Aircopomp schakelt wel via Vida, maar niet bij gewoon gebruik

Plaats reactie
Hen3
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02

De airco in mijn XC70 MY 2009 doet het niet meer.

Nu kwam ik er achter dat de aircopomp niet inschakelt. Ik dacht eerst dat het aan de magneetkoppeling zou liggen (zoals zo vaak), maar wanneer ik het A/C relais via Vida inschakel, dan draait de pomp gewoon mee koppeling is dus gewoon goed. Maar tijdens normaal gebruik, met de temperatuur op 'Lo' gebeurt er niks. Ook in Vida zie ik de status van het A/C relais dan ook gewoon blijvend op OFF staan.... Blijkbaar wordt hij bewust niet ingeschakeld....

Ik zie verder geen foutmelding in Vida van de airco, maar wel van de buitentemperatuursensor. Dat klopt ook, want op mijn display geeft deze ook regelmatig (meestal eigenlijk) een verkeerde waarde aan (bv -40ºC, of - - ). Maar zou dat dat kunnen veroorzaken dat de airco blijkbaar bewust niet inschakelt? Op de Lo stand zou hij toch altijd aan moeten gaan, of zie ik dat verkeerd? Of zien jullie nog andere dingen die ik zou kunnen onderzoeken?
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08

Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

Als hij denkt dat het buiten - 40 graden is gaat hij echt de aircopomp niet aansturen voor koude lucht ;)
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Inderdaad, dat is een methode om de airco stuk te krijgen als je niet oplet. (Leidingen bevriezen als het zo koud is, dus als veiligheidsmaatregel zal de airco dan niet aan gaan)
Sracovlov
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 07.12.2019 - 10:13

lancer schreef: 22.06.2021 - 13:08 Inderdaad, dat is een methode om de airco stuk te krijgen als je niet oplet. (Leidingen bevriezen als het zo koud is, dus als veiligheidsmaatregel zal de airco dan niet aan gaan)
En die gevraagde koude lucht haalt die gewoon van buiten.
Hen3
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02

Bedankt voor jullie reacties!

Dat klinkt eigenlijk inderdaad wel heel logisch. Toch eerst maar die sensor herstellen dan.

De sensor zelf is goed weet ik inmiddels. Hij had een weerstand van rond de 2.2 kOhm, wat volgens mij wel ongeveer klopt voor de temperatuur vanmiddag. En als ik mijn vinger er op leg en hem zo wat verwarm, daalt de weerstand, dat klopt ook.

Dus dan zal het in de connectie of bekabeling moeten zitten. Dat wordt nog even een zoektocht...
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08

Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Hen3
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02

Ok, ik heb connector na connector de bekabeling nagekeken, en er zit een kabelbreuk in het eerste deel kabel, vanaf de deur naar de connector bij het dashboardkastje. Dus daar moet ik een nieuw draadje voor trekken. Als test heb ik nu echter een weerstand in de kabel geplaatst, en nu geeft het dashboard 22 graden aan.

Helaas, dit zorgt er niet voor dat de ac het weer doet, pompt blijft nog gewoon uit. De foutmelding van de sensor is wel weg.

Een foutmelding die er nog wel is, is van de air quality sensor. Daarbij geeft Vida ook 'AC not working' als mogelijk symptoom. Lijkt mij vergezocht om de AC voor zo'n storing uit te schakelen, maar goed. Zou dit inderdaad ook een oorzaak kunnen zijn?

Is een prijzige sensor volgens mij.
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08

Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik heb nog nooit een werkende AQ sensor gehad, maar toch komt er geregeld koude lucht uit de ventilatieroosters.
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Zou dat een vervuilde binnentemperatuursensor kunnen zijn? Daar zit ook een ventilatortje in wat nog wel eens verstopt wil raken door stof die het opzuigt. Of misschien heeft die zo lang stil gestaan doordat de airco in storing stond dat 'ie heven geholpen moet worden.
Hen3
2nd Gear member
Berichten: 74
Lid geworden op: 20.06.2007 - 23:02

Ik zal de binnensensor ook nakijken, maar die geeft in ieder geval geen storing. En ik meen me te herinneren dat ik de waarde ook al eens uitgelezen had, en dat die ook logisch was.

Op Swedespeed zag ik nog een suggestie om de drukschakelaar te overbruggen, om dat kijken of daar het probleem zit. Echter, het lijkt er op dat mijn XC70 geen drukschakelaar (dus aan/uit), maar alleen een druksensor (die de echte druk meet) heeft. En dat het in- / uitschakelen van de pomp dus niet via een eenvoudige - en te overbruggen - schakelaar loopt. De AC computer zou dan dus op basis van de gemeten druk de beveiliging doen. Heb ik dat juist, of zit er toch ook ergens een echt drukschakelaar in het A/C circuit?

De druk in het systeem is ca. 2000 hPa bij 24°C. Volgens onderstaande lijst is dat rijkelijk veel. Dus dat het systeem bij deze druk niet doet zou dan misschien ook nog eens kunnen kloppen...
https://www.rechargeac.com/how-to/ac-sy ... sure-chart
Volvo 850 Estate GLE LPG ‘94
Volvo V70 TDI ‘98
Volvo Amazon B20 ‘65
Volvo V70 II D5 ‘02
Volvo XC70 III D5 Summum ‘08

Volvo XC60 II T5 AWD Inscription ‘17 + Volvo C30 1.8 ‘07
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”