XC60 - D4 Olie verbruik

De eerste generatie XC60
janvgils
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.03.2019 - 09:13

Wat is een normaal olie verbuirk voor mijn XC60 - D4 van 2014 ?
Heb de auto nu 3 maanden en moet helaas constateren dat het olie verbruik hoger is dan ik zou verwachten van deze auto met net 150.000 Km op de teller

1:1500Km lijkt me erg weinig ik denk eerder 1:15.000Km
Laatst gewijzigd door janvgils op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Wat is je olie verbruik dan nu ? Volgens mij hanteert Volvo zelf 1 l olie op 1500 km
Laatst gewijzigd door sbv op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
janvgils
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.03.2019 - 09:13

1:1500 lijkt me wat weinig neem aan dat je 1 op 15.000Km bedoelt. Zit nu rond de 1:12.000 maar heb de laatste 700km 250ml moeten bijvullen dat zou 1:2800km zijn

Ik heb hiervoor mercedes diesel gereden (sorry is vloeken in de kerk denk ik) maar deze motor verbruikte nog geen liter op 25000km, dus verwachte iets vergelijkbaars
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Is dit de 4 of 5 cilinder motor (denk de 4).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Kurt1975
4th Gear member
Berichten: 906
Lid geworden op: 10.07.2013 - 17:00
Locatie: Hasselt

edraket schreef: Is dit de 4 of 5 cilinder motor (denk de 4).
De 5 cilinder motoren lijken hier inderdaad minder last van te hebben.
Now:
2022 BMW 320e Touring M Sport Alpinweiss
Fiat 500S Sport

Before:
MY'19 XC40 T4 Inscription, Pine Grey/Amber leder, Pano roof, Harman Kardon, 20" R-design weels, Business Luxury Line, …
MY'14 V40 D3 Summum, Vibrant Copper, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=61689
MY'14 V60 D4 Summum, Ember Black, http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57558
MY'08 V50 2.0D Cameleon Blue
MY'07 S40 2.0D Blackcurrent Pearl
MY'99 S40 1.9d
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Kurt1975 schreef:
edraket schreef: Is dit de 4 of 5 cilinder motor (denk de 4).
De 5 cilinder motoren lijken hier inderdaad minder last van te hebben.
Ik houdt het niet goed echt bij, maar mijn D3 5 cil verbruikt bijna geen olie. ik krijg tussen de beurten in geen melding en heb dit ook niet na de vakantie naar zuid Frankrijk met de caravan en 37 graden buiten temperaturen bij snelheden boven de 100km/h. (Mag in Frankrijk met een caravan). 1 liter op 1500km zou ik alarmerend vinden.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
janvgils
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.03.2019 - 09:13

het betreft hier D4 een vier cylinder 2 liter
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4278
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Bij mijn weten geeft Volvo als bovengrens 1l op 1500 km aan, ligt het verbruik hoger dan pas alarm. Zelf zou ik me bij 1l op 5000 km al zorgen gaan maken zeker als er een stijgende lijn in zit. Mijn 5-cyl verbuikt tussen de beurten(ca 20-23000 km) eigenlijk geen olie(er komt geen melding). Mijn vorige xc60 tussen de beurten soms 0,5 l, echter had die er toen al bijna 350000 op zitten

Hij '99 V70 2.5 20V AT en '00 V70R AWD
Zij '19 S60 T5, '99 S70R AT Saffron Pearl en '00 V70R AWD Laserblue
corrian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 09.06.2019 - 21:23
Locatie: Brabant

Lees je nog maar wat beter in. De 4 cilinder geeft links en rechts de nodige problemen voor wat betreft egr en olieverbruik.
Meerdere eigenaren constateren op wat hogere km standen een uit het niets opkomend olieverbruik.
Helaas zet dit verbruik vrij snel in stijgende lijn door.
Heb hetzelfde probleem gehad en afscheid genomen voor het te laat was.
Oorzaak lijkt wel op het welbekende tsi-probleem van Volkswagen .
Weinig wrijving door te lichte olieschraapveren voor een mooie uitstoot CO2.
Met als gevolg dat het de degelijkheid die we van Volvo kennen aardig teniet doet.
XC70 D3 2.0 5-cilinder 2012
XC 60 D4 2014 4-cilinder
XC 60 D3. 2010 5-cilinder
corrian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 09.06.2019 - 21:23
Locatie: Brabant

Dat verbruik dat jij hebt Jan heb ik ook gekend en zelfs meer. 1/2 liter op 1000 km.
Grap is dat na een olieverversing het de eerste paar duizend km het beter lijkt te gaan.
Door het ontbreken van een peilstok op de motor wordt eerst na het verbruiken van grofweg anderhalve liter melding gemaakt dat je olie bij moet vullen. Het dashboard geeft zelfs aan bijvoorbeeld 1/2 liter.
Daarna komen de intervallen steeds korter bij elkaar te liggen.
Grappig is dat je peilstok in je dashboard naar maximum schiet vanuit minimum op het moment dat je bijvoorbeeld 250 ml bijvult.
Feitelijk wordt je gewoon voor de gek gehouden want je kunt dan nog ruim 1 liter erbij gooien om op het daadwerkelijke max niveau te komen.
Vrees dat de 4 cilinders niet gebouwd zijn om 3 ton te lopen. zoals we altijd gewend waren was het minstens 5 tot 6 ton.
Wat je wel kunt doen om het dragelijk te maken is goedkopere 5 w 30 erin gooien om de 15.000.
Immers is die dure 0 w 20 enkel toegepast, ja alweer het verhaal, om een lagere wrijving te krijgen en samen met de te ver geoptimaliseerde egr een mooie CO2 uitstoot van 117 te krijgen.
XC70 D3 2.0 5-cilinder 2012
XC 60 D4 2014 4-cilinder
XC 60 D3. 2010 5-cilinder
corrian
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 09.06.2019 - 21:23
Locatie: Brabant

