Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

OGA244 schreef: 17.09.2020 - 12:34 Is hij dan niet eerder niet goed ontlucht door een monteur?
Maar als dat door een ontwerpfout (de vergeten ontluchtingsslang van de Recall) nou niet goed mogelijk is?
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

In januari is de EGR-koeler onder garantie vervangen (zat volledig verstopt) door een andere Volvo-dealer dan de dealer waar de auto vandaan komt en die nu de reparatie uitvoert. Ik had de auto toen overigens net een maand. Kort na de reparatie kreeg in ineens de melding dat er te weingi koelvloeistof in het systeem zat toen ik weg wilde rijden. Assistance er bij, die constateerde een ontbrekende of losgeschoten en daarna onvindbare slangklem. Mogelijk dat ik dus voor het parkeren een kort stuk (zonder melding en ongemerkt) met te weinig koelvloeistof heb gereden.
Bewijstechnisch erg lastig om enig verband aan te tonen tussen (A) de EGR-koeler-reparatie en de losgeschoten slang) en (B) het ontbreken van enkele liters koelvloeistof en de scheurtjes die nu in het bloek zijn gevonden.
Voor mij is e.e.a. wel aan elkaar te linken, maar als het gaat om dit soort bedragen zullen er keiharde feiten op tafel moeten komen voordat een partij veel geld op tafel gaat leggen.
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

@K.J.
Het aantonen van zoiets is altijd lastig, daar komt bij dat het maar de vraag is of je dan voordeliger uit was geweest. Bij zoiets wordt er vaak een rekensommetje gemaakt; hoelang mag je verwachten dat zo’n motor mee gaat, hoeveel is nog resterend. Ze komen je dan in het resterende deel tegemoet. Als ik dat het voorzichtig inschat zal dit in jouw specifieke geval niet veel afwijken van de coulance die hebt gekregen.

Desalniettemin blijft het zuur.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Een motor mag niet zomaar stuk gaan, ook niet bij zwaar gebruik. Daarvan is in dit geval geen sprake geweest. Als de auto verder door een garage / dealer aantoonbaar onderhouden is, wat kan dan de eigenaar nog aangerekend worden om zulke aparte kosten te moeten dragen?

Ik zou zeggen: Laat Volvo maar aantonen dat het aan de eigenaar gelegen heeft.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Na 5 jaar en 11 maanden en bijna 200.000km op de teller ligt dat net even anders helaas.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

-KJ- schreef: 18.09.2020 - 12:13 Na 5 jaar en 11 maanden en bijna 200.000km op de teller ligt dat net even anders helaas.
Maar door een ontwerpfout in het koelsysteem is het niet mogelijk om het koelsysteem op een juiste manier/volledig te ontluchten wat ernstige motorschade tot gevolg kan hebben.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Frits V70 schreef: 18.09.2020 - 11:28 Een motor mag niet zomaar stuk gaan, ook niet bij zwaar gebruik. Daarvan is in dit geval geen sprake geweest. Als de auto verder door een garage / dealer aantoonbaar onderhouden is, wat kan dan de eigenaar nog aangerekend worden om zulke aparte kosten te moeten dragen?

Ik zou zeggen: Laat Volvo maar aantonen dat het aan de eigenaar gelegen heeft.
Op zich heb je een punt. Maar is het heel moeilijk om daar uit te komen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

De auto is weer gerepareerd en rijdt beter dan voorheen, minder rauw. Niet vreemd met een halve nieuwe motor natuurlijk. Dit zijn de foto's van de scheurtjes in het blok:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
V480-S60
8th Gear member
Berichten: 19427
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Mooi, dat hij weer loopt. Veel veilige kilometers nu verder. 👍🏻
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 236.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Geniet er van!
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 6865
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Ellende gauw vergeten en weer gaan genieten van veel fijne kms!
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder en heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. met veel lekkers (V40 CC MY18, Denim Blue)
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, Peugeot 208
Gebruikersavatar
dik999
5th Gear member
Berichten: 1172
Lid geworden op: 16.08.2007 - 12:46

