Wel of geen DRL (dagrijverlichting)

De eerste generatie XC60
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

Ik dacht dat het de bedoeling was dat de verticale lampjes als drl gebruikt gingen worden, maar door de latere Europese richtlijn niet als drl mochten dienen omdat ze te ver naar binnen staan.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Klopt en daarom branden die verticale lampjes alleen als je dimlicht brandt. Dus naast dagrijlicht is het ook nachtrijlicht, tunnelrijlicht...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Paul heeft wel gelijk :D op de pre facelift zijn dit geen DRL's. Ik heb ze ook en ze branden gewoon op elke stand (stads-, dim- of grootlicht) even fel. De schakelaar met de auto stand is pas met modeljaar 2014 gekomen toen de S, V en XC60 de DRL's in de bumper onderin kregen. En die schakelaar toevoegen heeft geen zin, want in de auto stand gaat dan alle verlichting aan de voorzijde uit overdag. Hij schakelt wel als het donker wordt alles aan, maar andersom blijven alleen de achterlichten branden. Komt vooral dat de DRL's van de facelift anders aangesloten zitten.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Nomad schreef: Paul heeft wel gelijk :D op de pre facelift zijn dit geen DRL's. Ik heb ze ook en ze branden gewoon op elke stand (stads-, dim- of grootlicht) even fel. De schakelaar met de auto stand is pas met modeljaar 2014 gekomen toen de S, V en XC60 de DRL's in de bumper onderin kregen. En die schakelaar toevoegen heeft geen zin, want in de auto stand gaat dan alle verlichting aan de voorzijde uit overdag. Hij schakelt wel als het donker wordt alles aan, maar andersom blijven alleen de achterlichten branden. Komt vooral dat de DRL's van de facelift anders aangesloten zitten.
Daarom dat de modeljaren er voor origineel zonder geklooi constant de dimlichten,led stripjes en side markers hebben branden.welke stand van de schakelaar ook...alles brand origineel constant tijdens het rijden.zet je de schakelaar uit en zet je het contact uit,dan branden enkel de LEDS+side markers als parkeer licht...
Laatst gewijzigd door BendW op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Paul
Top Gear member
Berichten: 32840
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Dank Nomad, BendW jij nu ook overtuigd?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY23 XC40 Pure Electric Plus
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Yep,de led strips vooraan zijn stadslicht van vroeger ipv drl...wat wel zo is dat alles constant brand origineel...lichten aan of uit maakt niet uit...dus alles samen aan dimlicht+ledsrip+side markers is de dag rij verlichting op de pre face lift wat op de facelift enkel de led strips onder in de bumper zijn...
StVH
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.03.2019 - 08:13

BendW schreef: Yep,de led strips vooraan zijn stadslicht van vroeger ipv drl...wat wel zo is dat alles constant brand origineel...lichten aan of uit maakt niet uit...dus alles samen aan dimlicht+ledsrip+side markers is de dag rij verlichting op de pre face lift wat op de facelift enkel de led strips onder in de bumper zijn...
Jij vermeld "wat wel zo is dat alles constant brand origineel...lichten aan of uit maakt niet uit".
Als de lichtknop bij mij op "Auto" staat brand er bij mij geen enkel licht momenteel en een tijd terug (voordat de batterij helemaal leeg was gegaan bij een GPS update in de Volvo garage) enkel die Led stand- of stadslichten WEL in werking waren in de "Auto" stand.
Volgens mijn bescheiden mening is tijdens het resetten het een en ander misgelopen of gewijzigd.

Na die GPS update en een terug opgeladen batterij (in de Volvo garage) kon de linker achterdeur niet meer op of van slot.
Terug naar de garage > aan de computer een soort reset denk ik en de deur werkte terug.
Later merkte ik ook dat het schuifdak niet meer werkte. Terug naar de garage zie topic "Schuifdak opent niet meer - tip"

Gisteren de Volvo garage terug bezocht en hen medegedeeld dat het schuifdak terug werkte door het toepassen van voornoemde TIP.
Wat de DRL betreft kon men geen antwoord geven zelfs niet na het contacteren van de Volvo helpdesk in Brussel.

Ik veronderstel dat het toch mogelijk moet zijn om die LED lichten te programmeren dat die wel in de Auto stand werken zonder dimlicht aan of niet ?
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Kan idd zo geprogrammeerd worden maar is niet origineel de bedoeling.Ik zou toch eens een andere garage overwegen als ik jou was...
StVH
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.03.2019 - 08:13

Om die standlichten vooraan toch in werking te hebben als de lichtknop op "Auto" staat, kan dat via een bepaalde handeling of moet het via de canbus (computer)?
Vroeger bij de 740 en 850 was er een schroef die je moest verdraaien om de dimlichten niet automatisch in werking te hebben als je het contact omdraaide, zeg maar als je de motor startte.
StVH
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 01.03.2019 - 08:13

BendW schreef: Kan idd zo geprogrammeerd worden maar is niet origineel de bedoeling.Ik zou toch eens een andere garage overwegen als ik jou was...
Waar kan ik hiervoor terecht? In mijn Volvo garage kan of kunnen ze niet!
ddpcm
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 23.10.2017 - 21:50

Een ander probleem ( MY2013 febr). Standaard halogeen lampen bij aanschaf en dus zag ik niets. Grootlicht en dimlicht, wat altijd brandt, 0 of dimlicht maakt niet uit, heb ik vervangen door LED. Ik ken de wet van 1993 die LED en
Xenon verbied bij auto's die er niet voor zijn ingericht. Dit kan prima afgesteld worden. Alles 3 jaar goed gegaan , nu een LED die niet meer vol brandt met een waarschuwing op het dashboard. Apk in okt 2021. Terug naar racelampen van phillips die wel EU toegelaten zijn en maar 250 uur gegarandeerd zijn of de veel goedkopere en betere "import" LED en bij de APK de lampen wisselen? Deze auto heeft geen stadslicht? in het Forum kom ik er niet goed uit.
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”