Dweilende v50 2.0d

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
tdm1970
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17.05.2016 - 22:44

Hallo, we zijn onlangs met de caravan onderweg geweest en bij het rijden over drempels oid komt de dissel aan de grond. Althans de beugel welke onder de wissel zit. Ook vol je regelmatig dat de caravan heel nerveus achter de auto ligt. Ook als ik ingehaald word door busje of touringcar veel last van de zuiging. Bij zelf vrachtauto's inhalen rijd het ook niet prettig. Kogeldruk is goed en onlangs zijn de achter schokbrekers/dempers van de auto vervangen. Als ik op de trekhaak ga staan hoor ik rechts bij inveren gekraak. Ik denk dat de schokbrekers niet voldoende zijn. En er bijv hulpveren bij moeten. Zijn er meer mensen met een caravan die deze ervaring hebben en hoe hebben jullie dit opgelost. Bvd.
Volvo V50 2.0d D4204T 2016~?
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hoe rijdt de auto zonder caravan? Kan je bij +/- 100 slalommen zonder dat het gevaarlijk wordt?
frans81
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 24.12.2018 - 19:27

Ik had een V50 en daar zat een heico onderstel onder.
Dat reed super, geen geslinger en raakte nooit de grond.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Kijk ook eens naar de belading van de caravan.
(Veel) gewicht voor en achterin (fietsen achterop?) maakt de combi onstabiel, ondanks dat de kogeldruk OK is.
Gewicht meer boven de as en laag plaatsen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1188
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Toen ik met mijn V50 van Michelin Energy Savers overgestapt ben naar Michelin Primacys werd de stabiliteit een stuk beter. C-banden onder de caravan werd het ook weer beter van. Heb je wel je bandendruk op maximum belasting gezet.
V40 T3R Polar + Sport GT
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik heb twee keer dweilende auto's gehad, lag beide keren aan el cheapo banden ...
tdm1970
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17.05.2016 - 22:44

Zonder caravan is de vering niet ook niet 100%. Dus daar na de vakantie eerst maar eens naar kijken. Ook de koelbox welke ik achterin de auto heb staan achter de achteras, heb ik naar voren geplaatst dmv de achterbank plat te gooien en de box tegen de voorstoelen aan te plaatsen. Fiets welke ik achterop had, tijdens de heenreis al vlug in de caravan gezet. Dit scheelde al aanzienlijk. Het onderstel wat ik eronder heb is dezelfde als een Ford Focus, Weet niet of dat ook een Heico is. Wat de banden betrefd de caravan heeft net nieuwe Hankook c-banden gekregen. Wat auto betrefd heb ik er zitten er Michelin energy savers onder. Achter zijn aan vervanging toe, dan ga ik de Primacy's proberen. Ook liep de temperatuur koelwater op als de auto flink moest werken. Normaliter blijft het naaldje precies in het midden staan, maar tijdens klimmen tussen midden en het rode gedeelte. Was ook flink warm buitentemperatuur 35 graden. Zal ook invloed hebben denk ik. Maar bij zelfde temperatuur in file rijden totaal geen probleem. Juist dan moet het koelsysteem flink aan de bak. Denk zelf aan de thermostaat die te laat open gaat misschien? Klopt het dat er twee varianten zijn? Zou degene met de laagste openingstemp de oplossing zijn? Ook gaat het vermogen achteruit tijdens het oplopen van de temperatuur, dit zal ter beveiliging van de motor zijn neem ik aan. Voorzover iedereen bedankt voor het meedenken en de adviezen/opmerkingen.
Laatst gewijzigd door tdm1970 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.0d D4204T 2016~?
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

