Luchtfilter met "dichte" onderkant

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Via Google kwam ik er niet uit, online heb ik een nieuw luchtfilter besteld. Is makkelijk zelf te vervangen (V70 met 2 liter vijf cilinder diesel uit 2012)
Maar: het filter wat er nu in zit heeft een zwart / donkergrijze donkere onderkant
Veel filters hebben dat niet, wat is de functie van die zwarte of grijze laag of toevoeging?

Afbeelding

En maakt het verschil of je een luchtfilter er in doet met of zonder zo'n donkere onderkant?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
NicoV40
4th Gear member
Berichten: 639
Lid geworden op: 11.04.2015 - 18:44

Zie het laatst veel, dat er een soort van foamlaagje aan de onderkant van filters hangt.
Ben ook wel benieuwd naar een volwaardig antwoord op het waarom.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder

Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie Afbeelding
Volvo V60, MY2017, 2.0D momenteel nog looser-spec D2 Afbeelding
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie) Afbeelding
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Zand en bladeren blijven daar in hangen terwijl die normaal gesproken nog wel eens door een filter heen weten te gaan en in de bak terecht komen waar het filter in ligt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

fredhead schreef: Zand en bladeren blijven daar in hangen terwijl die normaal gesproken nog wel eens door een filter heen weten te gaan en in de bak terecht komen waar het filter in ligt.
Dat zou idd een logische verklaring kunnen zijn, ik maak ook regelmatig het luchtfilterhuis schoon, maar meer dan stof oid kom ik niet tegen. Wellicht dus door die extra laag er onder?
Mij leek het ook de luchtstroom wat te kunnen verminderen, maar dat is maar een gok van mij

Wat adviseert Volvo qua type filter? Met of zonder extra onderlaag filter?
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27071
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Daar zorgt die laag inderdaad voor. Met de platte inlegfilters ging ik hier meestal voor omdat het toch meer tegenhoud.
Qua luchtstroom doet dat foam bijzonder weinig denk ik en anders zal je die ene pk ook niet merken die je erop kan verliezen als dat al gebeurd.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20411
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Het papier in het filter is voor fijnstof. Dat donkere spul aan de onderkant vangt de grotere stofdelen uit de lucht. Een soort keienvanger ...
Mark


Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying.

Arthur C. Clarke

Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/werken-bij-wouda/
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Msuidgeest schreef: Het papier in het filter is voor fijnstof. Dat donkere spul aan de onderkant vangt de grotere stofdelen uit de lucht. Een soort keienvanger ...
Op de websites waar dit soort luchtfilters worden verkocht lees ik geen enkele uitleg of advies. Blijkbaar hangt het er dus vanaf waar de meeste kilometers met de auto worden gereden. Dus in een omgeving met veel "troep" in de lucht is een filter met dat donkere spul er onder aan te raden zo te lezen

(Ik woon in de provincie, hier wel veel stof / organisch materiaal in de lucht tijdens bijvoorbeeld de oogst tijd en het maaien van alle dijken en bermen. Vooral met flinke droogte zoals dit jaar en vorig jaar. Maar dat is allemaal heel fijn materiaal. In sommige periodes van het jaar dagelijks de voorruit, ruitenwissers en koplampen afnemen / schoonmaken)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”