Voorstellen en problemen combinatie CR504 radio en Yatour YTM06-VOLHU

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
JoopDope
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.06.2017 - 14:14

Laat ik me eerst even voorstellen omdat dit mijn eerste post is: mijn naam is Johan, kom uit Delft, en ik heb een aantal weken geleden een mooie glimmende zilveren Volvo S40 1.8 Europa Sports uit 2002 gekocht.

De auto verkeert in prima staat en rijdt iets comfortabeler dan de Toyota Starlet die ik eerst had maar één ding irriteert me mateloos en dat is hoe beperkt de inputs van de audio-installatie zijn. Er zit nu een CR504 cassettespeler in met een CD-wisselaar achterin. Vraag me niet waarom iemand dat nog in 2002 in zijn auto heeft laten zetten maar vooruit.

Tegenwoordig wil je natuurlijk een 3.5mm/jackplug/aux in je auto kunnen prikken en naar Spotify luisteren. Dan koop je na lang overwegen zo een mooi Yatourkastje en dan werkt dat ding niet want:

1) De CR504 is een enkelhoge radio en de Yatour heeft een haakse kabel als radio-input. Door die haakse connectie kun je de radio niet in het enkelhoge gat schuiven omdat de kabel te stug naar beneden afbuigt
2) De Yatour heeft net een andere DIN8-connector dan de originele CD-wisselaar. De originele van Volvo heeft een extra dikke aardingschil met een naar buiten uitstekende pin die met de kast van de radio contact maakt. De Yatour heeft dat niet, waardoor die alleen werkt als je met een schroevendraaier o.i.d. contact maakt (anders is aardig slecht en valt de Yatour vaak uit).

Is iemand me voorgegaan in het installeren van een Yatour YTM06-VOLHU in specifiek een CR504-radio (of andere CR-radio)? Beide bovenstaande problemen komen niet voor in de grotere Volvo HU-radio's omdat die wel ruimte bieden voor de haakse kabel en omdat die net een andere DIN8 connector hebben.

Ik ben benieuwd wat voor eventuele tips u mij kunt geven.
Laatst gewijzigd door JoopDope op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Wordt lastig denk ik.

Een CR504 heeft geen melbus (8 din groot) maar een CD-Wisselaar aansluiting (mini din).
Een VolHU aansluiting lijkt me dan ook niet te kunnen passen... (not at all).
Laatst gewijzigd door VolvoTech op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
JoopDope
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.06.2017 - 14:14

Een CR504 heeft wel degelijk MELBUS, te vinden in de hoek linksonder:

https://www.vintagevolvoradio.com/data/ ... 1af20f.jpg

Als de CR504 het niet had heb ik de hele klussessie van gisteravond gedroomd. Dit geeft ook gelijk aan hoe probleem 1 zit: kabels van Yatour en Grom buigen direct af naar beneden i.p.v. naar boven waardoor je niet zomaar met de kabel erin de radio in het dashboard kan schuiven.

En hier de verschillen tussen de Volvoconnector van de CD-wisselaar en die van Yatour:
https://goo.gl/photos/Fdjxz79H3yEefDhW8 (Volvo CD)
https://goo.gl/photos/VZSytXk7gSxoYXWA7 (Yatour)

Merk op dat de pinnen en de shielding allemaal net wat dunner zijn en (belangrijker) dat dat uitstekende pinnetje van de aarde ontbreekt. Hierdoor werkt de Yatour niet echt lekker, behalve als je em net goed vasthoudt en aarding verbindt met een schroevendraaier of iets. Als je dat doet werkt het prima maar je kunt dus niet de radio monteren en je moet beunen met aarding.

Dus, heeft iemand suggesties voor niet-beunoplossingen zoals paperclips en alufolie ertussen proppen bijvoorbeeld? Iets dat na x drempels nog vastzit zeg maar.

Wat bijvoorbeeld zou helpen is een kort verlengstukje van China DIN8 naar Volvo DIN8 dat ook nog eens recht is of de andere kant op buigt zodat het aangesloten en al het radiogat in kan.
Laatst gewijzigd door JoopDope op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Waarcshijnlijk zit die aan de shield ok de kabel.
In dat geval stukkie afstrippen en met deaadje solderen aan die shield en andere aan behuizing vd radio?
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
JoopDope
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 18.06.2017 - 14:14

Het is uiteindelijk gelukt! Voor de volgenden na mij:

Voor het kabelprobleem was het een simpele kwestie van het extra bakje dat onder de CR504 zit los te halen en vervolgens tegelijk met de radio het dashboard in te schuiven. Dat bakje gaat los als erin knijpt, dan gaan de clipjes aan de linker- en rechterzijde los.

De aarding van de DIN8-kabel heb ik uiteindelijk omwikkeld met koperdraad en met een kabelschoentje extern doorverbonden aan de behuizing van de radio.
Gebruikersavatar
VolvoTech
7th Gear member
Berichten: 7671
Lid geworden op: 13.07.2007 - 00:24
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Precies, dus de shield aan het metaal van de radio.
Fijn dat het is opgelost!
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech



Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”