Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zo. Nieuw jaar met nieuwe kansen.

We gaan eens beter letten op ons energieverbruik en gaan verduurzamen. Om te beginnen heb ik in de kerstvakantie een elektrische boiler in de keuken geplaatst. Het is toch te gek dat je een halve emmer water wegspoelt voordat er 60 graden uit de kraan komt. Daarnaast hebben we een andere keuken gekocht waarbij we voortaan inductief gaan koken. Dat betekent alleen dat er een 3 fase-meterkast moet komen ( geeft niets: is een deel van mijn werk). Keuken komt in de week voor Pasen.

Verder heb ik nog wat plannen voor soort buffervat met heet water. Die komt dan op zolder maar in welke vorm weet ik nog niet.

En natuurlijk waar mogelijk beter isoleren en eventueel 3-voudige beglazing in de sponningen. Onze HR++ ramen hier zijn nu 22 jaar oud en het kan vast beter.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Msuidgeest schreef:En natuurlijk waar mogelijk beter isoleren en eventueel 3-voudige beglazing in de sponningen. Onze HR++ ramen hier zijn nu 22 jaar oud en het kan vast beter.
HR++ en 22 jaar oud? Wat toen HR++ genoemd werd, noemen we nu hoogit HR. Dus ja, daar is een hoop te winnen :D Maar als je het doet, vergeet dan niet je hang en sluitwerk aan te passen. Enerzijds omdat de rruiten zwaarder zijn en anderzijds om de ramen goed dicht te trekken (ter voorkoming van luchtlekken). Voor dat laatste heb je overigens ook goede tohtdichting rondom het draaiend deel nodig. Anders waait er alsnog zo veel koude lucht naar binnen cq lekt er warme lucht weg dat het tripple glas niet echt zoden aan de dijk zet.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Herkenbaar Mark! Wij koken al elektrisch (inductie) en hebben een Quooker. Afgelopen week de CV getweaked (ontluchten, lagere aanvoer temperatuur, warmwater op Eco ipv comfort, ventilatoren op de radiatoren geplaatst, retour ingeregeld, etc). Uit mijn metingen blijkt alleen dat de aanvoer en afvoer bij een 3-tal radiatoren verkeerd zijn aangesloten. Daar moet ik nog even wat mee. Volgende week vrijdag eerste gesprek voor plaatsen zonnepanelen. Wat ik er van begrijp is HR+++ glas top, maar is het rendement heel laag. Verder kijk ik nog naar een hybride warmtepomp en/of pelletkachel. Ik richt me dus op de quick wins, lage investering met hoog rendement.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Gouwe schreef: Herkenbaar Mark! Wij koken al elektrisch (inductie) en hebben een Quooker. Afgelopen week de CV getweaked (ontluchten, lagere aanvoer temperatuur, warmwater op Eco ipv comfort, ventilatoren op de radiatoren geplaatst, retour ingeregeld, etc). Uit mijn metingen blijkt alleen dat de aanvoer en afvoer bij een 3-tal radiatoren verkeerd zijn aangesloten. Daar moet ik nog even wat mee. Volgende week vrijdag eerste gesprek voor plaatsen zonnepanelen. Wat ik er van begrijp is HR+++ glas top, maar is het rendement heel laag. Verder kijk ik nog naar een hybride warmtepomp en/of pelletkachel. Ik richt me dus op de quick wins, lage investering met hoog rendement.
Goed, je hebt nu nog een CV ketel maar lees ook de overweging voor wellicht een pelletkachel.
Waarom in dat geval misschien geen pellet cv systeem? Kost wat meer in aanschaf, maar zit ook een aardige subsidie op waardoor het nog te betalen is.
Ben je voor je warmwater ook in 1 klap van het gas af.

Handige buurman iets verderop heeft een hout cv systeem waarmee hij in de winter alles regelt en in de zomer neemt de zonneboiler datzelfde over.
Enige waarvoor hij nog gas nodig heeft is koken en zodra de keuken vervangen wordt gaat het gasfornuis er daar ook uit.

Wijzelf hebben wel wat plannen, maar dat is allemaal toekomst.
Willen graag zonnepanelen maar die moeten dan op de grootste schuur. Is dat het probleem niet, behalve dat het dak van die schuur ongeschikt is en eerst vervangen zou moeten worden.
Andere daken vangen te weinig zon of staan gewoonweg de verkeerde kant op. Mocht de keuken een keer vervangen worden zien we het voor het fornuis wel en met een net nieuwe cv ketel is het zonde om die al te gaan vervangen.
Laat staan dat er het afgelopen 1,5 jaar al even genoeg in het huis is gaan zitten. Knorretje moet eerst weer een beetje aan worden gevuld voor mooie plannen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb in de keuken ook een elektrische boiler en een inductie kookplaat. De CV is nog helemaal op gas. Ik ga eerst op termijn het huis beter isoleren en dan bij vervanging van de cv ketel eens kijken naar alternatieven. Een warmtepomp lijkt mij voor mijn huis uit 1928 niet optimaal geschikt. Misschien is zo'n hybride systeem wel iets.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Als het een pelletkachel wordt is een CV uitbreiding een serieuze optie, maar: ik gebruik geen CV in de rest van het huis. Ik wil dus alleen de woonkamer/keuken verwarmen en strikt genomen het ik daar dus geen CV uitbreiding voor nodig. Verder heb ik een inbouw gashaard in de woonkamer. Als er een pelletkachel voor terugkomt moet ik de hele boel dus laten verbouwen. Ik schat die kosten op een totaal van minstens 7500,- euro. Maar dank voor de tip, het triggert me wel en ga er wel nog even serieus aan rekenen. Lijkt me wel leuk om het huis over een paar jaar gasloos te hebben.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

