Navigatie zonder RTTI

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
MyFirstV70
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 06.12.2010 - 14:47

Mijn nieuwe V60 CC is een heerlijk comfortabele auto, waar ik ontzettend tevreden mee ben ( het kost wat, maar...😄).
Er is echter één ding waar ik mee zit. Ik denk dat navigatie/verkeersinformatie via RTTI data kost. Dit werkt immers alleen als de auto met internet (in mijn geval via de hotspot van mijn telefoon) verbonden is.
Ik vraag dit ook, omdat mijn auto zonder internetverbinding prima een route kan uitrekenen maar geen enkele vorm van verkeersinformatie verschaft. Als ik het goed heb begrepen moet hij dan toch via RDS? / TMC? gekoppeld aan een fm- zender verkeersinformatie geven en routesuggesties doen bij problemen? Althans zo werkte het bij mijn XC60 (mj 2017).
Mijn V60 lijkt niet aan verkeersinfo zonder RTTI te doen en geeft dan tevens ook geen groene lijnen aan naast wegen zonder files. Overleg met Volvo Nederland (fijn contact!) bracht de vraag naar voren of het oude TMC systeem überhaupt nog wel aan boord is.
Iemand met kennis van zaken die zijn / haar licht over kan laten schijnen?
V60 CC D4 mj 2019
MyFirstV70
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 06.12.2010 - 14:47

Ik kreeg van daag een telefoontje van de dealer waar ik ook uitgebreid heb geïnformeerd over hoe dit kan: "Op deze moderne Volvo zit geen TMC meer. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een smartphone en kan het hoogwaardigere RTTI gebruiken. En fabrikanten moeten betalen voor TMC. Vandaar dat het is uitgefaseerd."
De handleiding is dus op dit punt achterhaald en het "probleem" lag dus niet aan mij, niet aan de dealer en niet aan de auto, maar aan Volvo.
Dank voor het meedenken, mede Volvo-rijders.
V60 CC D4 mj 2019
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4757
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Dat geldt dus voor alle nieuwe Volvo's dat TMC er niet meer inzit? Op zich werkt RTTI ook goed, maar wat mij wel irriteert is dat ik vaak voor iedere onbenullige opstopping (zelfs bij een druk stoplicht) een of meerdere meldingen krijg met vermelding van datum en tijd. Dan is de "verkeerslezeres" zomaar 30 seconden meldingen aan het oplepelen.
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leather soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, Diffuser silver, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum powershift, Caspian Blue, off black leather, driver support line, exterior styling pakket, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum geartronic, silver met., premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Edition aut, nautic blue pearl, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”