Yes! Volvotech spulletjes...

In deze subrubriek vindt je alles over iMIV en apparaten uit dezelfde categorie
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Na lang twijfelen, wikken, wegen, (her)overwegen, er enkele nachtjes over slapen, (ongevraagd) advies, (her)lezen van dit forum en consultatie van Bob heb ik (eindelijk) besloten om de IMIV in te gaan bouwen in mijn V70XC. En dan doen we het meteen goed, want ik heb geen zin om er straks nog iets bij te gaan lopen knutselen...

Aanleiding was mijn telefoonmodule die de geest gegeven heeft. Plus het verkeer dat ik steeds onzinniger vindt worden. Af en toe komen er toch rariteiten voorbij...

Dus na wat overleg over wat ik nodig heb, de bestelling geplaatst en vandaag mijn doosje ontvangen. Dus vanavond en morgen ga ik me maar eens verdiepen in de installatie. Ik moet nog even bedenken wat voor mij een handige plek is om de camera aan de voorzijde te monteren. In de grill of achter de voorruit. Ik weet het nog niet. Even aansluiten en testen, denk ik dan maar.

Volgende week kan ik pas echt gaan installeren. Dan is er tijd voor. Morgen moet ik nog weg. Maar ik zal foto's maken van wat ik doe en dat hier laten zien. Ik ben benieuwd wat het precies gaat worden...
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40458
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Achter de voorruit zodat de ruitenwissers je beeld vrij houden, zou ik denken. :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

+1 Achter de voorruit. Het is weer het seizoen van de insecten. Als ik kijk naar hoeveel vlees ik elke 2 a 3 weken van de auto moet halen, dan zou ik hem inderdaad achter een ruitenwisser plaatsen.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Ik zou ook zeggen achter het voorruit, blijft hij schoner.
Maar dan zie je op het scherm hetzelfde als dat je rechtstreeks door het ruit kijkt.
Wat is dan de toegevoegde waarde van de camera, of slaat hij de beelden op net als een dashcam?
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

De camera's worden beide gekoppeld aan een SD-recorder, dus ik heb dan zowel voor- als achteruit een dashcam functie. Bij montage in de grill kan ik ook op mijn RTI scherm kijken hoe ver ik van iets af sta met parkeren (kan ooit handig zijn). Maar ik ga eerst de IMIV en carkit monteren en alle kabels leggen. Bij de camera voor ga ik eerst het beeld bekijken, eens zien wat het werkelijke verschil is. Op basis daarvan zal ik dan wel beslissen.

Heb vandaag een beetje pech gehad in mijn tijd, ben wat tijd kwijtgeraakt en heb nog niet alle spullen in huis die ik denk nodig te hebben. Voordat ik dus echt aan de slag kan (want ik maak alles maar 1 keer los, de auto wordt nog steeds dagelijks gebruikt) moet ik dus nog even geduld oefenen.

... valt tegen ...
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ja zou 'm inderdaad aan de voorkant bevestigen, wel zo fijn voor parkeren. Tegenwoordig heb je systemen met 4 camera's. Ik ben zelf aan het orienteren voor een camera aan de zijkant, onder de spiegel.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Kwestie van prioriteiten en keuzes. Parkeercamera in de grill is logisch. Dashcam zet je voor een goed beeld zo hoog mogelijk, bij de spiegel b.v. Anders worden het denk ik onoverzichtelijk beelden.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Omdat ik de afgelopen week voor het schoolkamp bagagechauffeur ben geweest (de kinderen liepen iedere dag naar de volgende logeerplek) heb ik geen tijd gehad om echt aan de slag te gaan. Behalve vandaag. Vandaag had ik tijd om wat te doen, maar dat moest dan weer op een bepaald moment klaar zijn omdat de kinderen hun bagage uiteindelijk ook mee naar huis wilden nemen.

Om kort te gaan betekent het dat ik mijn IMIV intussen heb ingebouwd, een plaats heb voor de SD recorders en de kabels al tot onder de achterbank heb liggen. Maar ik heb dus geen foto's gemaakt van het inbouwen zelf. De camera schakelt mooi in bij het achteruitrijden, toch wel fijn om nog nauwkeuriger te kunnen bepalen (tot) waar je de auto neerzet.

Wat ik nog moet doen is: de
- voeding zoeken voor de SD recorders achterin,
- camera vooraan de plaats nog bepalen (ik twijfel nog steeds, eerst aansluiten, dan beslissen denk ik)
- voeding aftakken voor de camera voor (ik denk aan de sigarettenplek, even netjes aftakken dus daar een kabeltje voor fabrieken),
- carkit aansluiten en inbouwen,
- telefoonhouder monteren (zo'n Brodit ding aan de zijkant van de radio).

De verwachting is dat ik dit weekend nog wel alles in de auto gebouwd kan krijgen. Nu eerst de tour kijken...
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Gebruikersavatar
hvt
5th Gear member
Berichten: 1358
Lid geworden op: 06.01.2008 - 14:44
Locatie: Westerkwartier (gr)

Goliath schreef: Omdat ik de afgelopen week voor het schoolkamp bagagechauffeur ben geweest
Dat is het grote nadeel van een V70.
Voor transportklussen weten ze je altijd te vinden.
V40 1997(MY1998), 1.8, 320000km, summergreen, LPG, ecc, cc, half leer, verlaagd, heldere donkere koplampen.
V70 2004, 2.4 (140pk), Black Sapphire, Thor 17", Eibach pro-kit -30, Xenon, vol leer, ecc, cc, schuif-kanteldak, spoiler, mistlampen, HP-speakers, CFE.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=50941
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

hvt schreef: Dat is het grote nadeel van een V70.
Voor transportklussen weten ze je altijd te vinden.
Dat vind ik dus meevallen. Bovendien doe ik het graag. Omdat ik zelf in het onderwijs werk is het bijna nooit mogelijk een bijdrage te leveren in de klas. Omdat bij ons op school (een ROC) de vakanties nu vastgelegd zijn en niet langer afhankelijk van de regio's ben ik dit jaar eerder vrij en kan ik dus iets doen voor de bende.

