Pagina 1 van 2

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 10.12.2019 - 21:54
door Michel84
Ik heb een vraag m.b.t. het regenereren en de nieuwe maximumsnelheid vanaf maart 2020.
Per dag rijd ik 100 km woon-werk-woon over autoweg/snelweg.
Bij 100 km/h komt de auto (V50 D5) niet boven de 2000 toeren en zal de temperatuur voor het regeneratie proces lager zijn dan bij 120/130 km/h.
Wat zijn de voorwaarden om het regeneratie proces in gang te zetten en succesvol af te ronden. Toeren? Snelheid?

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 05:28
door Gouwe
Geen van beide voor zover ik weet. Ik rijd al jaren doorgaans niet harder dan 100 en op gezette tijden wordt er gewoon geregenereerd.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 05:45
door mees
Heeft regenereren met snelheid van de auto of met toeren van de motor te maken?

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 07:54
door OGA244
Volgens mij temperatuur

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 09:43
door mees
Dus bij een mooie bedrijfstemperatuur, in zijn eerste versnelling de 30km zone je eigen woonwijk door. Allemaal een snuif en klaar :)

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 10:12
door DB200
Michel84 schreef: 10.12.2019 - 21:54 Wat zijn de voorwaarden om het regeneratie proces in gang te zetten en succesvol af te ronden. Toeren? Snelheid?
Delta p meting over roetfilter geeft signaal voor starten regeneratie. Regeneratie start zodra roetfilter op bedrijfstemperatuur is (= later dan het motorblok op bedrijfstemperatuur is).

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 10:44
door Casey
DB200 schreef: 11.12.2019 - 10:12 Delta p meting over roetfilter geeft signaal voor starten regeneratie. Regeneratie start zodra roetfilter op bedrijfstemperatuur is
Maar als het eenmaal gestart is. is het proces m.i. wel snelheidsafhankelijk. Mijn ervaring is dat in de file, of na de snelweg in de stad, het proces stopt om pas weer bij 'lekker doorrijden' hervat te worden.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 11:04
door mees
Wie oh wie kan 'onderbouwd aantonen' bij welke snelheid?

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 11:08
door DB200
De mijne heeft vandaag nog geregenereerd na 1200 km. Na ca. 45 km waarbij ik constant heb gereden tussen 80 en 100 km/u. Geen onderbreking van de cyclus. Als de regeneratie nog bezig is wanneer ik bij de bestemming ben, laat ik de auto stationair draaien totdat de regeneratie is afgerond. Dat kan soms nog wel zo'n 5 minuten duren.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 16:28
door Frits V70
DB200 schreef: 11.12.2019 - 11:08 De mijne heeft vandaag nog geregenereerd na 1200 km. Na ca. 45 km waarbij ik constant heb gereden tussen 80 en 100 km/u. Geen onderbreking van de cyclus. Als de regeneratie nog bezig is wanneer ik bij de bestemming ben, laat ik de auto stationair draaien totdat de regeneratie is afgerond. Dat kan soms nog wel zo'n 5 minuten duren.
Hoe merk je dat er geregenereerd wordt?

