Aankoopadvies Volvo XC70 (2008) – Ervaringen, aandachtspunten & import

Plaats reactie
NeedForSwede
Starter

Hallo allemaal,

Ik overweeg de aanschaf van een Volvo XC70 3.2 uit 2008 en heb zojuist een proefrit ingepland, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen. Dit is de betreffende auto: Advertentie Nieuwenhuijse & Finnik Kenteken
Ik besef dat ik veel vragen stel en verwacht zeker niet op alles een antwoord. Maar als ik allemaal stukjes kennis bij elkaar kan rapen, dan is dit forum daar waarschijnlijk de beste plek voor. Alle input is welkom!

Aandachtspunten bij dit model en deze generatie XC70
  • Zijn er in 't algemeen bekende zwakke punten of specifieke dingen waar ik op moet letten bij een bezichtiging of proefrit?
  • Hoe zit het met het onderhoud en de betrouwbaarheid van de 3.2-motor? en hoe verhoudt de 3.2 benzine zich ten opzichte van de bekdende D5 diesel?
  • Hoe is de kwaliteit van het onderstel en de wielophanging? Zijn er slijtagegevoelige onderdelen waar ik op moet letten? Ook ben ik benieuwd naar ervaringen en kennis over de AWD / Haldex-koppeling. Hoe gevoelig is dit systeem voor onderhoudsachterstand?
  • Zijn er elektronische storingen of bekende problemen met het dashboard en/of sensoren van het pre-2012 infotainmentsysteem?
  • Hoe zit het met de automaat van deze XC70. - Zijn er bekende problemen en is er preventief onderhoud nodig? Ik heb online gelezen dat het spoelen van de automaat periodiek belangrijk is. Hoe gevoelig is het risico van onderhoudsachterstand, en is dit merkbaar tijdens een proefrit?

Import / Herkomst
  • Waar kan ik het beste controleren of de kilometerstand logisch is (buiten RDW en Carfax om)? En is het mogelijk om vorige eigenaren op te vragen? Ik heb helaas nog geen VIN-nummer, enkel een NL kenteken.
  • Heeft iemand ervaring met Italiaanse importauto’s qua roestvorming? Wordt er in Italië veel met zout gestrooid in bepaalde regio’s?
  • Zijn er verschillen in uitrusting of afstelling bij Italiaanse modellen versus Nederlandse uitvoeringen?

En dan nog een hele specifieke vraag: de afmetingen van de kofferbak. Ik kan een prachtige hondenren overnemen die 89 cm diep is. Deze past helaas niet in mijn huidige V70 (P2 - 2000).
"Hoe dan!?" zul je denken. De reden is dat de achterbank schuin afloopt, waardoor ik vanaf het bovenste gedeelte van de bank tot aan de klep nog maar 82,5 cm overhoud, terwijl ik vanaf de onderkant 106,5 cm meet.
Zou deze hondenren wél passen in de XC70 P3?

De Volvo wordt verkocht door Nieuwenhuijse, een bekende Volvo dealer, wat vertrouwen geeft samen met de 12 maanden Bovag garantie. Toch wil ik graag goed voorbereid zijn. Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Hartelijk dank voor jullie hulp en input!
Martijn144
1st Gear member

Let op (zelf eigenaar XC70 3.2 summum, ex Zwitser, 2e eigenaar):

gekraak/gepiep als je over steentjes rijdt => ophanging achter
let op defecte nivomats (duuuuur om te vervangen, maar kan als alternatief ook met normale shocks en veren)
werkt alles elektrisch? bedrading bestuurdersportier raakt beschadigd bij 2008/2009 modellen door tiewrap waardoor je achterportier storingen krijgt
bij mijn auto werkte de awd niet, defecte computer en elektrische pomp zat vast
sommige gebruikers rapporteren zeer hoog olieverbruik, ik heb daar geen last van (310k km)
elektrische achterklep heb ik moeten herstellen, niet moeilijk, check of hij goed werkt
loszittende plastic delen (is eenvoudig te fixen)
check op bijgeluiden READ un it (duur)
check olie lekkage vacuüm pomp, makkelijk zelf te reviseren.
roest, nee niet echt
bij 1500rpm viel de motor af en toe even terug in toerental, was de benzine druk sensor (55 euro), makkelijk zelf te vervangen
ik vermoed dat de aircopomp van dit model niet de beste is..

