Scheur in D4 dieselmotor VOLVO, een incident?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Johan s60 schreef: Moet om de EGR klep te vervangen de koelvloeistof (deels) afgetapt worden?, zo ja, dan kan het zijn dat er niet goed ontlucht is, waardoor plaatselijk piek temperaturen zijn ontstaan, met scheur als gevolg.
Sowieso bij de egr koeler wordt de koelvloeistof inderdaad afgetapt. Ik weet niet of dit blok automatisch ontlucht of dat de koelvloeistof niet meer is bijgevuld bijvoorbeeld.
Ruud’sXC60
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 09.04.2019 - 21:32

Sowieso bij de egr koeler wordt de koelvloeistof inderdaad afgetapt. Ik weet niet of dit blok automatisch ontlucht of dat de koelvloeistof niet meer is bijgevuld bijvoorbeeld.
Hoe kan ik aannemelijk maken dat VOLVO het koelwater niet bijgevuld heeft? Direct na ophalen auto ontstond het probleem. Aantoonbaar is de ANWB wegenwacht bij de auto geweest, heeft koelwater bijgevuld. Maar toch stelt de “onafhankelijke” DECRA-NIVRE expert dat er geen verband is tussen de schade en het vervangen van de EGR-klep.
Dan sta je als individu machteloos.
Laatst gewijzigd door Ruud’sXC60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27070
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Weet de ANWB nog hoeveel vloeistof er bij is gevuld?
En hoe lang was je al onderweg? Blok loopt niet direct stuk, daarvoor moet hij wel warm worden.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Coulance heet coulance omdat het een gunst is. Voor non conformiteit maakt het niet uit als je naar een Bosch service center gaat maar ik vind het volkomen logisch dat wanneer de Volvo organisatie de marge niet wordt gegund op het onderhoud men minder coulant is. Het is niet voor niets dat men adverteert met "volledig dealer onderhouden" en soortgelijke uitspraken. Uiteraard zal of kan dit onderhoud betrekking hebben op de vorige eigenaar maar dat is ook iets wat je weet als je de auto koopt. Laat onverlet dat het knap $%^&* is dat de motor kapot gaat.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

Ruud’sXC60 schreef:
Sowieso bij de egr koeler wordt de koelvloeistof inderdaad afgetapt. Ik weet niet of dit blok automatisch ontlucht of dat de koelvloeistof niet meer is bijgevuld bijvoorbeeld.
Hoe kan ik aannemelijk maken dat VOLVO het koelwater niet bijgevuld heeft? Direct na ophalen auto ontstond het probleem. Aantoonbaar is de ANWB wegenwacht bij de auto geweest, heeft koelwater bijgevuld. Maar toch stelt de “onafhankelijke” DECRA-NIVRE expert dat er geen verband is tussen de schade en het vervangen van de EGR-klep.
Dan sta je als individu machteloos.
Hoe aantonen weet ik niet, maar ik vind het op zijn minst opvallend als je direct na wegrijden zonder koelvloeistof staat. Met deze omschrijving klinkt het als een fout tijdens de reparatie.Is de egr klep vervangen of de egr koeler? Dat maakt volgens mij het verschil of ze wel of niet het koelwater hebben afgetapt.
Laatst gewijzigd door V50nuV60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

NielsPHEV schreef: Coulance heet coulance omdat het een gunst is. Voor non conformiteit maakt het niet uit als je naar een Bosch service center gaat maar ik vind het volkomen logisch dat wanneer de Volvo organisatie de marge niet wordt gegund op het onderhoud men minder coulant is. Het is niet voor niets dat men adverteert met "volledig dealer onderhouden" en soortgelijke uitspraken.
Ben ik helemaal met je eens. Maar wat ik dan heel vreemd vind - even off topic - dat je in NL lange tijd geen verlengde garantie kon krijgen (ik weet niet hoe het nu is). 2 jaar garantie is 2 jaar garantie. Je ziet dat heel veel mensen daarna afscheid nemen van de dealer, immers er is toch geen garantie meer te verwachten. Als je nu een paar jaar garantie bij koopt, is er automatisch de voorwaarde dat de auto bij een Volvo-dealer onderhouden moet worden. Commercieel gezien vind ik het van Volvo NL een misser van de eerste categorie om dat niet te doen. Veel mensen willen namelijk ontzorgt worden. Daar hebben ze een paar centen voor over en de gang naar de Volvo-dealer. In Duitsland kan je naderhand, of zelfs bij de koop extra garantie bijkopen.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
pjdamen
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 09.09.2013 - 11:31

