V90 D4 motor oet Twente update

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gesloten
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

We zijn weer een aantal weken verder, is er al over de kwestie heen geplast en een mogelijke uitkomst?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

fredhead schreef: We zijn weer een aantal weken verder, is er al over de kwestie heen geplast en een mogelijke uitkomst?
Geen nieuws!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Hans oet Twent schreef:
fredhead schreef: We zijn weer een aantal weken verder, is er al over de kwestie heen geplast en een mogelijke uitkomst?
Geen nieuws!
Wat raar op basis van de beperkte info die je hebt gepost (rollenbank vermogen D4 minder dan D3 met een auto binnen de fabrieksgarantie) zou je verwachten dat het een duidelijke casus is. Wellicht spelen er zaken die wij niet weten.
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

NielsPHEV schreef:
Hans oet Twent schreef:
fredhead schreef: We zijn weer een aantal weken verder, is er al over de kwestie heen geplast en een mogelijke uitkomst?
Geen nieuws!
Wat raar op basis van de beperkte info die je hebt gepost (rollenbank vermogen D4 minder dan D3 met een auto binnen de fabrieksgarantie) zou je verwachten dat het een duidelijke casus is. Wellicht spelen er zaken die wij niet weten.
Misschien mag er van VCNL niets naar buiten gebracht worden...
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Kom op Han, we missen die mooie verhalen wel een beetje.
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

The Mechanic schreef:
NielsPHEV schreef:
Hans oet Twent schreef: Geen nieuws!
Wat raar op basis van de beperkte info die je hebt gepost (rollenbank vermogen D4 minder dan D3 met een auto binnen de fabrieksgarantie) zou je verwachten dat het een duidelijke casus is. Wellicht spelen er zaken die wij niet weten.
Misschien mag er van VCNL niets naar buiten gebracht worden...
Dat zou kunnen maar als ik VCNL was zou vragen de eerste posting van TS aan te passen naar de werkelijkheid er staat nog steeds dat VCC de auto's met software updates in vermogen terugbrengt en volgens mij is inmiddels duidelijk dat dit niet het geval is. Daarbij als de problemen worden opgelost dan moet je dat toch juist posten. Overigens is mijn primaire interesse vooral technisch, hoe kan het dat zo'n relatief nieuwe motor zonder gesignaleerde storingen na zoveel onderzoek 25% minder vermogen levert waarbij men de oorzaak zo moeilijk kan vinden.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Hans zegt dat de auto minder gretig is, afgezien van de andere problemen die hij heeft herken ik dat en tussentijds heeft het ding bij mij enkel aan de stekker bij de dealer gehangen. Een vermogensmeting toont aan dat de auto netjes 182pk/375nm haalt. Maar dat koppel (bultje) is er wel pas vanaf 2600rpm terwijl dit origineel een vlakke lijn tussen 1700-2700rpm moet zijn. Inmiddels ben er achter dat de klep die kleine turbo bij lage toerentallen mee laat doen niet helemaal lekker meer sluit en ook de wastegate lijkt te lekken.
Misschien stom toeval, misschien niet. Helaas is het verschil alleen op te merken door zeurpieten zoals wij. Monteurs van de dealer vonden er niets vreemds aan, 'maar nu je het zegt… hij lijkt iets meer met slippende koppeling te rijden'. Aangezien de auto 240k lang normaal gepresteerd heeft en sinds januari 'iets' mist en Hans met nog twee andere hetzelfde ervaren kom je snel bij 1+1=2.
Helaas geen eerdere metingen van de auto waardoor vergelijken en je punt maken bij de garage moeilijk is, die zelf ook geen rollerbank hebben waardoor je niet verder komt dan alles op gevoel doen a 90.- ex btw per uur. :D
Mede hierdoor heb ik het maar gelaten voor wat het is en ben zelf (met hulp van Blade) op onderzoek uit gegaan. Nog geen conclusie, anders dan dat de klep tussen beide turbo's niet helemaal lekker is en op een moment zelfs vast zat waardoor de kleine turbo helemaal niets meer deed terwijl hij mechanisch niet vast zat en de aansturing (vacuum) ook werkte. Dat loste zich vanzelf op, maar nogsteeds is het niet 100%.
Totdat die klep vast zat dacht ik 100% aan software, nu twijfel ik. Maar....

