Pagina 1 van 1

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 14:58
door pbor
Wat is de zin van genoemd onderwerp?
Wordt er bij het meten van uitstoot (om vast te stellen of aan de norm voldaan wordt) rekening gehouden met de uitstoot tijdens het regenereren van het roetfilter? Die uitstoot kan dan (volgens Brits onderzoek) zomaar een factor 1000 hoger kan zijn.
Hoe zit dat met benzine auto's met catalysatoren? Moeten die bij tijd en wijle ook regenereren, hoe zit het dan met de uitstoot, en wordt dat ook meegenomen in de totale uitstoot?

Maatregelen om auto's schoner te maken leidt overwegen tot een verhoogd brandstofverbruik, en dat lijkt mij weer niet zo groen.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 15:18
door diesel01
Wanneer iedereen zich aan de regels zou houden heb je dit soort controles niet nodig.
Wetgeving en dit soort controles worden in het leven geroepen omdat er figuren zijn die er een pijp door heen slaan of het ding er gewoon afslopen.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 15:29
door OGA244
pbor schreef: 14.01.2021 - 14:58 Wat is de zin van genoemd onderwerp?
Wordt er bij het meten van uitstoot (om vast te stellen of aan de norm voldaan wordt) rekening gehouden met de uitstoot tijdens het regenereren van het roetfilter? Die uitstoot kan dan (volgens Brits onderzoek) zomaar een factor 1000 hoger kan zijn.
Hoe zit dat met benzine auto's met catalysatoren? Moeten die bij tijd en wijle ook regenereren, hoe zit het dan met de uitstoot, en wordt dat ook meegenomen in de totale uitstoot?

Maatregelen om auto's schoner te maken leidt overwegen tot een verhoogd brandstofverbruik, en dat lijkt mij weer niet zo groen.
de zin is dat een Diesel zonder RPF nu onverkoopbaar wordt

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 16:46
door moos v40
diesel wordt sowiezo al meer onverkoopbaar door alle maatregelen en negatieve geluiden uit de media. Bij mijn huidige D4 de roetfilter wel laten zitten gelukkig. Werkt ook nog prima. Alleen de EGR uitgeschreven. Bij mijn vorige auto de roetfilter wel laten verwijderen (BMW 318D euro 4 model) Die was kapot en vervanging was zo'n 1500 euro toendertijd. Nu zijn vervangingsroetfilter wel een stuk goedkoper en zal ik het bij het kapot gaan wel gewoon vervangen.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 18:58
door pbor
Mijn vraag kennelijk niet goed verwoord.
Wordt uitstoot tijdens regenereren meegenomen in de metingen (zowel bij typegoedkeuring als bij bv APK).
Heb namelijk het vermoeden van niet. Iemand?
En als dat idd niet meegenomen wordt, wat is dan de uitstoot bij regenereren, en wat zou dan de (gemiddelde) uitstoot zijn als dat wel werd meegenomen?
Alleen dan kun je een “eerlijk” vergelijk maken, en de toegevoegde waarde van roetfilters bepalen.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 19:10
door OGA244
Er moet ergens 'n streep getrokken worden, euro 3 is nu exit, euro 4 is next..
De totale uitstoot is incl regeneratie lager dan 'n auto zonder rpf

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 19:56
door fredhead
pbor schreef: 14.01.2021 - 18:58 Mijn vraag kennelijk niet goed verwoord.
Wordt uitstoot tijdens regenereren meegenomen in de metingen (zowel bij typegoedkeuring als bij bv APK).
Heb namelijk het vermoeden van niet. Iemand?
En als dat idd niet meegenomen wordt, wat is dan de uitstoot bij regenereren, en wat zou dan de (gemiddelde) uitstoot zijn als dat wel werd meegenomen?
Alleen dan kun je een “eerlijk” vergelijk maken, en de toegevoegde waarde van roetfilters bepalen.
Ik ga er vanuit dat je tijdens de meting niet aan de "eisen" voldoet voldoet voordat een auto gaat regeneren dus dat zal het probleem niet zijn.
Mocht dat wel gebeuren en de uitstoot flink zijn kan men altijd nog via de OBD zien dat het filter bezig is.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 20:07
door Bover
Het blijft een lastig dossier die roetafdeling.
Zoals nu blijft staan dat de as van de verbranding( regeneratie) van de roet in de filter toch weer weggeblazen wordt achter de auto het milieu in en stel dan inderdaad dat je midden in dat proces gemeten wordt met de APK. Ziet de OBD check dat wel?