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 17:55
door V480-S60
Door een substantieel hoger momentaan verbruik. Verder niet.
En eerlijk gezegd ik merk het nooit, ik zet de motor dus ook gewoon af mocht ie een keer aan het regeneren zijn als ik voor het huis stop.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 20:57
door -KJ-
Dat kan je dus een keer opbreken: wanneer de regeneratie wordt afgebroken door de motor uit te zetten, dan wordt de extra diesel die wordt ingespoten om de verbrandingstemperatuur te verhogen, afgevoerd en komt in je motorolie terecht. Ik heb dat (kennelijk) twee maal ongemerkt gehad met een V40. Omdat de diesel in je motorolie terechtkomt volgt onherroepelijk de melding "olieservice vereist" omdat je oliepeil te hoog is. Diesel smeert beduidend minder goed dan motorolie en is er dus kans op motorschade als je doorrijdt. Remedie is het vervangen van de motorolie. Als je dat zelf kunt valt het nog meer, maar als je het vloeibare goud bij een dealer moet laten vervangen a 24 Euro/liter (0W20) dan word je minder vrolijk.
Sinds deze ervaring houdt in met een OBD-adapter (V-Link) en een app (Car Scanner Pro) in de gaten hoe het staat met de roetopbouw (DPF soot). De afgelegde km's sinds de vorige regeneratie worden ook weergegeven.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 11.12.2019 - 21:44
door DB200
Frits V70 schreef: 11.12.2019 - 16:28 Hoe merk je dat er geregenereerd wordt?
Tijdens het rijden 2 - 3 liter bovenop het standaardverbruik, dus 8 - 9 liter/100km ipv 6 liter/100km en stationair 1,1 - 1,2 liter/uur i.p.v. 0,5 - 0,6 liter/uur.
Dus vlak voor dat je de auto afzet, even kijken naar het stationaire verbruik.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 12.12.2019 - 06:21
door V480-S60
"Gelukkig" is mijn privé Volvo geen diesel, en mijn zakelijke diesel geen Volvo. Ik maak mij daar dus even "niet druk over".
Heb trouwens met het zakelijke vervoermiddel in 52.000 km in iets meer dan een jaar nog 0,0 problemen.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 12.12.2019 - 09:37
door edraket
Regenereren vindt plaats op de volgende parameters:
- verbruikte brandstof
- geschat volume partikels in het filter (gebaseerd op temp, belasting, verbruik)
- geschat volume as in het filter (gebaseerd op afstand)
- drukverschil over het filter gemeten door de 2 sensoren.

Al deze 4 parameters kunnen het proces starten, en vindt ongeveer om de 1000 km of 80 liter verbruikte brandstof plaats.
Vervolgens spuit de ecm brandstof in op moment dat de inlaatkleppen open staan. Dit wordt niet verbrand in de motor, en wordt door de uitlaatklep de uitlaat in geleid. Door de temperatuur van de cat ontbrand dat spontaan en zo wordt de temp van het roetfilter verhoogd. De as en partikels worden bij ong 650 graden omgezet van roet naar as en is het filter weer leeg.
Ook bij lage belasting (file) zal de regeneratie plaatsvinden, door de extra ingespoten brandstof gaat de verhoging van temp gewoon door. Er is dus ook geen min snelheid, wel moet de cat warm zijn voordat de extra ingespoten brandstof kan ontbranden, dus warme motor.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 12.12.2019 - 10:04
door moos v40
Hmm.. zelf nooit wat van gemerkt, rij nu al meer dan 57.000km met deze D4 (bij 100.000) gekocht. Heeft dus al een 57 x geregenereerd. Kijk zelf trouwens niet vaak op de verbruiksmeters tijdens het rijden. Weet alleen dat ik na 850km weer 50 liter diesel erbij gooi. :-)

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 12.12.2019 - 10:40
door V50nuV60
Bij de d4 vea kun je het volgens mij alleen horen als je het gas los laat en zien in de boordcomputer, in het menu van het start stop systeem. Start stop systeem is uitgeschakeld wegens hoge motor temperatuur of grote hoogte.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 12.12.2019 - 11:23
door moos v40
Ok, dus als het start stop is ingeschakeld (groen) kun je de motor met een gerust hart uitzetten. Top.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 12.12.2019 - 12:10
door -KJ-
moos v40 schreef: 12.12.2019 - 11:23 Ok, dus als het start stop is ingeschakeld (groen) kun je de motor met een gerust hart uitzetten. Top.

Deze conclusie is niet juist. Als je start-stop aan laat en in het display staat bij start-stop dat dit systeem onbeschikbaar is vanwege hoge motortemperatuur, dan weet je dat er geregenereerd wordt.

Nieuwe maximumsnelheid vs. Regenereren

Geplaatst: 12.12.2019 - 14:17
door moos v40
Ja dus is het lampje dan niet groen, conclusie wel juist :-)