Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
SjaakK
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 30.11.2019 - 11:46

Je ziet het inderdaad aan het momentverbruik ( extra 1-2 liter/100km), plus dat je ook af en toe een "stotter" voelt door de extra brandstof. Meestal is de auto ook iets lomer vlak voor regeneratie heb ik het gevoel.
Zelf al twee maal gehad dat het oliepeil te hoog was, uit voorzorg de olie gewoon laten verversen i.p.v. alleen wat aftappen.
Start stop is in ieder geval uitgeschakeld dan, dus wellicht een extra indicatie.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

SjaakK schreef: 12.12.2019 - 14:39 Je ziet het inderdaad aan het momentverbruik ( extra 1-2 liter/100km), plus dat je ook af en toe een "stotter" voelt door de extra brandstof. Meestal is de auto ook iets lomer vlak voor regeneratie heb ik het gevoel.
Zelf al twee maal gehad dat het oliepeil te hoog was, uit voorzorg de olie gewoon laten verversen i.p.v. alleen wat aftappen.
Start stop is in ieder geval uitgeschakeld dan, dus wellicht een extra indicatie.
Dit gaat waarschiinlijk over een 5 cilinder. Bij mijn d4 vea kun je het niet zien aan het momentverbruik. Die blijft volgens de boordcomputer hetzelfde.
V50nuV60
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 03.08.2018 - 22:21

moos v40 schreef: 12.12.2019 - 14:17 Ja dus is het lampje dan niet groen, conclusie wel juist :-)
Bij mij d4 vea V60 blijft het lampje altijd groen, ook als start stop niet beschikbaar is volgens de boordcomputer.
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Als je een indicatie in het display een lampje noemt, dan heb je gelijk.
Maarten M
2nd Gear member
Berichten: 212
Lid geworden op: 06.08.2019 - 08:24

-KJ- schreef: 11.12.2019 - 20:57 Dat kan je dus een keer opbreken: wanneer de regeneratie wordt afgebroken door de motor uit te zetten, dan wordt de extra diesel die wordt ingespoten om de verbrandingstemperatuur te verhogen, afgevoerd en komt in je motorolie terecht. Ik heb dat (kennelijk) twee maal ongemerkt gehad met een V40. Omdat de diesel in je motorolie terechtkomt volgt onherroepelijk de melding "olieservice vereist" omdat je oliepeil te hoog is. Diesel smeert beduidend minder goed dan motorolie en is er dus kans op motorschade als je doorrijdt. Remedie is het vervangen van de motorolie. Als je dat zelf kunt valt het nog meer, maar als je het vloeibare goud bij een dealer moet laten vervangen a 24 Euro/liter (0W20) dan word je minder vrolijk.
Sinds deze ervaring houdt in met een OBD-adapter (V-Link) en een app (Car Scanner Pro) in de gaten hoe het staat met de roetopbouw (DPF soot). De afgelegde km's sinds de vorige regeneratie worden ook weergegeven.
Zo’n adapter, is dat monkey proof? Of moet je daar ongeveer automonteur voor zijn? En wat kost dat?
V70 D4 GT8 Nordic+ Luxury Line 2015 caspian blue 240.000 km
Obbetuning 235 pk, 470 nm
Achterspoiler
Modin black 18 inch velgen

Alfa Romeo 159 1750 TBI TI 235pk
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Ik zie net dat het een Vgate is en geen Vlink. Met de zoektermen "Vgate iCar Pro" kom je bij de Chinese vriend genaamd Ali de juiste tegen. Ik heb de wifi-versie genomen, dat werkt feilloos. De bluetooth-versie heeft als nadeel dat je je telefoon niet tegelijk aan de adapter en carkit kunt koppelen. Kostte mij een paar maanden geleden 17 Euro. Is redelijk hufterproof.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

V50nuV60 schreef: 12.12.2019 - 14:59
moos v40 schreef: 12.12.2019 - 14:17 Ja dus is het lampje dan niet groen, conclusie wel juist :-)
Bij mij d4 vea V60 blijft het lampje altijd groen, ook als start stop niet beschikbaar is volgens de boordcomputer.
Welk lampje? Verder heb ik er nog nooit iets van gemerkt, maar dat moet dan komen omdat ik niet weet waar ik op moet letten. Als dat al nodig is...........??
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Het 'lampje' in MyCar schermpje, die wordt grijs als S/S niet beschikbaar is. Het lampje in de @-knop gaat alleen uit als je S/S handmatig uit zet.
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Jelmer de Jong schreef: 12.12.2019 - 21:01 Het 'lampje' in MyCar schermpje, die wordt grijs als S/S niet beschikbaar is. Het lampje in de @-knop gaat alleen uit als je S/S handmatig uit zet.
Geen idee wat je nier bedoeld. Mijn uitvoering zal mogelijk anders zijn.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 950
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Maar hebben we het over het groene lampje in de fysieke schakelaar of het groene "lampje" op het scherm bij Drive-E? Als de groene indicatie in het scherm wordt bedoeld dan is de conclusie juist. Het lampje in de schakelaar zegt niets in dit geval. Even voor de helderheid!
Laatst gewijzigd door -KJ- op 31.08.2020 - 08:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
moos v40
2nd Gear member
Berichten: 165
Lid geworden op: 19.10.2018 - 13:49

Het gaat inderdaad over het groenelampje op het scherm. Een virtueel lampje zeg maar.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”