Waar op te letten bij de aanschaf van een caravan?

Hier post je over van alles wat je boeit en niets met auto's te maken heeft. Ook wel het OH topic genoemd.
Denk wel om de forum regels!
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Jawel, u lees het goed...een vraag over caravans.
Gisteren vertelde mijn vriendin dat ze met het idee speelt om een caravan te kopen. Reden hiervoor is dat ze de komende jaren regelmatig de deur uit is en voor de grap de kosten eens bij elkaar op heeft geteld wat alle overnachtingen kosten.

Nu is ze aan het overwegen om eventueel een caravan aan te schaffen, de plaatsen waar ze komt kan hij neer worden gezet.
Exemplaar wat het mogelijkerwijs zal worden wordt niet het grootste wat er te krijgen is, hij moet achter de Focus kunnen (max 1200 kilo geladen) en op de oprit gestald kunnen worden.

De staat van het interieur vind ikzelf minder spannend, dat zie je snel genoeg of deze netjes is (of een oude bende of niet), maar waar ik vooral benieuwd naar ben is waar je qua techniek nog allemaal op let.

Dingen die ik zo snel kan bedenken zijn:

Bodem
Banden
Koppeling, ik zie bij praktisch allemaal een anti slinger koppeling staan
Verlichting, al is die snel genoeg vervangen

Maar waar letten jullie nog meer op? Ook met het oog op een watertank, etc

Het eerste idee was een camper, maar daar zitten teveel haken en ogen aan.
Kan ook zijn dat het idee uiteindelijk de ijskast in gaat, maar ik wil me wel even wat beter voorbereiden.

Dus, aangezien er veel caravanners hier op het forum zitten, waar letten jullie allemaal op?

Hebben gisteren al vanalles voorbij zien komen en ik snap haar plan heel goed. Je hebt direct een eigen plekje bij je wat ook wel prettig kan zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Tsja, de vraag die bij mij gelijk opkomt:
Hoe gaat het gebuikt worden,
Is het voor één of twee overnachtingen?
Hoe ver wordt er mee gereist?
Voor één of meer personen?
Etc.etc.
Ook bovenstaande zijn vragen, die meegenomen dienen te worden. En wat voor luxe verwacht je vriendin? Heeft ze het E'tje ook bij het B'tje van het rijbewijs, of niet? Kan ze met een aanhanger overweg?
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
SpeedyZ
2nd Gear member
Berichten: 152
Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
Locatie: Hoogerheide

Hou er rekening mee dat in de meeste gemeenten in Nederland een verbod geldt op het permanent stallen van caravan op de oprit (indien zichtbaar vanaf de openbare weg). Meestal is slechts een aantal dagen aaneengesloten toegestaan.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Vocht is volgens mij het belangrijkste waar je op moet letten.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Rinootje schreef: 09.06.2020 - 08:08 Tsja, de vraag die bij mij gelijk opkomt:
Hoe gaat het gebuikt worden,
Is het voor één of twee overnachtingen?
Hoe ver wordt er mee gereist?
Voor één of meer personen?
Etc.etc.
Ook bovenstaande zijn vragen, die meegenomen dienen te worden. En wat voor luxe verwacht je vriendin? Heeft ze het E'tje ook bij het B'tje van het rijbewijs, of niet? Kan ze met een aanhanger overweg?
Zal voor maximaal 5 overnachten per keer worden.
Voor zoals het nu lijkt is het iedere keer naar Duitsland en de rest in Nederland, dus geen hele grote afstanden in vergelijking met mensen die naar Frankrijk of verder gaan.

Is echt voor haar zelf, luxe is voornamelijk het zelf kunnen koken, zitten en slapen.

Mevrouw heeft geen E achter B, maar kan wel met een aanhanger overweg. Stel dat we er een aanschaffen zal de caravan moeten voldoen aan B rijbewijs.
Wat ik vooralsnog te koop heb gezien voldoet daar prima aan en uiteraard gaan we van tevoren nog even oefenen zodat ze zichzelf goed kan redden.

