XC60 T6 slechte koude start

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
sjkuiper@hotmail.com
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 10.12.2019 - 12:01

Hallo allemaal,
Ik heb inmiddels al geruime tijd een vervelende storing.
Mijn Volvo XC-60 T6 uit 2009 heeft bij een koude start moeite om de eerste keer te starten.
Dit probleem doet zich voor als de auto pak hem beet een halve tot hele dag uit heeft gestaan. Soms is het zelfs zo erg (vooral nu het kouder wordt) dat hij pas na de 3e poging start.
Staat de auto al langer stil (bijv. 3 dagen) dan start hij in 1 keer. Is de auto warm start hij ook in 1 keer.
Ik heb al een aantal items zelfs bekeken en uitgesloten, zoals accu spanning/vermogen, sleutel/reserve sleutel (batterij), injectors, en nieuwe bougies geplaatst.
Ook de airmass sensor is bekeken en geeft goede waarden.
Wat ook opvalt is het hoge toerental 1600rpm. bij koude start, maar hiervan heb ik begrepen dat dit komt vanuit software om z.s.m. op bedrijfstempreatuur te komen, dit zakt ook vaak weer naar 680rpm na een minuutje ofzo.

Ik ben al een keer bij de dealer geweest, en ook daar konden ze niks vinden.

Wie heeft ideeen of suggesties of herkend dit probleem.
Gebruikersavatar
palski
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 30.04.2008 - 23:21

Dit komt bij mij wel bekend voor.
Garage had Al een temperatuur sensor vervangen omdat deze heel verkeerde waarden doorgaf. Dit heeft geen verandering gehad. Vonmorgen bij -4 had ie ook heel erg last van een moeilijke start en duurde echt heel lang voordat ik hem aan de praat kreeg.
Tot nu toe weet ik en de garage het ook nog niet.
Wat het mijn mij lastig maakt dat er ook een lpg installatie in zit.

houdt me dus ook aanbevolen voor tips in welke hoek het te zoeken.
XC90 Scarab Green Pearl (2003)

V70n 2001
V70XC 1999
850 1996
240 1981
V90 1992
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”