ABS storing uitlezen

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
matramurena
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.01.2018 - 21:42

Ik heb een ABS storing in het systeem zitten. Als ik weg rij geeft hij dat al aan en door deze storing slipt de auto steeds door (ik denk dat het systeem denkt dat een van de wielen niet goed rond draait en dit probeerd te corrigeren) Na een km of wat snapt hij het niet meer en gaat hij in storing. De auto slipt dan niet meer door en rijdt weer als normaal, enkel zonder ABS want dat wordt dan uitgezet. Best irritant want soms duurt het best nog wel even voordat hij de storing erin gooit en blijft hij maar doorslippen...

Ik wil dus de ABS ringen en sensoren bekijken/doormeten om te zien wat exact het probleem is. Om door te meten moet ik echter bij de stekker zijn en dat schijnt nogal een gedoe te zijn om daar bij te kemen. Stoelen uitbouwen, bekleding los en nog meer om enkel bij het stekkertje te komen..... :'( Dus om de storing te herleiden naar één wiel wil ik hem door de garage uit laten lezen. Mijn vraag is dus of men kan zien van welk wiel de storing komt als men het systeem uit leest? Scheelt waarschijnlijk een hoop tijd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dat kan zeker.

Achter zit de abs ring in het wiellager.
Voor zit de ring op de aandrijfas. Die willen nog weleens breken, of erg roesten.

Met vida kan je live het systeem uitlezen, dus je kan al vrij snel vinden welk wiel problemen geeft.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik weet niet welk model jij hebt maar ik kan mij niet voorstellen dat als je storingen wilt uitlezen je de halve auto moet slopen.
Bij ons (Zweden) wordt bij de jaarlijkse keuring het systeem uitgelezen en als daar een storing staat wordt de auto niet goed gekeurd.
En daarom kan ik mij niet voorstellen dat deze mensen de halve auto slopen.
Ik heb ook storing in het ABS gehad en dat bleek dat een sensor erg vuil was, kapotte ringen komen ook nog wel eens voor.
Maar wat ik niet begrijp is dat het ABS systeem er voor gaat zorgen dat de wielen doorslippen.
ABS onderbreekt heel kort het remmen op een of meerdere wielen.
Weet je zeker dat het een ABS storing is?
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Nog een tip: controleer de aandrijfasbouten voor eens, die gaan nog weleens los zitten met soms abs problemen als gevolg.
Gebruikersavatar
matramurena
1st Gear member
Berichten: 26
Lid geworden op: 15.01.2018 - 21:42

De halve auto slopen is enkel nodig om de sensor te vervangen en/of door te meten. Met een Vida kun je het gewoon uitlezen inderdaad, maar ik vroeg me af of je dan een algemene code krijgt of specifiek welk wiel een probleem heeft. De stekker van de ABS sensoren achter zit onder de stoelen aan de binnenzijde van de auto. Op zich een betere plaats dan aan de buitenzijde maar lastig als je er bij moet zijn.

Het antislip-systeem werkt voor zo ver ik weet met de informatie van de ABS sensoren. Die zien hoe snel elk wiel rond draait (meten een spanning welke terug berekend kan worden naar omwentelingen) en gebruiken dit om te kijken of er een door slipt. Bij een defecte ABS sensor krijg je dus vreemde situaties.
sjoerdducati
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 02.01.2017 - 17:01

Vervelend,

Vermoedelijk is ( wat eerder genoemd is ) je abs ring van een van de voorste wielen gebrast. Hierdoor heb je een verstoring in je signaal.
Het heeft geen zin om de halve auto te slopen om de sensor door te meten. Je kunt dan de Ohmse weerstand meten maar je heb geen idee wat voor sinus signaal je sensor afgeeft. ( of je meet met oscilloscoop)
Elk gerenommeerd uitlees apparaat waar je ook "live" data kunt zien bied uitkomst.
Je gaat dan waarschijnlijk 1 afwijken zien in je snelheid ( of erg fluctuerend)

Als dat het geval is, is je abs ring defect. ( voor)
Of je wiellager achter is defect ( achter)

Succes
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

In al die jaren dat ik sleutel, heb ik misschien 2 of 3x een defecte sensor mee gemaakt. 9.9 van de 10x is het een mechanisch defect of bijv vocht in een stekker, of een draadbreuk.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dejeeper
3rd Gear member
Berichten: 358
Lid geworden op: 12.09.2018 - 09:12

Ik heb wel een paar keer bij een V70 ouder model vervuilde sensoren meegemaakt. Die zaten helemaal dicht van remstof of andere rommel. Hel spul schoon gemaakt en alles werkte weer naar behoren maar ik had geen problemen met de aandrijving.
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.
klaa3240
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 20.10.2011 - 12:07
Locatie: Hellevoetsluis

Bij mijn volvo v70D5 uit 2004 bleek de bout van de aandrijfas los te zitten met storing ABS tot gevolg. Bout vast gezet en…… euvel verholpen. Wat ben ik toch blij met dit forum ;-)
V70 D5 black sapphire edition 2004 +400K km
XC70 D3 5cilinder 2011 Summum Plus Line Volvotune kuur + egr
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”