Automaat of robot-handgeschakeld?

De grotere Volvo's
Plaats reactie
Sheldor
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 21.03.2019 - 08:35
Contacteer:

Laatst was ik bij de auto dealer (Hazet) en daar vroeg ik wanneer de versnellingsback geflushed moest worden (V70-D2 uit 2014).
Ik kreeg als antwoord dat dit niet hoefde omdat de automaat eigenlijk een handbak was, met een robot die schakelde.

Kan dit kloppen?
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3919
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

Sheldor schreef: Laatst was ik bij de auto dealer (Hazet) en daar vroeg ik wanneer de versnellingsback geflushed moest worden (V70-D2 uit 2014).
Ik kreeg als antwoord dat dit niet hoefde omdat de automaat eigenlijk een handbak was, met een robot die schakelde.

Kan dit kloppen?
Een PowerShift is geen traditionele automaat en ook geen gerobotiseerde handbak maar een soort DSG (met 2 koppelingen) van Ford origine.
Ford schrijft een oliewissel voor elke 60.000 km (net als de Audi/VW DSG6). Ik zou je adviseren dit te volgen.
Tenminste elke 90.000 km zoals hieronder aangegeven:

http://www.vomd.nl/9-uncategorised/117- ... -koppeling
2024 Polestar 2 BST 230 Nebula MY24 (in bestelling)
2023 Volvo XC40 Recharge T5 Dark Onyx Black MY24
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Giet er alsjeblieft nieuwe olie in, dat doet de fabrikant zelf ook.
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Weet iemand of er uberhaupt fabrikanten bestaan die adviseren om een automaat te flushen? Volvo was dom bezig met de leugen verspreiden dat automaat olie nooit vervangen hoeft te worden. Sommige andere fabrikanten vermelden netjes olie vervang intervals, maar flush intervals? Daar heb ik nog nooit een fabrikant over gehoord
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Het is idd dom van volvo om 'n paar honderd euro per 60.000km te laten liggen
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

Volvo zegt bij zware belasting, veel gebruik van zware aanhangers of bij taxi's elke 60.000 km verversen/flushen...
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20404
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Texels schreef: Weet iemand of er uberhaupt fabrikanten bestaan die adviseren om een automaat te flushen? Volvo was dom bezig met de leugen verspreiden dat automaat olie nooit vervangen hoeft te worden. Sommige andere fabrikanten vermelden netjes olie vervang intervals, maar flush intervals? Daar heb ik nog nooit een fabrikant over gehoord
In al de 5 instructieboekjes die ik kreeg bij onze 940, 960 en S90 eind vorige eeuw werd geadviseerd om bij zware belasting door een aanhanger of taxi de automaat-olie te verversen om de 75000 km. Dat Volvo dom bezig is kan ik in ieder geval niet bevestigen.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En dat staat in elk instructieboekje ook van de "oude" V40 en verder.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Msuidgeest schreef:
Texels schreef: Weet iemand of er uberhaupt fabrikanten bestaan die adviseren om een automaat te flushen? Volvo was dom bezig met de leugen verspreiden dat automaat olie nooit vervangen hoeft te worden. Sommige andere fabrikanten vermelden netjes olie vervang intervals, maar flush intervals? Daar heb ik nog nooit een fabrikant over gehoord
In al de 5 instructieboekjes die ik kreeg bij onze 940, 960 en S90 eind vorige eeuw werd geadviseerd om bij zware belasting door een aanhanger of taxi de automaat-olie te verversen om de 75000 km. Dat Volvo dom bezig is kan ik in ieder geval niet bevestigen.
Destijds gelukkig wel. Bij de V70 III staat er helaas dat het niet vervangen hoeft te worden. Er zijn wel meer fabrikanten die moderne olies overschatten. Mijn automaat schakelt beter na ATF olie vervanging. De eerste eigenaar ging uitsluitend naar de offcieel dealer, daarom denk ik dat het nooit vervangen is

Bij zeer intensief gebruik is het verstandig om (veel) kortere intervallen aan te houden, ook met motorolie e.d.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ook de officiële dealer vervangt de ATF olie.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

RoaldH schreef:
Sheldor schreef: Laatst was ik bij de auto dealer (Hazet) en daar vroeg ik wanneer de versnellingsback geflushed moest worden (V70-D2 uit 2014).
Ik kreeg als antwoord dat dit niet hoefde omdat de automaat eigenlijk een handbak was, met een robot die schakelde.

Kan dit kloppen?
Een PowerShift is geen traditionele automaat en ook geen gerobotiseerde handbak maar een soort DSG (met 2 koppelingen) van Ford origine.
Ford schrijft een oliewissel voor elke 60.000 km (net als de Audi/VW DSG6). Ik zou je adviseren dit te volgen.
Tenminste elke 90.000 km zoals hieronder aangegeven:

http://www.vomd.nl/9-uncategorised/117- ... -koppeling
AutoBild had er in de uitgave van 10 januari 2019 nog een groot artikel over. Oliewissel wordt aangeraden om dit eerder te doen dan de fabrikant opgeeft.
Ging vooral om de vele problemen met de VW DSG bakken, maar ook Ford heeft veel ellende met hun dubbele koppelings automaten:


www.jalopnik.com/fords-dual-clutch-tran ... 1837238730

Dit is dus waarom ik een traditionele automaat met koppelomvormer rijd
Al zou je voor een zeer scherpe prijs wel iets met dubbele koppelingsbak kunnen overwegen uiteraard
Gebruikersavatar
Bover
8th Gear member
Berichten: 13716
Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
Locatie: Auvergne France

die lange intervallen en karig onderhoud GT/DSG zou ook mee te maken hebben dat men daardoor de leasprijs cq kostenplaatje drukt per km uit concurrentie beding. Zoiets als om de 30.000km olie interval die te lang bleek voor sommige motoren.
Tja en dan komen de kosten bij de koper na de leaseperiode.
Franse (auto)verhalen en XC70 viewtopic.php?t=83680&start=33960

Dieselpower France nog een echte 5 cilinder : XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
ObbeTuning motor modificatie aan boord! EURO 5b.
Driving Volvo anno1995. Eerste Volvo 245 GLT
Plaats reactie

Terug naar “De 60 - 70 - 80 en 90 series”