Koel fan blijft draaien XC 70 bjr.2000, bij koude motor.

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Hallo,

Ik heb over dit probleem het een en ander gevonden op het forum, maar ik ben er nog niet uit.
Het probleem: Bij het starten van de motor gaat de fan direct draaien.
Dit blijft de fan doen.
Ook als de motor gelijk weer wordt uitgeschakeld.(motor is en blijft dus echt koud).

De fan blijft na uitschakelen van de motor ongeveer 10 minuten draaien en schakelt dan uit.
Het heeft dus niets met een warme motor te maken.
Op het dashboard licht het storing lampje van het motor-management op

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

Zekering er uit fan stopt gelijk, wat mij opviel dat er een zacht (elektronica) gepiep hoorbaar bleef.
Stopt de piep dan stopt de fan.

De regel unit die boven de radiateur zit vervangen.

Dit gaf geen resultaat.

Ik las op het forum dat het de temperatuur sensor kan zijn.
Dat was even een probleem, want ik heb geen idee waar die zou moeten zitten.

Bijna tegelijkertijd met dit probleempje kreeg ik de sleutel niet meer uit het contact.
Het zal er niets mee te maken hebben maar het viel wel op.

Ik hoop dat er iemand is die mij in de goed (zoek) richting kan sturen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

In theorie zijn er 2 redenen om die fan te laten draaien: warme motor of ingeschakelde airco (en dan draait de fan als je stilstaat of langzaam rijdt).

Motor is dus niet warm en als er verder geen rare sluiting in je systeem zit en je hebt ontdekt waarom dat lampje brandt blijft alleen de airco over met een rottigheidje.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Hallo Msuidgeest, bedankt voor de reactie.

Ik weet nog niet waarom het lampje van motor-management blijft branden.
Voor het blijven draaien van de fan maakt het dan nog uit of de airco aan of uit staat?
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als de airco uit staat zal de fan niet werken: dat hoeft namenlijk niet op dat moment. Toch maar even naar de dealer om dat lampje te laten uitlezen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

De fan blijft draaien ook bij uitgeschakelde airco. Dan zou het de sensor nog kunnen zijn. Ik weet alleen niet waar die zit. Ik ben wel op zoek gegaan maar helaas tevergeefs. De auto heb ik vorige week geschorst dus een dealer bezoek moet ik even uitstellen. Ik vroeg mij af dat als de sensor defect is (of een sluiting in de draad) er ook voor kan zorgen dat de fan blijft draaien. Buiten dat moet ik ook de brandstof pomp vervangen. Die maakt erg veel geluid. Ook dat is een flinke klus want ik moet de tank verwijderen om daar bij te kunnen.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Als die niet meer kan meten hoe warm de motor is zal die uit veiligheid de koelfan laten draaien... Sensor zit in het thermostaathuis.
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”