Salderingsregeling zonnepanelen, wordt afgeschaft in 2013.

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Had gepland, zonnepanelen te willen aanschaffen, omdat we, rijdend met de XC60 T8,
toch intussen knap wat laden.

Een klein rekensommetje leert, dat zonnepanelen in de toekomst geen bijdrage zullen leveren
aan de portemonnee van de gebruiker.

Ze zullen uitsluitend het "gevoel" van milieufreaks kietelen.

*
't Resultaat in Nederland zal dan geheid zijn , dat geen hond meer zonnepanelen aanschaft.

..... En daar was niet op gerekend.

*
Wederom een blunder van de 1e orde.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Wat is precies de blunder?
Misschien is het subsidieren van particuliere zonnepanelen niet de meest effectieve manier om het energieverbruik in Nederland te verduurzamen en/of CO2 uitstoot te verminderen. Of zoals de minister het formuleert: "De salderingsregeling is een relatief kostbaar instrument om duurzame energie te bevorderen". Ik ben geneigd dat te geloven.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24350
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

MODS BREAK: Even verplaatst naar off topic algemeen, gaat niet over Volvo. En passen we op dat dit geen politieke discussie wordt? Geen politiek hier op het forum aub
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club lid/ex-V3C lid Volvo V70 B5244S2 AT MY02/Volvo 854 B5202F '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
Nu: Volvo S80 3.2 AWD Summum MY08 Magic Blue/Sandstone + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Over het algemeen hangt Nederland aan elkaar van subsudies. Als dat er niet zou zijn worden veel zaken duur of voor een groep mensen onbetaalbaar.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
PIH
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 22.11.2013 - 15:18
Contacteer:

Voorlopig kan het best wel uit hoor! Ik laadt de auto er volledig mee op en heb dan al zo’n 30kwh terug geleverd per dag.
(26 panelen, dat dan weer wel).
En Volvo är som bäst på diesel och Electicity tillsammans!
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

IkeV70 schreef: Wat is precies de blunder?
Misschien is het subsidieren van particuliere zonnepanelen niet de meest effectieve manier om het energieverbruik in Nederland te verduurzamen en/of CO2 uitstoot te verminderen. Of zoals de minister het formuleert: "De salderingsregeling is een relatief kostbaar instrument om duurzame energie te bevorderen". Ik ben geneigd dat te geloven.
Als PV ondernemer ;-) zal ik even reageren. De salderings regeling kost het rijk ongeveer 70-80 miljoen op jaarbasis. Laat dat even op je inwerken en lees dan de plannen van de, naar mijn idee, slechte klimaatpanels/tafels eens na.

Mijn oordeel is dan dat de verduurzaming van de particulier middels de salderings regeling relatief weinig geld kost ten opzichte van wilde plannen van de heren en dames politici.

Dat we duurzamer moeten worden is een gegeven, dat we als particulier de knip moeten trekken is ook een gegeven, maar dat de particulier ook het gros van de kosten van de klimaatplannen moet dragen kan er bij mij niet in.

Btw heb ik mijn 25 Solar Frontiers er op 1 januari 2023 6 jaar en 3 maanden opliggen en is de investering van een krappe 6.000 euro (reeds excl. BTW maar incl. Forfait) dan al opgewekt aan stroom.

Het bovenstaande artikel is nogal onvolledig, na 2031 is de huidige regeling dus volledig afgebouwd, echter betekend dat niet dat een PV installatie dan geen voordeel meer heeft.
Nu mag je de opwekking en het verbruik 1 op 1 wegstrepen, vanaf 2031 ga je betalen voor wat je afneemt en krijg je betaald voor wat je terugleveren zal. Het hebben van een PV installatie geeft dus nog steeds voordelen, echter niet meer zoveel als voorheen. De terugverdientijd word dus langer.

EDIT: ik lees net dat een teveel op politiek gespitste post niet word gewaardeerd, zal dus verder mijn mond houden. ;-)
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

70 a 80 miljoen is idd niet bijzonder veel. Je moet het natuurlijk wel afzetten tegen het aantal bespaarde tonnen CO2 uitstoot.

