Reparatie portierslot

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
-KJ-
4th Gear member
Berichten: 955
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Na -op dat moment- onverklaarbare meldingen van OnCall dat de auto niet was vergrendeld ontdekte ik een tijd terug dat het portierslot van mijn rechter achterdeur haperde. De laatste maanden werd dat steeds erger en uiteindelijk was het definitief over. Het deurpinnetje werd nog maar voor een kwart in de deur getrokken en de deur sloot niet af. Een eerste onderzoekje leerde dat het beroemde veertje nog wel op zijn plek zat.

Bij VolvoSweden op Youtube staat een mooie video over het vervangen van 1 van de motortjes in het slot. Dat schijnt namelijk meestal de boosdoener te zijn bij dit soort klachten. Het is best een klus om het slot te demonteren, maar ik heb wel grotere uitdagingen aangepakt in het verleden.

Ook maar eens bij de dealer geinformeerd wat een vervanging kost: 210 Euro voor het slot zelf, compleet gemonteerd ruim 340 Euro. Besloten om het eerst zelf maar te gaan proberen.

Op de genoemde fora wordt verwezen naar slotmotortjes op Aliexpress. Voor 11,54 Euro inclusief verzendkosten heb ik er 2 besteld (er gaat er vast nog 1 stuk binnenkort...): https://nl.aliexpress.com/item/32869426561.html De kleine motor is voor deadlock/safelock, maar het probleem zit dus vooral in de grote motoren. Vorige week kreeg ik ze binnen en voor het genoemde bedrag zat er ook nog een zakje wit vet bij!

Met ondersteuning van deze video's vandaag maar eens aan de klus begonnen:

en

(losmaken van de ruit).

Na twee uur demonteren, motortje vervangen en alles weer monteren werd het spannend: zou het resultaat zijn zoals gehoopt? Na een druk op de afstandsbediening bleek gelukkig dat de deur weer keurig op slot gaat. Missie geslaagd dus. Nu maar afwachten wat de levensduur van de Ali-motor is maar voor minder dan 6 Euro per stuk wil ik er nog wel wat vervangen als dat nodig blijkt.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”