Hoe betrouwbaar zijn accu's t.b.v. aandrijving of energieopslag?

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Hoewel ik een doorgewinterde dieselaar ben, volg ik de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en elektricificering van de maatschappij. In 2009 vertelde ik een vriend dat de zojuist aangeschafte auto voor ons de laatste ICE auto zou zijn, 2015 of iets daarna zouden elektrische auto's het hebben overgenomen. Op basis van technologie zou ICE maar ook hybride het afleggen (tenminste, dat dacht ik).

We zijn alweer 12 jaar later en voor de automobiel industrie geldt: we prutsen vrolijk voort. Nog steeds zijn elektrische auto's in de minderheid als je kijkt naar verkopen, is 800km range een utopie en alleen met geweld (wetgeving met boetes) of smeergeld (subsidies) lijkt de omslag er te komen. Het spuuglelijke design van VW, Hyundai of Tesla helpt natuurlijk ook niet. Hoe lelijker een auto, hoe eerder het een EV mag zijn, lijkt het wel. Waar zijn de Giugaro's of Pininfarina's van deze wereld gebleven denk ik dan, is het nou zo moeilijk om een sexy, attractieve EV te ontwerpen? En dan hebben we het onderwerp accu's nog niet gehad. Ik heb mijn twijfels over de levensduur maar bovenal veiligheid.

Vandaag las ik 3 artikelen die deze twijfel voeden.

Tamelijk onschuldig voorval (maar niet als het 's nachts in de garage gebeurt):
Accu van elektrische fiets ontploft tijdens fietsen in Weert https://www.nu.nl/289140/video/accu-van ... lk_wrapper
Toch al wat minder grappig als je 40k in je Opel Ampera hebt gestoken:
After Two Recalls, GM Finally Just Tells Bolt EV Owners: "Don't Park Your Car Within 50 Feet Of Another Car" https://www.zerohedge.com/markets/after ... in-50-feet
En tenslotte, stationaire batterijparken die niet goed tegen hitte kunnen en daarmee komt netstabiliteit in het geding:
World's Biggest Battery In California Overheats, Shuts Down: An “overheating incident” at the world’s biggest grid battery in California on Sept. 4 forced three quarters of the station to power down until further notice.https://www.zerohedge.com/energy/worlds ... shuts-down
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1203
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Interessante vraag. Dit topic ga ik volgen. Heb zelf andere plannen met mijn CX als het nog eens zover komt dat de diesel helemaal uit de gratie is en ik hopelijk nog fysiek in staat ben om zelf auto te rijden.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3108
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Praktisch gezien; ik heb vele kennissen met elektrische auto's. Geen enkele daarvan heeft problemen gehad met zijn accu's. De Tesla taxis in Amsterdam maken ook vele kilometers. Wel heb ik in de laatste jaren diverse brandende ICE's langs de weg gezien. Punt is, de accu's zullen vast wel eens kapot gaan, maar de huidige technologie is ook niet perfect.

Door de bank genomen zijn accu's heel betrouwbaar. Als het mis gaat is het vaak een fabricagefout of gebruiksfout (bv per ongeluk een schroefje door de accu heen draaien) en af en toe een ontwerpfout (zoals een bepaald model van een Samsung telefoon een paar jaar geleden).
JVC_drive
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 19.07.2021 - 19:02

Nu zullen alle probleem gevallen ook wel uitvoerig naar boven komen.
Procentueel gezien zal dit ook wel niet hoger liggen dan met gewone auto's.
We stappen nu zelf over van diesel naar plug-in.
Al enkele keren elektrisch gereden en het gevoel en wel super. Niet meer de versnellingen voelen. power van start tot je op snelheid bent.
De range van KM gaat nog omhoog. Maar waarom zou 700km moeten?
op vakantie idd, maar dat is dan voor die enkele keren op een jaar. En dat is dat nog de heen en terug reis.
Vroeger hadden we allemaal een nokia 3310 en die bat ging meer dan een week meer.
Dit heeft ons ook niet belet om naar een smartphone met max 1 dag batterij over te gaan.
Hoeveel zouden er zijn die de stap terug zetten? Van elektrisch naar gewoon. Denk weinig en het zal dan waarschijnlijk niet aan de rij beleving liggen
Volvo XC90 T8 inscription onyx black My2022 Long Range
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