Gebruik zal max een keer of 8 per jaar zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

SpeedyZ schreef: 09.06.2020 - 08:56 Hou er rekening mee dat in de meeste gemeenten in Nederland een verbod geldt op het permanent stallen van caravan op de oprit (indien zichtbaar vanaf de openbare weg). Meestal is slechts een aantal dagen aaneengesloten toegestaan.
Dat is wel een goede inderdaad.
Ik zie men hem bij ons wel permanent neerzetten, maar zal eens nagaan of het toe is gestaan of men de gok gewoon neemt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Rinootje
4th Gear member
Berichten: 665
Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05

Als ik het zo hoor, zou ik voor een kleine caravan gaan, zoals de Eriba (Touring) met uitschuifbaar dak.
Deze zijn echter heel populair en ook tweedehands, als ze in goede staat zijn, niet goedkoop.
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik ga het model meenemen, dankjewel :)

Een populair model is bij eventuele verkoop ook wel weer handig, dus een iets duurdere in aanschaf hoeft zeker niet het probleem te zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
hsv70
4th Gear member
Berichten: 557
Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36

Ik heb op mijn werk ook met regelmaat uitzendcollega's die van ver komen, en die nemen vaak een B&B in de buurt.
Stuk goedkoper dan in bijvoorbeeld een hotel.
Een nacht op een camping is ook niet duur, aangenomen dat je vriendin op een camping gaat staan, maar je sleept wel de hele tijd zo'n hok achter je aan.
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Ik zou een tot campertje verbouwde VWbus of zo overwegen ter vervanging van die focus. Voor een campertje betaal je slechts 1/4 wegenbelasting voor (Ca. 50 euro per maand voor een zuinige diesel) , er is mogelijkheid tot een goedkope camperverzekering en hij past op iedere gewone parkeerplaats. Rijdt bovendien ‘bijna’ als een normale personenauto met voldoende vermogen om goed mee te komen, met prima zicht rondom. Zeker als ze er alleen in ‘woont’ kun je er ook flink veel in opbergen, zelfs een chemisch toiletje en ze zijn vaak voorzien van een standkachel zodat hij het jaar rond te gebruiken is in in te slapen.
Wij hebben er eentje in gebruik (eerst als tweede auto, nu tijdelijk als enige auto).
C40 Ultimate Twin
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nou Ferdi, leuk vooruitzicht.

Naast een aantal belangrijke punten die jij benoemt zijn de remmen het belangrijkst: die moeten goed zijn onder alle omstandigheden. En die banden mogen niet ouder zijn dan 6 jaar (iets met droogtescheuren en veroudering door de zon).

Wat de inrichting betreft: wij hebben geleerd dat een goed bed heel prettig is. Dus niet eentje die een omgetoverde tafel is maar daadwerkelijk een vast bed. Voor de rest is er maar 1 optie en dat is naar de caravanboer in de buurt en caravans kijken, kijken en kijken. Dan ontdek je wat handig is en vooral onhandig.

Onze eerste caravan was een ernstige vergissing (die kochten we in een opwelling want huisjes waren zo duur). Dat was een model Beijerland 400 en die was dusdanig klein dat we blij waren met een diepe voortent (2.70 meter bij 4 meter). Na een korte voorjaarsvakantie hebben we de ingeruild voor een Eifelland 500 die meteen een meter groter was. Je ontkomt er niet aan om er een voortent bij te nemen, eventueel een luifel, want met mooi weer zit je toch buiten.

De huidige caravan heeft een luifel 4 meter lang en binnen 2 minuten uitgedraaid. Bij aankomst kun je zo binnen een kwartier in de schaduw aan een wijntje zitten.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Het idee is om de caravan na waarschijnlijk 4 jaar weer weg te doen.
Dan is de opleiding achter de rug en ook alle andere cursussen zijn dan aardig afgerond of weinig meer van toepassing.

