Sensus laadproces XC90 2016 gewijzigd?

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pieterxc90
2nd Gear member
Berichten: 181
Lid geworden op: 14.10.2016 - 12:04

In september 2020 heeft mijn XC90 (MY 2016) een onderhoudsbeurt gehad bij de dealer. Gemeld is o.a. dat de nieuwste software ook geladen is.
Tot dan laadde ik nieuwe Sensus-kaarten met een USB stick en dat duurde voor de gehele Europa versie (50 Gb) ongeveer drie kwartier. Navigatie was dan niet beschikbaar en ik zag een draaiend cirkeltje in de display met de voortgang in procenten.

Omdat corona mij beperkt koos ik ervoor om kort geleden alleen de Benelux te laden met een grootte van 1 Gb. Dit duurde in verhouding heel erg lang, ik schat 20 minuten. De draaiende cirkel was er niet en navigatie leek beschikbaar, niet geprobeerd, maar de kaart bleef in beeld.
Weet iemand of daar een wijziging is doorgevoerd, dus navigatie beschikbaar tijdens laden van de USB stick, en het daarom zoveel langer duurt?
In de online handleiding heb ik er niets over kunnen vinden.
2016 - heden: XC90 T5 R-design, electric silver
2005 - 2016: XC90 2,5T Momentum, magic blue
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Ik heb geen ervaring met de situatie tussen 2016 en 2020 maar ik zie bij Sensus hetzelfde: geen statusindicator (je weet dus niet hoe ver de update gevorderd is en of er überhaupt nog iets gebeurt) terwijl de navigatie wel beschikbaar is. Dat laatste is natuurlijk wel fijn, maar dat je geen feedback krijgt over de status van de update vind ik wel slecht.
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

Hi Pieterxc90, wat jij beschrijft is altijd al zo geweest. In mijn XC40 2018/2019 (nieuw gekocht medio 2018) werd de gehele Europa kaart via USB stick geladen in ca. 45 mins (kaart was dan idd niet zichtbaar) terwijl de BeNeLux kaart (ook via usb) in idd 20 mins geladen werd (kaart wel zichtbaar).
Het zal te maken hebben met een inefficiënt laadprotocol dat de gehele beschikbare geheugenruimte in beslag neemt voor de nieuwe in te laden kaart en dat daarom bij een volledige kaart geen geheugenruimte meer beschikbaar is voor de huidige kaart.
Het meest vreemde aan het laden is dat je na het laden van de kaart de auto moet afsluiten en dat daarna bij het weer aanzetten van het Sensus systeem pas de nieuwe kaart wordt ingeladen in het werkgeheugen. Dit kan natuurlijk veel handiger. De kaarten/files zijn immers opgedeeld per land/regio.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

AlbVolvo schreef: 05.02.2021 - 14:02 Hi Pieterxc90, wat jij beschrijft is altijd al zo geweest.
Er is blijkbaar wel iets veranderd. Pieterxc90 geeft aan dat er vroeger een voortgang in procenten weergegeven werd. Dat is nu verdwenen waardoor je niet meer kan zien of er nog iets gebeurt of dat het hele proces ia vastgelopen. Bij het downloaden zie ik wel een percentage maar bij het installeren zie je alleen de spinner.
AlbVolvo
2nd Gear member
Berichten: 67
Lid geworden op: 23.06.2013 - 13:14

dimitripb schreef: 07.02.2021 - 22:07
AlbVolvo schreef: 05.02.2021 - 14:02 Hi Pieterxc90, wat jij beschrijft is altijd al zo geweest.
Er is blijkbaar wel iets veranderd. Pieterxc90 geeft aan dat er vroeger een voortgang in procenten weergegeven werd. Dat is nu verdwenen waardoor je niet meer kan zien of er nog iets gebeurt of dat het hele proces ia vastgelopen. Bij het downloaden zie ik wel een percentage maar bij het installeren zie je alleen de spinner.
Ja, dat klopt. Met die spinner en de voortgang in procenten heb je inderdaad gelijk. Ik focuste me op het al dan niet zichtbaar zijn van de kaart tijdens het laden.
XC40 Geartronic Momentum 2018 (2x), V40XC Geartronic Momentum; V50 Geartronic Business (3x), S60; V40 Momentum; 440; 240; 244; 240
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Heb vandaag de nieuwste update van 13 februari geïnstalleerd en lijkt weer correct te werken. Ik zie nu naast een draaiende cirkel ook een percentage oplopen. Ik ben wel een paar weken geleden naar de dealer geweest omdat het hele updateproces bleef hangen. Het lijkt erop alsof ze óf de software van de infotainment toen ook hebben geüpdate of dat door een harde reset het nu wel weer correct werkt.
michel11
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 29.03.2019 - 21:02

heb vandaag Turkeye geinstalleerd, voordien alle andere kaarten ook afzonderlijk via usb geinstalleerd. Dit was geen probleem. Alleen vandaag bij de installatie van Turkeye, alle andere kaarten weg en enkel Turkeye nog beschikbaar. Iemand hier een oplossing voor of best terug naar de dealer?
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 485
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

michel11 schreef: 17.02.2021 - 14:33 heb vandaag Turkeye geinstalleerd, voordien alle andere kaarten ook afzonderlijk via usb geinstalleerd. Dit was geen probleem. Alleen vandaag bij de installatie van Turkeye, alle andere kaarten weg en enkel Turkeye nog beschikbaar. Iemand hier een oplossing voor of best terug naar de dealer?
Vreemd. Turkije hoort toch gewoon bij de regio Europa. Kun je niet via USB de volledige kaart van Europa installeren? Daar zit Turkije ook gewoon bij.
michel11
2nd Gear member
Berichten: 110
Lid geworden op: 29.03.2019 - 21:02

Ja ik weet het, normaal doe ik Europa volledig. Maar nu probeer ik ze apart te doen en het is bij zeven landen gelukt en bij Turkse plots alle andere landen weg en nu staat enkel Turkeye er nog in.
Heel raar.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”