JVC_drive schreef: 17.09.2021 - 09:26 Nu zullen alle probleem gevallen ook wel uitvoerig naar boven komen.
Procentueel gezien zal dit ook wel niet hoger liggen dan met gewone auto's.
We stappen nu zelf over van diesel naar plug-in.
Al enkele keren elektrisch gereden en het gevoel en wel super. Niet meer de versnellingen voelen. power van start tot je op snelheid bent.
De range van KM gaat nog omhoog. Maar waarom zou 700km moeten?
op vakantie idd, maar dat is dan voor die enkele keren op een jaar. En dat is dat nog de heen en terug reis.
Vroeger hadden we allemaal een nokia 3310 en die bat ging meer dan een week meer.
Dit heeft ons ook niet belet om naar een smartphone met max 1 dag batterij over te gaan.
Hoeveel zouden er zijn die de stap terug zetten? Van elektrisch naar gewoon. Denk weinig en het zal dan waarschijnlijk niet aan de rij beleving liggen
Een klant van mij is terug gegaan van Tesla naar A8 TDI Quattro, zijn Tesla's hadden wat problemen en nul op het rekest bij Tesla.
De model X is naar zijn vrouw gegaan maar wanneer deze het niet doet heeft ze een elektrische fiets die ze kan pakken om naar haar werk te komen.
Hij vond het een bevrijding om weer 1200km op een tank diesel te kunnen doen, in de wintermaanden was Assen-Amsterdam een uitdaging.
In het buitenland heeft hij staan laden op plekken waar het niet bepaald prettig toeven was.
Voor mijzelf gesproken...Volvo gaat nu de goede kant op met reikwijdte van de T6 en T8, dat zou voor ons iets kunnen zijn maar het goedkoopste, met de minste belasting voor het milieu is gewoon doorrijden.
En idd accu's kunnen ploffen, gebeurd je dit in de garage thuis dan fakkelt in no-time de hele hut af.
Wanneer de accu van de fiets gaat tijdens het fietsen dan ben je wel direct genezen.
Wij hebben expres gekozen voor een non elektrische fiets, we worden allemaal te dik en elektrische fietsen helpen dan niet mee.
Afgelopen weekend 25km gefietst over het Dwingeler Veld en als ik dan zie hoeveel elektrische fietsen er zijn dan is er nog maar een handvol die een gewone fiets hebben.
Daarnaast is er een paar weken terug een ongeval gebeurt waarbij de elektrische fiets en de snelheid van deze fiets ook als oorzaak word genoemd.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 17.09.2021 - 09:56, 2 keer totaal gewijzigd.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Van de tesla taxi's zijn al veel accu pakketten vervangen, bij de exemplaren die gebruikt te koop stonden steevast met nieuw accupakket en nieuwe electromotoren.
Niet het beste voorbeeld om betrouwbaarheid te illustreren
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Ook bij ICE's gaan motoren, bakken en randapparatuur soms stuk. Voor wat betreft die accu's denk ik dat de truc moet zijn dat er een mogelijkheid bestaat deze op een bedrijfseconomisch verantwoorde wijze te reviseren. We zien nu in de aftermarket interessante ontwikkelingen die maken dat bijvoorbeeld een V60 PIH '13 niet meer per definitie economisch totall loss is als de accu kapot gaat. In mijn ogen iets waar de fabriekanten een rol in zouden kunnen spelen e mobiliteit ook bij de consument beter geacepteerd te krijgen. Het is anders nogal een gok om een 4 jaar oude (PH)/(MH)EV te kopen met 180 k km's op de klok.
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12219
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

De arena wordt verlicht met afgekeurde accu's

"A'dam Arena 3 uur zelfvoorzienend met oude Nissan-accu's | Duurzaam energienieuws, WattisDuurzaam.nl" https://www.wattisduurzaam.nl/6816/ener ... -zonnedak/
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 2725
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

De echte toekomst? Lichtere EV's met een accupakket op maat. Ga je op vakantie dan plug je wat extra accu bij.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2006 Saab 9-3 Cabrio 1.9 TiD Vector 20 Years Edition Hirsch - Electric Blue
Gebruikersavatar
diesel01
8th Gear member
Berichten: 19843
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Ik denk dat de EV een tussenoplossing is en we met een paar jaar verder gaan met waterstof.
V90 D5 AWD Inscription Polestar.
V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

diesel01 schreef: 17.09.2021 - 11:58 Ik denk dat de EV een tussenoplossing is en we met een paar jaar verder gaan met waterstof.
Aangezien je H2 maakt uit e is BEV geen tussenoplossing al zeker niet gezien de volwassenheid van de BEV technologie van vandaag. H2 alleen voor zeer zwaar vrachtvervoer of zeer longrange en daarbij H2 = Fuel cell = EV met een klein accuutje en een eigen powerplant aan boord
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1203
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