nu maar veel plezier met deze motor
V60 MY 2020 R-design met panoramadak
V70 2011 modeljaar 2012 limited edition D3 ingeruild met 467.070
van 2007 tot 2013 V70 10-2000 2.4T geartronic verkocht 5 juni 2014 424150 Kilometerstand
van 2000 tot 2007 850 GL op LPG verkocht met 545.000 op teller
van 1995 tot 2000 Volvo 164 op LPG verkocht met 535.000 op teller
van 1990 tot 1995 Volvo 440 GL VIP uitvoering LPG
van 1980 tot en met 1990 diverse Volvo's . Allen op LPG.
van 1974 tot en met 1980 diverse auto's )
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

En! KJ, alweer wat kilometers gereden met de bolide en hoe gaat het met het verbruik.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Inmiddels ruim 4000km achter de kiezen na de vervanging van het onderblok en nu 0,0 olieverbuik. De olischaaroveren waren dus inderdaad de boosdoeners.
Gebruikersavatar
Speedyace
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 03.02.2018 - 19:21

Kijk! dat klinkt goed en zijn de betere berichten.
JelmarL
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 12.02.2017 - 13:05

Hoi allemaal,

Ook ik zal, helaas, een duit in het zakje doen. Twee week geleden auto naar garage gebracht, omdat verwarming/blower niet meer warm werd. Dacht zal vast kleinigheidje zijn, maar helaas. Veel te veel druk op het koelsysteem, dus waarschijnlijk lekke koppakking of erger. Dit laatste bleek het geval, scheuren in of tussen cilinder 2 en 3, oftewel blok naar de filistijnen! Kreeg gelijk een prijs voor het inbouwen van een ander blok, 6750E en als ik de auto zo wilde inruilen zou ik er nog 6000E voor krijgen. Eerst maar eens goed over nadenken lijkt me.
Ik heb uiteraard geïnformeerd naar coulance oid, maar dat zit er volgens dealer (volvo broekhuis) niet in.
Over de auto, deze is altijd netjes onderhouden, tot 180k bij een volvo dealer, daarna bij een volvo specialist (Roelfsema Tynaarlo). In december 2019 heb ik het hele egr-gebeuren laten vervangen (2000E) en afgelopen juni distributieriem etc. (Dit interval was ineens verschoven van 240k naar 180k geloof ik, erg raar helemaal omdat ik er geen bericht van heb gekregen).
Inmiddels staat er zo’n 230.000km op de teller, maar dat lijkt mij toch absoluut geen km-stand waarbij een degelijk volvo-blok zou mogen scheuren/barsten!?
In het afgelopen jaar is het koelingssysteem dus 2x opnieuw gevuld. Nu ik dat hele verhaal over de meest recente terugroepactie lees, ivm achterblijvende lucht, bekruipt me toch het gevoel van een verband. Ik bedoel, als je op google zoekt naar gescheurde d4 volvo-blokken springen de tranen je in de ogen. Kan me niet voorstellen dat een merk als Volvo, dat pretendeert degelijk te zijn, hier niets mee wil doen... Bovendien als er zoveel van deze gevallen zijn, zou je juridisch toch ook redelijk sterk moeten staan? Er is iets niet in orde met dat blok (of de koeling), zoveel is wel duidelijk.

Ondertussen ben ik wat aan het rondstruinen naar een alternatief voor het voorstel van de dealer. Bij Motorenplaza in Hardenberg staat nog een blok met 48000 op de teller voor 1900 euro. Kijken wat het kost om em door hen te laten inbouwen. Mocht iemand nog tips hebben, ik lees het graag.

Tot zover. Wordt vervolgd.

