Het energietransitie topic. Hoe ga ik nu en later mijn huis verwarmen

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Het is nou niet bepaald zonnig geweest de afgelopen weken (en in mijn beleving de hele winter niet)..... Mijn 5280Wp installatie heeft ook nog maar 200kWh opgeleverd in 3 weken.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Gouwe schreef: 16.03.2020 - 08:55 Het is nou niet bepaald zonnig geweest de afgelopen weken (en in mijn beleving de hele winter niet)..... Mijn 5280Wp installatie heeft ook nog maar 200kWh opgeleverd in 3 weken.
Daarom en ik denk dat het nog wel goed komt.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Gouwe schreef: 15.01.2020 - 06:43 ...Ik kwam er vorig jaar achter dat 3 van de 5 radiatoren in de woonkamer verkeerd om waren aangesloten (afvoer op aanvoer). Heb dat na wat puzzelwerk en zoeken naar het juiste onderblok dit kunnen oplossen en daarna de CV waterzijdig ingeregeld. Eerste metingen laten zien dat ik daarmee een kleine 20% aan het besparen ben en het is bovendien veel gelijkmatiger warm in huis.

Heb daarnaast nu de knoop doorgehakt voor een PV systeem. Er komen binnenkort 16 Panasonic panelen met optimisers op mijn dak, totaal 5200Wp. ......
Update: Mede door de aanpassingen aan de CV van 1723 naar 1383 kuub gasverbruik gegaan, inderdaad bijna 20% rendement op de aanpassing dus.
Het PV systeem heeft inmiddels bijna 2,5 kWh opgeleverd na 4 maanden. Altijd leuk om zo voor de vakantie geld terug te krijgen van de energiemij.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zo heurt het oak: radiatoren goed aansluiten en inregelen op vermogen (waterflow). Zie hierboven het bewijs.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Daar istie weer ...

Of ik de meterstanden wil doorgeven. Ja hoor maar toch niet met genoegen. Ons gasverbruik is het zelfde als in 2019 maar ons stroomverbruik is nogal gestegen. Want meer thuiswerk door met name de jongste. En die is web-developer dus de PC draait nogal eens een uurtje of wat.

Dat wordt waarschijnlijk bijbetalen, hoewel ik halverwege het jaar dit al zag aankomen en ons maandbedrag iets verhoogd heb. Zo zie je maar weer dat opschrijven helpt om inzicht te krijgen in je verbruik.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

We moesten bij betalen, het boeit mij niet het verbruik, dat is ook wel luxe.
Wanneer we het koud hebben gaat er een graad bovenop
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Zo doen wij het ook hier thuis. Comfort in huis mag wel wat kosten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Wij hebben mijn grootouderlijke woning verbouwd en vergroot en er een laagenergiewoning van gemaakt. Alles heel goed geïsoleerd, de architect verklaarde ons gek. In 2006 erin getrokken. Als ik de gas en elektriciteitsprijzen van toen vergelijk met nu, ben ik heel blij dat we dat toen zo grondig hebben aangepakt. Een graadje extra kost ons haast niets extra. Nadelen zijn er niet. Warm water met zonneboiler, werkt ook prima.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Wat mij stoort bij die energie reuzen is dat wanneer je bij moet betalen (150€) ze een verhoging voorstellen van honderden euro's, per maand meerdere 10tjes.
Ze zijn natuurlijk bang dat ze hun centen niet krijgen wanneer mensen moeten bijbetalen, mijn wijlen oma zal wel zeggen dikke dieven zijn het :lol: :lol: :lol:
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27008
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Jij had een wijze oma :-D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Een ieder kan toch zelf z'n maandbedrag aanpassen? Wij wel ... omhoog en omlaag.

Maar ik kwam op internet wat suggesties tegen om de cv-ketel nog beter af te stellen en dat heb ik afgelopen weekend gedaan. Nu maar kijken wat er gebeurt met het verbruik.
Feit is dat je je ketelvermogen moet instellen op wat je daadwerkelijk nodig hebt aan vermogen. Daarnaast zou je de CV-watertemperatuur kunnen verlagen tot 55 of 60 graden om na te gaan hoe het voelt als je eventueel later een warmtepomp zou willen plaatsen. Daarnaast heeft een lage watertemperatuur nog een voordeel: je ketel condenseert waardoor hij juist meer energie haalt uit de rookgassen warmte.

Zoek eens op Youtube naar John Visser cv-optimalisatie. Best veel zinnige tips en info over de cv-ketel.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2046
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Verlagen naar 60 graden? Hoe hoog stond hij dan wel niet? Bij ons staat hij voor beide circuits (op afzonderlijke thermostaat beneden en boven) op 40 graden, 60 is echt overkill. Maar goed een woning uit 2017 is daarin wel echt een voordeel. Het ‘probleem’ bij (modernere) CV-ketels is dat vaak (zeker in nieuwere woningen) de warmwaterbehoefte de capaciteit bepaald, voor het verwarmen is er dan een (zeer) grote overcapaciteit. Ook daarom is goed afstellen inderdaad aan te raden.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Veel ketels staan gewoon bij aankoop op 75 of 80 graden ingesteld door de fabrikant. Onze Nefit staat al jaren op 60 graden maar ik heb dus onlangs wat gespeeld met het cv-vermogen. Nogmaals, je zou al het vermogen van de radiatoren en/of vloerverwarming bij elkaar optellen en daarop je ketel afstellen. Niet vergeten om de pomp ook af te toeren anders giert het water door je radiatoren: gevolg is geen warmteafgifte door de radiatoren.

