XC60 D3 voorwielaandrijving Wat te doen aan stugge vering

De eerste generatie XC60
ArnoBrokACP
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.05.2016 - 21:51

Na jarenlang Audi A6 gereden te hebben kwam ik vanwege rugoperatie in een Xc60 terecht. Hierin is zelfs een Savas stoel gemonteerd. Betreft een D3 van 2010. Nu na zo n 150.000 erbij gedraaid te hebben ( inmiddels 250.000) ben ik de auto om een enkele redenen stevig beu. Het oncomfortabel weggedrag op slecht wegdek. Superbak op de snelweg, maar neem er geen drempel mee of een slechte klinkerweg.
Gezien ik km-vreter ben en eigenlijk het plan had de xc60 op 5 ton te zetten ( wat hij mij inziens makkelijk kan) baal ik de auto nu weg te doen. Lees op Engels forum dat FSD van koni met Eibach verlaging 25 mm met succes is toegepast .
Deze optie is betaalbaar in relatie tot km-stand en mijn budget en km-vergoeding realistisch.
Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand een andere goede technische tip voor mij om dit oncomfortabel weggedrag te takkelen ?
Dus liefst geen onzin opmerkingen over andere auto kopen.
De xc is een super mooie auto welke ik graag blijf rijden met een beter veersysteem als het mogelijk is.

Bij voorbaat dank voor een goede reactie.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Als je gaat verlagen zal hij alleen maar stugger worden. FSD dempers heb ik wel ervaring mee, en dat zijn niet de beste dempers van Koni. Vaak zijn ze na een jaar al stuk is mijn ervaring. Dan zijn ze alleen nog maar soepel, maar is de wegligging niet top meer. Kun je beter een gele koni monteren, die zijn in te stellen (uitgaande demping), ook dus comfortabel.
maar heb jij een R-design, of een sport onderstel?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb net hetzelfde ervaren, in 2012 een XC60 D3 AWD MY11 gekocht met 20.000km op de teller, en na 2 jaar en 70.000km er niet kunnen aan wennen op slechte wegdek, uiteindelijk de knoop doorgehakt en ingeruild voor een XC70, die ligt weliswaar minder stabiel op de weg, maar comfort is een hele stap hoger.

Ik mis de hoge zit wel van de XC60 , maar echt spijt heb ik er niet van.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Welke bandenmaat rij je ? Je zou kunnen overwegen op 17" te gaan rijden.

Koni FSD hoef ik in ieder geval nooit meer onder een auto te hebben

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 2526
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Uit recente ervaring weet ik dat als je een XC60 nieuw besteld dat is er de keuze uit een Dynamic Chassis (de default oplossing in Nederland), een Comfort chassis wat zoals de naam doet vermoeden wat zachter geveerd en gedempt is (volgens mijn dealer is dit de default oplossing in de USA). Verder bestaat er natuurlijk nog een verlaagd R-type chassis (maar dat is nog wat harder) en Four-C (met keuze standen) maar dat laatste is in een bestaande auto natuurlijk niet realistisch na te bouwen.
Maar, even aangenomen dat je auto inderdaad het in NL standaard Dynamic chassis heeft, moet het toch vrij simpel mogelijk zijn om dat te laten wijzigen (door uitwisselen van veren en dempers) naar een Comfort chassis zou je zo zeggen? En als je dan ook nog naar een kleinere wielmaat toe kunt (zoals sbv al schrijft), kom je volgens mij een heel eind....!
C40 Ultimate Twin
ArnoBrokACP
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 20.05.2016 - 21:51

Bedankt voor de reacties en het meedenken.
Het is geen RDesign en heeft geen sportonderstel.
Wat Ed zegt heb ik feitelijk ook met lezen al voorbij zien komen. Verlagen betekent met Eibach zo n 20 % stugger. Ze zeggen alleen dat Eibach wel goed opvangt en niet zo stuitert. Inderdaad geven de Koni FSD veelal een korte levensduur wat met mijn kilometers ook niet prettig gaat zijn. Geen goede recensies .
Er zitten ni 17 inch Michelins Latitude 235x65x17 op. Dus beter kan ik mijns inziens niet krijgen. Ik bedoel dat een lage band dus meer inch dus aannemelijk nog stugger is.
Verhaal van MGA klinkt ergens wel logisch. Ik weet van de USAmarkt met aangepast veersysteem. Geen Amerikaan die dat gehobbel accepteert.
Het spul moet dus ergens wel beschikbaar zijn en uitwisselen is een kwestie van een uurtje of 4.
Moet nog eens verder zoeken. In mijn beleving zijn er wel meer die dat gestuiter beu zijn en op zoek zijn gegaan.
Wat mij betreft.... Wordt vervolgt
Gebruikersavatar
fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Wat je misschien ook nog zou kunnen doen is een setje veren op maat laten maken.
Ga dan voor progressieve veren en het voordeel van op maat laten maken is dat ze niet perse hoeven te verlagen, wordt het niet stugger maar alleen maar comfortabeler.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 project-van
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12259
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Comfort chassis was n no cost option, kijk wat de losse componenten kosten
Gebruikersavatar
AlexV70
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33