NielsPHEV schreef: 17.09.2021 - 12:16
diesel01 schreef: 17.09.2021 - 11:58 Ik denk dat de EV een tussenoplossing is en we met een paar jaar verder gaan met waterstof.
Aangezien je H2 maakt uit e is BEV geen tussenoplossing al zeker niet gezien de volwassenheid van de BEV technologie van vandaag. H2 alleen voor zeer zwaar vrachtvervoer of zeer longrange en daarbij H2 = Fuel cell = EV met een klein accuutje en een eigen powerplant aan boord
Klopt en je hebt dus een H2 tank en de brandstofcel i.p.v. de accupack. Uut Grunn: https://www.cleantechnology.nl/development.html
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Edgecrusher
4th Gear member
Berichten: 575
Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24

Frits V70 schreef: 17.09.2021 - 13:59
NielsPHEV schreef: 17.09.2021 - 12:16
diesel01 schreef: 17.09.2021 - 11:58 Ik denk dat de EV een tussenoplossing is en we met een paar jaar verder gaan met waterstof.
Aangezien je H2 maakt uit e is BEV geen tussenoplossing al zeker niet gezien de volwassenheid van de BEV technologie van vandaag. H2 alleen voor zeer zwaar vrachtvervoer of zeer longrange en daarbij H2 = Fuel cell = EV met een klein accuutje en een eigen powerplant aan boord
Klopt en je hebt dus een H2 tank en de brandstofcel i.p.v. de accupack. Uut Grunn: https://www.cleantechnology.nl/development.html
En een accupack, aangezien de afgifte van de brandstofcel redelijk constant is en geen pieken kan leveren voor bijvoorbeeld accelereren.

Kortom een veel te dure technologie in vergelijking met de EV. (voor auto's dan)
De accu's worden nog steeds beter en ook groener en goedkoper. (voldoende bereik, dus geen range extender nodig in de vorm van een brandstofcel)

Bovendien kost het (te) veel energie om waterstof te maken, groen of grijs maakt niet uit als het niet efficiënt is.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

dat van dat accupack(je) staat er hoor :) Veel mensen realiseren zich niet dat een FCEV ook echt een EV is alleen wordt stroom die H2 geworden is weer stroom gemaakt en dat verklaart ook meteen waarom een BEV altijd efficiënter zal zijn dan een FCEV

Overigens zijn er wel enkele ICE's geweest die echt op H2 liepen, oa BMW had een 7 serie op H2, maar dat had toch nog wel wat haken en ogen
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Zo is dat Edgecrusher. Fuel cells zijn ongeschikt voor voertuigen. Ze geven idd een constant vermogen af en wanneer je extra nodig hebt zijn ze erg traag en er is altijd een accu nodig om de pieken op te vangen.
Productie van waterstof is idioot duur en inefficiënt, die elektriciteit kan ook direct in de accu's van een BEV. Shell waterstof station aan de Peizerweg in Groningen was vorige week weer in storing, nieuwigheid zeker. Mooie groene tekening op de muur langs die installatie, maar ondertussen komt de trailer met waterstof gewoon uit Antwerpen hoor, zeker niet lokaal geproduceerd. En de vrachtauto die het spul hier heen rijdt gewoon op diesel, niets groens aan.

Hoe het inmiddels zit met de tanks weet ik niet, maar een jaar of wat geleden was het nog zo dat als je ze niet gebruikt dat het spul er heel langzaam uit loopt. Want het materiaal waarvan de tanks gemaakt zijn hebben een te lage dichtheid, waterstof moleculen ontsnappen gewoon.
Zou ook één van de problemen zijn met het 'ombouwen' van het gasleiding netwerk in NL voor waterstof. Ze lopen gewoon letterlijk leeg.

