Volvo V70 T6 2008 probleem

Plaats reactie
SvenBos
Starter

Beste Allen,

Begin vorig jaar heb ik mijn V70 Classic ingeruild voor een V70 uit 2008.
Als alleenstaande vader kwam ik via een zoekopdracht langs een V70 met geïntegreerde kinderzitjes en dvd entertainment voor de achterbank. Heerlijk als je twee uur plus met jonge kinderen op pad moet.
Bijkomend voordeel voor papa was de 3.0 liter turbo 6 in lijn motor....... heel vervelend.
De auto had al 325.000 kilometer op teller op dat moment.

Momenteel staat de teller op 373.000 en ik rijd er nog elke dag met veel plezier in.
Auto is in mijn bezit altijd dealer onderhouden geweest.
Echter zijn er de laatste weken wat rare en vreemde geluiden waar te nemen die lijken te verergeren.
Tijd voor actie dus.

Bij een koude start loopt de motor voor circa 30 seconden op 1600 toeren. Ik wacht altijd keurig tot de auto in toeren is gedaald alvorens ik ga rijden.
Echter merk ik de laatste tijd dat bij een koude start de motor niet als het gewone naaimachientje loopt maar wat grof klinkt. Beetje een zware verkouden stem als het ware.
Zoals gezegd laat ik de auto netjes in toeren zakken voordat ik ga rijden. Op het moment dat ik de automaat in D zet verdwijnt het grove geluid en komt de bekende naaimachine weer naar voren. Maar, zodra ik de pook weer in P - R of N zet komt de verkouden roffel weer terug.

Daarnaast heb ik de eerste 10 minuten tijdens het rijden een krakend/ratelend geluid in de auto zitten wat rechts voorin lijkt te zitten. Vooral bij een bocht naar recht met klein beetje gas geven is dit heel goed hoorbaar.
Ook op drempels en oneffenheden in de weg merk je dit geluid.
Al naar gelang de auto warm wordt gaat dit geluid weg en zijn dan ook totaal niet meer merkbaar.
Ook het grove roffeltje zoals eerder beschreven is niet te horen.

Ik ben vorige week met de auto naar een Volvo service punt geweest in Rotterdam en uiteraard waren alle rare geluiden bij aankomst als sneeuw voor de zon verdwenen. Mijn buurman die daar werkzaam is als monteur had een collega met de zelfde type auto en motor als gevraagd om mee te kijken.
Conclusie toen was, dat de auto een keer een nachtje moest blijven logeren. Echter ben ik afhankelijk van vervoer ivm jonge kinderen.
Ik heb de buurman dus gevraagd om 's ochtends vroeg een keer mee te luisteren en mee te rijden. Dit hebben we afgelopen dinsdag (gister) gedaan. Dit keer waren alle symptomen goed te horen en we hebben ook een stukje gereden om die geluiden te horen. Hij was meteen overtuigd dat dit geen prettig geluid is om te horen en mee door te rijden.
Ter gelijker tijd heeft hij geen idee wat dit kan zijn.

Als toevoeging wil ik aangeven dat ik afgelopen vrijdag gestrand ben langs de A6 met een (vooralsnog) niet gerelateerd probleem.
Tijdens het inhalen is, dit bleek later bij de ANWB inspectie, een kunststof buisje waar koelvloeistof doorheen loopt, direct bevestigd op het motorblok schoon afgebroken. Ben weggesleept naar een tankstation en uiteindelijk heeft iemand van de ANWB in het pikkedonker het resteren de buisje weten om te bouwen tot iets wat werkbaar was. Na een uur knutselen en 7 liter water kon ik weer op pad.
Uiteraard, geen van de eerder genoemde klachten waarneembaar tijdens de rest van die rit.
De volgende ochtend het vloeistof niveau gechecked en dit was perfect op peil.
Zaterdag ochtend een klein ritje gemaakt om te kijken of de andere klachten wellicht te linken waren het afbreken van het stuk plastic.
Niet dus, nog steeds gekraak en geratel. En zoals gewoonlijk na 10 minuten rijden, boodschapje doen, geen geluiden meer te horen.
Maandag ben ik heel rustig vanuit Groningen met een rustig gangetje van 100km/h terug gereden naar mijn woonplaats Moordrecht.
Wederom de eerste 10 minuten waren de geluiden goed te horen. De auto vol gegooid bij het tankstation en daarna zoals verwacht, totaal geen geluid meer te horen.