Ik vermoed dat de bijna alle fabrikanten in de auto industrie 'gestreefd' hebben de afgelopen jaren naar methoden om metingen en waarden zo gunstig mogelijk genormeerd te krijgen zoals de "Dieselgate" openbaarde en niet alleen bij Volkswagen maar ook bij andere dieselmotoren en dus ook bij Volvo volgens onderstaand bericht..

Uit een Franse krant de Figaro 23 januari 2020 de volgende vertaalde tekst:
Uitlaatgasmetingen in een DUH-emissie testinstituut op een Euro 5-conforme Volvo XC60-dieselcentrale 4x4 hebben volgens een persbericht van een NGO aangetoond dat er sprake is van een "duidelijk illegaal" extern temperatuur gecontroleerd uitschakel apparaat.

Volgens een test op de weg bij buitentemperaturen in de winter stoot het dieselvoertuig tot "bijna 12 keer de toegestane grenswaarde van stikstofoxide (NOx)" uit tussen -4 en 0°C, voegt de DUH toe, die het Duitse automobielbureau (KBA) vraagt om het voertuig opnieuw te laten testen en om het uit te rusten met een adequaat anti-vervuilingsapparaat.
Voor het eerst wordt de Zweedse autofabrikant beschuldigd van mogelijke manipulatie in de nasleep van het enorme schandaal van opgetuigde dieselmotoren, dat in 2015 bij Volkswagen is begonnen en veel fabrikanten heeft overspoeld.

Volvo heeft contact opgenomen met AFP in Duitsland en bevestigt dat een apparaat het mogelijk maakt om de uitlaatgas recirculatie bij lage temperaturen te verminderen, waardoor de motor een "beschermende functie" krijgt, en ontkent dat het iets illegaals in deze auto heeft geïnstalleerd.
Jürgen Resch, directeur van de DUH zegt in een verklaring: "

Voertuigen zoals deze Volvo XC60 moeten op kosten van Volvo worden omgebouwd of uitgerust met een SCR-katalysator", zegt Jürgen Resch, directeur van de DUH, in een verklaring. EINDE FRANSE KRANT LE FIGARO 23 JAN 2020

Kortom 'deskundigen' verschillende instituten of autobouwers zijn het niet met elkaar eens.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 20:44
door DB200
DUH Deutsche Umwelt Hilfe hun business model is rechtszaken voeren om geld te verdienen. Een tamelijk discutabele organisatie. Maar dat kun je ook zeggen van de politici en de automobielindustrie-lobby die wazige wetgeving met mazen opstellen.

Cicero zei het al: hoe meer wetten, hoe corrupter de maatschappij. Tot zover.

On topic:
Regenereren wordt niet meegenomen in de meting. Een auto zonder roetfilter stoot over de hele cyclus meer roet uit dan een vergelijkbaar model met roetfilter incl. regenereren. De toename in energieverbruik wordt geacht minder schadelijk te zijn dan het ontbreken van een roetfilter. De WLTP of NEDC waarden zijn dus exclusief regeneratie van het roetfilter voor zowel benzine als diesel.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 20:58
door Bover
DB200 schreef: 14.01.2021 - 20:44 DUH Deutsche Umwelt Hilfe hun business model is rechtszaken voeren om geld te verdienen. Een tamelijk discutabele organisatie. Maar dat kun je ook zeggen van de politici en de automobielindustrie-lobby die wazige wetgeving met mazen opstellen.

Cicero zei het al: hoe meer wetten, hoe corrupter de maatschappij. Tot zover.

