Android in de XC70

Navigatiesystemen die niet van Volvo zijn. Zoals TomTom, Garmin etc.
Plaats reactie
woutiemand
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 26.05.2015 - 00:50

Zoals al te lezen was op de Facebook groep, ben ik bezig met het inbouwen van Android op het RTI scherm.

Omdat het RTI scherm wel het mooiste is, heb ook getwijfeld over dubbel-din en dan extern scherm naar het RTI scherm, echter kan dat bij android niet echt. Bovendien kan ik alles dat nog gemakkelijk terugbouwen bij eventuele verkoop.

Bijgevoegd een kleine illustratie van hoe ik het nu heb zitten.

Kleine to-do lijst:
-Aanpassen van resolutie, deze is nu minimaal 720p en gedownconvert naar 480p is dat wel erg lastig lezen. Met de USB debugging tool zou dit makkelijk te doen zijn. Bijkomend voordeel is dat de spoify app dan van "tabletmodus" naar "smartphonemodus" gaat, wat veel prettiger is.

-Nadenken over de bediening. Ik heb gedacht over een app waarmee ik android bedien, maar als iemand mijn auto dan leent, of ik geen zin heb om mijn telefoon uit mijn zak te halen, dan kan ik het niet bedienen. Ik had een blackberry trackball gevonden, maar dat wordt weer veel gedoe om dat werkend te krijgen. Ik heb nu dit op het oog: Mini touchpaden het mooie is, daarmee kan ik ook scrollen, oftewel ook zoomen in google maps. Dat is op mijn flymouse nu niet mogelijk. En deze kan ik mooi ergens op het stuur kwijt. Dan wil ik graag de enter en home knop hardwiren van de originele rti bediening en op een android afstandbediening vastmaken, zodat die ook getackled zijn.

Ik houd jullie op de hoogte.
En als er vragen zijn dan beantwoord ik ze graag.

Gr Wout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door woutiemand op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Audi A4 1999 1.8 AUT4
Audi A4 Avant 2004 3.0TDI Quattro AUT6
Volvo XC70 2.4 D5 2007 AUT6 Summum
Gebruikersavatar
Rha007
5th Gear member
Berichten: 1352
Lid geworden op: 21.04.2014 - 10:17

Mooie oplossing!
V70 D4 GT Electric Silver Limited-Luxury Line Powered by Volvotune
V40 D2 Rebel Blue powered by Rica
V50 T5
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

Chique!

Hoe vind je de leesbaarheid na het omzetten van hdmi naar composite video ?

En hoe doet Flitsmeister het hierop ?

Voor de bediening zou je misschien de canbus kunnen afluisteren en alle knoppen van de 'oude' rti te gebruiken.
Laatst gewijzigd door Fabian op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
woutiemand
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 26.05.2015 - 00:50

@ Fabian

Flitsmeister werkt prima.

Heb de native relosutie van Android verlaagd, en is nu goed leesbaar.

Ja, die knoppen gebruiken zou helemaal super zijn. Ik zou alleen niet weten hoe. Ik heb nu een Mini trackpad op mijn stuur, best wel handig omdat android touchscreen/muis based is. Met alleen knoppen kom je niet overal uit ben ik bang.
Audi A4 1999 1.8 AUT4
Audi A4 Avant 2004 3.0TDI Quattro AUT6
Volvo XC70 2.4 D5 2007 AUT6 Summum
pscho-realm
1st Gear member
Berichten: 28
Lid geworden op: 08.07.2015 - 18:01

Tof! Ik ben benieuwd waar je alle info hebt gevonden. Ik ben benieuwd hoe goed de tekst leesbaar is. Schermpjes van Volvo goed?
Laatst gewijzigd door pscho-realm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

Als test heb ik nu een android M8 TV BOX in de auto liggen. Die gaat direct aan als er stroom op staat, maar ik zie dat de minix een aparte powerknop heeft. Heb je hier nog iets mee moeten doen of gaat ie standaard vanzelf aan ?
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Gebruikersavatar
Fabian
3rd Gear member
Berichten: 402
Lid geworden op: 21.08.2007 - 01:39
Locatie: Zuidhorn

Ik heb je voorbeeld gevolgd met als toevoeging een Netgear 785s als mifi en een voorschakelrelais T40205 die er voor zorgt dat alles al opstart zodra ik de auto ontgrendel, en 5 minuten aan blijft tenzij er prik op de ACC 12v+ komt, dan blijft alles aan tot de motor uit gezet wordt (+5 minuten).

De MINIX heeft een jumper waarmee 'Auto power on' aan gezet kan worden. De MINIX is eenvoudig open te maken door met een pasje/creditcard de zijde onder de voeten dan het android poppetje los te wippen.

Om alles redelijk leesbaar te krijgen moet de DPI verhoogd worden van android. Helaas ondersteunen de makers van de MINIX niet meer dat je de globale DPI instellingen wijzigd. Wanneer je de MINIX root, Xposed installeert en de App Settings module toevoegt dan kun je per applicatie de resolutie, font size en DPI instellen.

