Nivomat reparatie hoes

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Peter Devilee
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 08.06.2019 - 21:18

Wanneer de hoes van de NIVOMAT kapot gaat is er bij verschillende bedrijven een vervangende hoes te krijgen, nummer 1387105.
Deze is doorgaans slechts bedoeld voor de verschillende typen Volvo tot aan het jaar 2000.
Nu heb ik een V70 van eind 2000, en daar zou die hoes dus niet geschikt voor zijn.
Ik heb hem toch aangeschaft, en in eerste instantie leek het er op dat ik die hoes nooit over de onderste bevestiging van de NIVOMAT zou kunnen krijgen: er steekt een buis naar beide kanten uit die het wel erg breed maakt.
Wie schetste mijn verbazing (ik niet in elk geval) toen we, bij het losmaken van de hoes aan de onderkant, aan twee kanten een sleuf zagen op de metalen stang. Dat leek wel het aangrijpingspunt voor een steeksleutel.
En ja hoor, het was een steek maat 15 mm. Wel vrij smal, daar past een gewone steeksleutel niet op.
Maar we hadden nog zo'n sleutel die de fietsenmaker gebruikt om trappers aan de fiets te bevestigen, en die is vrij smal. En heeft een steek van 15 mm.
We hebben dus de onderste bevestiging in de bankschroef geklemd, en konden met de sleutel de rest van de schokdemper losschroeven.
De hoes is exact gelijk aan die van die vroegere typen (allemaal nummer 1387105), dus was het probleem snel opgelost.

Ik weet niet hoe anderen deze hoes vervangen bij andere typen, maar waarschijnlijk kun je daar ook de onderkant losschroeven om deze hoes te vervangen.

De foto is niet helemaal scherp, maar laat wel zien hoe het werkt. Betere foto's heb ik niet
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Peter Devilee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Mooi knutselwerk!
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”