Ik vind het heerlijk!
Laatst gewijzigd door Goliath op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Foutje in de logica gevonden.
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Maar terug naar het onderwerp, de installatie van alle apparatuur. Omdat ik in etappes werk is dat niet handig, en vanavond gebeurde dus wat ik had kunnen voorkomen: het werd donker, ik werkte toch door en daardoor niet opgelet. Kortsluiting! Omdat er een losse plus in de KRAM kabel zat verwerkt, waarvan de isolatie was weggeschoven. Toch maar alles teruggebouwd (grrrr, dat past maar net) omdat ik morgen opnieuw op pad moet, naar de paardrijles van de meiden. Dus morgen is het: nieuwe ronde, nieuwe kansen. En even de zekeringen vervangen in de KRAM kabel... want ik neem aan dat die er nu uitgevlamd zijn.
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goliath
3rd Gear member
Berichten: 256
Lid geworden op: 07.08.2007 - 10:24
Locatie: Achter de kapper

Zekering inderdaad doorgebrand. Maar niet die van de KRAM kabel, maar een zekering links in het dashboard van de radio. Toch mooi dat dat gewoon werkt!

Verder vandaag de carkit helemaal verder geinstalleerd. En die doet het nu. Omdat er premium sound beschikbaar is, had ik de grijze stekkerblok niet gezien waardoor in eerste instantie er geen geluid voorhanden was. Een kort belletje met Bob van Volvotech wees mij erop dat die stekker er wel moest zijn. Gevonden, gemonteerd en voila: er was geluid.

Vandaag wel nog wat lopen pielen rondom de stroomvoorziening, maar dat wordt straks een constante spanning vanaf de accu, met zo'n kastje ertussen dat regelt dat, als de spanning onder de 11,8 volt zakt de verbruiker stopt. Dus kan ik alles blijven opnemen. Lijkt mij een goed plan, in ieder geval!

De camera aan de achterzijde heb ik aan de achterkant netjes achter de ruit zitten in de omlijsting van de achterruit, zeg maar. Maar nu helpen mijn privacy shades het beeld naar z'n grootje. Nou gebruik ik die alleen in de zomer. Maar toch, ik ga nadenken over hoe ik dat ga aanpakken. Eenvoudigste oplossing is om die er voorlopig af te laten.

Camera aan de voorzijde vind ik lastig. Ik weet niet goed waar ik die vast moet schroeven in mijn interieur. Als ik bekijk hoe die vast moet en welk beeld ik dan heb word ik er niet vrolijk van. Heb ik het goede beeld, zit ik met een montage probleem. In de grille lijkt dan het beste te doen... Bovendien is het dan functioneel met het beeld dat ik er van krijg bij het parkeren. Dus dat gaat het waarschijnlijk worden. Nu dus na gaan denken over hoe de kabel dan weer het interieur in moet. Maar dat zijn dan weer zorgen voor later...
Groet,
Dave

MY02 V70 Cross Country 2.4T AWD | Sapphire Black Metallic | Leder Grey | Mobility line | Afneembare trekhaak
MY08 V50 Edition 2 | Chameleon Blue | Leder Quartz/Off Black | Afneembare trekhaak
Afbeelding
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Goliath schreef: De camera aan de achterzijde heb ik aan de achterkant netjes achter de ruit zitten in de omlijsting van de achterruit, zeg maar. Maar nu helpen mijn privacy shades het beeld naar z'n grootje. Nou gebruik ik die alleen in de zomer. Maar toch, ik ga nadenken over hoe ik dat ga aanpakken. Eenvoudigste oplossing is om die er voorlopig af te laten.
Maar wat doe je dan precies met de camera als die achter de achterruit zit? Voor obstakels bij parkeren, wil je die toch juist bij het nummerbord?
Goliath schreef: Camera aan de voorzijde vind ik lastig. Ik weet niet goed waar ik die vast moet schroeven in mijn interieur. Als ik bekijk hoe die vast moet en welk beeld ik dan heb word ik er niet vrolijk van. Heb ik het goede beeld, zit ik met een montage probleem. In de grille lijkt dan het beste te doen... Bovendien is het dan functioneel met het beeld dat ik er van krijg bij het parkeren. Dus dat gaat het waarschijnlijk worden. Nu dus na gaan denken over hoe de kabel dan weer het interieur in moet. Maar dat zijn dan weer zorgen voor later...
Heeft volvotech daar niet een goede oplossing voor aangezien ze ook een frontcam verkopen?
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Ik zou 'm juist zo ver mogelijk voor op de auto willen hebben... hoe vaak ik niet uit een uitrit kom en dan zowat de halve auto op straat moet schuiven voordat ik zelf wat zie? Als 't beeld van die frontcam breed genoeg is, kan je daar mooi baat van hebben!
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
sander69
3rd Gear member
Berichten: 498
Lid geworden op: 09.11.2013 - 20:10
Locatie: Zwolle

Interessant topic is dit. ik zat zelf ook te denken om een camera in de auto te bouwen; al dan niet in de grille.

ik ben benieuwd hoe het er nu bij staat?

is er een update?
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Plaats reactie

Terug naar “iMIV-adapter - V50-S60/V70/XC70 tot MY07”