Cuppende banden

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
Elveka
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
Locatie: Antwerpen

Er is over dit thema reeds meer geschreven op dit forum ... heeft in eerste instantie te maken met de geometrie van de achteras (dus laten uitlijnen).
Mijn Michelins hebben het in ieder geval niet (na 48500 km). Terloops kan ik ook melden dat mijn GoodYears (winter) beduidend stiller zijn dan de Michelins Energy (zomer).
Luc

V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32850
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Mijn Continentals hebben het na 50.000km ook niet gehad
en mijn vredesteinbanden-winter hebben na 60.000km ook nergens last van gehad, zijn gewoon normaal versleten bij mij.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

v50peter schreef:Ik lees op dit forum dat het cuppen komt door het licht stuiteren van de niet aangedreven wielen.
Waar lees jij dat peter?
edit, ik zie het al, RVL zei dat... Het klopt iig. niet.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Cuppen ontstaat door een te licht onafgeveerd gewicht inderdaad.
Veel V40 en S40 modellen hebben dit probleem,een andere geometrie van de achterste draagarmen wil wel helpen vaak..
Gebruikersavatar
v50peter
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 18.08.2008 - 04:36

Als ik de reactie van Ramon&Ramon lees, dan zou mijn suggestie van een gewassen grindtegel dus kunnen helpen....
_________________________________________
Volvo V50 2.0D Momentum '05 Dark Blue
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Tuurlijk, ik zou het doen.

Misschien kan Ramon 2x verklaren waarom de ene het wel heeft en de andere niet?
Het onafgeveerde gewicht is immers gelijk...
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
EJV50
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 11.02.2006 - 22:12
Locatie: Doorwerth

Help me eens met de techniek te begrijpen: wat is het onafgeveerde gewicht precies? Wiel + draagarm?

edit- eerst beetje googelen was verstandiger geweest-

onafgeveerd gewicht zijn alle onderdelen die het oppervlak van de weg volgen.

Een tegel achterin helpt dus niet, want die hoort dan bij het afgeveerde gewicht.
V50 2.4 Kinetic | Sapphire Black metallic | Bodal Off Black | 16"; Cygnus
S60 2.4D Edition II | Geartronic | Magic Blue Pearl | 17"; Thor
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Alles wat onder de vering zit, dus wat niet afgeveerd wordt ja.
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Gebruikersavatar
BillyBob
5th Gear member
Berichten: 1059
Lid geworden op: 11.09.2008 - 12:42

Ik heb het ook.
Continentals Sportcontact2.
Onlangs laten omleggen maar het was al te laat. Liggen nu weer achteraan.
Ga de volgende keer weer MIchelin proberen alhoewel deze Conti's wel zeer strak sturen.
V40 Phase3 (2003) / 1.9d 115 pk / Business Line
V50 MY2009 / Black Sapphire / Off-black leder / Momentum Top Line
V60 MY2013 D2 Momentum / Caspian Blue / 17" Njord / Family Pack
V60 MY2017 D2 Momentum / Magic Blue / Winter Pack
V60 MY2022 T6 Recharge Inscription / Pine Grey
Gebruikersavatar
Elveka
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
Locatie: Antwerpen

@v50peter : het onafgeveerd gewicht zijn de wielen en een deel van de ophanging - dus niet het gewicht ín de auto !
Luc

V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

v50peter schreef:Als ik de reactie van Ramon&Ramon lees, dan zou mijn suggestie van een gewassen grindtegel dus kunnen helpen....
:? zou een ongewassen dan ook hetzelfde effect geven?
Volvo for life
Gebruikersavatar
robbie2
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 13.05.2010 - 16:01
Locatie: Apeldoorn

