Pagina 1 van 2

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 04.08.2021 - 19:54
door dimitripb
Na allerlei eerdere absurde en onnodige fouten in het kaartmateriaal van leverancier Here.com ontdekte ik deze zomervakantie weer wat nieuws. Men heeft allerlei tijdelijke maximum snelheden tijdens wegwerkzaamheden vastgelegd in het kaartmateriaal. In Frankrijk kreeg ik meldingen over mijn snelheid. Van 130 gaat het volgens de Sensus ineens naar 90 of 70 omdat er twee jaar geleden wegwerkzaamheden hebben plaatsgevonden.
Dat soort tijdelijke maximumsnelheden horen helemaal niet in het basismateriaal. Vorig jaar was dit nog niet het geval. Het is de zoveelste keer dat Here.com de kwaliteit van hun eigen kaarten ondermijnt.
Het is ijdele hoop, maar ik hoop dat Volvo een keer breekt met Here en voor kaartmateriaal van bijv. Tomtom gaat.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 04.08.2021 - 23:45
door mga1600
dimitripb schreef: 04.08.2021 - 19:54 Na allerlei eerdere absurde en onnodige fouten in het kaartmateriaal van leverancier Here.com ontdekte ik deze zomervakantie weer wat nieuws. Men heeft allerlei tijdelijke maximum snelheden tijdens wegwerkzaamheden vastgelegd in het kaartmateriaal. In Frankrijk kreeg ik meldingen over mijn snelheid. Van 130 gaat het volgens de Sensus ineens naar 90 of 70 omdat er twee jaar geleden wegwerkzaamheden hebben plaatsgevonden.
Dat soort tijdelijke maximumsnelheden horen helemaal niet in het basismateriaal. Vorig jaar was dit nog niet het geval. Het is de zoveelste keer dat Here.com de kwaliteit van hun eigen kaarten ondermijnt.
Het is ijdele hoop, maar ik hoop dat Volvo een keer breekt met Here en voor kaartmateriaal van bijv. Tomtom gaat.
je gebed is verhoord....... Volvo is overgestapt op Google Assistent, Google Play en Google Maps ..d.w.z. voor nieuwe auto's.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 05.08.2021 - 09:33
door dimitripb
mga1600 schreef: 04.08.2021 - 23:45 Volvo is overgestapt op Google Assistent, Google Play en Google Maps ..d.w.z. voor nieuwe auto's.
Nieuwe Volvos hebben nog steeds Sensus 2016, behalve de XC40 P8. Het is wel zo dat in de Volvo Cars app gebruik gemaakt wordt van Google Maps om een bestemming te vinden.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 05.08.2021 - 09:38
door diesel01
Dat is de reden dat ze een voorruit hebben en bordherkenning, werkt feilloos.
Je kijkt uit het raam en ziet borden met snelheid en rijdt je te hard dan pas je de snelheid aan.
Mocht je hem gemist hebben dan heeft bordherkenning nog een tekentje in je snelheidsmeter die laat zien dat het te hard gaat.
Maar doorgaans werkt eigen waarneming het beste, regelmatig een doekje over het raam en je mist geen bord weer.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 05.08.2021 - 09:51
door Ben
Zoals boven al gezegd en, als je de rapportage hier over de nieuwe Concept Recharge hebt gevolgd had je dat geweten, Volvo heeft een samenwerking met Google en gaat in de toekomst volledig over.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 05.08.2021 - 10:38
door teebee
diesel01 schreef: 05.08.2021 - 09:38 Dat is de reden dat ze een voorruit hebben en bordherkenning, werkt feilloos.
Je kijkt uit het raam en ziet borden met snelheid en rijdt je te hard dan pas je de snelheid aan.
Mocht je hem gemist hebben dan heeft bordherkenning nog een tekentje in je snelheidsmeter die laat zien dat het te hard gaat.
Maar doorgaans werkt eigen waarneming het beste, regelmatig een doekje over het raam en je mist geen bord weer.
:lol: :lol:

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 06.08.2021 - 10:50
door dimitripb
diesel01 schreef: 05.08.2021 - 09:38 Je kijkt uit het raam en ziet borden met snelheid en rijdt je te hard dan pas je de snelheid aan.
Daar gaat het niet om. Zo kun je op alle techniek wel reageren. Motorstoring? Pak lekker de fiets dan heb je geen last van een motorstoring. Het gaat erom dat andere kaartleveranciers dit wel op orde hebben en er incidenteel een fout in zit. In het geval van Here.com is het een zootje dat ze onlangs zelf gecreeerd hebben.
Daarnaast is juist het probleem dat er langs de weg geen borden staan terwijl het systeem een wijziging in maximumsnelheid laat zien. Dan kun je nog zo goed door je voorruit kijken, maar het brengt je in verwarring.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 06.08.2021 - 10:54
door dimitripb
Ben schreef: 05.08.2021 - 09:51 Zoals boven al gezegd en, als je de rapportage hier over de nieuwe Concept Recharge hebt gevolgd had je dat geweten, Volvo heeft een samenwerking met Google en gaat in de toekomst volledig over.
Hierboven werd gezegd dat het al voor alle nieuwe auto’s geldt. Dat is niet zo. De komende jaren wordt voor de bestaande modellen nog steeds Sensus gekeverd.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 06.08.2021 - 11:09
door diesel01
dimitripb schreef: 06.08.2021 - 10:50
diesel01 schreef: 05.08.2021 - 09:38 Je kijkt uit het raam en ziet borden met snelheid en rijdt je te hard dan pas je de snelheid aan.
Daar gaat het niet om. Zo kun je op alle techniek wel reageren. Motorstoring? Pak lekker de fiets dan heb je geen last van een motorstoring. Het gaat erom dat andere kaartleveranciers dit wel op orde hebben en er incidenteel een fout in zit. In het geval van Here.com is het een zootje dat ze onlangs zelf gecreeerd hebben.
Daarnaast is juist het probleem dat er langs de weg geen borden staan terwijl het systeem een wijziging in maximumsnelheid laat zien. Dan kun je nog zo goed door je voorruit kijken, maar het brengt je in verwarring.
Met een motorstoring sta je stil, met een onjuiste snelheid moet je gewoon op de weg kijken of het merk kopen die het wel beter doet.
Het zijn hulpmiddelen, je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk.
Vanmorgen de wegwerkzaamheden in met gele strepen die naast de originele witte strepen lopen, ik zet dan PA uit want die raakt in de war en gaat dingen doen die je niet wilt, is dat dat voortschrijdend inzicht of moet ik hem er gewoon op laten staan en toe kijken hoe het hulpmiddel de auto met mij er in de vangrail in ragt.
Het lijkt wel alsof er een steeds groter wordende groep mensen zijn die niet meer zelf nadenken en hulpmiddelen gebruiken zoals oudjes dat met de eerst TomTom's deden, nu rechtsaf waarna ze vervolgens de Rijn inreden omdat de pont aan de overkant lag.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 06.08.2021 - 11:26
door Edgecrusher
Toch ben ik het wel deels met Dimitripb eens.
Als je een navigatie koopt en je betaalt er echt wel een substantieel bedrag voor (ondanks dat dit vaak wel in een pakket zit) dan mag je toch wel verwachten dat het kaartmateriaal van een redelijke kwaliteit is.
Los van of je zelf ook nog moet opletten zit dat ding wel met een reden in de auto en dat is een hulpmiddel om veilig en betrouwbaar te navigeren.
En als andere (auto/ navigatie/ kaartleverancier) merken wel bewezen hebben dat dit beter kan, dan is het geen goed excuus dat je het dan maar zelf moet doen.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 06.08.2021 - 11:30
door jalex_h
Heel eerlijk, het nut ontgaat me om de maximumsnelheid in de navigatie te zetten. Nu staat er kennelijk de maximumsnelheid gebaseerd op wegwerkzaamheden maar andersom, als er wegwerkzaamheden zijn, moet je toch kijken wat er op de borden staat. Ook op basis van verkeersdrukte, luchtvervuiling etc etc kan er een niet ye programmeren beperking gelden. Zelf heb ik verkeersbordenherkenning en ook dat is niet ideaal, die mist nogal eens de matrixborden boven de weg.
De opmerking van Diesel01 is misschien flauw maar de kern klopt wel: gewoon zelf opletten dus, het is en blijft een hulpmiddel.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 06.08.2021 - 11:47
door dimitripb
jalex_h schreef: 06.08.2021 - 11:30 De opmerking van Diesel01 is misschien flauw maar de kern klopt wel: gewoon zelf opletten dus, het is en blijft een hulpmiddel.
Klopt, het is een hulpmiddel, maar zoals gezegd, andere kaartleveranciers hebben het wel op orde zodat het aantal fouten tot een minimum beperkt blijft. Het KAN dus wel, maar Here.com maakt er een zootje van.
Bij wegwerkzaamheden moet je altijd op de lokale situatie letten, maar dat is 1% van de totale route, waarbij die andere 99% van de info in je systeem dan wel kan kloppen. Dat is acceptabel, maar dat een systeem je voortdurend foutieve informatie geeft is wat mij betreft onacceptabel, zeker omdat andere leveranciers niet zo stom waren om tijdelijke maximumsnelheden van wegwerkzaamheden te importeren in hun basiskaarten. Here.com is zich o.a. hierdoor volledig aan het diskwalificeren als kaartleverancier.
Eerder hebben ze POI's in hun kaarten geïmporteerd met bedrijfsinformatie die al 40 jaar niet meer klopt (inclusief de oude 9-cijferige telefoonnumers). Geen incident maar talloze bedrijven die al 30-40 jaar niet meer bestaan, staan ineens tussen de POI's in. Dat maakt de POI's dus ook al deels onbruikbaar. Daarnaast zijn ze overgestapt op een meer community-gestuurde vergaring van kaartinformatie terwijl de controle erop niet goed functioneert. Talloze voetpaden zijn ineens als gewone wegen geclassificeerd (of andersom), doorgaande wegen zijn ineens onderbroken alsof er twee doodlopende straten tegenover elkaar uitkomen. Hierdoor krijg je routes met enorme omwegen. Een Tomtom uit 2005 deed het beter.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 07.08.2021 - 08:50
door V480-S60
Ja nu weten we het wel.
Overigens is de kaartleverancier van Volvo niet de enige die hier fouten maakt. Ik heb al 3 jaren "last" van de fouten met de aangegeven maximumsnelheid die, ondanks 3 maandelijkse updates, nog steeds in de navi van mijn bedrijfsleasert zitten. Een Navi is en blijft een hulpsysteem. Het is geen alles wetend apparaat.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 07.08.2021 - 09:53
door dimitripb
dimitripb schreef: 06.08.2021 - 10:50 Met een motorstoring sta je stil, met een onjuiste snelheid moet je gewoon op de weg kijken of het merk kopen die het wel beter doet.
Het zijn hulpmiddelen, je bent uiteindelijk zelf verantwoordelijk.
Ik stel de verantwoordelijkheid niet ter discussie en ook niet de werking van het systeem. Ik stel het bedroevende beleid van kaartleverancier Here ter duscussie, aangezien het gewoon fout is om tijdelijke maximumsnelheden op te nemen in je Core Map.
Dit is een kwestie van ongemodereerd wijzingingen in je kaartmateriaal importeren.
Inmiddels heeft Here ook toegegeven dat ze een probleem met de moderatie hebben voor wijzigingen die de community doorgeeft. Gelukkig geven ze het nu zelf toe.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 07.08.2021 - 11:34
door teebee
dimitripb schreef: 07.08.2021 - 09:53 Ik stel het bedroevende beleid van kaartleverancier Here ter duscussie,
Ik zou zeggen, meld je aan als projectmanager aldaar om de boel in orde te maken….
Zo zinloos zo’n ‘diskussie’.
Je zal ‘Vroegah’ maar een auto hebben moeten rijden…; zelf in de gaten houden wat voor snelheid je moest aanhouden, zelf de lijntjes op de weg in de gaten houden, zelf op tijd je groot licht uit doen ivm tegenliggers, zelf je stuur vast moeten houden, zelf achterom moeten kijken bij achteruitrijden, …… etc
Zelf, alles zelf….. je zal maar zo’n auto hebben moeten rijden….
Zoals eerder vermeld: het betreft hulp-systemen.Die je het autorijden wat comfortabeler kunnen maken. Maar bovenal blijf je ZELF verantwoordelijk voor het hele gebeuren.
En dat systemen verbetering kunnen ondergaan, beslist waar. Maar dat geldt voor om het even welke systeem en database.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 07.08.2021 - 11:47
door Msuidgeest
Blij dat ik een "oude" auto heb waar zelfs nog cassettebandjes in kunnen. Wat een drukte om niks ...

