All season of kunnen Sportrac 5s ook in de winter??

Dit is de rubriek voor de 30, 40 en 50 series vanaf bouwjaar 2004.
Plaats reactie
V50newbie
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 03.03.2019 - 18:23

Hallo Allemaal,

wij hebben een V50 uit bj 2009 met voorwielaandrijving en de 17 Inch sportvelgen.

Nu kochten we hem in maart met vier nieuwe Vredestijn Sportrac 5 banden (Guigiardo) waar we erg van onder de indruk zijn (rijgedrag, sporen, stilte, grip) :happy: .

Maar.... er komt weer een winter aan en we hebben niet zoveel zin in de aanschaf van een aparte set winterwielen.

Dat betekent dat we ofwel direct voor 4 seizoenbanden moeten gaan, of deze Sportrac 5s met nog heel veel profiel laten zitten.

Maar hoeveel risico loop ik met deze S5s in de wintermaanden?

Ik heb nl. nooit eerder pure zomerbanden gehad en eerdere meerseizoen banden deden het altijd prima het hele jaar door (m.n. Vredestijn Quatrac).
Als deze S5 banden niet goed presteren op sneeuw of in de kou, dan moeten ze maar weg. Wel zonde voor zulke prachtige nog bijna nieuwe banden :-/
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Ik rijd ook al jaren op all-seasons banden en de Michelin CrossClimate is een absolute topper.

Als je een "sportieve" rijder bent die praat over "bochtenwerk" en/of regelmatig op wintersport gaat, dan kun je beter aparte zomer- en winterbanden hebben.

Om terug te komen op je vraag: Ik zou het niet doen, als het gaat sneeuwen en je hebt zoals nu het geval is geen blokjes-achtig profiel, dan is dat onnodig gevaarlijk.

Als je alles vervangt door CrossClimate en de zomerbanden (voor een relatief lage prijs) verkoopt op Marktplaats, heb je het in 1 keer geregeld.
V50newbie
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 03.03.2019 - 18:23

Dank Longone!

Klinkt logisch en ik denk dat we dat maar gaan doen (de zomerbanden verkopen en goede allweather banden nemen).
Ik race er nl. niet mee maar tegelijkertijd geniet ik wél van de duidelijke (geen gewaggel) en soepele wegligging. Daar zal wel weinig aan veranderen neem ik aan.
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

V50newbie schreef: Dat betekent dat we ofwel direct voor 4 seizoenbanden moeten gaan, of deze Sportrac 5s met nog heel veel profiel laten zitten.
It's all about the money: hier ook een fan van de CC's, maar om nu 4 nog heel goede banden gelijk weg te gooien?
Als je de luxe hebt om met sneeuw niet de weg op te hoeven gaan is dat m.i. voor NL ook een prima optie.
Je gedrag aan de omstandigheden aanpassen zeg maar.
Verkopen via MP is ook een idee.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
V50newbie
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 03.03.2019 - 18:23

Dat is een goede insteek, ik vraag me alleen af of ik sneeuw-rijden meer dan drie dagen kan vermijden.
Is een zomerband met veel profiel echt gevaarlijk bij sneeuw/ijs of is ook dat een kwestie van management (heel rustig aan etc)?
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Tot 10-15 jaar geleden deden we in NL niet anders bij gebrek aan winterbanden. En ik heb niet de indruk dat de winters van tegenwoordig meer sneeuw en ijs opleveren dan toen. Verder zijn er ook zat mensen die CC+ onder mijn auto met 300PK onveilig vinden. Ik heb altijd in mijn advanced rijopleidingen via mijn toenmalige werkgever geleerd dat regel 1 is dat je moet anticiperen op de omstandigheden en moet voorkomen dat je in omstandigheden komt waar je niet wil zijn (aquaplaning, slip, etc). De meeste ongelukken zijn volgens mij een combinatie van voor de omstandigheden te snel rijden, te kort afstand houden en niet/onvoldoende opletten.
Met goede zomerbanden rijden op een ijs- en sneeuwvrije weg bij -10 is volgens mij niet onveiliger dan op winterbanden met minder dan 3 mm profiel.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Gouwe schreef: Met goede zomerbanden rijden op een ijs- en sneeuwvrije weg bij -10 is volgens mij niet onveiliger dan op winterbanden met minder dan 3 mm profiel.
Tja, net zoiets als rijden zonder remblokken is niet onveiliger dan rijden zonder remschijven.... :sleep:
Is toch geen vergelijk met de huidige zomerbanden en de huidige winterbanden in de verschillende situaties.
Uitgaande van beide voldoende profiel natuurlijk.

