Vreemde rammel bij deur dichtgooien

De grotere Volvo's
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Maar jij vond het goedkoop klinken. En in je 2e post zeg je dat je erachter bent...
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hier verzamelen we nu alles over de rammel.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

teebee schreef: Maar jij vond het goedkoop klinken. En in je 2e post zeg je dat je erachter bent...
Ik ben er niet achter maar ik heb een vermoeden.
Ik vind het wel vreemd dat ik er verder nog niemand over heb gehoord.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

Ik herken dit geluid. Komt bij mij zeer sporadisch voor, klinkt als geklepper / rammel onder de motorkap. Meerder malen de deur dichtgedaan, zowel hard als zacht, maar het geklepper blijft aanwezig. De volgende dag is het geluid weer weg. V60 T5 Momentum MY 19.
Laatst gewijzigd door Walter White op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Walter White schreef: Ik herken dit geluid. Komt bij mij zeer sporadisch voor, klinkt als geklepper / rammel onder de motorkap. Meerder malen de deur dichtgedaan, zowel hard als zacht, maar het geklepper blijft aanwezig. De volgende dag is het geluid weer weg. V60 T5 Momentum MY 19.
Ik ben erachter. Het is de klep van de luchtkwaliteitsensor die zorgt dat er geen buitenlucht meer in kan.
In de wintertijd had ik er geen last van. Als je de handleiding leest staat er ook dat tijdens kou deze sensor niet werkt ivm aanslaan van de ruiten als de klep dicht staat.
Nu het buiten minder koud is werkt de sensor en die zorgt dat soms dus de klep dicht staat. Je gooit de deur dicht en de luchtdruk zorgt voor het gerammel van de klep. Na een aantal minuten na stilstand gaat de klep vanzelf weer open en is het gerammel ook weg.

Ik heb vandaag de sensor eens uitgezet in het menu. De hele dag geen last van gehad.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Walter White
2nd Gear member
Berichten: 73
Lid geworden op: 17.10.2018 - 10:55

Ah, ga ik dat ook eens proberen. Dan is de stand van de klep waarschijnlijk ook de reden waarom de ramen direct beslaan bij het starten van de auto. Bij de vorige Volvo geen last van gehad, maar viel me nu vaker op.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Dat laatste denk ik niet. Zoals gezegd reset de klep zich na een aantal minuten (en gaat dan weer open).
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Tijdens de bandenwissel heb ik dit aangegeven bij de dealer.

Ze hebben er naar gekeken en inderdaad mijn bevindingen bevestigd. De klep is een plaatje van 15x12 cm die "klappert" vanwege de luchtdrukverplaatsing. In de achterkant van de auto zit, net zoals bij de oudere modellen, een luchtdoorlaat om de overdruk, die ontstaat door de deur dicht te gooien, weg te laten. Echter de lucht zoekt de makkelijkste weg dus als de kleppen van het ventilatiesysteem net in een bepaalde stand staan gaat de lucht daar langs weg hetgeen resulteert in dit geluid.
Bij koude dagen (in de winter) staat de klep altijd open om het beslaan van ramen tegen te gaan dus merk je dit niet meer.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

TOP!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Update: vandaag de luchtkwaliteitssensor uit maar rammel/geklepper treedt toch wederom op na dichtgooien deur. Feit blijft wel dat het na een tijdje weg is.
Ik weet niet meer waar het aan ligt. Aan de dealer heb ik ook niks want die "leest alles uit, en alles werkt naar behoren en lucht moet ergens zijn uitweg vinden. Het openen en sluiten van een klep zal altijd wel een geluidje maken." Hallo! Dit is een serieuze rammel/geklepper, ik vind het geen "geluidje". Alsof er iets los zit in het gedeelte onder bij de ruitenwissers. Ik vind ook persoonlijk dat de deuren moeilijk dichtvallen. Vaak moet ik hem harder dichttrekken. Dat doet mij vermoeden dat de overdruk moeilijk weg kan in de auto. Als ik dan vraag of het niet aan de ontluchtingsklep aan de achterzijde van de auto ligt, wordt er alleen gezegd dat dat niet kan.
Ik heb maar een mailtje gestuurd naar Volvo Nederland. Ben benieuwd naar de reactie.
Ter info hier een filmpje zoals het klinkt:
Laatst gewijzigd door Risrael op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

Opvallend: nu bij het warme weer treedt de rammel ook op als de luchtkwaliteitsensor is uitgeschakeld. Dus, wat gebeurt er als het warm weer is, net bij het starten? Zet de auto misschien een klep dicht om de lucht in het interieur vooraf te koelen?
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Gebruikersavatar
jvov60
4th Gear member
Berichten: 978
Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38

