Startmotor weigert soms, "workaround" met draad van accu naar startmotor

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
SDBR
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.12.2018 - 22:05

Ik rijd naar volle tevredenheid een XC70 D5 (2004), echter wilde deze onlangs niet starten. Dashboard etc. licht allemaal op, je hoort een klik, maar vervolgens gaat de startmotor niet draaien. Jammer, snel een andere auto gepakt want ik moest weg, maar de volgende dag startte ie als vanouds.

Toen een paar weken nergens last van gehad, tot dit weekend. Zelfde verhaal. Accuspanning lijkt prima, reservesleutel geprobeerd om uit te sluiten dat het daar aan ligt, hielp ook niet. Toen de ANWB eens laten komen - ik ben tenslotte lid en maak er eigenlijk (gelukkig) nooit gebruik van.

Toen deze ter plaatse was ook snel e.e.a. uit kunnen sluiten: accu voldoende spanning, geen startonderbreker issues, etc. Vervolgens kwam de man op de proppen met een draad waarmee hij rechtstreeks van de accu naar de voeding van de startmotor ging (en daar wat tussen gewrikt). Vervolgens dubbelcheck dat de handrem erop stond en automaat in P, en contact omgedraaid. En jawel... startmotor ging draaien en motor slaat aan.

Daarna motor afgezet. En toen op normale wijze de auto gestart. Dat ging ook weer... Nog een paar keer gedaan, bleef starten.

Maar goed, fijn dat de motor weer startte, maar nu rijd ik dus rond in de wetenschap dat dit probleem zich volledig willekeurig nog eens kan voordoen. Als backup voor absolute noodsituaties wil ik best een stuk draad in de auto leggen, zodat ik 'm altijd kan starten buiten het contactslot om. Maar op lange termijn is dit natuurlijk geen doen.

Nu de vraag: komt dit euvel iemand bekend voor en zo ja, wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27003
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Lijkt op een defect in het contactslot, als je met een nooddraad buiten het contactslot om wel kan starten.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
SDBR
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.12.2018 - 22:05

Kleine update. Hoewel, er is niet zoveel gebeurd. Ik heb een stuk installatiedraad opgerold in m'n dashboardkasje liggen, mocht ik de noodprocedure ooit moeten doorlopen. Maar sinds bovenstaande klachten heb ik de auto zeker 40 á 50 keer gestart voor een rit en is telkens probleemloos gelukt.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”