25 panelen voor 6000,- ? Voor dat bedrag kreeg ik maar 13 panelen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

IkeV70 schreef: 25 panelen voor 6000,- ? Voor dat bedrag kreeg ik maar 13 panelen.
25x Solar Frontier 170 Wp CIS panelen + Fronius Primo 5.0 (5000 watt) omvormer incl. Installatie door gerenommeerd installateur. Kosten incl. BTW in Oktober 2016 € 7.139,=.

De BTW heb ik teruggevorderd bij de beladtingdienst, deze rekend naar grootte van je installatie een forfait.

Na teruggaaf € 6.000,= over als investering.

Voor een kleine inkijk zie http://www.sebastiaanveld.nl
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Tjardi
2nd Gear member
Berichten: 137
Lid geworden op: 21.11.2018 - 14:49
Locatie: Giethoorn

Ike V70

Met die blunder bedoel ik het volgende.

Als de voordelen van zonnepanelen, erg "dun" worden, haakt de gemiddelde Nederlander af.

Dat is intussen wel bewezen. Kijk na het "volledig" in elkaar storten van de Hybridemarkt met auto 's als de Prius en Outlander.
Toen de subsidie er werd afgehaald.

Dit wetend, als minister, moet je dan nadien ook niet zeuren, dat de doelen niet worden gehaald.

*
Ik was van plan panelen aan te schaffen, omdat ik vrijwel iedere dag de accu van de T8 op laad.
Heb die intussen vanaf 01.11.2018. Intussen 1100 Kw geladen. Op jaarbasis zal dat dus rond de 2000 Kw. worden.
Gebruikten voordien 3000 Kw., op jaarbasis. (Zonder auto) Dus die toename is fors.

*
Omdat nog niet helemaal alles is bekend, kun je het nog niet totaal overzien.
Maar naar mijn smaak is 't voordeel van zonnepanelen straks, in de portemonnee vrijwel nihil.
En zal ik vast niet de enige zijn, die daarom afhaakt.
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

Tjardi schreef: En zal ik vast niet de enige zijn, die daarom afhaakt.
Dat denk ik ook. Wat blijft zijn de 'verstokte milieufreaks' :D - maar de meerderheid zal afhaken als er niet een financieel voordeel tegenover staat (of op zijn minst kostenneutraal)

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Inmiddels is er meer bekend, huidige regeling blijft nog een paar jaar staan. Maar juist om de onduidelijkheid van de regeling en het feit dat ik hybride rijden helemaal zie zitten, heb ik 16 eind vorig jaar panelen op mijn dak laten leggen waarmee ik mijn totaal verbruik verwacht af te dekken. Dan is het vervallen van het gesubsidieerd terugleveren ook geen issue want op=op
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Aha, een slimme meter wordt verplicht. Dus de analoge meter (met een teller die kan terugdraaien) worden verboden. En dat terwijl met de introductie van de slimme meter werd aangegeven dat dit zeker niet verplicht zou worden gesteld.
Dat doet me denken aan de introductie van het SOFI nummer in 1985. Ik heb de brief nog steeds. Hier op staat: "Het fiscaal nummer wordt alleen voor belastingdoeleinden gebruikt. Nergens anders voor. Dat is een waarborg voor de bescherming van de persoonlijke gegevens."

Inmiddels is het sofinummer veranderd in de zgn. BSN (Burger Service Nummer) en wordt dit no. door de overheid voor van alles en nog wat gebruikt. Zonder BSN besta je niet.

Morgen komen ze bij ons zonnepanelen leggen (geen grap).
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik begin niet meer aan zonnepanelen: het heeft alleen zin als je grootverbruiker bent. Terugleveren levert straks niets meer op en ze zijn gewoon te duur.

Maar wat ik wel eens vaker heb geschreven: zorg voor goede isolatie en let op je verbruik zodat het omlaag gaat.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Tjardi schreef: Ike V70

Met die blunder bedoel ik het volgende.

Als de voordelen van zonnepanelen, erg "dun" worden, haakt de gemiddelde Nederlander af.