On topic:
Regenereren wordt niet meegenomen in de meting. Een auto zonder roetfilter stoot over de hele cyclus meer roet uit dan een vergelijkbaar model met roetfilter incl. regenereren. De toename in energieverbruik wordt geacht minder schadelijk te zijn dan het ontbreken van een roetfilter. De WLTP of NEDC waarden zijn dus exclusief regeneratie van het roetfilter voor zowel benzine als diesel.
"Waarvan acte" 👍
Dezelfde Romeinse staatsman zei ook: Argumenten moet men wegen, niet tellen.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 21:13
door pbor
Kijk, daar kan ik iets mee.
Ben zelf techneut, en zie graag feitelijke onderbouwingen op basis van complete verhalen.
Te vaak wordt er naar mijn mening (te) snel geoordeeld op basis van halve waarheden.
Uiteindelijk zullen we in ‘22 wel zien of de politiek een fijnstofmeting bij euro 5 en 6 gaat opleggen. Mij is echter niet duidelijk waar de euro 4’s met dpf in dit verhaal blijven.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 14.01.2021 - 21:34
door DB200
pbor schreef: 14.01.2021 - 21:13 Mij is echter niet duidelijk waar de euro 4’s met dpf in dit verhaal blijven.
Het zou mij niet verbazen als deze worden getrakteerd met indeling in de roettaks-categorie.
De roettaks toeslag was bij introductie per 1 jan. 2020 15%, die is nu voor 2021 verhoogd naar 19%.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 15.01.2021 - 10:34
door pbor
We gaan het zien.
Gisterenavond nog eens een beetje zitten denken:
Aannemende dat:
Regenereren eens per 1000 km, of eens per 15 à 20 uur.
Regenereren duurt 15 min, tijdens dat proces uitstoot 1000 maal hoger (ref Brits onderzoek)
Uitstoot normaal 200 milligram.
Dat geeft een gemiddelde uitstoot over een cyclus incl regenereren van:
(20 x 60 x 200 + 15 x 200 x 1000)/(20 x 60 + 15) = 2667 milligram 😳
(Fijn)stof tot nadenken lijkt mij zo.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 15.01.2021 - 13:31
door Bover
@pbor
ik weet dat alle beetjes helpen maar ik denk altijd je hoeft maar één van de meest vervuilende super zeeschepen uit de vaart te halen per omgaande en heel europees euro 1t/m4 roetuitstoot is gecompenseerd. Over de roetfilter doorslaan en EGR dicht zetten roepen sommigen op het forum al sinds 2007 dat "morgen" de controle daarop komt enz.
Hier in France is de euro 4 zeker de komende vijf jaar nog veilig volgens de kranten. In de arme buitengebieden kunnen de mensen niet zonder auto omdat voorzieningen vaak 20-30 km verderop zijn en bijna alles rijdt oudere diesels van de mensen die niet meer werken 62+ dus dat is wel een dingetje voorlopig.
De franse regering ziet het wel als een aanstormend probleem, maar er moet zoveel gebeuren en we hebben de kern ernergie aangedreven electra centrales dus de Co2 uitstoot France is van een andere orde dan in NL , die heeft kolengestookte centrales en weinig zonne- en wind energie in vergelijk met hier en loopt mijlen ver achter op de omringende landen met alternatieve energie zoals ook de grondpompen. .


Voorlopig rijdt mn euro 4 nog door europa en in de centra binnensteden F-D-NL hoef ik nauwelijks te zijn...

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 15.01.2021 - 16:24
door pbor
Inderdaad Bob, maar voor alles wat zich internationaal, en zeker intercontinentaal beweegt (scheep- en luchtvaart, en zelfs vrachtvervoer over de weg!) en dus vrijelijk een “vlagstaat” kan kiezen, gelden andere regels. In dit geval mbt uitstoot, voldoend aan normen die heel ver van de Nederlandse liggen. Ik geloof overigens dat scooters en brommers in Nederland ook niet tot de schoonste verkeersdeelnemers behoren, maar dat terzijde.
Deels gaat het mijns inziens dus om symboolpolitiek waarmee bovendien middels belastingen de schatkist nog wat gespekt kan worden.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 15.01.2021 - 17:16
door Bover
Nou aan die NL schatkast heb ik echt wel genoeg aan bijgedragen en dieselrijders allemaal want de zware auto 's in de Lage landen zijn overmatig belast. In NL is de V70 diesel onderhand bijna €2000,- per jaar, hier in France niets dat zit in de brandstof prijs... wat een geld he!
Het ergste vind ik dat je stinkende yongtimers mag invoeren en "op de zaak" mooi voordelig rijdt. Ik snap daar niet van.

Die invoer route zijn ze in Frankrijk aan het afsnijden en volgens mij komt er zeer binnenkort binnen maanden een wet die de oude vervuilende auto s (youngtimers) euro niets 1en 2 die in Duitsland van de weg worden gehaald hier belast wordt met een tax die je niet wilt betalen. Opgelost dus.

Wel of geen goedwerkend roetfilter, fijnstofmeting bij APK vanaf 2022 voor Euro 5 en 6

Geplaatst: 15.01.2021 - 18:06
door Msuidgeest
Bover schreef: 15.01.2021 - 13:31 @pbor
ik weet dat alle beetjes helpen maar ik denk altijd je hoeft maar één van de meest vervuilende super zeeschepen uit de vaart te halen per omgaande en heel europees euro 1t/m4 roetuitstoot is gecompenseerd. Over de roetfilter doorslaan en EGR dicht zetten roepen sommigen op het forum al sinds 2007 dat "morgen" de controle daarop komt enz.

... ... ...

Voorlopig rijdt mn euro 4 nog door europa en in de centra binnensteden F-D-NL hoef ik nauwelijks te zijn...
TATA Steel sluiten lost het hele milieuprobleem op in Nederland.