Het camper idee is er geweest, maar die zijn nog aardig prijzig en momenteel gaat het geld naar heel veel andere dingen.
Haar plan was om voor het bedrag dat de overnachtingen zouden kosten (of net wat minder) in een caravan te steken en die zo ook voor andere momenten gebruiken dat ze langer weg is.
Ooit gaat de Focus er wel uit voor een bedrijfsbus, maar kan het ook zomaar zijn dat de Pajero op haar bedrijf komt te staan en ik weer een personenauto neem, dus qua auto's gaan we nog even niets kopen.

In Duitsland staat de caravan zo'n beetje gratis, is ze alleen kosten kwijt aan stroom, etc maar geen camping kosten.

Het is een idee dat aardig in de maak is, nogmaals het kan toch niet door gaan en dat het toch gewoon een B&B/huisje met meerdere personen wordt.
Een bekende van haar doet dezelfde opleiding nu en ze weet dus wat het kost of er geregeld moet worden en zo is het idee ontstaan.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Msuidgeest schreef: 09.06.2020 - 17:27 Nou Ferdi, leuk vooruitzicht.

Naast een aantal belangrijke punten die jij benoemt zijn de remmen het belangrijkst: die moeten goed zijn onder alle omstandigheden. En die banden mogen niet ouder zijn dan 6 jaar (iets met droogtescheuren en veroudering door de zon).

Wat de inrichting betreft: wij hebben geleerd dat een goed bed heel prettig is. Dus niet eentje die een omgetoverde tafel is maar daadwerkelijk een vast bed. Voor de rest is er maar 1 optie en dat is naar de caravanboer in de buurt en caravans kijken, kijken en kijken. Dan ontdek je wat handig is en vooral onhandig.

Onze eerste caravan was een ernstige vergissing (die kochten we in een opwelling want huisjes waren zo duur). Dat was een model Beijerland 400 en die was dusdanig klein dat we blij waren met een diepe voortent (2.70 meter bij 4 meter). Na een korte voorjaarsvakantie hebben we de ingeruild voor een Eifelland 500 die meteen een meter groter was. Je ontkomt er niet aan om er een voortent bij te nemen, eventueel een luifel, want met mooi weer zit je toch buiten.

De huidige caravan heeft een luifel 4 meter lang en binnen 2 minuten uitgedraaid. Bij aankomst kun je zo binnen een kwartier in de schaduw aan een wijntje zitten.
Dat zijn praktische tips!

Mijn gedachte is ook dat je met mooi weer gebruik maakt van de luifel, maar met slecht of koud weer puur de caravan gebruikt en dan wil je ook weer niet opgehokt zitten zoals de kiloknallers dat zijn.
Wordt denk ik een praktische overweging tussen handzaam formaat (ze moet er alleen goed mee uit de voeten kunnen), gewicht en toch ruim genoeg om het ook zonder tent/luifel af te kinnen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Praktisch of niet: wij hebben 15 jaar kunnen leren hoe het werkt met caravannen. En na elke vakantie zeggen we toch weer tegen elkaar dat dit of dat en zus en zo net even anders kan.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Niwaheli
2nd Gear member
Berichten: 249
Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52

V70 T5 '14/MY '15
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

fredhead schreef: 09.06.2020 - 17:33
Wordt denk ik een praktische overweging tussen handzaam formaat (ze moet er alleen goed mee uit de voeten kunnen), gewicht en toch ruim genoeg om het ook zonder tent/luifel af te kinnen.
Dan moet dit hem worden denk ik.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20407
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik mis een aggregaat als optie ... Je wilt tenslotte ook wel eens in het wild camperen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Leuk,

Wij zijn al ruim 20 jaar aan het caravannen, de laatste 3 caravans nieuw aangeschaft, maar begonnen met "goede gebruikte" caravans. Vorig jaar hebben we, voor achter onze Amazon, er een oldtimer caravan bijgekocht, bij die zoektocht zie je weer eens hoeveel "rommel" er wordt aangeboden.