Maar het is toch helemaal geen incident: link
VOLVO V70 2.0D Limited Edition (2009)
VOLVO XC60 D3 (met VolvoTune) Summum (2013)
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2766
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Ruud’sXC60 schreef:
Sowieso bij de egr koeler wordt de koelvloeistof inderdaad afgetapt. Ik weet niet of dit blok automatisch ontlucht of dat de koelvloeistof niet meer is bijgevuld bijvoorbeeld.
Hoe kan ik aannemelijk maken dat VOLVO het koelwater niet bijgevuld heeft? Direct na ophalen auto ontstond het probleem. Aantoonbaar is de ANWB wegenwacht bij de auto geweest, heeft koelwater bijgevuld. Maar toch stelt de “onafhankelijke” DECRA-NIVRE expert dat er geen verband is tussen de schade en het vervangen van de EGR-klep.
Dan sta je als individu machteloos.
Blijkbaar vond de ANWB het nodig bij te vullen de vraag is hoeveel is er bij gegaan, kun je daar zelf nog een inschatting van maken?
Kreeg je een melding op het dashboard? te hoge temperatuur en/of te laag koelvloeistof nivo, zo ja uit laten lezen bij andere dealer.

Het gaat er dus om hoeveel er bij moest, als dit aanzienlijk is dan is er natuurlijk wel een verband.
Stel dat er weinig bij moest, dan nog kan het (als er niet goed ontlucht) is fout gaan.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

pjdamen schreef: Maar het is toch helemaal geen incident: link
Dit gaat over de 5 cilinder motoren, niet de 4 cilinder VEA die de topic starter volgens mij heeft.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
STS-135
2nd Gear member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26.06.2006 - 20:04
Locatie: Nijkerk

Betreft dit probleem nu wel of niet ook de VAE 4 cilinder D4 motoren? Heb er net 1 aangeschaft en kan nog niet echt terugvinden of dit ook een probleem is waar ik last van kan krijgen met mijn 12/2014 V40 D4.
- Volvo V40 D4 R-Design
- Alfa Romeo 156 SW Ti
- Alfa Romeo 147 JTDm / Mitsubishi Grandis 2.4
- Alfa Romeo 156 2.5 V6
- VW Golf Station SDI / Toyota Corolla 1.6 Gtsi
- Mitsubishi Galant Wagon 2.5 V6
- Alfa Romeo 156 2.0 Selespeed / Alfa Romeo 156 1.6
-Mitsubishi Galant Gti 2.0 V6
-Volvo 440 Turbo / Volvo 440 1.8 / Volvo 460 2.0 / Volvo 440 1.8
-Opel Astra 1.8 GT 16v
-Opel Caliba 2.0
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

pjdamen schreef: Maar het is toch helemaal geen incident: link
neem van mij aan dat het zeker wel 'n incident is als er maar 'n paar wereldwijd gesneuveld blijken
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Vrienden van ons hebben het mee gemaakt met een 5 cyl D3 in een V60, eerst werd gedacht dat het de kop was die gebarsten was en daar werd na een gesprek met de dealer en Volvo BE een coulance van 70% op gegeven, maar daarna bleek dat het blok zelf ook gescheurd was en toen was het bye bye V60.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4536
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Maar dat is een ander blok.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik ben ook slachtoffer van een gescheurd blok, hier mijn verhaal: viewtopic.php?f=92&t=79609&p=1670099&hi ... k#p1670091
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