Dat is intussen wel bewezen. Kijk na het "volledig" in elkaar storten van de Hybridemarkt met auto 's als de Prius en Outlander.
Toen de subsidie er werd afgehaald.

Dit wetend, als minister, moet je dan nadien ook niet zeuren, dat de doelen niet worden gehaald.

*
Ik was van plan panelen aan te schaffen, omdat ik vrijwel iedere dag de accu van de T8 op laad.
Heb die intussen vanaf 01.11.2018. Intussen 1100 Kw geladen. Op jaarbasis zal dat dus rond de 2000 Kw. worden.
Gebruikten voordien 3000 Kw., op jaarbasis. (Zonder auto) Dus die toename is fors.

*
Omdat nog niet helemaal alles is bekend, kun je het nog niet totaal overzien.
Maar naar mijn smaak is 't voordeel van zonnepanelen straks, in de portemonnee vrijwel nihil.
En zal ik vast niet de enige zijn, die daarom afhaakt.
Ik zou, met alle respect, in uw geval niet eens nadenken over panelen.
De gemiddelde terugwin tijd van de investering is 7 jaar. De kans is relatief gezien niet zo groot dat iemand van 84 nog in het eigen huis woont en er dagelijks zijn T8 mee opladen zal.
Nogmaals, niet respectloos, wel relativerend.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

DB200 schreef: Aha, een slimme meter wordt verplicht. Dus de analoge meter (met een teller die kan terugdraaien) worden verboden. En dat terwijl met de introductie van de slimme meter werd aangegeven dat dit zeker niet verplicht zou worden gesteld.
Dat doet me denken aan de introductie van het SOFI nummer in 1985. Ik heb de brief nog steeds. Hier op staat: "Het fiscaal nummer wordt alleen voor belastingdoeleinden gebruikt. Nergens anders voor. Dat is een waarborg voor de bescherming van de persoonlijke gegevens."

Inmiddels is het sofinummer veranderd in de zgn. BSN (Burger Service Nummer) en wordt dit no. door de overheid voor van alles en nog wat gebruikt. Zonder BSN besta je niet.

Morgen komen ze bij ons zonnepanelen leggen (geen grap).
Dat is een mening die ik respecteer. Tegelijkertijd daarbij wel aangetekend dat heel veel mensen tegelijkertijd bezorgd zijn over hun privacy maar intussen wel hun ziel en zaligheid klakkeloos op Facebook en andere (a)social media knallen.
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En daarbij aangetekend een slimme meter wordt pas "slim" als je dat aan laat zetten. Je kan er gewoon voor kiezen om de digitale meter "stom" te laten.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Beetje goed lezen, een digitale meter die afname en teruggave registeert word verplicht. Een gewone digitale meter dus je word niet verplicht een slimme meter te nemen.

Een slimme meter kan ook niet slim zijn de mogelijkheid uit te laten schakelen, echter is de maas in Regelgeving dat de netbeheerder omwille controle doeleinden om het net stabiel te houden dan alsnog je meter mag uitlezen.

Toen ik mijn panelen aanmelde bij de netbeheerder wilde die een slimme meter plaatse pas nadat ik nadrukkelijk weigerde bond men in. Ik kreeg echter wel een brief in huis waarop stond dat door de weigering van de meterwissel ik wanneer de meters met dubbel telwerk een verplichting zouden worden ik 75 euro ex btw diende te betalen. Ook dat zie ik niet gebeuren.
Laatst gewijzigd door sebastiaan84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Gewoon aluminiumfolie om de slimme meter wikkelen. Dan is hij echt niet meer te benaderen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 822
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Msuidgeest schreef: Gewoon aluminiumfolie om de slimme meter wikkelen. Dan is hij echt niet meer te benaderen.
Gewoon geen slimme meter laten plaatsen als je het niet wil is een veel zinvollere optie
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=68225

Past:

Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik begrijp dat je deze reactie plaatst maar wij gebruiken, en willen gebruik blijven maken, van dag-nacht-tarief. En zonder slimme meter kan dat binnenkort niet meer.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”