Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Je keteltemperatuur kan omlaag als je (geblazen) convectoren neemt ipv radiatoren.

De convector staat makkelijker zijn warmte af dan een radiator (alle platen bij elkaar is veel oppervlak)

Zo kan je ook naar een laag temperatuur systeem zonder vloerverwarming.

('t is hier nog heerlijk warm in huis met een warmtepomp zonder vloerverwarming)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gouwe schreef: 16.01.2021 - 21:55 ... ...
Heb het vandaag geprobeerd, maar krijg dan het niet warmer dan 18,8 graden (uitgaande watertemp dan max 60 graden). Heb het ketelvermogen nu iets opgeschroefd naar 7kW en dan lukt het. Watertemperatuur uitgaand wordt dan 65 graden. Radiatoren had ik waterzijdig al ingeregeld. Zitten allemaal op een delta T van 25% of hoger.
... ...
Het zou mooi zijn als je delta T ongeveer op 20 a 25% blijft. Bij minder stroom het water te snel door de radiator en heeft geen tijd om warmte af te geven en bij te veel temperatuurverschil stroomt het water te langzaam en komt er te weinig energie (=warmte) in de radiator.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

lancer schreef: 16.01.2021 - 22:53 Je keteltemperatuur kan omlaag als je (geblazen) convectoren neemt ipv radiatoren.

De convector staat makkelijker zijn warmte af dan een radiator (alle platen bij elkaar is veel oppervlak)

Zo kan je ook naar een laag temperatuur systeem zonder vloerverwarming.

('t is hier nog heerlijk warm in huis met een warmtepomp zonder vloerverwarming)
Dank voor de tip Zal daar eens naar kijken. Heb je er ook een link van?
Heb al wel ventilatoren op de radiatoren zitten trouwens...
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die tip over ketel op minimaal vermogen en de hele dag aan laten is ergens wel bijzonder. Als je niet thuis bent zou je eigenlijk niet moeten stoken, is een gangbaar uitgangspunt. Tenzij je vloerverwarming hebt of bijna altijd thuis bent.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Gouwe schreef: 17.01.2021 - 09:22
lancer schreef: 16.01.2021 - 22:53 Je keteltemperatuur kan omlaag als je (geblazen) convectoren neemt ipv radiatoren.

De convector staat makkelijker zijn warmte af dan een radiator (alle platen bij elkaar is veel oppervlak)

Zo kan je ook naar een laag temperatuur systeem zonder vloerverwarming.

('t is hier nog heerlijk warm in huis met een warmtepomp zonder vloerverwarming)
Dank voor de tip Zal daar eens naar kijken. Heb je er ook een link van?
Heb al wel ventilatoren op de radiatoren zitten trouwens...
Deze, met de dbe optie (de ventilatoren zijn een lossen optie, ze werken zelfstandig aan de hand van het temperatuur verschil onder en boven de convector)

https://www.jaga.com/en/technology/heating/low-h2o.html
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Dank voor de link. Had ze al gevonden intussen. Ga ik na deze winter eens goed naar kijken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Msuidgeest schreef: 17.01.2021 - 11:25 Die tip over ketel op minimaal vermogen en de hele dag aan laten is ergens wel bijzonder. Als je niet thuis bent zou je eigenlijk niet moeten stoken, is een gangbaar uitgangspunt. Tenzij je vloerverwarming hebt of bijna altijd thuis bent.
In het hele plaatje is het niet gek. Je knijpt het vermogen tot helemaal minimaal dus snel opwarmen gaat niet meer lukken, je ketel is er uren mee bezig.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Vandaag de energienota ontvangen. Uiteindelijk moet ik 14 euro bijleggen over 2020 ... Ondanks dat ik 3 a 400 kWh meer stroom heb verbruikt. Maar dat komt eigenlijk omdat mijn maandbedrag voor gas iets te hoog gekozen was.

