[Opgelost] Boodschappenluik V50 gaat niet meer open

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Gelukt, ik had de foto's nog op de computer staan. Ik heb de originele post bewerkt met de foto's.

Succes, laat even weten of het gelukt is!
scheveningen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2009 - 22:16

Bedankt voor het plaatsen van de foto's, maakt al meer duidelijk!

Van het weekend had ik hem al los gehad maar kreeg het plastic frame nog niet van het paneel.

Vanochtend bij de Volvo dealer vertellen ze me dat ik het hele paneel moet vervangen a € 135,- i.p.v. alleen de schakelaar.

Vanmiddag nog maar even langs gaan.....
Ik hou jullie op de hoogte.

De achterklep gaat wel open als ik de stekker halverwege eruit heb gehaald, hebben jullie deze ervaring ook?
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Naast de schakelaar zit er geen elektronica in het paneel. Als er geen beschadigingen in het paneel zitten zou het stom zijn om €135,- uit te geven.

De handgreep zelf (Onderdeel nummer 30699141) kostte me toen €14,46 ;-)
scheveningen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2009 - 22:16

Ik kom er niet uit met de dealer, deze heb ik net opgebeld en die zegt dat de schakelaar in het paneel zit en niet in de handgreep.

Klopt het dat ik de handgreep (Onderdeel nummer 30699141) nodig heb? Of is het toch een ander onderdeel, hij zegt namelijk dat de schakelaar in het paneel zit en dat het hele paneel vervangen dient te worden.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

Check deze website.

Afbeelding

Onderdeel 30699141 betreft het gehele kunststof frame inclusief schakelaar en lampfittingen. (Onderdeel 1A op het plaatje)

De dealer weet waarschijnlijk niet dat deze van elkaar gescheiden kunnen worden en probeert je een geheel "assembly" te slijten, inclusief plaat met volvomerk, gespoten en wel.

Geef het onderdeel nummer even aan je dealer, dan kunnen ze het zelf zien.
scheveningen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2009 - 22:16

Bedankt, ik heb het onderdeel besteld.

Er werd nog wel tegengesputterd door de dealer maar ja, als ik het onderdeel echt wilde konden ze het bestellen. :P
scheveningen
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 15.12.2009 - 22:16

Het is gelukt! :P
Vanochtend het onderdeel opgehaald, in al die jaren iets duurder geworden €19,90 nu.
Net geïnstalleerd en de achterklep doet weer zoals vanouds.

Bedankt voor de handleiding.
Gebruikersavatar
360Degreez
5th Gear member
Berichten: 1519
Lid geworden op: 20.10.2004 - 19:02
Locatie: Poortugaal

scheveningen schreef:Het is gelukt! :P
Vanochtend het onderdeel opgehaald, in al die jaren iets duurder geworden €19,90 nu.
Net geïnstalleerd en de achterklep doet weer zoals vanouds.

Bedankt voor de handleiding.
Super! Waar zo'n forum al niet handig voor is he?
V50Bas
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 22.03.2012 - 14:03
Locatie: Noord-Holland

Hier ook een Volvo V50 2004 met een achterklep die niet meer open wil.

Met behulp van bovenstaande foto's vanavond even de schakelaar los gehaald en schoongemaakt, dit mocht echter helaas niet baten.

Als ik de schakelaar indruk dan hoor ik het mechanisme ook gewoon werken maar de klep gaat niet open :-) Schakelaar is dus nog goed?