En ja, het bizarre is eigenlijk dat dit zowaar het eerste echte Volvoblok is die een goed te peilen oliepeilstok nodig heeft.
Al de voorgaande motoren gebruiken niet tot nauwelijks olie.
En als ze het gebruiken hangt het overwegend samen met de belasting die je herkent door bijv. een caravan o.d. slepen in de bergen.
XC70 D3 2.0 5-cilinder 2012
XC 60 D4 2014 4-cilinder
XC 60 D3. 2010 5-cilinder
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 645
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Ik heb 350k met een 5cil D5 AWD gestuurd, en niet 1 keer tussen de beurten door olie moeten bijvullen.
Nu met de T8 lijkt het olieverbruik ook minimaal, jammer om te zien dat de 4cil diesels ergens en steek laten vallen.
Dec. 2022: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
plock
1st Gear member
Berichten: 11
Lid geworden op: 17.05.2018 - 15:21

Neem alvast maar afscheid van je D4! Hebben zelfde probleem nu, de auto drinkt nu 1 liter per 500 km. Ook een D4 uit 2014. Motor moet nu vervangen worden, maar Volvo weigert aansprakelijkheid. Ga voor de gein eens googlen, dan denk je voortaan wel heel goed na of je weer een Volvo diesel koopt.
Volvo V40 2.0
Volvo V70 2.5 Summum
Volvo XC60 2.4 AWD
Volvo XC60 D4 Ocean Race
Volvo V90 T 4 Inscription
BendW
5th Gear member
Berichten: 1159
Lid geworden op: 13.02.2016 - 16:40

Ben ik blij dat ik nog voor de 5 cyl gekozen heb...
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8103
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Volgens mij zijn alle 4 cyl Volvo blokken identiek, dus of je nu diesel of benzine koopt, je krijgt hetzelfde blok.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder, professional business pack, etc...

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum + enkele opties Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum + Xenium pack Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 6cyl diesel 300.000km
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5096
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

BlackcurrantV70 schreef: Volgens mij zijn alle 4 cyl Volvo blokken identiek, dus of je nu diesel of benzine koopt, je krijgt hetzelfde blok.
Euh een diesel en benzine hetzelfde blok uiteraard niet... er zullen best wat overeenkomsten zijn maar compressie zuigers zuigerveren egr cilinderkop turbo s etc etc is echt allemaal anders.
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Ter bevestiging van het voorgaande (D3 5cyl) : ik heb nog nooit een waarschuwing ivm het oliepeil gezien. De olie wordt jaarlijks vervangen.
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1202
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Met de terugroep actie voor 500.000 Volvo's ( viewtopic.php?t=82704&page=1&fup=1628730#real1628730 ) en het hier gemelde olieverbruik van D4 motoren maakt Volvo m.i. een slechte beurt. Zou het een met het ander met elkaar te maken kunnen hebben?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5 (2008),
XC60 D3 (2011)
naar:
XC70 D4 (5 cil 400 >>> 480Nm) (2014)
en:
Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Hirsch
Gebruikersavatar
Georgius
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.02.2007 - 05:57
Locatie: Oost-Vlaanderen, Waasland

Ik vind een terugroepactie niet noodzakelijk een negatief punt, het getuigt eerder van verantwoordelijkheidszin om een probleem op te lossen, ook wanneer dit hoge kosten voor de constructeur met zich meebrengt. Alle merken worden hiermee geconfronteerd.
2011 : Volvo XC60, Momentum, D3, FWD, Geartronic
2003 - 2011 : Volvo S60
1999 - 2003 : Saab 9-5
1996 - 1999 : Saab 9000
1993 - 1996 : Audi 100
Gebruikersavatar
Texels
2nd Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: 26.08.2019 - 19:44

Georgius schreef: Ik vind een terugroepactie niet noodzakelijk een negatief punt, het getuigt eerder van verantwoordelijkheidszin om een probleem op te lossen, ook wanneer dit hoge kosten voor de constructeur met zich meebrengt. Alle merken worden hiermee geconfronteerd.
Mee eens, er zijn merken zoals bijvoorbeeld Audi en VW die beslist weten van ontwerp fouten maar er gewoon niets aan doen

Maar dat olie verbruik....zowel BMW als Porsche vinden een verbruik van 1 liter olie elke 1000 km "normaal", bij auto's die in hun ogen oud zijn, dus 300.000 km hebben gelopen oid
(Ik heb een 2.5 liter benzine BMW gehad, en idd, die zoop olie)

Erg teleurstellend dat Volvo het blijkbaar niet goed heeft ontworpen, of niet goed getest, of niet goed gebouwd. Met een diesel rijdt men meer km per jaar, 40 a 60.000 is gebruikelijk.
Zo'n hoog olie verbruik is echt geen goed teken!
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”