Bandenspanning verlagen. 2,2 bar kan best
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
evertwinter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.03.2018 - 13:34

Ik heb ook een XC60 (D4, Momentum, 2017) die op slecht wegdek stug is en het dynamic chassis blijkt te hebben.
Ik rijd op 17" banden, dus daar valt niets meer te halen, behalve bandenspanning naar 2.2 zoals hierboven genoemd.
Heeft iemand er ervaring mee of ombouw naar een comfort chassis echt het verschik maakt?
En wat zijn dan de verwachte kosten?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27382
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Mijn XC60 T5 my 17 heeft het dynamic chassis met 18" wielen. Het is inderdaad wat stugger op de korte oneffenheden maar op hogere snelheden stabiel. Het was bij aanschaf een bewuste keus van mij.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
evertwinter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.03.2018 - 13:34

Maar ik zoek dus een berijder die omgebouwd heeft naar een comfort chassis en wat zijn/haar ervaringen zijn en de kosten
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 645
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

http://forums.swedespeed.com/showthread ... other-ride

Er is een topic op swedespeed waar men dempers aanbeveelt, misschien hiermee verder zoeken?
https://www.tirerack.com/suspension/sus ... cat=Shocks
Dec. 2022: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
evertwinter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.03.2018 - 13:34

Bedankt voor de tip.
Ik ga er mee aan de slag en op verder onderzoek uit.
Ik zou zo graag ervaringen van andere XC60 berijders horen over die dempers
evertwinter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 27.03.2018 - 13:34

ArnoBrokACP schreef: Bedankt voor de reacties en het meedenken.
Het is geen RDesign en heeft geen sportonderstel.
Wat Ed zegt heb ik feitelijk ook met lezen al voorbij zien komen. Verlagen betekent met Eibach zo n 20 % stugger. Ze zeggen alleen dat Eibach wel goed opvangt en niet zo stuitert. Inderdaad geven de Koni FSD veelal een korte levensduur wat met mijn kilometers ook niet prettig gaat zijn. Geen goede recensies .
Er zitten ni 17 inch Michelins Latitude 235x65x17 op. Dus beter kan ik mijns inziens niet krijgen. Ik bedoel dat een lage band dus meer inch dus aannemelijk nog stugger is.
Verhaal van MGA klinkt ergens wel logisch. Ik weet van de USAmarkt met aangepast veersysteem. Geen Amerikaan die dat gehobbel accepteert.
Het spul moet dus ergens wel beschikbaar zijn en uitwisselen is een kwestie van een uurtje of 4.
Moet nog eens verder zoeken. In mijn beleving zijn er wel meer die dat gestuiter beu zijn en op zoek zijn gegaan.
Wat mij betreft.... Wordt vervolgt
Ik weet niet hoe je het uiteindelijk hebt opgelost, maar veren en dempers voor een comfortchassis (officieel touring) zijn verkrijgbaar.
Ik heb een offerte van € 1.900,= incl. BTW. Dat moet voordeliger kunnen, maar ik zoek nog steeds naar een ervaringsdeskundige die dit heeft omgebouwd.
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

Goedendag allemaal,

Ik ben sinds enkele maanden de bezitter van een (hele mooie) rode XC60 van oktober 2014, er zitten orgineel 20'' velgen onder en er zitten volgens mij r-design kuipstoelen in.
De auto is door de dealer in Harderwijk geïmporteerd uit Zweden en is volgens de aankoop papieren een summum uitvoering.
Kenteken check geeft mij geen uitsluitsel, maar die r-design stoelen geven mij de indruk dat het ook een r-design uitvoering zou kunnen zijn.