lint schreef: Een warmtepomp lijkt mij voor mijn huis uit 1928 niet optimaal geschikt. Misschien is zo'n hybride systeem wel iets.
Wat ik er van begrijp is een warmtepomp alleen rendabel is bij een lage temperatuur systeem en daarvoor heb je een heel goed geïsoleerd huis nodig.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Gouwe schreef: Wat ik er van begrijp is een warmtepomp alleen rendabel is bij een lage temperatuur systeem en daarvoor heb je een heel goed geïsoleerd huis nodig.
En vloerverwarming. Dan ook nog vloerverwarming waarbij de buizen iets dichter bij elkaar liggen dan de 'conventionele' vloerverwarming

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Isoleren is ongeveer de belangrijkste stap: je wilt namelijk de opgewekte warmte in je huis houden. Pas dan is het zinnig om na te denken over een andere manier van opwekken. Onze ketel staat inmiddels afgesteld op maximaal 65 graden cv-aanvoer. Daarboven condenseert hij niet meer en verlies je rendament. Maar warmer is ook niet nodig om mijn hut op temperatuur te houden.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Hier doet de ketel geloof ik ook zoiets.
Vorige bewoners hebben er wel voor gekozen om een overkill aan radiatoren op te hangen in de woonkamer, hangen er 4 waarvan 2 grote jongens.
De helft staat uit want anders val je binnen een halfuur om van de hitte als die dingen een keer aan springen. Moeten sowieso de boel nog eens gaan voorzien van thermostaatknoppen om het geheel wat efficiënter te maken.

Over verbeteren gesproken, als je nog thuis zit zoals ik en vandaag buiten een rondje deed nog wat kleine verbeteringen voor onze afrastering gezien.
Beetje internetshoppen verder en je bent stiekem wel weer een aardig bedrag verder voor de paar kleine spullen die er nodig zijn, maar als het goed is hebben we straks dan een mooie gestroomlijnde afrastering waar nergens meer stroomlekkage in zit :)
Zou eigenlijk vandaag bij de nieuwe baas beginnen maar dat hebben we naar maandag verzet. Gaat iedere dag beter dus ik hoop maandag gewoon als een redelijk fitte ik te kunnen verschijnen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Thermostaatknoppen zijn voor je woonkamer geen goed idee: ze lopen dicht terwijl de ruimtethermostaat nog aan staat. Beter lijkt mij om de radiatoren anders te plaatsen en desnoods 1 of 2 weer te verwijderen.

Moeten we niet een aparte topic maken over dit onderwerp? Energieverbruik is toch een belangrijk onderwerp tegenwoordig.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ja maak er maar een topic van want we hebben het hier wel vaker over.
Ik wil een huis kopen en ik hou niet van inefficient gedoe dus altijd schieuwnierig naar isolatie en warmtepompen en bouwtechnieken en eigenlijk helemaal niet naar palletkachels want die stinken
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Msuidgeest schreef: Thermostaatknoppen zijn voor je woonkamer geen goed idee: ze lopen dicht terwijl de ruimtethermostaat nog aan staat. Beter lijkt mij om de radiatoren anders te plaatsen en desnoods 1 of 2 weer te verwijderen.

Moeten we niet een aparte topic maken over dit onderwerp? Energieverbruik is toch een belangrijk onderwerp tegenwoordig.
In ons geval hangt de ruimtethermostaat in een andere ruimte. Ik denk dat dat wel uit maakt?
De vorige bewoners hebben de thermostaat in de kamer naast de woonkamer gehangen (is voor ons een werk kamertje) zodat de thermostaat nog wel reageert als de houtkachel staat te branden.
Idee van de thermostaatknoppen zou zijn is dat ze in de woonkamer snel dicht zullen lopen omdat daar de kachel staat te branden, maar de rest van het huis wel op wordt gewarmd omdat het daar wel koud is.
Onze cv gaat alleen op een paar vaste tijden aan op een dag omdat we het anders ook zonde van de moeite vinden om alles permanent warm te stoken.