Iemand een idee wat het nog meer kan zijn? Morgen maar eens van binnenuit wat proberen, dit lijkt echter nog wel lastig te zijn aangezien ik niks los kreeg in eerste instantie.
HJP
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 30.08.2013 - 10:44
Locatie: Sprang Capelle

De dealer hier snapte ook niet wat ik bestelde en of ik dat wel helemaal zelf kon vervangen.
Ja, dus makkie
Mijn hartelijke dank aan de medewerkers van dit forum
volvo 66
volvo 360 glt
volvo 850 2,4
volvo v70 2.0 T
volvo v50 2.0D
volvo v40 T3 (maar die is van mijn vrouw)
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Een tijdje geleden dat dit probleem ook bij mij speelde, na een aantal keer de boel te laten resetten werkte het iedere keer weer een tijdje maar de definitieve oplossing zou volgens de dealer toch het vervangen van de microswitch te zijn.
Na de laatste reset ging het weer een paar dagen goed tot dat de klep niet meer dicht wilde blijven.
Gebeld met de dealer en samen bedacht dat het eigenlijk dan toch niet in de switch zou zitten maar in het slot zelf.
een aantal dagen hierna is de switch en het slot vervangen, zeiden ze.
Het probleem was opgelost maar thuis gekomen zag het slot er niet nieuw uit.

Op de dag dat de V50 voor een beurt naar de dealer ging, en ik de rekening voorgeschoteld kreeg, bleek zowel het slot als ook de gehele handgreep inclusief spuitwerk en "volvo" embleem vervangen te zijn.
Op mijn opmerking over het niet nieuw uitzien van het slot is de baliemedewerker verhaal gaan halen en dit was inderdaad niet vervangen.
133 euro excl. werd van de rekening geschrapt.
vervolgens mijn beklag gedaan over de nieuwe handgreep, waarom deze gespoten zou worden en een nieuw embleem geplaatst terwijl, voor dat deze gespoten zou worden, dit uit elkaar gehaald moet worden en dan net zo goed de nieuwe onderdelen in de "oude" handgreep geplaats kon worden.
Hier in gaf hij mij wel gelijk, maar omdat dit nu al zo gebeurd was kon hij er verder niets meer aan doen.
Rekening betaald en thuis een tevredenheids onderzoek ingevuld, je raad het al, niet zo tevreden.
In dit onderzoek verwezen naar dit topic en de link van 360Degreez genoemd.
Een dag of wat later iemand van de dealer aan de telefoon, hij gaf mij gelijk, en ging op onderzoek uit.
Weer een aantal dagen later belde de medewerker terug met het heugelijke nieuws dat de microswitch inderdaad een los onderdeelnr had, en het was niet nodig geweest om "alles" te vervangen.
Gevolg, het bedrag wat ik ten onrechte had betaald, ruim 300 euro, werd terug gestort.

Op zich een mooi gebaar, maar ik heb nu toch een minder prettig gevoel bij deze dealer, ten eerste van het ten onrechte opvoeren van de kosten van het slot en daarna natuurlijk het geheel vervangen van de handgreep.

Moraal van het verhaal, Zonder dit forum had ik deze rekening zonder meer betaald.
En verder check, voor zover mogelijk altijd je rekening.

Ik woon in Apeldoorn maar het gaat in dit verhaal niet over de dealer in Apeldoorn om misverstanden te voorkomen
Erik

S60 T5 R-design
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27000
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dit verhaal lezende zakt per regel het vertrouwen in deze dealer, het enige positieve is dat je het geld uiteindelijk hebt teruggekregen voor de onnodige werkzaamheden en de niet vervangen maar wel gefactureerde onderdelen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
Gebruikersavatar
hogie
4th Gear member
Berichten: 651
Lid geworden op: 10.07.2005 - 14:59
Locatie: Brabant

Helemaal mee eens, elke rekening die nu komt bekijk je met argusogen. Had je nu nog het geluk dat je het zelf kon zien en dus controleren.
Gelijksoortige ervaring ook al eens met een dealer gehad. Je gelooft ze niet meer. Je weet dat het geld kost maar als ze dan niet leveren wat ze declareren is je vertrouwen weg. Ze weten wel op de rekening een pakkingsringetje van 15 cent te zetten, maar belangrijke dingen ( lees kostbaar voor de klant) gaan mis.
Volvo XC40 Inscription MY 2021
Mercedes C180 (MY2015]
Volvo V70 2.5T Automaat 2007 (MY2008)
Volvo S80 2.5T Automaat Summum Graphite 2006 (MY2006)
Citroen C4 Grand Picasso
Volkswagen touran
V70 2.4D GT edition II 2005 (MY2006 )
Volkswagen passat 2006
V70 2.4T. 2001
Audi A4 Avant
Toyota Verso 2001
Volvo 850 20 GLT
Volvo v40
Audi 80
Mitsubishi Lancer
Nissan Sunny coupe