Mijn dealer geeft overigens aan dan Conti's minder last van cuppen hebben dan Michelin banden. Heeft iemand daar ervaring mee
Grappig, mijn autobanden dealer geeft het tegenovergestelde aan. Conti;s zijn gevoeliger dan Michelin. Komt bij Conti's vaker voor.
V40 cc 2.0 T4 AWD, 190 pk, Silver Metallic 2017, Geartronic
V40 2.0 D2, 120 pk, Zwart metallic 2017, Geartronic
V50 1.6 D2, 115 pk Sport zwart metallic RTI 2010
V40 2.0 136 pk Nordic zwart metallic 2004
V40 1.8 zwart metallic 1998[/i]
945i
8th Gear member
Berichten: 12728
Lid geworden op: 07.10.2006 - 20:26

Dat ligt aan het profiel, grote blokken op de zijkanten of kleine..
Multipla 1.9 JTD ELX 130pk 265Nm
Wiens brood men eet, diens woord men spreekt
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Een hogere bandenspanning wil wel helpen in de meeste gevallen om cuppen enigszins tegen te gaan
2.5 ipv rond de 2.0
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

robbie2 schreef:
Mijn dealer geeft overigens aan dan Conti's minder last van cuppen hebben dan Michelin banden. Heeft iemand daar ervaring mee
Grappig, mijn autobanden dealer geeft het tegenovergestelde aan. Conti;s zijn gevoeliger dan Michelin. Komt bij Conti's vaker voor.
Het komt bij de meeste bandenmerken voor,geloof niet in verkoop praatjes!
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Met m'n eerste V50 2.0.d had ik ook last van cuppende achterbanden.
(Oh ja, dat waren dus Conti's)
Volgens de garage kwam dat door mijn 'sportieve bochtenwerk' :oops:

Met de andere V50's (Met Michelin banden.) had ik het niet, of zou dat komen dat ik na 30.000 Km de tijdelijke huur V50 weer terug moest geven aan Hertz ?

Cheers,

GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Onze winterbanden zijn ook licht gecupt. Ze zijn wel goed rond, aldus de bandenspecialist. Balans is ook goed. Op hogere snelheid voel ik een trilling, maar bij lage snelheid (30 km/h) schudt de auto. Kunnen cuppende banden ook zorgen voor schudden van de auto?

PS, het zijn Goodyear Ultragrip winterbanden.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
Skollie
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 09.01.2010 - 13:18
Locatie: Middelstum

Schudden op lagere snelheden en dus trillen op hogere is vaak een kwestie van hoogteslag in de banden. De banden hebben dan een afwijking ten opzichte van de cirkel die ze behoren te zijn. Dit kan in de hoogte, lees een uitstulping, maar ook in de "laagte", lees een vlak stuk zijn.
Daarnaast kunnen de wielen niet goed gecentreerd zijn op de naaf. Dit gebeurt metname bij niet originele lichtmetalen wielen waarbij gewerkt wordt met centreerringen. Het bijvoorbeeld vergeten van deze ringen of gebruik van een net niet helemaal passende maat ringen kan tot schudden en trillen leiden.

Groet S.
C 30 2.0 D 07' zwart momentum.
S 60 D5 Drivers Edition geartronic silver 08'
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

De bandenboer heeft de wielen gechekt op rondheid. Een hoogteslag zouden ze dus niet moeten hebben. Ik gebruik inderdaad niet-originele velgen met centreerringen. We hebben bij het wisselen nog goed opgelet of ze goed passen en dat leek wel zo te zijn. Maar ja, een fractie speling kan al ellende opleveren. Misschien moet ik toch eens uitkijken naar een ander (origineel) setje wielen...
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
Gebruikersavatar
Elveka
2nd Gear member
Berichten: 221
Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
Locatie: Antwerpen

@Peter-V50 : Hebben je zomerwielen het ook ? Indien nee, dan is er duidelijk iets mis met je winterwielen. Indien ja, dan moet je beslist eens (laten) kijken of één van de wielnaven misschien krom staat ! En wat die centreerringen betreft, die moeten goed passen, én goed op hun plaats zitten; niet zomaar ongeveer met een beetje speling !!!
Luc

V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor : Afbeelding
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”