Tom had gelijk: na je nota verhogen ze je maandbedragen en die staan dan niet in verhouding tot je verbruik. Mijn verbruik is 10% hoger ingeschat maar ik wil juist minder gaan gebruiken over 2021. Dus de bedragen zijn weer verlaagd!
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gouwe schreef: 16.01.2021 - 21:55 ...ik vind met name de werkwijze van John Visser van max watertemp maar 75 graden, max vermogen naar minimaal, pompsnelheid naar minimaal instelling en max temperatuurverschil dag/nacht 1 graad interessant. Mijn vertaling is dat hij liever heeft dat een CV 24 uur per dag staat te pruttelen dan dat deze 's morgens vol gas gaat en de rest van de dag staat te moduleren....
Heb het vandaag geprobeerd, maar krijg dan het niet warmer dan 18,8 graden (uitgaande watertemp dan max 60 graden). Heb het ketelvermogen nu iets opgeschroefd naar 7kW en dan lukt het. Watertemperatuur uitgaand wordt dan 65 graden. Radiatoren had ik waterzijdig al ingeregeld. Zitten allemaal op een delta T van 25% of hoger.
We gaan het eens een weekje aanzien en het gasverbruik monitoren.
Nou ik heb het een paar degen aangezien, maar ik heb de instellingen in de ketel weer aangepast. De aanpassingen leverden op die paar dagen juist een hoger verbruik, een grotere variatie in kamertemperatuur en de ketel gaf regelmatig een storing (0E code) waardoor deze minimaal 10 minuten uitschakelde en ja 's nachts een lekker warm huis is leuk maar daar merk ik niets van. Daarnaast misschien ook psychologisch dat je continu een vlammetje op het display ziet en dat "dat nooit goed kan zijn"?
Heb nu de max water temp op 65 graden staan, max vermogen op 100% en max pomp vermogen op 50% (= gelijk aan min vermogen). Gisteren nog weer eens gecontroleerd en ik zie dat de ketel dan op minimaal vermogen draait (23%) en een watertemp van 48. Vanmorgen bij het verwarmen was dat 65 graden en 28%. Blijkbaar is de ketel met thermostaat intelligent genoeg (?). Ik snap de theorie dat bij een continu gelijke temperatuur de ketel in laaglast kan draaien en dat dan het rendement het hoogste is (namelijk 107%) maar ik constateer voor mijzelf dat dat desondanks (op deze korte periode van vergelijk) toch een hoger verbruik oplevert.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Msuidgeest schreef: 22.01.2021 - 21:23 Vandaag de energienota ontvangen. Uiteindelijk moet ik 14 euro bijleggen over 2020 ... Ondanks dat ik 3 a 400 kWh meer stroom heb verbruikt. Maar dat komt eigenlijk omdat mijn maandbedrag voor gas iets te hoog gekozen was.

Tom had gelijk: na je nota verhogen ze je maandbedragen en die staan dan niet in verhouding tot je verbruik. Mijn verbruik is 10% hoger ingeschat maar ik wil juist minder gaan gebruiken over 2021. Dus de bedragen zijn weer verlaagd!
Ik vraag me soms ook af hoe ze dat ingeschatte verbruik berekenen. Ik krijg ook elke maand een overzicht van de leverancier en dan staat daar op "uw verbruik is ten opzichte van de vorige maand gestegen" met een smiley erachter. Ja duh denk ik dan, het is ook significant kouder in december dan het in november was..
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat hogere verbruik Gouwe komt deels omdat het in de nacht buiten kouder is dan overdag. En een groter temperatuurverschil betekent meer stoken. Maar wat jij geprobeert hebt is eigenlijk alleen zinvol bij vloerverwarming of een zeer goed geïsoleerd huis.