De auto was voorzien van Rica tuning en die is verdwenen nadat hij bij de dealer aan de stekker hing. Gebeurd wel vaker maar deze keer kon ik de tuning niet terugzetten, Rica had een week nodig om een compatible versie uit te brengen voor de nieuwe ECU software. Dat bevestigd mijn vermoeden dat de laatste service 2.0 iets meer was dan een nieuwe calibratie voor de automatisch dimmende binnenspiegel.
Heb ik een defect of heeft Volvo de handel iets losser afgesteld om de kleine turbo te ontzien?
Ik blijft zoeken en hopelijk komt dit jaar nog het antwoord. :police:
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Geen nieuws tot nu toe. Wel fantastische vakantie gehad in Zweden dat dan weer wel. Ook dan met Fendtje erachter minder gretigheid. Loopt allemaal wel en gaat ook prima maar........ Ach ik hou er over op.
Wordt vervolgd
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Hans oet Twent op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Jelmer de Jong schreef: bla bla
Hier een plotje van de metingen tegenover hoe het zou moeten zijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20410
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Als ik iets mag melden: wat ik denk te zien op de foto's is dat de turbo's op een of andere manier niets doen tot ongeveer 2500 toeren. Dat zag je zelf ook wel gezien de opmerking over een klep.

Vraag is en blijft: hoe nu verder?
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Uitlaatgassen lopen tot 2000 rpm via de kleine turbo naar de grote turbo. Tussen 2000 en 2500rpm dicht(of open...) en wordt de kleine turbo uit het circuit gehaald. Dat is die actuator in de foto hierboven. Na de grote turbo zit er nog eentje als wastegate. Beide worden door vacuum aangestuurd en het ventiel daarvan hebben we al eens omgewisseld.
Voor nu wordt het vida uitpluizen op zoek naar specificaties van onderdelen en dan meten of die onderdelen er nog aan voldoen. Ik wil hiermee voorkomen dat er straks tientallen onderdelen gewisseld zijn zonder resultaat. Helaas voor mij hebben dealers en revisiebedrijven nog amper tot geen ervaring waardoor ze niet verder komen dan alles vervangen en met een prijs van bijna 2250.- (ex arbeid en kleinmaterialen :D) is dat een aardige drempel voor iets wat op het eerste oog niet defect is.
Eerste wat op de planning staat is een druksensor wisselen op aanraden van Blade, als dat het niet is zoeken we verder en hopelijk komt er een oplossing uit waar Hans ook iets aan heeft.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Heb je al eens naar de live data gekeken van de kleine turbo? Die moet toch aangestuurd worden, maar lijkt inderdaad niet het geval.Er zit ook een druksensor in, haalt hij zijn waardes wel die hij volgens vida zou moeten halen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het 'mooie' is dat die wisselklep bij mij niet uit te lezen is. Andere zoals wastegate of EGR hebben een requested en uitgelezen waarde, deze niet. Ik heb gezocht naar kabels/stekkers die wijzen op een sensor maar buiten de druksensor aan het uitlaatspruitstuk nog niets kunnen vinden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Wordt hij aangestuurd dmv een spanning? Is in vida niet beschreven hoe hij precies wordt aangestuurd? Evt met een voltmeter erop rijden.
Aan de andere kant, de kleine turbo doet bijna vanaf stationair mee, en zou dus ook vanaf dat moment druk moeten opbouwen. Het is wel fijn om de relatie te zien tussen de druk vd kleine turbo en de aansturing van de klep die de kleine turbo mee laat doen. Dan ben je wel weer een stapje verder.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