Gr. Jelmar
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Balen Jelmar, ik denk zelf inderdaad dat het leeghalen koelsysteem, het weer vullen waarbij luchtbellen achterblijven 1 op 1 het probleem is van het gescheurde blok. Ik heb vaker gelezen dat het scheuren van het blok optreedt na een egr koeler vervanging. De terugroepactie zou dit moeten voorkomen..
Roel75
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 15.02.2021 - 20:15
Locatie: Gelderland

Helaas moet ik ook aansluiten in dit topic. Mijn auto heeft 153k gelopen en is van juli 2014. D4 motor. Het begon met een melding "koelvloeistofpeil te laag". Enorm veel druk op het reservoir/koelsysteem. Verwarming werd niet meer warm etc. Auto naar garage en daar werden de eerste "verdachten" onderzocht. Ik ben niet supertechnisch maar ze hebben de EGR eraf gehaald en gecheckt en de waterpomp. Helaas bleken deze in orde. Motor opengehaald en inderdaad in cilinder 3 naar cilinder 2 een scheur. Zie foto. Balen dus. In overleg met garage besloten om motor naar revisiebedrijf te sturen om nieuwe cilinder erin te laten zetten. Gelijk wordt dan de motor aangepakt om toekomstig olieverbruik voor te zijn (iets met zuigerveren, cilinderwanden, maar daar schiet mijn technische kennis tekort).

Net als anderen in dit topic is er vanuit producent Volvo niets te verwachten. Auto zit in zijn 7e levensjaar is het argument. Daarnaast kreeg ook ik te horen dat auto niet continue bij volvo in onderhoud is geweest (is een lease-auto geweest en deze is 2x in zijn leven bij een Bosch garage in onderhoud geweest waar conform merkbeleid onderhoud uitgevoerd is, alle andere beurten wel bij Volvo).

Overigens zeer tevreden over de dealer, goede service in termen van meedenken, helder zijn over de opties, mij op de hoogte houden tot en met het voorzien in een werkplek tijdens het analyseren van het probleem.
Scheur.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70 D4 Nordic+ 2014 Mak Highlands Gun Metal mirror velgen
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Als advokaat van de duivel snap ik helaas Volvo wel dat er geen coulance gegeven wordt als de auto niet altijd bij een officiele dealer in onderhoud geweest is, zij hebben zo geen enkel zicht over hoe de auto onderhouden is en hoe geschoold de technieker was die het uitgevoerd heeft.

Een bordje “Volvo specialist” kan iedereen aan zijn voorgevel hangen, zonder enige aantoonbaarheid.

Net om deze reden komt er niemand buiten mijn dealer aan onze Volvo’s, het kan misschien wel duurder zijn in onderhoud maar ik heb in de 13 jaar dat ik Volvo rijd (6 types) nog nooit enige discussie gehad over coulance bij onregelmatigheden.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Koenta Kinte
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
Locatie: Nederland

BlackcurrantV70 schreef: 22.02.2021 - 15:28 Als advokaat van de duivel snap ik helaas Volvo wel dat er geen coulance gegeven wordt als de auto niet altijd bij een officiele dealer in onderhoud geweest is, zij hebben zo geen enkel zicht over hoe de auto onderhouden is en hoe geschoold de technieker was die het uitgevoerd heeft.

Een bordje “Volvo specialist” kan iedereen aan zijn voorgevel hangen, zonder enige aantoonbaarheid.

Net om deze reden komt er niemand buiten mijn dealer aan onze Volvo’s, het kan misschien wel duurder zijn in onderhoud maar ik heb in de 13 jaar dat ik Volvo rijd (6 types) nog nooit enige discussie gehad over coulance bij onregelmatigheden.
Helaas ben ik ook het haasje. Ook een scheur in de cilinder. Dit heeft natuurlijk niks te maken met onderhoud. Dit is gewoon een constructie fout. Hoe had dit voorkomen kunnen worden door onderhoud.
Het vrange is dat ik nog bij de dealer ben geweest voor een recall. Koelleiding aanpassing.. Dus Volvo weet dat er iets niet goed zit met de koeling van deze blokken. Wel jammer dat je dan als particulier van zo'n auto weer even een nieuw blok nodig hebt....
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”