 uit 2008 en heb zojuist een proefrit ingepland, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Dit is de betreffende auto: Advertentie Nieuwenhuijse & Finnik Kenteken
Ik besef dat ik veel vragen stel en verwacht zeker niet op alles een antwoord. Maar als ik allemaal stukjes kennis bij elkaar kan rapen, dan is dit forum daar waarschijnlijk de beste plek voor. Alle input is welkom!
Aandachtspunten bij dit model en deze generatie XC70
- Zijn er in 't algemeen bekende zwakke punten of specifieke dingen waar ik op moet letten bij een bezichtiging of proefrit?
- Hoe zit het met het onderhoud en de betrouwbaarheid van de 3.2-motor? en hoe verhoudt de 3.2 benzine zich ten opzichte van de bekdende D5 diesel?
- Hoe is de kwaliteit van het onderstel en de wielophanging? Zijn er slijtagegevoelige onderdelen waar ik op moet letten? Ook ben ik benieuwd naar ervaringen en kennis over de AWD / Haldex-koppeling. Hoe gevoelig is dit systeem voor onderhoudsachterstand?
- Zijn er elektronische storingen of bekende problemen met het dashboard en/of sensoren van het pre-2012 infotainmentsysteem?
- Hoe zit het met de automaat van deze XC70. - Zijn er bekende problemen en is er preventief onderhoud nodig? Ik heb online gelezen dat het spoelen van de automaat periodiek belangrijk is. Hoe gevoelig is het risico van onderhoudsachterstand, en is dit merkbaar tijdens een proefrit?
Import / Herkomst
- Waar kan ik het beste controleren of de kilometerstand logisch is (buiten RDW en Carfax om)? En is het mogelijk om vorige eigenaren op te vragen? Ik heb helaas nog geen VIN-nummer, enkel een NL kenteken.
- Heeft iemand ervaring met Italiaanse importauto’s qua roestvorming? Wordt er in Italië veel met zout gestrooid in bepaalde regio’s?
- Zijn er verschillen in uitrusting of afstelling bij Italiaanse modellen versus Nederlandse uitvoeringen?
En dan nog een hele specifieke vraag: de afmetingen van de kofferbak. Ik kan een prachtige hondenren overnemen die 89 cm diep is. Deze past helaas niet in mijn huidige V70 (P2 - 2000).
"Hoe dan!?" zul je denken. De reden is dat de achterbank schuin afloopt, waardoor ik vanaf het bovenste gedeelte van de bank tot aan de klep nog maar 82,5 cm overhoud, terwijl ik vanaf de onderkant 106,5 cm meet.
Zou deze hondenren wél passen in de XC70 P3?
De Volvo wordt verkocht door Nieuwenhuijse, een bekende Volvo dealer, wat vertrouwen geeft samen met de 12 maanden Bovag garantie. Toch wil ik graag goed voorbereid zijn. Alle tips en ervaringen zijn welkom!
Hartelijk dank voor jullie hulp en input!