Oh en persoonlijk vind ik dat mensen met een BEV wel een beetje zich mogen inlezen over accu's en hoe je ze moet behandelen. Dan kunnen ze best lang mee gaan. Geldt ook voor fietsen en eigenlijk zelfs laptops en telefoons.
JVC_drive schreef: 17.09.2021 - 09:26Vroeger hadden we allemaal een nokia 3310 en die bat ging meer dan een week meer.
Ik heb nu een smartphone die gewoon 3 of 4 dagen met de batterij doet, een topmodel van 2 jaar geleden. Prepaid kaartje er in zonder internet, dus 3G/4G hoeft niet aan. Wifi hoeft alleen maar thuis en in de kantine op het werk aan, BT heel af en toe in de auto, gps is bijna altijd uit, NFC altijd uit. Grootste deel van de tijd zit dat ding gewoon in de tas en wordt weinig gebruikt. Zoals we dat vroeger met die 3310 ook deden, liep je ook niet de hele tijd naar te turen.
Dat is het enige, gewoon echt het enige probleem met die moderne telefoons. Mensen gebruiken hem te veel.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Gebruikersavatar
DB200
6th Gear member
Berichten: 3382
Lid geworden op: 29.12.2016 - 13:00

Van mobiele telefoons en waterstof weer even terug naar het topic: hoe betrouwbaar zijn accu's.

Scotty Kilmer raadt het kopen van gebruikte hybride Toyota's af, in het bijzonder met hoge kilometerstanden, en legt uit waarom in dit filmpje:

Uitspraken die bij mij zijn blijven hangen:
"They are money pits waiting for you to fall into them."
“Think twice before you buy a hybrid SUV.”
XC70 2.4 D4 AWD Polestar 2016, 190D 2.5 1991, 200D /8 1973 ‘Bauern Benz’
#dieseldrammer

“Niet het vele is goed, maar het goede is veel”.

"What we do in life, echoes in eternity"
Gebruikersavatar
Gouwe
6th Gear member
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44

Heb niet het hele filmpje gekeken, krijg wat hoofdpijn van zijn hyper gedrag, maar ben het niet met hem eens. De Prius heeft jarenlang de lijst van meest betrouwbare auto aangevoerd ondanks de complexere techniek. Ik heb meerdere kennissen in mijn omgeving die Prius hebben of hebben gereden. Enige probleem is de accu na 10+ jaar, maar voor nog geen 1000 euro heb je een refurbished accu en kun je er weer tegenaan. Als ik zijn verhaal begrijp koop je een Prius voor een paar honderd dollar en als je dan aan accu moet kopen voor duizenden dollars snap ik het advies wel (je auto is dan economisch totall loss) maar is dat wat mij betreft in NL zeker niet van toepassing.
Verder vind ik hem wat onnodig paniek zaaien over "mogelijke in de toekomst gelegen elektrische storingen", het is wel een Toyota en geen PSA product he. Komt allemaal wat old school over, "vroeger was alles beter"....

Volgens dit onderzoek bestaat de top 10 van meest bevredigende auto's om te bezitten uit hybrides en elektrisch aangedreven auto's: https://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/blog/ ... e-bezitten (voor wat het waard is).
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor de fun een Z4 roadster er bij
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Zwaar transport en elektromotoren, het kan wel degelijk hoor.
En mensen die nu willen zeggen, ja maar er moet een accu in als je niet onder de touwtjes rijdt, dat probleem heb je dus met waterstof ook.
Alleen sla je met die touwtjes 2 stappen energie omzetting over en dus efficiënter.

https://www.youtube.com/watch?v=_3P_S7p ... LL&index=4
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

JeroenSpock schreef: 14.11.2021 - 15:47 Zwaar transport en elektromotoren, het kan wel degelijk hoor.
En mensen die nu willen zeggen, ja maar er moet een accu in als je niet onder de touwtjes rijdt, dat probleem heb je dus met waterstof ook.
Alleen sla je met die touwtjes 2 stappen energie omzetting over en dus efficiënter.

https://www.youtube.com/watch?v=_3P_S7p ... LL&index=4
Bij jou in Groningen geen heel groot probleem maar in de randstad rijden we ongeveer 4x per dag de tunnelverlichting aan gort met vrachtwagens die 4 centimeter te hoog zijn. Dat zie ik met al die pantografen nog niet helemaal goed komen. :D
Gebruikersavatar
JeroenSpock
7th Gear member
Berichten: 8171
Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
Locatie: Veendam
Contacteer:

Ja dat is weer typisch zo'n NL probleem. Ook bij nieuwe viaducten, vooral geen centimeter te veel speling geven want wat kost dat wel niet?
Zal straks bij het nieuwe Julianaplein in Groningen echt niet anders zijn.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Afbeelding Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 360.000 km - Vialle LPi
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”