edraket schreef: Wordt hij aangestuurd dmv een spanning? Is in vida niet beschreven hoe hij precies wordt aangestuurd? Evt met een voltmeter erop rijden.
Aan de andere kant, de kleine turbo doet bijna vanaf stationair mee, en zou dus ook vanaf dat moment druk moeten opbouwen. Het is wel fijn om de relatie te zien tussen de druk vd kleine turbo en de aansturing van de klep die de kleine turbo mee laat doen. Dan ben je wel weer een stapje verder.
12V PWM, dat doet de multimeter van mij helaas niet. :-|

Heb drie ritjes gedaan met vida er aan:
1x Vol gas wegrijden vanuit stilstand. Klep is dan vermoedelijk 0% dicht/open omdat de schakelmomenten ver boven de 2000rpm zijn. Wastegate vliegt open tot 50%.
1x Vol gas wegrijden vanuit stilstand met handmatig schakalen en daarbij onder de 2500rpm blijven. Wastegate blijft dicht en klep staat ongeveer de helft open.
1x Rustig wegrijden vanuit stilstand zodat de auto vanzelf schakelt onder 2500rpm. Wastegate blijft dicht en klep staat ongeveer de helft open.
Het viel mij op dat de klep bij stationair half open blijft. Enkel aan het begin van de eerste meting schiet de klep even naar 73%. Dit is wanneer ik gas geef met de rem er nog op.

Eerst maar eens langs de dealer omdat de RDW dat zegt. :D
R29939:
De software van motormanagement werkt niet optimaal bij alle voorkomende rij- en weersomstandigheden. Hierdoor ontstaat vervuiling in de luchtinlaatleiding en als gevolg kan deze vervormen.

Materiële gevolgen:

Ontstaan van brand in de motorruimte en wegvallen van het vermogen van de motor.
Ben benieuwd of de handel daar beter of nog slechter van gaat lopen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

En een druksensor bij de intercooler?
Veel auto's hebben die en bij een foute waarde kunnen er ook gekke dingen gebeuren.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Ik heb twee nieuwe besteld. Hoewel de originele binnen spec vallen (2.4kOhm bij 20 graden) blijft het een slijtageonderdeel.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Bij de V50 viel ie ooit ook nog binnen spec, maar zorgde er wel voor dat ik met optrekken om de seconde volle druk of veel minder had.
Ding toen vervangen en het volle vermogen was er weer.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
7th Gear member
Berichten: 9872
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

Laatste update en dan mag het slot er op.


Eerste test was de auto op de bank. 70NM minder en ruim 20PK minder dan wat Volvo zegt te leveren. Daarmee heeft VCNL wat gedaan en die heeft diverse test uitgevoerd. Dealer heeft een referentie auto gevonden en deze auto exact dezelfde tests laten doen. Zelfde omstandigheden etc etc.

Mijn auto geeft uiteindelijk 50NM en 15PK minder dan dat Volvo zegt te leveren. Gelijkwaardig aan de referentieauto en getest in gelijkwaardige omstandigheden.

Uitkomst is dat mijn dealer alles maar dan ook alles uit de kast heeft gehaald om mij te helpen. Chapeau en diepe buiging. VCNL zegt dat dat de auto's gelijkwaardig zijn. En er dus geen significante verschillen aantoonbaar zijn.
Boek gaat dicht. VCNL zegt leuker kunnen we het niet maken hier zult U het mee moeten doen.
Uiteraard ben ik er zelf niet bij geweest. Heb wel de techneut van Volvo gesproken. Maar dat is het dan ook.

Geen excuus, geen gebaar niets van dat alles. Hier laat ik het bij.
Moderatoren; Het slot mag er op!
Weißes Fahrzeug aus Bayern; ein Fünfer Touring
Weißes #Move Up!
1969 MGB GT BRG Classic Rally Car
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 phev
Gesloten

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”