Ik vind hem bij nader inzien ook veel te sportief geveerd, ik ben rugpatient en dacht met een hoge instamp en een SUV wel een aardige keus te hebben gemaakt. Ik hoopte dat de mooie elektrische stoelen met instelmogelijkheden ook voor mij geschikt waren. Eigenlijk vonden we hem vooral heel erg mooi. Het is mijn eerste Volvo maar heb ook andere merken als lease auto gereden, wel altijd met aangepaste ASS stoel.

Ondertussen ben ik van mijn mooie 20'' naar 17'' gegaan, en is de mooie leren r-design vervangen voor een ergo Scheel stoel. Ik kan het er nu wat langer in uithouden maar mijn privé Renault scenic van 2006 met ASS stoel heeft eigenlijk nog steeds mijn voorkeur.
Heb overwogen hem toch maar in te ruilen tegen bijvoorbeeld een XC70 maar daar verlies ik zoveel geld mee.

Ik zou graag weten wat voor onderstel onder mijn xc zit. Is dit juist een extra stugge of de comfort uitvoering; hoe kom ik daar achter?
En ben ook benieuwd of anderen hun veren/schokbrekers uiteindelijk hebben aangepast.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Tja, ik kan erover mee praten.
Op de B stijl in de rechter achterste deurstijl zit een sticker met de kleurcode, VIN en uitvoering (summum, R-Design etc)

Ik heb ook een XC60 gehad en na 2 jaar ingeruild op een XC70 die een pak comfortabeler is qua stoelen en vering, zelfs met dezelfde 18' velgen.

Ik mis de hoge instap van de XC60 ook wel maar heb geen spijt van de inruil.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Frans_XC60_D4-Aut8
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 18.12.2018 - 18:57

BlackcurrantV70 schreef: Tja, ik kan erover mee praten.
Op de B stijl in de rechter achterste deurstijl zit een sticker met de kleurcode, VIN en uitvoering (summum, R-Design etc)

Ik heb ook een XC60 gehad en na 2 jaar ingeruild op een XC70 die een pak comfortabeler is qua stoelen en vering, zelfs met dezelfde 18' velgen.

Ik mis de hoge instap van de XC60 ook wel maar heb geen spijt van de inruil.
Dank voor uw reactie. Ik denk dat ik uw ervaring eerder heb gelezen, met dat te weten ondertussen in 3 XC70's proefrit gereden. Zie eigenlijk de voordelen wel van deze auto want vergeleken bij de Renault GS past er maar erg weinig spullen in die ''dikke'' Volvo. Heb gisteren in best een hele mooie gezeten maar mis nog een klik, bovendien mocht ik 7K bijbetalen voor een auto die volgens de anwb minder waard was dan mijn eigen wagen, vandaar mijn verdere zoektocht naar een oplossing. Maar comfortabeler is de XC70 zeker, mijn xc60 lijkt alleen veel pittiger terwijl zelfde motor en bak die ik overigens geweldig vind er in lag.

Ik heb die sticker nog niet gevonden, alle boekjes al wel nagezocht op meer informatie. Is een r-design ook stugger of zegt dit alleen iets over het interieur?
Volgens de garage is dit trouwens het ''standaard'' chassis wat het ook inhoud.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8111
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Die 7000euro ligt binnen de verwachtingen, ik heb destijds ook 6000euro moeten ophoesten voor de overstap, maar nu reeds 5 jaar met de XC70 op stap zonder comfort klachten.

Passen er weinig spullen in de dikke Volvo ? Een grotere kofferbak dan de V70/XC70 ga je niet vinden bij Volvo, zelfs niet in de V90.

Qua prestaties zou de XC60 en XC70 met dezelfde motor gelijk moeten zijn, de mijnen waren beide D3 AWDs, dus de 2400cc twin turbo versies met 163pk en ik merk geen verschil tussen de XC60 en XC70.

De XC60 is populairder op de markt dan de XC70 dus ik vermoed dat de restwaarde van de XC60 daardoor hoger ligt bij jou.

Die sticker staat op de deurstijl bij het scharnier van de rechter achter portier.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5100
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Een grotere kofferbak is er bij Volvo heel zeker wel en dan ook echt veel groter (nee geen Volvo truck) en dat model is tevens met luchtvering te krijgen. Als je echt een smooth ride wil EN veel ruimte een XC90 ! Overigens is ook de V90(CC) heel comfortabel en inmiddels ook gebruikt best te vinden
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”