Apart topic lijkt mij trouwens een mooi idee :)
Kan iedereen die het wil wellicht ook vertellen hoe het bij hem/haar thuis is op dit gebied.
Laatst gewijzigd door fredhead op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

lint schreef: Ik heb in de keuken ook een elektrische boiler en een inductie kookplaat. De CV is nog helemaal op gas. Ik ga eerst op termijn het huis beter isoleren en dan bij vervanging van de cv ketel eens kijken naar alternatieven. Een warmtepomp lijkt mij voor mijn huis uit 1928 niet optimaal geschikt. Misschien is zo'n hybride systeem wel iets.
Andere landen gaan juist over op gas, gasloos op korte termijn voor veel bestaande bouw is m.i. zinloos.
Alternatieven zijn r*k, en gas is en blijft een schone brandstof, beter dan allerlei hout- en palletkachels.
Isolatie is zeker goed en goed stookgedrag kan het gebruik beperken.
Afgelopen jaren heb ik daar in geïnvesteerd en verbruik voor een huis van ca. 500 m3 ca. 850 m3 gas.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Hoe heb je dat gedaan Mart? Ben ik wel benieuwd naar.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Mart van der Steeg schreef:
lint schreef: Ik heb in de keuken ook een elektrische boiler en een inductie kookplaat. De CV is nog helemaal op gas. Ik ga eerst op termijn het huis beter isoleren en dan bij vervanging van de cv ketel eens kijken naar alternatieven. Een warmtepomp lijkt mij voor mijn huis uit 1928 niet optimaal geschikt. Misschien is zo'n hybride systeem wel iets.
Andere landen gaan juist over op gas, gasloos op korte termijn voor veel bestaande bouw is m.i. zinloos.
Alternatieven zijn r*k, en gas is en blijft een schone brandstof, beter dan allerlei hout- en palletkachels.
Isolatie is zeker goed en goed stookgedrag kan het gebruik beperken.
Afgelopen jaren heb ik daar in geïnvesteerd en verbruik voor een huis van ca. 500 m3 ca. 850 m3 gas.
Hout is zeker geen alternatief, ben ik helemaal met je eens.
Wordt nu gedaan alsof dat zo fantastisch is met de pelletkachels, het is mooi maar zeker niet schoner.
Grootste punt bij dat soort kachels is het afstellen wat heel nauw komt kijken.
Voor de traditionele houtkachel heeft men een katalysator bedacht genaamd de Abcat. Ding kost pak hem beet 350 euro en zou de rookgassen moeten filteren die door je schoorsteen naar buiten gaan.
Enige detail is, het ding werkt pas vanaf 300 graden en tot die tijd is hij vervuilender. Minimaal een derde van de mensen die in Nederland stookt doet het niet goed, alsin niet heet genoeg of slecht hout en dan heeft zo'n ding dus al helemaal geen zin meer.

Totdat onze ketel vervangen moet worden blijven wij sowieso op het gas zitten, al ben ik wel jaloers op dat verbruik :bandit:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

Gouwe schreef: Hoe heb je dat gedaan Mart? Ben ik wel benieuwd naar.
Muur-, dak- (geheel nieuw dak er op) en vloerisolatie.
Uiteraard dubbel glas, maar ook veel vervangen door HR++. (drievoudig glas wordt veel te duur en is loeizwaar).
Hoog rendement CV ketel.
Zonnepanelen.
Ca. 25K. investering (daarbij alleen de dakisolatie meegerekend en arbeid, en niet de kosten van nieuwe dakpannen e.d.)
Daarnaast: mij woonkamer ligt op de zonkant, dus ook in de winter zoninval (als deze schijnt...).

Probeer gelijkmatig te stoken, T min is 17 graden, komen we thuis naar 18 graden en avond 19 tot 20 graden.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is mooie werk maar wel met een fors prijskaartje, je hebt zo wel een lange terugverdientijd. Misschien toch tijd voor overheidssubsidie voor dit soort isolatie initiatieven.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Mart van der Steeg
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
Locatie: Sassenheim-Teylingen
Contacteer:

lint schreef: Dat is mooie werk maar wel met een fors prijskaartje, je hebt zo wel een lange terugverdientijd. Misschien toch tijd voor overheidssubsidie voor dit soort isolatie initiatieven.
Tja, en volgens deze en gene politieke partij is dit nog niet genoeg.......
Door het wel fasegewijs te doen, blijven de kosten beheerst.
Terugverdienen zal ergens zijn rond de 15 jaar (zonnepanelen wel eerder), maar door nieuw dak tevens wel waarde vermeerdering huis.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug
Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic

VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Die 15 jaar weerhoudt mij er van om veel geld te investeren. Bij overheidsinstellingen mag alles mits de terugverdientijd minder dan 5 jaar is.

Voor wie een nieuwe ketel wil of moet: verdiep je in wat je precies wil en of je in de toekomst gaat uitbreiden. En laat je niet verleiden door cowboys die voor 1200 euro een keteltje aan de muur spugen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”