Hieronder een paar foto's van de eerste tests met andere DPI settings.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Fabian op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Fabian schreef: Voor de bediening zou je misschien de canbus kunnen afluisteren en alle knoppen van de 'oude' rti te gebruiken.
Dat is mogelijk las ik hier:
http://wot.lv/raspberrypi-powered-car-pc.html
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Gebruikersavatar
Easterboy
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 16.05.2011 - 23:05
Locatie: Steenwijk

Ik heb een vraag over het systeem. N.a.v. dit topic ben ik ook aan de slag gegaan.
Alles werkt naar behoren, echter: Ik krijg de gps niet werkend op de Minix. Heeft iemand hier ervaring mee? Hij wil hem niet slikken en op Minix fora heb ik niet echt hele nuttige informatie gevonden.
Wat voor GPS muis gebruiken jullie en hebben jullie verder nog aanpassingen moeten doen als bronbestanden vervangen/wijzigen?
Ik gebruik de Minix X7 met een geroote Android 4.4.2.
hubertjanhickinson
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 17.11.2013 - 16:42
Locatie: Huizen

Easterboy schreef: Ik heb een vraag over het systeem. N.a.v. dit topic ben ik ook aan de slag gegaan.
Alles werkt naar behoren, echter: Ik krijg de gps niet werkend op de Minix. Heeft iemand hier ervaring mee? Hij wil hem niet slikken en op Minix fora heb ik niet echt hele nuttige informatie gevonden.
Wat voor GPS muis gebruiken jullie en hebben jullie verder nog aanpassingen moeten doen als bronbestanden vervangen/wijzigen?
Ik gebruik de Minix X7 met een geroote Android 4.4.2.
Oh wat leuk dat er nog iemand is die dit aan het proberen is! :D Die van mij heb ik nu bijna helemaal af. Ik zal binnenkort een parts list en wat foto's filmjes posten hier. Ik heb een Minix Neo X7 en ik heb me he-le-maal suf gezocht naar een geschikte USB GPS muis. Niets kunnen vinden. Ook geen drivers of andere USB programmaatjes werken. Daarna heb ik tijdelijk de app Bluetooth GPS (https://play.google.com/store/apps/deta ... tgps&hl=nl) en Bluetooth GPS Output (https://play.google.com/store/apps/deta ... tgps&hl=nl) gebruikt. Dit werkt als een trein en is makkelijk in te stellen. De output installeer je op je telefoon en de andere installeer je op je Minix.

Nu ben ik bezig met een (3.3v-5v) GPS chip (http://www.banggood.com/1-5Hz-VK2828U7G ... 65540.html) en een serieel-bluetooth adapter (Google op Bluetooth HC-06) zodat ik niet elke keer de app op m'n telefoon hoef te gebruiken. Ik heb deze combi net op mn telefoon getest en dit werkt ook :D
KeesvS
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 19.12.2015 - 14:53

Grappig, ben je aan het zoeken hoe je van die flymouse kunt afkomen, kom je nog meer minix-ers tegen....

Ik rij inmiddels al meer dan twee jaar naar tevredenheid rond met een minix x5 in mijn V70, met daarop o.a TomTom, spotify, skype, dashcam, TPMS etc. GPS heb ik opgelost met een usb gps dongle van Globalsat en een tooltje van globalsat zelf. Je kunt het tooltje downloaden van de globalsat supportsite (googlen op usb gps 4 honeycomb).

Tip: Koop op ebay een nieuw 6,5 Inch tft displaytje met bijpassend hdmi driverboard en bouw dat in je RTI. Ben je voor nog geen 60 euro klaar en je beeld is haar scherp en kun je ook nog een achteruitrijcamera'tje aansluiten als je toch bezig bent 8-). Als je eenmaal over bent naar je minix wil je toch nooit meer terug naar origineel..

Mijn volgende projectje wordt een upgrade naar een Minix U9-H want dan kan ik naar "android auto" want daar heb android 5 of hoger voor nodig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door KeesvS op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Dannodor
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 14.06.2011 - 13:13

Hallo Kees,
Zou je dat wat nader kunnen beschrijven.
Ik zoek al de hele avond naar een goede update voor NAVI van mijn V70...
Ik lees aandachtig hoe je beschrijft de RTI module te verwisselen voor een MinixU9H.
Hoe bouw je zo'n scherm in de RTI? Is zoiets makkelijk?
Ik ben niet al te technisch, dus hopelijk kun je wat meer informatie sharen?
Waarom niet gekozen voor het systeem van Volvotech :Vir1?
Mag eventueel in een PM. Dank!
JasperT
2nd Gear member
Berichten: 143
Lid geworden op: 25.10.2017 - 11:15

Wel een oude thread maar weet iemand of je zo'n minix ook op de video in van een imiv kan aansluiten? Heb nu een miralink besteld maar een apart apparaat wat zonder mijn telefoon werkt is wellicht handiger.

Mag natuurlijk ook een ander merk zijn,. We zijn immers alweer een dik jaar verder.
simon50
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 21.01.2018 - 22:25

Als nieuwkomer op dit forum ben ik er ook mee bezig.... en gelijk een vraag: kan die HDMI to Analog converter ook rechtstreeks aan het RTI klapscherm worden aangesloten? Of via een chromecast? Ben benieuwd en alvast bedankt voor het meedenken.
C70 D5 2007 en V60 Hybrid 2015
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie 'niet Volvo'”