Is dit probleem bij jou nog opgelost @risrael?
Bij mij treedt dit nu ook op bij dichtslaan van een deur terwijl alle andere deuren en achterklep dicht zijn.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Bart schreef:
teebee schreef:
Hans oet Twent schreef: Tja..... Waar ligt de grens van acceptatie.... Als je het niks vindt moet je lekker verder zoeken zou ik zeggen.
Zo is het, indien het geluid van een dichtslaand portier bepalend is voor de keuze van een auto.... =)
Wellicht niet (alleen) het geluid, maar ik knapte wel af bij bv. Mazda toch ik de handgreep van een 6 beetpakte: dun en ielig, zelfde geldt voor de deurstijlen.
Op zich lijkt mij zo'n 6 een leuke auto, deze bijvoorbeeld:

www.autotrack.nl/tweedehands/mazda/6/45817346

Alleen zie je op foto's en video veel dingen niet. Idd, gewicht, materiaalgebruik, hoe alles klinkt en aanvoelt
In een showroom weet je zoiets vaak binnen 10 seconden
Veel journalisten zijn er ook niet eerlijk over vind ik. Of ze zijn te dom om het te registeren, dat kan ook :D

(Bij sommige Lexus modellen vielen mij zulke dingen ook tegen, terwijl er op YT in geen video over werd gerept)
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Hans oet Twent schreef:
Risrael schreef: Heb ik weer.
Over het algemeen gaat de deur solide dicht. Ik heb nu 2x gehad dat ik bij het dichtgooien een vreemde rammel hoor. Alleen buiten, niet binnen. Lijkt onder de motorkap vandaan te komen (maar niet zeker). En het vreemde na een tijdje is het weg. Vervelend want het is dan niet meer te reproduceren en het klinkt "goedkoop" als een oude japanse auto. Er ligt zeker niets los in de deur. Mijn theorie: het heeft te maken met de stand van de blower en de luchtdrukverplaatsing in de auto op het moment van deur dichtgooien.
Iemand hetzelfde meegemaakt?
Yep. In de V90 ook. Luchtdruk verlaat de auto daar ergens. Bij de V70/Mondeo kwam het geluid vanachter de achterbumper vandaan.
Ik lees vaak dat de deuren van de 1e generatie Mercedes G klasse met zeer forse kracht moeten worden dichtgegooid. Kan aan de rubbers liggen, of misschien ook aan het ontbreken van zo'n luchtdruk verlaat?
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Kinoúmai schreef: Nu om eerlijk te zijn vind ik het dichtslaan van een deur één van de zaken waar je kan aan merken of een wagen "solide" is gebouwd of in een iets of wat hoger segment kan geplaatst worden. Ik ben dan ook teleur gesteld in deze. Als we dit vergelijken met mijn huidige A6 Allroad BiT en zelfs in onze sportieve A3 moet ik vaststellen dat ze dit bij Audi toch beter onder de knie hebben en ik denk dan ook dat het vooral te maken heeft met de gebruikte rubberen dichtingen. Toch een zéér uiteenlopende geluidsverplaatsing!
Volvo zou dit misschien eens kunnen herbekijken en voor een ander model gaan. Zou een mooie terugroepactie zijn... ;-)
De Koreaanse merken zijn de afgelopen jaren sterk verbeterd. Ook met dergelijke zaken, dus hoe solide iets klinkt of voelt
Zie deze review van de nieuwe KIA K900:

www.youtube.com/watch?v=Y2xI0tVDiv4

(Rond de 7 minuten qua geluid / kluisdeur effect)

KIA USA:

www.kia.com/us/en/k900

Auto wordt hier niet verkocht, en sedans zijn een beetje een aflopende zaak, maar toch. Indrukwekkend gedaan vind ik

Geweldig als een portier (vooral ook de achterportieren) zo mooi klinken! Net als hoe een schakelaar klinkt, of een knipperlicht, of een raam dat naar beneden gaat, of welk geluid de sloten maken als alle deuren op slot gaan
Gebruikersavatar
Risrael
5th Gear member
Berichten: 1053
Lid geworden op: 23.12.2013 - 18:29
Locatie: Land van Maas en Waal

jvov60 schreef: Is dit probleem bij jou nog opgelost @risrael?
Bij mij treedt dit nu ook op bij dichtslaan van een deur terwijl alle andere deuren en achterklep dicht zijn.
Ja 100%. Het zit hem in de kleppen in het gedeelte buiten onder de ruitenwissers. Door luchtdrukverplaatsing rammelen wat van die kleppen. Henk Scholten in Tiel heeft het opgelost al weet ik niet wat ze gedaan hebben. Laat anders je dealer hun maar eens bellen.
Nu: V60 T6 Plus Dark, platinum grey, nappa leder/open grid textiel.
Had: V60 T5 Momentum, Savile Grey, Charcoal leder, donkere hemel.
Had: V70 D4 MY14 Summum Nordic+ Luxury line. Caspian Blue. Dymamic Select leder zwart.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”