Maar ga vooral door met instellingen testen: er zijn hier vast mensen die meelezen en er wat van leren.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Msuidgeest schreef: 23.01.2021 - 13:24 .... Maar wat jij geprobeert hebt is eigenlijk alleen zinvol bij vloerverwarming of een zeer goed geïsoleerd huis.
Check, maar dat is niet wat er door John Visser wordt beweerd. Hij geeft ergens aan dat het in 90% van de woningen in NL werkt als ik het me goed herinner. Mijn huis is van 1994 dus zou goed geïsoleerd moeten zijn. Heb wel heel veel glas (ronde erker voor en achter). Maar goed ik vind het ook leuk om hier mee te experimenteren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Enkele weken terug heb ik de instellingen van de ketel iets aangepast: vermogen en maximumtemperatuur nog wat verlaagd. Gevolg is dat de ketel wat langer bezig is met aanwarmen maar gedurende de dag minder pendelt en de temperatuur op gevoel gelijkmatiger is in huis.
Het wekelijkse gasverbruik is niet veel anders dan voorgaande weken (en ook in vergelijking met begin vorig jaar) maar de temperatuurbeleving is wel prettiger. Meer comfort noemen ze dat.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Sterker nog: ik ga vanaf morgen een testje doen gedurende de week door de ketel op 6 kW in te stellen en de nachttemperatuur minder koud. Die staat nu op 17,5 graden terwijl het huis in de loop van de dag naar 18,5 gr, 19 en later weer 19,5 graden gaat. Zo heb ik de thermostaat ingesteld.

Wie schrikt van die temperatuurniveau's: 19 graden is voor bijna elke thermostaat niet het zelfde. Wat ook meetelt is de beleving van temperatuur.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Ik ben benieuwd naar je resultaten. Hier ook 19 graden en alleen 's avonds en op zondag 19.5.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

De thermostaat staat hier in de winter overdag en 's avonds, bij aanwezigheid, ook op 19°C. Ook in de weekenden. 's Nachts op 15°C.
Wel heb ik de uitgangstemperatuur van de ketel verlaagd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik hoor vanavond wel wat "ze" er van vonden.

Toch even opgemerkt dat ik al gesmokkeld heb en deze morgen vroeg het vermogen iets heb verhoogd naar 8 kW. Met een aansteker krijg je een pan water ook niet aan de kook.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nou. De week is voorbij en de test is ... niet mislukt maar ook niet geslaagd. De enige conclusie die ik kan trekken is dat het langer duurt voordat het huis op temperatuur is en het verbruik het zelfde is als voorgaande week.

De ketels staat weer op 60 graden maximaal, pomp op max 75% draaisnelheid terwijl het vermogen weer opgeschroefd is naar 15 kWatt. Laat de winter maar komen ...

Herstel: vermogen is 15,8 kWatt en de temperatuur staat op 62 graden. Het moest iets hoger om het net even comfortabeler te krijgen in huis.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Msuidgeest schreef: 07.02.2021 - 10:56 Nou. De week is voorbij en de test is ... niet mislukt maar ook niet geslaagd. De enige conclusie die ik kan trekken is dat het langer duurt voordat het huis op temperatuur is en het verbruik het zelfde is als voorgaande week.
Ik had dus hetzelfde. Comfort minder, verbruik zeker niet.
Waarom de pompsnelheid op max 75% en niet op 100 of 50%?
Bij mij staat hij weer op max vermogen maar in de praktijk zie ik dat hij op mx 28% van 35kW moduleert....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als ik 100% vermogen zou vragen moet de pomp bij de juiste inregeling van de installatie ook 100% werken (overal de juiste hoeveelheid water naar toe). Maar ik gebruik maar maximaal 66% van het vermogen maar heb wel besloten om de pomp iets sneller te laten draaien. In de nacht gaat de radiator in de garage namelijk open als het daar onder de 7 graden komt.
Water moet toch ook met een bepaalde snelheid door de radiatoren om de warmte met de juiste snelheid af te geven. Een radiator die 60 graden krijgt en met 55 er weer uit gaat geeft nauwelijks warmte af. Iets vergelijkbaars heb ik korte tijd geleden ook al geschreven.

Wat dat moduleren betreft: kijk eens vroeg in de ochtend als je huis aan het opwarmen is. Het zou zomaar kunnen dat je dan toch meer vermogen gebruikt dan de huidige 28%.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”