Tip:
automaatolie preventief laten vervangen
olie stuurbekrachtiging vervangen, was zwart bij mij (erg eenvoudig zelf te doen)
zoek een goede garage die slim meedenkt en niet domweg alleen maar iets vervangt
op YT volvosweden kanaal

Ik zou m even uitlezen met Vida en je weet veel....

verder prima auto, stuurt niet scherp en daagt niet uit tot sportief rijden, accent ligt op stilte en is zeer comfortabel. desalniettemin te klein voor onze lange tieners achterin. reken op verbruik 1:9 / 1:10 (bij mij althans)
Gr,
Martijn
Gouwe
7th Gear member

En wat je zou kunnen doen is aan de hand van het onderhoudsboekje de voormalige onderhoudsbedrijven nabellen met de vraag of zij inderdaad de auto kennen en het onderhoud hebben uitgevoerd en of er nog bijzonderheden zijn. Meeste dealers willen die informatie best verstrekken is mijn ervaring.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Sammmyvannorel
3rd Gear member

Het is een auto die bij de dealer te koop staat, ik zou hem met een grote beurt laten afleveren, en verder een stukje garantie organiseren. Zij weten prima wat ze te koop zetten, als hun goede naam naar de knoppen gaat met een auto dan zetten ze hem liever weg in de handel.
Ik zie net dat je voor 795 euro garantie en afleverbeurt er 'bij koopt'. Ik zou dat als startpunt voor onderhandeling gebruiken.
V60 2015 d3 gt r-design (facelift)
V70 2014 D4 gt momentum met allerlei opties en Rica tune
Summum
6th Gear member

De 3.2 is een soepele motor, maar verwacht geen flitsende prestaties. Qua verbruik schijnt hij niet onder te doen voor de sterkere 3.0 T6.

Aankoop bij een dealer geeft natuurlijk wel meer vertrouwen dan bij een louche handelaar, maar voor € 22k mag dat ook wel. Het is best bijzonder dat een dealer een importauto van 16 jaar oud met 150k km nog zelf in de verkoop neemt, meestal stoten ze deze auto's door naar de handel. Ik zie trouwens in de advertentie bij de omschrijving van de auto wel een aantal onjuistheden staan, die ik voor een dealer wel slordig vind:

De auto staat op Bor-velgen, die origineel alleen in 19" zijn geleverd. In de advertentie staat dat de auto 17" velgen zou hebben. Op het oog lijkt het echter 18". Dan gaat het waarschijnlijk dus om imitatievelgen, die overigens wel mooi staan.
Er wordt gesproken over een glazen panoramadak; is echter een "gewoon" s/k-dak
Er wordt gesproken over Lane-keeping systeem, maar dat is op deze generaties nooit leverbaar geweest.
Er wordt gesproken over High Performance audiosysteem, maar aan de Dynaudio luidsprekers te zien betreft het Premium audiosysteem. Dat is dus alleen maar beter.
Verder lijkt het een mooie auto, op de foto's lijkt alleen het interieur wat smoezelig. Kijk maar naar de staat van het stuurwiel, de versnellingspook en de bekleding op de voorstoelen. Zo'n licht interieur is natuurlijk ook wel besmettelijk.

Kijk ook naar de (italiaanse?) onderhoudsboekjes. Altijd bij een dealer in onderhoud geweest? Ook vanaf de verhuizing naar NL?

Succes met de beslissing.
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
NeedForSwede
Starter

@Martijn144 - Bedankt voor alle tips, ik ga dit zeker allemaal meenemen. Ik ben me ervan bewust dat 'ie geen sportief pookje heeft. Ondanks dat ik nog relatief jong ben, heeft dit voor mij geen enkele prioriteit. Ik wil comfort en ruimte (vanwege mijn werk en omdat ik volgend jaar twee maanden ga roadtrippen in Noorwegen), maar vooral omdat ik het een prachtige auto vind. Van VolvoSweden heb ik meteen een lijst gemaakt met interessante video's. Dank!

@gouwe - Dat is een goede tip, dank je wel!

@Sammyvannorel - Het is zeker de bedoeling om dit ‘pakket’ aan te schaffen, mede vanwege de 12 maanden Bovag-garantie.

@Summum - Héél scherp! Wat bijzonder dat ze zulke slordige fouten online hebben gezet. Dat geeft me echter wel wat onderhandelingsruimte. Ik heb al wat gelezen over Dynaudio – dat moet echt top zijn. Ik ben benieuwd! Ik heb al een playlistje klaarstaan met Golden Earring, R.E.M. en Eagles om ‘m in te luiden. De onderhoudsboekjes controleer ik en vraag ik allemaal op bij de bezichtiging.
mees
6th Gear member
Contacteer:

Prachtige auto.
Er zullen vast wat reparatiepunten komen, gezien de leeftijd. Hoort er bij.
Niet twijfelen, kopen en rijden!
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”