Gekraak ? waarschijnlijk een van je veren gebroken . maar dat zouden bij montage vd schokbrekers hebben kunnen zien. Jou banden zijn vooral comfortabel ( lees zweverig ) dus daar zit ook nog een stukje. je zou de spanning kunnen verhogen . een fiets achterop kan maar versterkt zeker het zwabbereffect ( plaatsing gewicht ) Wbt je temperatuur kan het oplopen maar dat ligt er helemaal aan welke versnelling ,ook bij een diesel is toeren maken bergop met ~2500 tpm nodig om koelwater goed rond te pompen. dus probeer niet te hoog te willen , 6 niet gebruiken . gewoon 4 en 5 . succes
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19425
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ik vermoed dat het vervangen van de Energy Savers voor Premacy's al een betere wegligging van de auto (solo) tot gevolg zal hebben. Daarnaast is idd een fiets achterop de caravan het meest slechte stabiliteitsissue. Ik weet niet wat voor caravan je hebt maar een juiste kogeldruk (niet te laag, maar ook niet te hoog! In tegenstelling tot wat sommigen zegen zo hoog mogelijk) en verdeling links rechts geeft ook al een beter weggedrag.

Over het koelsysteem. In principe mag de temperaruur met de caravan er achter niet afwijken van de temperatuur bij gewoon solo gebruik. Loopt de temperatuur met de caravan erachter erg op dan is er een minder functionerend koelsysteem aanwezig.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
tdm1970
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17.05.2016 - 22:44

redracer schreef: Gekraak ? waarschijnlijk een van je veren gebroken . maar dat zouden bij montage vd schokbrekers hebben kunnen zien. Jou banden zijn vooral comfortabel ( lees zweverig ) dus daar zit ook nog een stukje. je zou de spanning kunnen verhogen . een fiets achterop kan maar versterkt zeker het zwabbereffect ( plaatsing gewicht ) Wbt je temperatuur kan het oplopen maar dat ligt er helemaal aan welke versnelling ,ook bij een diesel is toeren maken bergop met ~2500 tpm nodig om koelwater goed rond te pompen. dus probeer niet te hoog te willen , 6 niet gebruiken . gewoon 4 en 5 . succes
Er zitten achter alleen schokbrekers. Geen veren volgens mij. Als er veren bij onder zouden zitten, zitten die toch om de schokbreker heen. Vorig jaar heb ik de schokbrekers vervangen. Ook toen zaten er geen veren omheen. Tijdens file rijden bij hoge temp 30+ totaal geen last. Herb de 6 nooit gebruikt en boven de 2200 tpm gereden. Ook tijdens klimmen wel tot boven 3500 tpm, maar dan steeg soms de temperatuur en valt vermogen weg. Bij hogere toeren draait de waterpomp ook sneller en zou het water normaliter sneller verplaatst worden afgekoelt en rond gepompt. Zou het kunnen dat er 1 of meerdere vanen van het schoepje af zijn. Fiets komt voorlopig niet meer achterop. Wat betrefd de banden, deze zijn eerdaags aan vervanging toe.
Volvo V50 2.0d D4204T 2016~?
tdm1970
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17.05.2016 - 22:44

V480-S60 schreef: Ik vermoed dat het vervangen van de Energy Savers voor Premacy's al een betere wegligging van de auto (solo) tot gevolg zal hebben. Daarnaast is idd een fiets achterop de caravan het meest slechte stabiliteitsissue. Ik weet niet wat voor caravan je hebt maar een juiste kogeldruk (niet te laag, maar ook niet te hoog! In tegenstelling tot wat sommigen zegen zo hoog mogelijk) en verdeling links rechts geeft ook al een beter weggedrag.

Over het koelsysteem. In principe mag de temperaruur met de caravan er achter niet afwijken van de temperatuur bij gewoon solo gebruik. Loopt de temperatuur met de caravan erachter erg op dan is er een minder functionerend koelsysteem aanwezig.
Banden zijn aan vervanging toe, deze worden eerdaags vervangen. De fiets komt in de caravan ipv achterop.