Nog bij veel mensen leeft het idee dat de radiatoren gloeiend heet moeten zijn om het warm te krijgen. Het psychische effect is dat mensen het warm hebben als ze een hete radiator voelen. Ouderen hebben daar vooral mee te maken en snappen niets van modulerende ketels en vloerverwarming.

Behoefte aan warmte en warmwater zijn tegenwoordig apart in te stellen. Vermogen speelt daarbij alleen nog een rol van betekenis als je veel warmwater wilt kunnen gebruiken.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Keteltemp. hier maximaal 35 gr. En 21 à 22 gr. binnen, geen dikke truien.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Zeker vloerverwarming in huis?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Msuidgeest schreef: 15.01.2021 - 18:16 Zoek eens op Youtube naar John Visser cv-optimalisatie. Best veel zinnige tips en info over de cv-ketel.
Ga ik zeker eens kijken. Dank voor de tip, altijd op zoek naar hoe het nog beter kan....
Wij zitten nu ruim 2,5 jaar in ons "nieuwe" huis, gebouwd in 1994. De vorige bewoners gebruikten 2200m3 gas per jaar. Dat vond ik toen absurd veel. CV water temp stond ingesteld op 80 graden. Die heb ik toen gelijk terug gezet naar 60. Helaas werd het huis niet voldoende (lees 19,5 graden) warm. Na meten bleek toen dat 3 van de 5 radiatoren verkeerd om aangesloten (aanvoer op de afvoer en v.v.) zaten. Nadat ik dat gerepareerd had kon de temperatuur in de winter naar 65 graden kreeg ik het binnen warm. Bij 0 graden buitentemp gaat lager gaat niet, want dan wordt het huis niet warm. De radiatoren hebben te weinig vermogen. Al met al scheelde het mij bijna 20% verbruik. Eerst jaar zat ik zelf op 1600 en nu 2020 op 1300m3. NB! Boven hebben wij nooit een radiator open.
Optie waar ik over nadenk is om vloerverwarming te gaan aanbrengen i.c.m. een hybride warmtepomp.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4083
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Msuidgeest schreef: 15.01.2021 - 23:06 Zeker vloerverwarming in huis?
Ja, en op sommige plaatsen ook muurverwarming waar het vloeroppervlakte te klein was om de gewenste temperatuur te halen. Zelf geplaatst.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20409
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

@Gouwe, je kan waar mogelijk radiatoren vervangen door grotere, in de zin van meer platen of met meer convectie (ribbeltjes tussen de platen). Zo heb je meer vermogen en wordt het warmer. Of een zelfde model maardan 30 cm langer. Dat laatste heb ik in de woonkamer onder het voorraam gedaan: van 1.80 naar 2.40 meter. In de keuken en hal hangt al heel lang een grotere radiator en in de kerstvakantie heb ik de radiator in de bijkeuken vervangen.

Grotere radiatoren betekent meer vermogen. En als dat vermogen niet nodig is kan je watertemperatuur omlaag. Hierdoor condenseert de ketel meer en gebruik je restwarmte uit de rookgassen en verbruik je minder gas.

Feit is dat techniek jn huis vaak een prijskwestie is. Het moet zo goedkoop mogelijk en daarom worden er goedkope ketels geplaatst die op 80 graden moeten werken om het met net te kleine radiatoren warm te krijgen in huis.

Ik wil niet vervelend doen maar een warmtepomp is een dure investering, maar wel een zinvolle in combinatie met vloerverwarming. Ga dan meteen van het gas af want hoe veel of weinig je ook gebruikt een gasaansluiting kost zomaar een paar honder euro aan vastrecht. En daarvoor kun je heel wat stroom gebruiken!
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Msuidgeest schreef: 16.01.2021 - 10:13Feit is dat techniek jn huis vaak een prijskwestie is. Het moet zo goedkoop mogelijk en daarom worden er goedkope ketels geplaatst die op 80 graden moeten werken om het met net te kleine radiatoren warm te krijgen in huis.
Sinds de epc naar 0,6 is gegaan (2011), is die praktijk voorbij en is lage temperatuurverwarming (meestal vloerverwarming op de begane grond) icm met een energiezuinige ketel gemeengoed geworden in de woningbouw. Te meer omdat SKG/Woningborg (koop nooit een nieuwbouwwoning zonder deze waarborg!) nog aanvullende eisen stellen t.a.v. opwarmtijden etc.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Mark, ik denk/weet dat ik te weinig vermogen heb (of ik het teveel lekkage van de warmte...) omdat dat inderdaad is berekend op 80/20 (denk ik). Grotere of dikkere radiatoren gaat alleen niet.
ik vind met name de werkwijze van John Visser van max watertemp maar 75 graden, max vermogen naar minimaal, pompsnelheid naar minimaal instelling en max temperatuurverschil dag/nacht 1 graad interessant. Mijn vertaling is dat hij liever heeft dat een CV 24 uur per dag staat te pruttelen dan dat deze 's morgens vol gas gaat en de rest van de dag staat te moduleren....
Heb het vandaag geprobeerd, maar krijg dan het niet warmer dan 18,8 graden (uitgaande watertemp dan max 60 graden). Heb het ketelvermogen nu iets opgeschroefd naar 7kW en dan lukt het. Watertemperatuur uitgaand wordt dan 65 graden. Radiatoren had ik waterzijdig al ingeregeld. Zitten allemaal op een delta T van 25% of hoger.
We gaan het eens een weekje aanzien en het gasverbruik monitoren.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”