Vocht is een van de grootste sluipmoordenaars voor een caravan. Als je, bij het opentrekken van de deur, gelijk een muffe "kelder" lucht tegemoet komt, dan is de kans groot dat er een vochtprobleem is. Caravan moet "fris" ruiken als je binnenstapt. Als je dan binnen stapt kun je gelijk voelen of de vloer niet te veel veert. De ingang en voor het keukenblok zijn de berucht plekken. Het hoeft geen probleem te zijn, maar als te ernstig is zal het geïmpregneerd moeten worden.

Heeft de caravan de laatste tijd nog een keuring/beurt gehad bij een erkend onderhoudsbedrijf dan mag je er van uitgaan dat het technisch allemaal wel snor zit. Anders zou ik extra letten op bv de gas en elektra installatie, die moeten er netjes en origineel uitzien, daar wil je geen ongelukken mee. Hobbyprojecten op dat vlak kritisch bekijken of laten staan.

Het onderstel en het mechanische deel is wat lastiger te beoordelen, scheuren in het chassis bv zijn lastig te ontdekken, de torsievering heeft ook niet het eeuwige leven en is als leek ook lastig te beoordelen.
Banden is en blijft ook een aandachtspunt bij caravan, leeftijd is één, maar die zeggen niets over de staat van het karkas (stoeprandje meepikken in bochten e.d.)

De indeling is persoonlijk, wil je een rondzit of een treinzit, een lang slaper of een dwars slaper etc etc.

Voor alles geld, bij twijfel laten staan, het onderbuik gevoel met goed zijn.

Veel plezier met je zoektocht!
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27066
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Edwin, dank voor de heldere uitleg!
Daar kunnen we mee op pad :) zal er vandaag of morgen nog eens over beginnen met de tips erbij en dan verwacht ik dat we binnenkort toch wel eens op pad gaan om wat caravans te bekijken.

Qua ruimte vermoed ik dat een dwarsslaper wellicht iets "ruimer" is, maar dat kan natuurlijk ook meevallen.
Jelmer de Jong schreef: 12.06.2020 - 07:29
fredhead schreef: 09.06.2020 - 17:33
Wordt denk ik een praktische overweging tussen handzaam formaat (ze moet er alleen goed mee uit de voeten kunnen), gewicht en toch ruim genoeg om het ook zonder tent/luifel af te kinnen.
Dan moet dit hem worden denk ik.
Ik zal hem voorstellen, als ze voor september nog even BE haalt moet dat te doen zijn :lol:
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

SpeedyZ schreef: 09.06.2020 - 08:56 Hou er rekening mee dat in de meeste gemeenten in Nederland een verbod geldt op het permanent stallen van caravan op de oprit (indien zichtbaar vanaf de openbare weg). Meestal is slechts een aantal dagen aaneengesloten toegestaan.
Aub GEEN bangmakerij en onwaarheden vertellen. De APV geldt niet en mag niet gelden voor privéterrein. Zichtbaar of onzichtbaar vanaf de weg. Dus dat valt sowieso weg. Dit is een absoluut broodje AAP. Er waren in het verleden gemeenten die dit probeerden. Die zijn allemaal teruggefloten. (En ja aan het dwarsbomen van die verkeerde pogingen en het terugfluiten van gemeenten heb ik dus meegewerkt)
Dus mag Ferdi gewoon op eigen erf (hij heeft de ruimte) zijn caravan stallen als de dame met caravan thuis is. Dus daar hoeft ie zich geen zorgen over te maken.
Zelfs er in slapen is, zij het beperkt, mogelijk.

Stel dat de dame op een boerderij waar de opleiding plaatsvindt naast de stal komt te staan voor een week. Dan kan dat. Zolang het maar bij maximaal een week blijft. En het puur ten behoeve van de opleiding is en er geen overlast naar de omgeving is. Als de boer een minicamping heeft is er al helemaal niets aan de hand.
Hoewel wij een land zijn waar veel regeltjes gelden kan er, zij het op beperkte schaal, heel veel op eigen terrein. ("Kamperen" op eigen erf is wat anders dan wildkamperen, wat wel expliciet verboden is!)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Plaats reactie

Terug naar “Off Topic Algemeen”