Dinsdagochtend heb ik mijn buurman de Volvo monteur, zoals eerder beschreven mee laten luisteren.
Dinsdag middag op de parkeerplaats bij mijn werk kreeg ik voordat ik de auto startte de melding dat het koelvloeistof niveau te laag was.
Ik heb direct gekeken en het niveau leek een centimeter onder het minimum streepje te staan.
De straat onder de auto was kurk droog. En geen sporen van een lekkage waarneembaar.
Auto toen gestart en meteen was de melding weg.
Thuis op de parkeerplaats gekeken, ritje van 12 minuten, en het peil van de koelvloeistof was nog steeds een centimeter onder niveau. Toen ik dit wilde bijvullen, hoorde ik bij het los draaien van de dop allemaal lucht ontsnappen en het niveau ging geleidelijk naar normaal minimum.
Ik heb dit zo gelaten en de auto verder niet meer gebruikt. Vanmiddag, woensdag weer gekeken en wederom was het niveau gezakt tot een centimeter onder de minimum streep. Heb dit nu wel meteen bijgevuld en de auto gestart.
Helaas zijn de eerder genoemde geluiden allemaal nog aanwezig en ik zit met mijn handen in het haar.

Ik heb ondertussen een nieuw onderdeel besteld om de ANWB reparatie te vervangen, en die zal ik dit weekend monteren. Zelfs ik kan daar met mijn dikke poten bijkomen dus dat hoeft geen honderden Euro's te kosten.
De thermostaat is in februari van dit jaar vervangen, die zit pal onder dit slangetje, en ik vind het wel raar dat de garage dit niet heeft mee genomen toen.

Samenvattend is het een probleem dat alleen met een koude motor/auto lijkt te bestaan. Bij een "warme" auto, voor zover dat mogelijk is na 10 minuten hoor je niks, en merk je niks.
Er zijn klachten die je hoort als de auto stil staat, en er zijn klachten die je alleen hoort als je rijdt. Deze lijkt qua geluid heel erg op elkaar.

Is er iemand in dit Forum die deze klachten herkend en mij op het juiste spoor kan zetten.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Sven
Edwin
5th Gear member

Het toerental van 1.600 toeren 30 seconden lang heb ik ook al sinds aanschaf in 2018. Zowel zomer als winter bij koude start.

Plotselinge kekkage van koelvloeistof had ik ook vorig jaar, spontaan op de oprit. Een geknapte kunststof knelring was de oorzaak. Ook door ANWB gerepareerd met een gewone, aandraaibare slangklem.

Geluid bij rechterbochten en heuvels ken ik alleen vanuit de kachelmotor. De fan die daarij zit draait op een asje en de smering daarvan wordt minder en vooral bij kouder en vochtiger weer speelt dat op. Is zelf te verhelpen en zijn how-to video’s van op YT.
Maar dat is geen krakend of ratelend geluid, maar meer een ‘zware prietel’, wat meer hoog geluid. Maar misschien hoor en interpreteer ik het anders.
Je kunt het controleren door wanneer je het geluid hoort de ventilator helemaal uit te zetten. Dan zou het geluid ook gelijk weg moeten zijn.

V.w.b. de andere geluiden zou ik het niet weten. Zou persoonlijk gewoon naar de dealer gaan als je daar ook al je onderhoud doet. Wellicht is er een verband met de laatste beurt en anders weet de monteur vaak wel snel wat het is (‘Mijn’ vaste monteur die daar al 20 jaar werkt en die ik ook al net zo lang ken in ieder geval wel!)

Succes en laat even weten wat het was en hoe het opgelost is.

Gr. Edwin.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”