Austin metro
Gebruikersavatar
kawaman
4th Gear member
Berichten: 923
Lid geworden op: 23.07.2008 - 15:32
Locatie: Apeldoorn

Tsja, hopelijk hoef ik voorlopig niet naar een dealer voor wat dan ook en misschien is het gevoel van nu weer wat gezakt.
Maar op dit moment ben ik klaar met deze dealer, zoals ik er nu over denk word het iig een andere dealer.
Ze hebben wel hun best gedaan om het netjes op te lossen maar inderdaad zoals hier boven genoemd, het vertrouwen is weg.
Erik

S60 T5 R-design
Bart Giesen
5th Gear member
Berichten: 1868
Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26

Gister aan de hand van dit draadje bij mijn buurman zijn V50 gekeken. Precies hetzelfde verhaal. Start je de auto, schiet de kofferdeksel los. Of onder het rijden ineens. Accu ontkoppelen en weer aansluiten en dan kun je inderdaad 1x normaal gebruik maken van de kofferdeksel.

Heb het paneel eraf gehaald, de elektronica verwijderd (zat nog best goed vast) en het hier genoemde artikelnummer besteld bij de dealer (19euro en een beetje). Gemonteerd en klaar :-). Goede tip! Mijn dealer herkende het probleem.
tijmenvdk
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 11.01.2017 - 07:55

Ook hier een tevreden vervanger van het betreffende onderdeel. Omdat bovenin deze post de foto's verdwenen zijn heb ik zelf maar een paar plaatjes geschoten. Loshalen van de plaat met de VOLVO letters moet met een beetje beleid na het verwijderen van de 4 grote Torx schroeven, omdat de rubberen afdichting een beetje aan de auto vastgeplakt zit. Het loshalen van het zwarte onderdeel gaat een beetje lastig, het handigst is om - nadat je de 2 lampenhouders verwijderd hebt - de plek waar de lampjes zitten als eerste los te halen. Als die eenmaal uit hun vaste plek losgewrikt zijn gaat de rest vrij makkelijk.

Ik had het onderdeel online besteld bij Skandix.de, was binnen 2 dagen in huis. Ik heb voor de volledigheid op de foto met de connectors nog even de 2 punten omcirkeld die je kan gebruiken om te testen of het inderdaad de schakelaar is: als je die 2 met elkaar verbindt met bijvoorbeeld een paperclip zou de achterklep gewoon open moeten gaan. Gaat ie dan ook niet open, dan is de oorzaak iets anders.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BoukeBouke
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11.10.2017 - 20:39

Geweldig, dank voor de duidelijke omschrijving!

Ik heb ook het onderdeel vervangen en de klep gaat weer open :D

(onderdeel online besteld bij Skandix)
Ruud1956
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.02.2021 - 22:24
Locatie: Almere
Contacteer:

Hier hetzelfde probleem, na eerst via Ali-express een nieuw slot besteld te hebben ( a € 20,00 ) bleek dat toch niet de oorzaak te zijn. Verder zoekend kwam ik op dit forum terecht. Dat wordt dus de volgende poging. Schakelaar gevonden via www.estateservices.nl in Obdam. Morgen even halen.
Ruud1956
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 13.02.2021 - 22:24
Locatie: Almere
Contacteer:

Ik kwam trouwens ook nog een filmpje tegen op Youtube over het vervangen van de schakelaar.

Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”