Zou het kunnen dat er 1 of meerdere vanen van het schoepje af zijn. Waardoor er monder water word rondgepompt cq gekoelt. Tijdens file rijden blijft temp goed. Terwijl je dan zou denken dat de waterpomp heel weinig toeren draait. Ik rij met een Dethleffs 460 circa 1250 kg.
Laatst gewijzigd door tdm1970 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V50 2.0d D4204T 2016~?
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als er inderdaad geen veren bij zitten dan snap ik wel dat de auto ‘dweild’

De veren zitten apart vd schokkers.
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

tdm1970 schreef: Zou het kunnen dat er 1 of meerdere vanen van het schoepje af zijn. Waardoor er monder water word rondgepompt cq gekoelt. Tijdens file rijden blijft temp goed. Terwijl je dan zou denken dat de waterpomp heel weinig toeren draait. Ik rij met een Dethleffs 460 circa 1250 kg.
Dat zou kunnen zeker als ze van plastic zijn ( imitatie pomp)
Tijdens de file ( minder warmte afgifte ) funtioneert het wel dus en de fan draait ? Toch je rijstijl ( snelheid ) bergop daarop aanpassen want 3500tpm is erg veel en heb je met diesel niks te zoeken ( zit geen kracht meer maar veel warmteafgifte ) zou min 2000 en max 3000 aanhouden .Je kan je radiator eens keer schoonspuiten evt bladeren weghalen.

Er zitten zeker weten veren onder je auto , de schokbreker houd deze veer bewegingen onder controle en zitten apart maar werken toch samen. Ook je stabilisatorstang bouten achter zijn nog het checken waard .
tdm1970
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 17.05.2016 - 22:44

Vanmiddag heb ik een setje hulpveren van mad gemonteerd. Ben nu zeer benieuwd hoe dat straks gaat met de caravan. Minder zal het vast niet worden. Als de winterbanden eraf gaan gelijk maar paar nieuwe achterbanden. Welke bevelen jullie aan?
Volvo V50 2.0d D4204T 2016~?
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Je zou nog even kunnen kijken naar de banden spanning van de caravan en uiteraard zitten er veren onder de auto. Als die er niet onder zouden zitten dan heb je een Fred Flinstone auto. De naam schokbrekers is eigenlijk niet geheel juist, de juiste benaming zou moeten zijn "veerdempers". Haal ze maar eens onder een auto vandaan en ga dan een stukje rijden. Vermoedelijk binnen 500 meter zal jet moeten kotsen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
redracer
4th Gear member
Berichten: 549
Lid geworden op: 13.04.2010 - 20:33

tdm1970 schreef: 04.03.2020 - 19:40 Vanmiddag heb ik een setje hulpveren van mad gemonteerd. Ben nu zeer benieuwd hoe dat straks gaat met de caravan. Minder zal het vast niet worden. Als de winterbanden eraf gaan gelijk maar paar nieuwe achterbanden. Welke bevelen jullie aan?
De veren zal je zeker merken + de auto zakt minder ver in . solo zal het ook iets comfort inleveren ( lees harder )

Qua banden Vredenstein :
205/55/16 : sportrac 5 loadindex 94!
205/50/17 : ultrac satin loadindex 93
stefan089
2nd Gear member
Berichten: 63
Lid geworden op: 06.04.2019 - 22:44

Over dweilen kan ik ook wel meepraten.... Ik had onder mijn V50 2.4 benzine voorop 2x Michelin Premacy, achterop Conti Sportcontact 5. Lag erg strak op de weg, op- en afritten kon je wel met een bovengemiddelde snelheid nemen. Voorbanden werden echter slecht en kwam een setje lichtmetaal tegen met nagenoeg Vredestein Quatrac 3 banden. Het verschil in wegligging is echt enorm verslechterd. Met hetzelfde tempo op - en afritten nemen gaat niet meer, of met een vrij onzeker gevoel, met name in de kont. Nu hoeft dat ook niet altijd met volle vaart maar het verschil vond ik wel erg groot. Ik ben er best van geschrokken, ook omdat ik dit nog nooit zo zelf had meegemaakt. Bandenspanning was overigens gewoon in orde. Zo zie je maar wat banden met je weggedrag kunnen doen (zowel positief als negatief).
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”