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 07.08.2021 - 13:12
door dimitripb
teebee schreef: 07.08.2021 - 11:34 Je zal ‘Vroegah’ maar een auto hebben moeten rijden…;
Nogmaals, het gaat niet om de vraag of de functie nuttig is of niet, maar om een bedrijf dat tot enige tijd geleden prima kaartmateriaal leverde nu na reorganisatie en overname er met de pet naar gooit.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 07.08.2021 - 13:18
door dimitripb
teebee schreef: 07.08.2021 - 11:34 Maar bovenal blijf je ZELF verantwoordelijk voor het hele gebeuren.
Ik zeg toch nergens dat ik volledig op die systemen wil kunnen vertrouwen? Ik weet heel goed dat je zelf moet opletten. Het punt waar het om gaat is dat een bedrijf de zaken zo slecht op orde heeft dat het ongeverifieerd allerlei wijzigingen doorvoert in hun kaartmateriaal terwijl concurrenten dat gewoon op orde hebben. Dáár klaag ik over, niet over het feit dat je systemen in de auto niet kan vertrouwen. Blijkbaar is dat verschil voor velen moeilijk in te zien.

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 07.08.2021 - 13:51
door liquid_force
dimitripb schreef: 04.08.2021 - 19:54 Men heeft allerlei tijdelijke maximum snelheden tijdens wegwerkzaamheden vastgelegd in het kaartmateriaal. In Frankrijk kreeg ik meldingen over mijn snelheid. Van 130 gaat het volgens de Sensus ineens naar 90 of 70 omdat er twee jaar geleden wegwerkzaamheden hebben plaatsgevonden.
kun je aangeven waar exact?

Nieuw dieptepunt in het kaartmateriaal van Sensus

Geplaatst: 07.08.2021 - 13:58
door dimitripb
liquid_force schreef: 07.08.2021 - 13:51 kun je aangeven waar exact?
Eigenlijk overal in Frankrijk waar de afgelopen pakweg 4 jaar wegwerkzaamheden hebben plaatsgevonden. Of het in andere landen ook speelt, weet ik niet, maar ik denk het wel.