Verkeersinformatie

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
henko.reuvekamp
1st Gear member
Berichten: 23
Lid geworden op: 23.11.2019 - 18:31

Rijd sinds kort nieuwe V60. Was eerst voornemens om de Android auto (Maps of Waze) voor naviagtei te gaan gebruiken.
Echter de Sensus tot nu toe bevalt me erg goed. Ik krijg alleen geen file-informatie. Instellingen staan wel goed.

Vraag is nu: wat is de makkelijkste manier om in de Sensus navi de verkeersinformatie te krijgen. Hotspot aanmaken vind ik zelf niet zo handig. Heb wel altijd mijn telefoon aan de USB met auto android aan. Of extra Sim -kaart en modem van de auto gebruiken?

Tips zijn welkom.
V60 T8 Twin Engine AWD, bouwjaar 2019, R-design
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Kan zijn dat je langs de dealer moet om rtti software te updaten, je kan via internet verbinding via je navigatie alle verkeers info krijgen.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Gebruikersavatar
PGV90
6th Gear member
Berichten: 3042
Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
Locatie: Zuid Holland - groene hart

Verkeersinformatie komt via RDS binnen - maar kan wel eens wat basic zijn.
Beter werkt RTI, maar dan moet je een internet verbinding hebben en in het menu een vinkje aanzetten voor RTI. Verbinding gaat gemakkelijk met de telefoon als hotspot. Spotify, etc. werkt dan ook.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2645
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

vankol schreef: 14.12.2019 - 11:16 Kan zijn dat je langs de dealer moet om rtti software te updaten, je kan via internet verbinding via je navigatie alle verkeers info krijgen.
TS heeft een V60 van het nieuwste model, die heeft alleen maar RTTI 8) . RDS (dat via TMC binnen komt), zit er niet meer op, hoewel de handleiding anders suggereert. Zie viewtopic.php?f=79&t=83560&p=1640973#p1640973.

Om RTTI aan de praat te krijgen (dus überhaupt verkeersinformatie te krijgen), heb je inderdaad een internetverbinding nodig. Of dat lukt via een USB-kabel met je telefoon, durf ik niet te zeggen. Ik heb een SIM-kaart n het modem gestopt en dat werkt prima. In mijn geval een Multi-SIM van Vodafone. Die maakt gebruik van de databundel van mijn Vodafone-abonnement. Beide simkaarten kunnen daarbij gelijkertijd gebruikt worden. Bij mijn weten is Vodafone de enige provider die deze optie heeft.
Anderen hebben mel een DUO-sim (heeft Vodafone ook), maar dan kun je de kaarten niet tegelijkertijd gebruiken. Dus dan heb je of data in de auto maar is je telefoon dood of je telefoon doet het maar je hebt geen data in de auto.
Andere optie is een goedkoop data-abonnement nemen. Voor alleen RTTI heb je ca. 100 mB per maand nodig. Gebruik je ook Spotify, Tune-in en de update-functie, loopt dat natuurlijk op.
Ooit: Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996 & V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015
Nu: Afbeelding Afbeelding

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Gebruikersavatar
vankol
4th Gear member
Berichten: 606
Lid geworden op: 09.04.2016 - 15:26

Je kan ook je telefoon als modem instellen en via Bluetooth Thetering of WiFi verbinden met je auto
Dan heb je draadloos contact met je auto, dit werkt perfect.
Multi sim van Vodafone kost je wel €5,- extra per maand.
VOLVO S60 D3 2011 GT V40 T2 Nordic+ 2016
Knippie
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 02.01.2019 - 10:55

Volgens mij heb ik elders hier gelezen dat juist Vodafone de extra (data sim) gratis aanbiedt... Je gebruikt dan data uit eigen bundel.
Via KPN heb ik wel voor 5,- extra sim. Hoe dan ook het werk heel fijn!
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Knippie schreef: 20.01.2020 - 09:40 Volgens mij heb ik elders hier gelezen dat juist Vodafone de extra (data sim) gratis aanbiedt... Je gebruikt dan data uit eigen bundel.
Via KPN heb ik wel voor 5,- extra sim. Hoe dan ook het werk heel fijn!
Bij Vodafone zakelijk is de eerste gratis, verder kosten ze ook 5.- per maand.
Ruud64
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 05.02.2020 - 07:54

Ik heb sinds januari een V60 T5 uit 2019 . Mijn internetverbinding had ik eerst via bluetooth van mobiel, omdat regelmatig de instellingen op mijn telefoon, na opnieuw opstarten, weg waren (tetering instelling) heb ik een simkaartje met goedkoop abonnement van Vodafone aangeschaft. Gisteren geinstalleerd , nu blijf ik het probleem houden dat er zowat iedere minuut haperingen zijn in de weergave van mijn internet radiozenders (Tune). Weet iemand wat ik verkeerd kan hebben gedaan?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27010
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik gebruik in de V90CC een datasimkaart voor de RTI, werkt prima.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
V60Driver
3rd Gear member
Berichten: 364
Lid geworden op: 28.05.2018 - 20:47

Ik heb in mijn V60 PIH my 2014 een goedkoop Tele2 2 GB abonnement gezet.
Werkt prima. Maar met het stopzetten van 3G (nu al bij Vodafone) vraag ik me af of dat zo blijft? In het begin krijg je overigens van hun bericht dat je je simkaart niet correct gebruikt. Ik bel er niet mee en zij kunnen zien dat hij (simkaart) in een modem zit en niet in een telefoon. Maar na verschillende dreigementen dat mijn abonnement met oneigenlijk gebruik wordt stop gezet. Zijn ze na 6 maanden opgehouden met die onzin.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”