Een extra set wielen zal altijd meer voordeel bieden dan Allseason.
En zelf te wisselen wanneer je denkt dat het nodig is.
En nadat je de 2 sets versleten hebt zijn de kosten maar weinig hoger dan met dezelfde banden door rijden.

Gewoon nu voordelig een set winterbanden op MP scoren dus. ;)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19422
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ben het niet met je eens Edgecruiser.
De CC+ is een heel fijne en goede band die onder alle omstandigheden doet wat ze moet doen. Ook in de sneeuw en op ijs. Het is exact wat Gouwe zegt, aanpassen aan de situatie is het belangrijkste. Als je te dicht op je voorganger zit in de sneeuw met winterbanden sta je ook niet op tijd stil.
Privé rij ik al jaren op de CC+. Het laatste jaar in de SUV uitvoering en daar rij ik gewoon met bijna 300pk en caravan goed mee. Maar wij zijn dan ook geen "streetracers".
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Edgecrusher schreef:
Een extra set wielen zal altijd meer voordeel bieden dan Allseason.
En zelf te wisselen wanneer je denkt dat het nodig is.

Gewoon nu voordelig een set winterbanden op MP scoren dus. ;)
mits je ten alle tijden de juiste wielen onder de auto hebt, en niet zoals de meesten van oktober tot april op winterbanden rijdt.

Op een natte dag met temperaturen boven 0 is een goede all-season waarschijnlijk al beter dan een winterband.
Ik denk zelfs dat met het Nederlandse klimaat je beter af bent door in de winter op all-seasons te rijden en in de zomer op zomerbanden dan op een combi winterbanden/zomerbanden.
Als je echt de sneeuw in gaat, zoals bijvoorbeeld op wintersport, dan blijft een echte winterband natuurlijk de beste keuze.

Ik rij overigens met de Volvo ook op een winter/zomer combi, maar wissel doorgaans pas naar de winterbanden als er vorst of sneeuw verwacht wordt.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

V480-S60 schreef: Ben het niet met je eens Edgecruiser.
De CC+ is een heel fijne en goede band die onder alle omstandigheden doet wat ze moet doen.
Dat aanpassen aan omstandigheden is een beetje een dooddoener, dat geldt voor elke band, daar wordt een allseason niets beter van.
Het is en blijft een compromis tussen zomer en winter, niet zo goed als een zomerband in de zomer, niet zo goed als een winterband in de winter. (feit, de bandentesten bewijzen dit gewoon)
Wil niet zeggen dat je niet met een allseason een prima band hebt in NL.
Dus wil je niet of kan je niet zelf wisselen, dan prima.

En uiteraard de zomer en winterbanden wisselen op het moment dat de omstandigheden daar om vragen.

Maar de vraag was wat de topic starter zijn goede zomerbanden beter kan wisselen voor nieuw te kopen allseason.

Mijn mening is jammer van de zomerbanden, een goede winterset is niet eens zo duur en als je ze beiden oprijdt, dan heb je de beste banden en ben je niet duurder uit dan nu je zomerbanden voor weinig te verkopen en relatief dure allseasons te kopen.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
Longone
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02

Edgecrusher schreef: Mijn mening is jammer van de zomerbanden
Dat is ook zo, het voelt slecht om goede banden weg te doen.

Alleen de "business case" om ze te houden en op te rijden krijg je niet rond, wat je ook verzint.

Extra banden, extra velgen die in de weg liggen of geld kosten om op te slaan. Kosten van 20 Euro per band om te wisselen. Afspraken maken, erop moeten wachten, telkens eraan moeten denken. Het is het allemaal niet waard.
V50newbie
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 03.03.2019 - 18:23

Hartelijk dank voor het uitgebreid meedenken iedereen!

Ik moet nog verder overleggen met mijn vriendin maar ik schat de kans groot dat er hoogwaardige allseason banden om de huidige lichtmetalen velgen worden gezet.
Mochten de zomerbanden in eerste instantie te weinig interesse opleveren, dan wil onze garage kijken of er bij hun monteurs of kennissen een geschikte kandidaat is.

Dit lijkt me de meest praktische oplossing, ik wil liever niet twee keer per jaar het wiel-wisseling verhaal en de opslag van de extra set wielen is eigenlijk een nog groter probleem (geen garage oid).

Ben benieuwd hoe deze Volvo gaat zijn in de winter, gedurende de zomermaanden is het al de meest plezierige en comfortabele wagen ooit geweest voor ons (wat zitten die Volvo stoelen goed zeg :-) )
Laatst gewijzigd door V50newbie op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “De 30- 40 en 50 series vanaf MY 2004”