@ KJ Heel zuur.. daar baal je zeker van.. Verder niets gemerkt van de scheur in het blok? Werden de koelslangen bijvoorbeeld niet hard of veranderde het niveau van het koelvloeistof reservoir?
Gebruikersavatar
Sjaaktrekhaak
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 23.07.2020 - 16:54

Wat ontzettend kl*ten is dit zeg!
Mijn kennis mbt motoren en gevolgschade is niet bruikbaar. Wat ik wel durf te stellen is dat de wet op de non-conformiteit hier wellicht van toepassing zou kunnen zijn. Van een dergelijk product mag je meer verwachten en daarmee zou Volvo je op zn minst tegemoet moeten komen.

Mijn eerste Volvo, een S40 occasion, kocht ik van mijn zuurverdiende centen. Ik heb me destijds in de lure laten leggen door de verkoper (een allround dealer). Ik was 2 uur van huis en kreeg te horen dat ik 'm einde week kon ophalen omdat ze m nog even moesten nalopen. Ik kon 'm ook meteen meenemen (zonder garantie) en dat scheelde ook wat geld. Door de manier waarop het gesprek verliep had ik alle vertrouwen in de staat van de auto en de verkoper (ik was jong en naïef).
Het was aanvankelijk alleen nog olie bijvullen (wat een signaal had moeten zijn). Binnen 3 maanden begonnen de grote problemen. Er was veel olie bij de brandstof gekomen. Na veel onderzoek en dito kosten (bij de garage om de hoek) bleek er een scheur in het blok te zitten. Omdat ik het onderzoek had laten doen bij mijn eigen garage en niet bij de verkoper stond ik machteloos. Ik heb de auto toen noodgedwongen moeten verkopen. 11000 euro verlies in 3 maanden tot gevolg. Ik word nog kwaad als ik eraan terugdenk. Ik heb heel lang moeten sparen om weer een normale auto te kunnen rijden en ben toen lang overtuigd geweest dat ik nooit meer een volvo zou rijden. Toch ben ik er weer.
Ik leef erg met je mee!!!

Volvo XC40 T5 Recharge
Volvo V40 T4
Volvo S40 T5
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Idd dit is niet wat je wilt

Zou er een relatie kunnen zijn tussen de scheuren in het blok en de onlangs in het leven geroepen re-call ivm het ontluchten van het koelsysteem?

"Mogelijk is er onvoldoende koeling van de motor(onderdelen) door ingesloten lucht in het koelsysteem na het vullen ervan."
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Gebruikersavatar
The Mechanic
5th Gear member
Berichten: 1436
Lid geworden op: 16.04.2018 - 19:53

E.T. schreef: 17.09.2020 - 09:57 Idd dit is niet wat je wilt

Zou er een relatie kunnen zijn tussen de scheuren in het blok en de onlangs in het leven geroepen re-call ivm het ontluchten van het koelsysteem?

"Mogelijk is er onvoldoende koeling van de motor(onderdelen) door ingesloten lucht in het koelsysteem na het vullen ervan."
Die relatie is er zeker, blijft er lucht bovenin de cilinderkop achter (na een reparatie van bijvoorbeeld een EGR) krijg je daar hotspots, met scheuren tot gevolg. Ik vind deze recall een soort schuldbekentenis van Volvo
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Is hij dan niet eerder niet goed ontlucht door een monteur?
Gebruikersavatar
E.T.
5th Gear member
Berichten: 1668
Lid geworden op: 10.05.2009 - 15:11

Zeg het maar, zou je moeten kijken naar de historie van de auto bv vervanging egr koeler, nieuwe waterpomp bij D-riem wissel...... zijn toch zaken waarbij dit zou kunnen gebeuren.

Bij de modificatie (re-call) van mijn auto vorige maand, heb ik nog even met de monteur over het probleem gehad en hij gaf aan dat zelfs met het onder vacuum vullen van het koelsysteem er nog wel eens lucht achter bleef.
vandaar waarschijnlijk ook de re-call actie.
Groet Edwin

Volvo XC60 T8 R-Design 2020
Volvo Amazon P131 B20 1968
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”